Gå till innehåll

Jennez knarkarbok


Jennez

Recommended Posts

  • Svars 836
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är typ motsatsen till Brat. Nu har du iofs aldrig träffat mig men jag är tjock, har någon typ av elvisfrilla och kan inte klä mig snyggt även om mitt liv hängde på det. Dricka skumpa kan jag dock.

 

Nu är det slut på Stockholmsäventyret för den här gången. Det blir antagligen besök i huvudstaden med lite tätare mellanrum framöver.

Igår blev det cashlir med bossarna efter en trevlig höstfest. Får in degen fyra gånger som 60-40 favorit men blir utdragen varenda gång. Helt normalt.

 

PS. Bilder från Malta kommer så fort de har räddat min uppbrunna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, shadapp. Ni fattar vad jag menar.

 

Intet nytt på västfronten dock. På fredag blir det Main Event i Hammarn Series of Poker i Falköping. Vi blir ett litet skånegäng som åker upp. Får vi inte tag på någon gås att åka på så kör jag. PM:a om ni vill haka på (2 platser kvar i bilen).

Dagen efter blir det turre i Alingsås. Hey, vem fan sa att jag inte var ute på turrar? Norinder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, dags att redogöra för helgens roadtrip.

 

På fredagen hämtar jag upp Oscar tidigt. Vi sätter fart i Forden mot Falköping. Efter en halvtimme inser vi att vi är på väg mot Kalmar och får ändra kurs någonstans runt Hässleholm. Till slut har vi ställt in kompassen och hittar dessutom en bilkarta i handskfacket. Klonk! Efter det är det smooth sailing hela vägen till Falköping.

Vi svänger inom stadskärnan... öh... bykärnan, för att plocka ut pengar, handla tandkräm och lite annat som vi givetvis glömt. Efter lite kvartermästeri beger vi oss hem till PianoPer som bjuder på kaffe. PP ska även bli vår guide till såväl hotell som pokerklubb. Falköpings Hotell är ett... hotell. Väldigt standard och det duger fint.

 

Därefter tar vi ett varv förbi Hammarns klubb som otroligt nog ligger under en fritidsgård. Trez intressant. Nåja, vi släpper av PianoPer hemma hos sig och vi beger oss tillbaka till hotellet, checkar in och gör oss redo för kvällens drabbning genom att sova en halvtimme.

 

När vi vaknar är det dags att promenera ner till klubben och tyvärr ösregnar det. Ännu mer tilt blir det när jag upptäcker att jag har ett hål i skosulan och mina fossingar är dyngsura när vi kommer fram.

Väl framme blir vi guidade runt på klubben av Hammarn. Den är trevligt inredd med soffgrupp, tv och ett antal bord (som det tyvärr ännu inte står Betway på). På väggen hänger ett urklipp från en krönika som jag skrev för First Poker för längesedan. Rubriken lyder "Jag är en fisk!" och texten handlar om hur Hammarn fullkomligt mosade mig i ett HU Omaha-game förr-förra sommaren. Fan, det får man väl bjuda på då.

 

Vid anmälningsbordet ligger ett guldglänsande armband med texten "Poker Champion" - kvällens förstapris. Förutom pengarna då alltså. Ikväll är det nämligen dags för Main Event i Hammarn Series of Poker, en turneringsserie med en massa olika spelformer och buy ins. Main Event spelas givetvis i Texas Hold'Em och buy in ligger på 2000+200 sek. En turre helt i min smak.

 

När turren drar igång hamnar jag på samma bord som NeoSlayer från forumet och en annan snubbe känner jag igen från Nationaldagsbomben förra året. Verkar inte finnas någon kass spelare vid bordet. Jag öppnar semilöst och börjar småveva i en del potter. Killen till vänster är tokaggro och jag får vika ett par gånger. Bestämmer mig för att lugna ner mig och spela tightare. Efter ca 1,5 timme får jag äntligen AA. NeoSlayer höjer upp och jag reraisar. Två syn. Standard. Floppen kommer 2-8-9 regnbåge. Check från killen till vänster och NeoSlayer betar. Jag ställer in mina sista slantar och får blixtsyn från NS. Han sitter på 8-9 off. Bye bye för Tjuren från Lund.

