Gå till innehåll

Matte med slice går på kalas, tiltar och lirar haj stäjk


matte med slice

Recommended Posts

Lite bakgrund

Jag tänkte smyga igång en liten dagbok för mitt projekt att bli en vinnande pokerspelare. Som heltidsarbetande småbarnsfar finns det inte jätte mycket tid över till att sitta i timmar och nöta, och eftersom jag för tillfället inte spelar mer än två bord åt gången så kommer det kanske inte bli något rasande tempo i dagboken, utan den kommer nog att växa fram i maklig takt.

 

Under ungefär ett års tid har jag spelat cash game, MTT:s, SnG och HU med ett resultat som med hjälp av lite bonusar ligger på ungefär på +-0. Två gånger har jag skapat en liten bankrulle med pengar som är till för diverse investeringar. Den andra gången villkorades dock med att det var sista gången som det investerades i pokern. Det räckte till ungefär ett halvårs spel innan jag gulade igen, men via HeyPokers Mars frirullar lyckades jag återfå en liten bankrulle.

 

Nu skall jag försöka bli en vinnande spelare så att det som investeras i form av tid och pengar kan växa till sig och ge lite avkastning. Jag tänker börja med SnG:s eftersom det känns som svängningarna blir mindre än i cash plus att jag tycker de är roliga att spela. Att det dessutom pågår en hel del om SnG:s här på forumet just nu, bla med

plantan ser jag som en bra möjlighet i att fördjupa mig i SnG och utveckla mitt spel. Det finns ju dessutom en nyskapad grupp enbart för SnG:s

 

Min vision

På morgonen tar jag min surfbräda under armen för att gå ner till atlanten och ta ett par vågor. Efter det sätter jag mig och spelar ihop för brödfödan i ett par timmar för att på eftermiddagen spela en golfrunda innan dagen avslutas med att återigen ta brädan under armen för att ta ytterligare ett par vågor.

 

Långsiktigt mål

Att bli en vinnande pokerspelare

 

Kortsiktiga mål

Komma upp i mitt bankrullekrav för att spela på $20 nivå

Etablera mig på $50 nivå

 

Hur

I ett första skede kommer jag som sagt att koncentrera mig på SnG:s och då främst de med långsam struktur. Det kommer även att bli en del turbo SnG:er för att se hur det går. Jag har läst på en del om SnG:s och kommer att följa en strategi som många verkar förespråka.

 

Måluppfyllelse

De kortsiktiga målen är inte så svåra att stämma av. Det svåra är att definiera vad en vinnande pokerspelare är. Fråga 100 spelare och du kommer att få 100 olika svar. För det här projektet sätter jag helt sonika en gräns på 1000 turneringar. Har jag således gått plus efter tusen SnG:s kan jag betrakta mig som en vinnande spelare, har jag spelat +-0 är jag en nollsummespelare och har jag ett minusresultat är jag en förlorande spelare.

 

Syftet med dagboken är

- att utbyta erfarenheter och kunskaper med andra PF:are

- att få hjälp av er att analysera mitt spel så att jag kan utvecklas som spelare

 

Ekonomi

100% återinvesteras i bankrullen

Bankrullekrav: 30 inköp

Spelstopp vid 7 inköp back per dag/session.

 

EDIT: Jag har redan kört igång lite här i maj och statistiken ser ni nedan.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strategi

Nedan skrivna är absolut inget revolutionerande eller nyskapande utan det är en sammanställning för mig själv över det jag läst och det som vi diskuterat här på forumet.

 

Lite av det kag läst: FlopTurnRiver, Iremmats, Bet-the-pot, BlindBetpoker, Fulltiltpoker

 

När det gäller SnG:er med en utbetalningsstruktur som är 50-30-20 är det katastrof att bubbla och det viktigaste är att komma i pengarna, vilket är något man måste ha i åtanke när man spelar. Två låttitlar från Springsteens skiva ”The Seeger Session” tycker jag sätter en SnG och de beslut man står inför i ett bra kontext, ”Keep your eyes on the prize” för att i slutändan “Pay me my money down”. Målet är alltså att komma i pengarna och när man väl är där är det första platsen som gäller. Och här är vägen dit:

 

Tidiga spelet (9-7 spelare) – Broms

Hyffsat tight, aggressivt, studera de andra spelarna

 

Mellan spelet (6-5 spelare) – Gas

• Öppnar upp starthandskraven – SH.

• >10 bb stjäl med händer du inte har råd att hamna all-in med – höj ca 2.5 – 3.5 bb

• 10-8 bb leta hellre en hyffsad hand att ställa med än att stjäla. Höj endast med händer du är beredd att hamna all-in med.

• <8 bb ställ eller lägg

• Stjäl vid tillfälle – Pusha i tidig pos – UTG (4-5 bb).

• Det är först när blindsen går upp/anten kommer in i bilden det börjar bli riktigt intressant att stjäla blindsen.

 

Bubbel spelet (4 spelare) – Broms

• Tänk på att bubbla är katastrof.

• Anpassa spelet till de andra spelarna och de reads du lyckats plocka upp

• Håll koll på min stack i jämförelse till de andras stackar (Q) likväl som min stack i förhållande till blinds och ante (M).

• Stjäl vid tillfälle

 

ITM spel: (3 spelare) – Gas

• Att ha i tanken: Första platsen!

• Spela ”brutalt”, det är bättre att sluta trea än tvåa.

 

HU

Parre och Parre

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistik

 

 

Totaler

Antal turneringar: 314

Placeringar:

1:a 44

2:a 31

3:a 38

4:a 35

 

BR start: $260

BR aktuell: $385,44

ITM: 35,99

ROI: 2,62

 

$20 Nivå

Antal turneringar: 226

Placeringar:

1:a 34

2:a 27

3:a 29

4:a 25

 

ITM: 39,82

ROI: 11,87

$$$: 590

 

$15 Nivå

Antal turneringar: 81

Placeringar:

1:a 10

2:a 4

3:a 8

4:a 8

 

ITM: 27,16

ROI: (18,75)

$$$: (243)

 

$30 Nivå

Antal turneringar: 7

Placeringar:

1:a 0

2:a 0

3:a 1

4:a 2

 

ITM: 14,29

ROI: (76,62)

$$$: (177)

 

Uppdterad: 2006-07-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där, nu är det snart dags för bingen, men innan tänkte jag bjuda på en trevlig liten sak från kvällens session:

 

POKERSTARS GAME #5109839755: TOURNAMENT #25681641, $20+$2 HOLD'EM NO LIMIT - LEVEL II (15/30) - 2006/05/31 - 15:01:14 (ET)

Table '25681641 1' 9-max Seat #4 is the button

Seat 1: cschaff (1125 in chips)

Seat 2: HRACH1974 (2440 in chips)

Seat 3: Meat Heed (1470 in chips)

Seat 4: SongheJe (2260 in chips)

Seat 6: swe_matt (3155 in chips)

Seat 8: tnt8308 (1695 in chips)

Seat 9: magicjaybee (1355 in chips)

swe_matt: posts small blind 15

tnt8308: posts big blind 30

*** HOLE CARDS ***

Dealt to swe_matt [7s 8s]

magicjaybee: folds

cschaff: folds

HRACH1974: folds

Meat Heed: folds

SongheJe: folds

swe_matt: raises 60 to 90

tnt8308: calls 60

*** FLOP *** [Ts 9s 5s]

swe_matt: bets 150

tnt8308: calls 150

*** TURN *** [Ts 9s 5s] [Td]

swe_matt: bets 400

tnt8308: calls 400

*** RIVER *** [Ts 9s 5s Td] [Js]

swe_matt: checks

tnt8308: bets 330

swe_matt: raises 330 to 660

tnt8308: raises 395 to 1055 and is all-in

swe_matt: calls 395

*** SHOW DOWN ***

tnt8308: shows [Th Jc] (a full house, Tens full of Jacks)

swe_matt: shows [7s 8s] (a straight flush, Seven to Jack)

swe_matt collected 3390 from pot

HRACH1974 said, "wow"

*** SUMMARY ***

Total pot 3390 | Rake 0

Board [Ts 9s 5s Td Js]

Seat 1: cschaff folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: HRACH1974 folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: Meat Heed folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: SongheJe (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: swe_matt (small blind) showed [7s 8s] and won (3390) with a straight flush, Seven to Jack

Seat 8: tnt8308 (big blind) showed [Th Jc] and lost with a full house, Tens full of Jacks

Seat 9: magicjaybee folded before Flop (didn't bet)

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera inte mer än 10% av bankrullen på en dag/session

 

Hur resonerar du här? Läste vad DavSimon skrev om det men vet inte riktigt om jag håller med. Om ditt mål är att surfa/slacka/spela i Kallifårnien med påkern som huvudinkomst så funkar det nog nämligen inte att lägga av för dagen bara för att man backat tre inköp, för det händer titt som tätt, och då får man ingen volym överhuvudtaget, och därmed låg vinst. Liiiite tiltkontroll måste man ha. Så här i början är det kanske ingen dum idé, men det hade varit intressant att höra hur du resonerar om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera inte mer än 10% av bankrullen på en dag/session

 

Hur resonerar du här? Läste vad DavSimon skrev om det men vet inte riktigt om jag håller med. Om ditt mål är att surfa/slacka/spela i Kallifårnien med påkern som huvudinkomst så funkar det nog nämligen inte att lägga av för dagen bara för att man backat tre inköp, för det händer titt som tätt, och då får man ingen volym överhuvudtaget, och därmed låg vinst. Liiiite tiltkontroll måste man ha. Så här i början är det kanske ingen dum idé, men det hade varit intressant att höra hur du resonerar om det.