 

Oscar är fortfarande kvar i turren så jag drar igång ett cashgamebord med några andra utslagna. Vi spelar 5-5 och jag köper in för 500. Efter en timme är jag sanslösa 14 inköp upp(!) och sitter med 7k i stacken. Fler spelare kommer till bordet och vi byter till 10-10. Det går lite upp och ner. De flesta börjar bli ganska packade och spelet kan väl närmast betecknas som lotto. All in med any two på varje flopp från alla håll och kanter.

Jah torskar lite här och vinner lite där. Oturligt nog åker Hammarn ur turren och sätter sig vid vårt bord. Nu är det fara och färde. Hammarn är en jinx-maskin utan dess like. Så fort han är i närheten kan jag inte vinna. Och mycket riktigt backar jag 2k snabbt som attan direkt efter att han har satt sig vid bordet, och det utan att ha spelat en pott mot honom.

Det är nu ytterligare ett cashgamebord igång och jag begär att få byta men det är tydligen strängeligen förbjudet. De är 6 och vi är 7 men det hjälps inte. De jävlarna vill väl hålla kvar fisken med den stora stacken.

Jag backar ytterligare 1k i en pott innan jag känner att jag nu måste byta bord eller gå därifrån. Jag marscherar över till det andra bordet och erbjuder 500 spänn för att få byta plats med någon av dem. En snubbe hoppar på direkt och äntligen får jag byta bord.

Jag drar in 2k hyfsat snabbt men vad händer då? Jo Hammarn, aka Wizard of Jinx Town, hoppar över till mitt bord igen. Stortorsken är ett faktum. Jag hoppar lite mellan borden innan jag slutligen beger mig mot hotellet.

 

Nästa morgon är det frukostdags på Falköpings Hotell. Då ringer PianoPer och vill ta med oss på Falköpings Osts julskyltning. Eftersom vi inte ska vara i Alingsås förrän till kvällen så passar det utmärkt. Innan vi åker dit åker vi dock inom Pers arbetsplats, Falköpings musikskola. Där jammar vi lite, jag på trummor och PianoPer på Piano. Mycket trevligt. Jag hinner också med att köpa ett par nya skor! Torra fötter är nöten!

 

Vid entrén till Falköpings Ost säljer de lotter och jag köper 65 stycken. Någon jävla tur i livet ska man väl ha. Förstapriset är en hink med ost. Klonkar till slut in en påse hemkola, ett paket Toffifee och två handdukar.

 

Väl inne provsmakas det ost och tittas på tomtar till max. Jag köper med mig en whiskey-ost och ett flak "Morfars Enebärsdricka" som senare visar sig vara vanlig julmust. Nåja, 65cl flaska är ju juligare än apotekarnes.

 

Vi ringer Hammarn och tar lunch på Gondolino, en pizzeria mitt i smeten. Dvs utanför tågstationen. Efter en trevlig lunch full med pokeranekdoter drar jag och Oscar vidare till Alingsås. Den historien kommer dock senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Har du dött?

 

Nej för bövelen. :-D

 

Blir lite pauser då och då bara. Ibland tappar man sugen när folk inte kommenterar. Man är inte så säker på att folk läser trots att man ser att visningarna plussas på. Nåja, nu ska jag inte leka martyr här, finns ju oftast inte så mycket att kommentera då jag knappt postar hh's eller annat vettigt diskussionsunderlag.

 

Nu sitter jag dock på tåget hem till de öppna landskapen efter en vistelse i huvudstaden så det passar kanske fint med en liten update.

 

Jag börjar med Alingsås som jag alltså besökte dagen efter jag hade varit i Falköping.

Pierre tog emot oss i en mycket trevlig lokal. Vid ingången hade någon skrivit "Alingsås vuxendagis" och när man kom in i lokalen såg man att det verkligen stämde. Förutom de mycket tjusiga pokerborden som pryddes inte bara av Betway-loggan utan också av Gunde Svans bildsköna ansikte, så fanns där även biljardbord och pingisbord.