 

Den har jag helt uppenbart inte resonerat klart över :? Jag ändrar till 7 inköp istället. Någon gräns måste jag ha. Ett av mina problem innan har varit att jag haft svårt att avsluta när det gått dåligt, men 3 inköp är på tok för lite. Så när jag under en session eller dag har backat 7 inköp är det dags för annat.

 

Edit: Ett gräns är nu satt för förlust stopp. Men det här med investering återstår. Kanske att det blir att en viss del av rullen används till att ta "skott" på en högre nivå, innan BR kravet för den nivån är uppfyllt. Jag är lite osäker här och får kolla upp hur jag skall göra. Det får bli en avvägning mellan hur säker jag känner mig i mitt spel och risk av att prova på en högre nivå. Pratades väl om detta på pokerseminariet, gdaily har ngt i sin dagbok också. Jag får kolla upp det.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller SnG:er med en utbetalningsstruktur som är 50-30-20 är det katastrof att bubbla och det viktigaste är att komma i pengarna, vilket är något man måste ha i åtanke när man spelar. Två låttitlar från Springsteens skiva ”The Seeger Session” tycker jag sätter en SnG och de beslut man står inför i ett bra kontext, ”Keep your eyes on the prize” för att i slutändan “Pay me my money down”. Målet är alltså att komma i pengarna och när man väl är där är det första platsen som gäller.

 

Tänkte bara poängtera att Lederers artikel inte får tas som en ursäkt för att spela vektajt och folda sig in i pengarna på bubblan. Man måste alltså fortfarande vara aggressiv (inte minst som kortstack, men även som mellanstack) och ta varje tillfälle att stjäla som ges. Det är först och främst att syna all-in som man ska vara väldigt försiktig med.

 

Det kanske är så du menar iofs, din statistik ser ju iaf ut som om du spelar helt korrekt (litet urval dock).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i att man inte får bli vektight på bubblan och jag försöker att spela så aktivt som möjligt beroende på fi och dess stackar i relation till min stack.

 

Det där med att målet är att komma ITM och sedan lägga fokus på förstaplatsen har jag med mycket för att jag tycker det skiljer sig åt lite i tänket när det gäller MTT:s där prisstrukturen är mycket flackare och en ITM plats (i början) inte ger så mycket pengar som de senare (typ 1-5 plats).

 

Vidare tycker jag att det skiljer sig åt en hel del i bubbelspelet när det gäller turbosar och de SnG:er med långsamare struktur. I turbosarna tykcker jag besluten är mycket lättare, det är antingen all-in eller fold då man ofta har så liten stack. Medans det i de andra ofta är som så att man har ett M som tillåter större manöverutrymme. Jag skall leta upp ett par situationer kring det och posta så man kanske kan få lite feedback på det.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat 25 turneringar sedan sist och har plussat $92 vilket har tagit mig över $900 gränsen. Det gör att jag utifrån ett ekonomiskt perspektiv kan kliva upp till $30 nivå vilket jag också kommer att göra. Jag känner mig tillräckligt säker för att prova på i varje fall. När det gäller turbosaran är jag lite osäkrare om jag skall börja spela på $25 nivå eller ej, man kanske skall ligga kvar på $15 nivå ett tag för att få lite fler turrar i bagaget. Är det någon större skillnad mellan $15 och $25 nivå? Något speciellt att tänka på när man går från $20 till $30 nivå?

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade på tre stycken $30 SnG igår och det gick inget vidare. Två nionde platser och en bubblare. Inget att säga om det förutom att det var riktigt skitkasst spel från min sida. I den jag han spela längre än till nionde platsen så var det löjligt tight i jämförelse med $20 nivån.