I baren fanns ett bra utbud av snacks och annat, dock ingen alkohol. Det skulle dock visa sig vara ett stort plus i kanten. Inte för att Falköpingsspelarna inte var trevliga men det var ett hejdlöst supande. Ok, jag ska villigt erkänna att jag själv deltog i kalaset utan att behöva trugas. Inget fel med det men det känns inte riktigt som att man lär känna så mycket nytt folk när både man själv och de nya bekantskaperna är så pass i gasen.

 

Hur som helst så började turneringen i Alingsås. Kändes som blandad skicklighetsgrad på spelarna. Vissa var jättebra och andra mindre bra. Vid första bordet tillhörde jag nog de mindre bra. Blev några småpotter som vanns och förlorades och jag virvlade runt startstack ett bra tag.

Till slut kom monsterpotten där jag inte kunde släppa ett överpar när fi hade floppat kåk med 7-3(!).

Jag blev shortstack men fortsatte att spela tight. Blev flyttad till ett annat bord där det fanns gott om duktiga men ack så slaskiga spelare. Hade jag haft en stor stack så hade jag nog fått problem. Jag lyckades dock trippla upp med en floppad stege från BB med A-5.

Blir flyttad igen och tappar direkt en stor pott. Set mot set går sällan att komma undan och jag var short igen.

Det blir fold fram till knappen när jag sitter på sb. Jag tittar ner på 10-8 i spader medan knappen gör en standard raise. Killen i BB är typ bordets tightaste spelare så jag vet att han lägger sig om jag ställer. Frågan är om knappen synar. Jag har typ 7-8 BB och knappen har en bra stack. han är dock ganska tight så jag kan kanske få honom att kasta A-Q och neråt. Fuck it, jag ställer och enligt planen kastar BB. Knappen steker läääänge innan han synar med just A-Q som får stå.

 

Det var inte så många som hade åkt ut trots att turneringen hade varat i nästan två timmar. Jag tar lite käk och beger mig till cashgamebordet och inväntar fler spelare. En kille som heter Micke slår sig ner och vi börjar snacka medan vi väntar på lir. Det visar sig att han reser och pendlar mycket i sitt jobb och vi snackade en hel del om det då vi ständigt stöter på samma typer av problem med SJ, SAS och alla andra tomtar man måste deala med för att kunna ta sig dit man vill.

 

Cashgamet kommer igång. Det spelas 5-5 och jag tappar en lusing direkt. Växlar in på nytt och kommer igen. Lyckas få in en del fina träffar. Plockar bl.a ett inköp av stackars Micke när jag floppar triss i femmor mot hans AA.

 

Därefter får jag in en fin stege mot lokalkändisen "Fjalar". Duktig spelare men slaskade på rätt bra.

 

En halvtimme senare åker mitt resesällskap Oscar ut och vi tackar för oss och beger oss ut på motorvägen mot Lund i den regniga natten. Vi stannar till i Halmstad och käkar innan vi fortsätter ända hem.

 

Efter detta var det en lugn vecka. GruGloG hostade ett homegame i Lund som var... eh... utdragningarnas kväll för min del kan man väl säga. Blev utklonkad så det stod härliga till. Finns mer om det i tråden "Homegame i Lund".

 

Nu har jag precis varit i Stockholm och ingenting har hänt. Fikade med Ola, käkade middag med min chef som slutar snart. Degade på hotellet. Jobbade på kontoret. Spelade lite pingis. Vann ett par hundra på Pai Gow mot chefen.

 

I början av december bär det av till finnkampen. Det blir jag, Klangefeldt, Ola och två kvalare från Alingsås som klonkade sina platser i Betway Club Championship. En gång i livet ska man väl få klonka nu då...

Det blir förresten båtfärd på hemvägen. Kändes lite tradigt först men eftersom Bengan, Hefo och hela gänget kommer att vara med så kan jag inte föreställa mig att det kommer bli annat än skitkul! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite pauser då och då bara. Ibland tappar man sugen när folk inte kommenterar. Man är inte så säker på att folk läser trots att man ser att visningarna plussas på. Nåja, nu ska jag inte leka martyr här, finns ju oftast inte så mycket att kommentera då jag knappt postar hh's eller annat vettigt diskussionsunderlag.

Jag läser! Är oerhört intresserad av den skånska mentaliteten, då jag inte är helt främmande att fly Sverige och Stockholm för det skånska brofästet till kontinenten. Men, jag bara undrar, utöver bron, vad har ni mer? (Kom inte med svartsoppa och spättekaka, båda sakerna är skitäckliga.) ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser! Är oerhört intresserad av den skånska mentaliteten, då jag inte är helt främmande att fly Sverige och Stockholm för det skånska brofästet till kontinenten. Men, jag bara undrar, utöver bron, vad har ni mer? (Kom inte med svartsoppa och spättekaka, båda sakerna är skitäckliga.) ;-)

 

Jag vill inte vara ohyfsad mot folk som ev. funderar på att emigrera men det stavas spettekaka (och uttalas spiddekauga). 8-)

 

Jag vet knappt var jag ska börja...

 

Positivt

- Skåne är Sveriges folkrikaste landskap (eftersom Stockholm ligger i två landskap) :-P

 

- Skåne är Sveriges rikaste region.

 

- Sveriges bästa skolkommuner OCH boendekommuner ligger i Skåne.

 

- Låg arbetslöshet relativt övriga riket.

 

- Otroligt expansiv region. Öresundsregionen (dvs västra Skåne och Danmarks Östra kust) har fler invånare och därmed störst utbud av allt.

 

- Köpenhamn ligger ca 20 min från Malmö och 40 min från Lund. 20 min från Helsingborg finner du Helsingör.

 

- Färja eller bil till Tyskland på fyra timmar.

 

- Klimatet är något mildare än norröver. Inte alls lika "rått" som i exempelvis huvudstaden. Senast ikväll gick jag ut med hunden utan jacka utan att frysa.

 

- Landskapet är otroligt vackert. Här får man verkligen se något när man färdas med tåg eller bil. Man är alltså inte omgiven av tjock granskog på båda sidor i 100 mil.

 

- Mycket fina badstränder, både på öst- väst- och sydkusten.

 

- Matkulturen. Här nere firar man Mårten Gås på allvar, sillamadarna är goda och det finns inte mycket som slår ett präktigt ålagille. "Mö' maud, go' maud å maud i rättan tid!"

 

- Kultur överhuvudtaget. Skåningar är charmigt lokalpatriotiska. (Sen är det kanske inte lika "charmigt" när en karatefull Jennez står på LemonBar på kungsholmen och kräver ett erkännande av Malmö som huvudstad av 20 chockade stockholmare). Kulturen är faktiskt lite annorlunda. Jag upplever människorna i Skåne som mer öppna än i övriga landet. Lite mer laid back helt enkelt. Allt går att lösa. Inte särskilt pretentiösa människor alltså. Förutom Björn Ranelid då. Jag lever dock i trygg förvissning om att den mannen kommer att brinna i helvetet.

 

Negativt

- Björn Ranelid

 

- Idiotiska lokalpatrioter. Skånepartiet, sprunget ur mer eller mindre rasistiska kommunala partier som Kommunens Väl och Sjöbopartiet med f.d ledare som Sven-Olle Olsson, Harry Franzén och annat pack, tar alldeles för stor plats. Samma sak med Sverigedemokraterna. Visserligen är det i huvudsak ett problem avgränsat till Landskrona men strömningarna är inte så roliga.

 

- Vintervädret. Blir aldrig riktigt snö här nere, bara slask. Skulle det någon gång bli riktigt kallt så fryser slasket till is och det blir glashalt och det går inte att ploga cykelbanor osv.

 

- Stockholmare som invaderar Österlen varenda sommar och kräver att vi ska kalla grishals för fläskkarré.

Grishalskriget bröt ut på 90-talet då en semestrande stockholmare ville köpa fläskkarré varpå expediten pekar på en skylt där det står grishals. Stockholmaren blir uppriven, inte minst för att hans stackars son fick bevittna de hemska grishalsarna. Han beslutar sig för att skicka in en debattartikel till Ystad Allehanda där han kräver att den osmakliga benämningen av fläskkarré skall ändras.

Det uppstår givetvis stor kalabalik och Ystad Allehanda översvämmas av brev från arga skåningar som verkar ha fått nog av stockholmarnas trams.