 

Här är handen jag åkte på. Från 100 nivån har jag varit kortstackad och väldigt aktiv och kört många all-in pre-flop och lyckats bygga upp lite stack. Bordet har varit grymt passivt med fem kvar och rent vansinnigt passivt vid bubbelspelet. När nu "scotstom" limpar in från UTG så borde alla varningsklockor i världen ringa och säga att han sitter på ett monster som han vill trappa mig med. Och det värsta av allt är att de ringer. Min hjärna säger att han sitter på ett monster, skit i det här, men endå hittar man musklicket och går all-in på floppen. Ibland blir jag så trött på mig själv.... Spöstraff var det avskaffat i Sverige eller?

 

POKERSTARS GAME #5181249009: TOURNAMENT #26064568, $30+$3 HOLD'EM NO LIMIT - LEVEL VI (100/200) - 2006/06/07 - 14:18:19 (ET)

Table '26064568 1' 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: snake75 (3350 in chips)

Seat 4: MK12 (2225 in chips)

Seat 7: swe_matt (2720 in chips)

Seat 8: scotstom (5205 in chips)

MK12: posts small blind 100

swe_matt: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to swe_matt [Kh Tc]

scotstom: calls 200

snake75: calls 200

MK12: calls 100

swe_matt: checks

*** FLOP *** [6c Th 3s]

MK12: checks

swe_matt: bets 2520 and is all-in

scotstom: calls 2520

snake75: folds

MK12: folds

*** TURN *** [6c Th 3s] [3d]

*** RIVER *** [6c Th 3s 3d] [5s]

*** SHOW DOWN ***

swe_matt: shows [Kh Tc] (two pair, Tens and Threes)

scotstom: shows [Qh Qc] (two pair, Queens and Threes)

scotstom collected 5840 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 5840 | Rake 0

Board [6c Th 3s 3d 5s]

Seat 1: snake75 (button) folded on the Flop

Seat 4: MK12 (small blind) folded on the Flop

Seat 7: swe_matt (big blind) showed [Kh Tc] and lost with two pair, Tens and Threes

Seat 8: scotstom showed [Qh Qc] and won (5840) with two pair, Queens and Threes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var det kämpigt på pokerborden. Vet inte vad jag gjort som gör att PS har bestämt att riggen skall vara emot mig helt plötsligt :-) Tyckte jag spelade bra men blev utklonkad av en del två outare och någon färg.

 

Spelade två turrar på $30 nivån, bubblade den ena och kom trea i den andra. Jag kommer att lämna 30 nivån ett tag för att gå ned på 20 nivån igen. Jag är också lite osäker på om jag kommer gå upp på 30 nivån igen. Det verkar vara löjligt tight spel och i de turrar jag inte åkt ut i början på så har vi väl varit ungefär 6-7 spelare kvar när blindsen varit uppe i 200. Finns ju ingen anledning till att sitta och "vänta" en timme på att alla skall bli kortstackar, då kan man ju lika gärna lira turbo och komma dit på mindre än halva tiden.

 

Jag lirade också 5 $15 turrar med 4 OTM och en tredje plats.

 

Kvällens resulatat -$65

 

Skall lägga upp några HH:s också

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske är standard för de flesta men jag skulle vilja ha lite feedback på handen och gärna höra hur ni hade spelat och resonerar kring den för jag är inte nöjd med mitt spel. Det är tidigt i turren och jag har inga reads på fi.

 

 

PokerStars Game #5191119936: Tournament #26120236, $15+$1 Hold'em No Limit - Level III (25/50) - 2006/06/08 - 14:08:42 (ET)

Table '26120236 1' 9-max Seat #4 is the button

Seat 1: roofman444 (1710 in chips)

Seat 2: luckystraw (3405 in chips)

Seat 3: pris1972 (1345 in chips)

Seat 4: swe_matt (1520 in chips)

Seat 5: mgmdealer30 (1335 in chips)

Seat 6: akjohn1 (1350 in chips)

Seat 7: jarpur11 (1435 in chips)

Seat 9: solo03 (1400 in chips)

mgmdealer30: posts small blind 25

akjohn1: posts big blind 50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to swe_matt [Kh Ac]

akjohn1 is connected

jarpur11: raises 50 to 100

solo03: folds

roofman444: folds

luckystraw: raises 150 to 250

pris1972: folds

swe_matt: calls 250

mgmdealer30: folds

akjohn1: folds

jarpur11: folds

*** FLOP *** [Tc 9d 7s]

luckystraw: bets 200

swe_matt: raises 400 to 600

luckystraw: raises 2555 to 3155 and is all-in

swe_matt: folds

luckystraw collected 1875 from pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väl kanske lite "überaggro" och hade säkert mött större framgång med en höjning på ca 1500 istället för en all-in. Eller är det bättre att lägga sig inför hans bet?

 

POKERSTARS GAME #5191722479: TOURNAMENT #26121952, $30+$3 HOLD'EM NO LIMIT - LEVEL V (75/150) - 2006/06/08 - 15:30:27 (ET)

Table '26121952 1' 9-max Seat #3 is the button

Seat 2: swe_matt (5780 in chips)

Seat 3: Eyegotya (4110 in chips)

Seat 8: skyryder6456 (3610 in chips)

skyryder6456: posts small blind 75

swe_matt: posts big blind 150

*** HOLE CARDS ***

Dealt to swe_matt [9c 8c]

Eyegotya: folds

skyryder6456: calls 75

swe_matt: raises 250 to 400

skyryder6456: calls 250

*** FLOP *** [Th Js Jd]

skyryder6456: bets 600

swe_matt: raises 4780 to 5380 and is all-in

skyryder6456: calls 2610 and is all-in

*** TURN *** [Th Js Jd] [2h]

*** RIVER *** [Th Js Jd 2h] [Jc]

*** SHOW DOWN ***

skyryder6456: shows [6h Ac] (three of a kind, Jacks)

swe_matt: shows [9c 8c] (three of a kind, Jacks - lower kicker)

skyryder6456 collected 7220 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 7220 | Rake 0

Board [Th Js Jd 2h Jc]

Seat 2: swe_matt (big blind) showed [9c 8c] and lost with three of a kind, Jacks

Seat 3: Eyegotya (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: skyryder6456 (small blind) showed [6h Ac] and won (7220) with three of a kind, Jacks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja ha ja, det har varit en mindre bra period vid borden. 19 st spelade $20 turrar med ett resultat på minus 4 dollares och 15 st $15 turrar med endast två tredje platser är inte mycket att hurra över. Har gjord en hel del tomtespel så där får jag skylla mig själv. Kombinerar man dessutom tomtespelet med motklonk så får BR ta en del smällar. Känner att jag inte har riktigt koll på turbosarna och då särskilt bubbelspelet. Jag får nog investera i SNGTP. I de "vanliga" turrarna känner jag mig säkrare.

 

Familjen är borta en och en halv vecka så nu kan det bli lite mer spelande. Vet dock inte om det blir så stor skillnad, golfabstinensen måste det ju göras något åt samt att det är ju en hel del fin såkker från Schweiz att titta på. Skall iof försöka börja köra 4 bord samtidigt för att se hur det fungerar. Funkar det är det ju ett steg närmare visionen i varje fall. Spelade mot en kille häromdan som körde 17 bord samtidigt på $15 nivån. För en som börjar närma sig gubbe kan man inte annat än att imponeras av er unga som grejar sådant (för att det är en ungdom tvivlar jag inte alls på)

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det gått dåligt för dig. Har själv haft ett par fina dagar nu med gröna siffror. Jag kör fyra Sng samtidigt, i snitt hamnar jag ju ITM i varannan - därmed blir det ju bara två bord när man väl ska se till att vinna. Jag tycker det är perfekt. Har man "otur" så hamnar man ju HU på fyra bord, men den chansen är ju ganska liten…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lite tråkigt är det ju men att det svänger har jag börjat vänja mig vid. Ibland är man inne i sådana perioder där man har sådan motklonk att det nästan inte är någon idé att gå in i en pott som 90% favorit. Men de köper jag, det jämnar ut sig helt enkelt. Det som jag inte köper och försöker jobba på är mitt egna spel och tilten. Det är ju sådant man kan påverka och göra något åt. Sedan tycker jag det kan vara ganska svårt att inte tappa självförtroendet och inte börja tvivla på vad jag gör när det går sämre, men det kanske blir lättare att hantera ju mer rutin man får.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

EDIT: Jag hade lagt AK på flåppen där.

 

Å fan, seriöst? Menar du att AK inte är tillräcklig stark mot två höjare (första är ju en minihöjning så den tycker jag är svår att ta som en höjning överhuvudtaget kan ju lika gärna vara som en limp) iof vet vi ju inte vad han kommer att göra om vi synar, han kan ju gå all-in tex. Eller sätter du "Lucky" på AA, KK och det är därför du skulle lägga dig? Eller är det bara för att det är så tidigt och du väntar in ett bättre läge med mindre action?

 

Jag tyckte mer min höjning på floppen var värdelös. Jag tyckte som så att hade jag haft AA, KK och kanske QQ borde jag höjt pre, att jag synar borde väl rimligtvis tolkas av fi som typ AK. Så vad skall min höjning på hans bet på floppen kunna tjäna för syfte om jag representerat AK pre-flop när nu brädan ser ut som den gör.....tomtespel av mig tycker jag.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...