När jag var liten trodde jag att fläskkarré och grishals var helt olika saker...

 

Sådär, nu har du lite att ta ställning till. Välkommen till Skåne! :-D

 

PS. Edvard Persson hälsar!

 

Här är förresten en liten sång som beskriver dagens Skåne väldigt väl. Cred till min gamla klasskompis "Dirty D". Edit: Minus knarket då.

 

Skåneresan

 

Edit 2: Nu är jag i gasen!

 

Ett självständigt Skåne:

 

Svenska Akademien - Snapphaneklanen:

 

Edvard Persson - Vi klarar oss nog ändå:

 

Simone Moreno & Tibuktu - Vem pra Bahia (Vi drar till Malmö):

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara ohyfsad mot folk som ev. funderar på att emigrera men det stavas spettekaka (och uttalas spiddekauga). 8-)

 

Jag vet knappt var jag ska börja...

 

Positivt

- Skåne är Sveriges folkrikaste landskap (eftersom Stockholm ligger i två landskap) :-P

 

- Skåne är Sveriges rikaste region.

 

- Sveriges bästa skolkommuner OCH boendekommuner ligger i Skåne.

 

- Låg arbetslöshet relativt övriga riket.

 

- Otroligt expansiv region. Öresundsregionen (dvs västra Skåne och Danmarks Östra kust) har fler invånare och därmed störst utbud av allt.

 

- Köpenhamn ligger ca 20 min från Malmö och 40 min från Lund. 20 min från Helsingborg finner du Helsingör.

 

- Färja eller bil till Tyskland på fyra timmar.

 

- Klimatet är något mildare än norröver. Inte alls lika "rått" som i exempelvis huvudstaden. Senast ikväll gick jag ut med hunden utan jacka utan att frysa.

 

- Landskapet är otroligt vackert. Här får man verkligen se något när man färdas med tåg eller bil. Man är alltså inte omgiven av tjock granskog på båda sidor i 100 mil.

 

- Mycket fina badstränder, både på öst- väst- och sydkusten.

 

- Matkulturen. Här nere firar man Mårten Gås på allvar, sillamadarna är goda och det finns inte mycket som slår ett präktigt ålagille. "Mö' maud, go' maud å maud i rättan tid!"

 

- Kultur överhuvudtaget. Skåningar är charmigt lokalpatriotiska. (Sen är det kanske inte lika "charmigt" när en karatefull Jennez står på LemonBar på kungsholmen och kräver ett erkännande av Malmö som huvudstad av 20 chockade stockholmare). Kulturen är faktiskt lite annorlunda. Jag upplever människorna i Skåne som mer öppna än i övriga landet. Lite mer laid back helt enkelt. Allt går att lösa. Inte särskilt pretentiösa människor alltså. Förutom Björn Ranelid då. Jag lever dock i trygg förvissning om att den mannen kommer att brinna i helvetet.

 

Negativt

- Björn Ranelid

 

- Idiotiska lokalpatrioter. Skånepartiet, sprunget ur mer eller mindre rasistiska kommunala partier som Kommunens Väl med f.d ledare som Sven-Olle Olsson, Harry Franzén och annat pack, tar alldeles för stor plats. Samma sak med Sverigedemokraterna. Visserligen är det i huvudsak ett problem avgränsat till Landskrona men strömningarna är inte så roliga.

 

- Vintervädret. Blir aldrig riktigt snö här nere, bara slask. Skulle det någon gång bli riktigt kallt så fryser slasket till is och det blir glashalt och det går inte att ploga cykelbanor osv.

 

- Stockholmare som invaderar Österlen varenda sommar och kräver att vi ska kalla grishals för fläskkarré.

Grishalskriget bröt ut på 90-talet då en semestrande stockholmare ville köpa fläskkarré varpå expediten pekar på en skylt där det står grishals. Stockholmaren blir uppriven, inte minst för att hans stackars son fick bevittna de hemska grishalsarna. Han beslutar sig för att skicka in en debattartikel till Ystad Allehanda där han kräver att den osmakliga benämningen av fläskkarré skall ändras.

Det uppstår givetvis stor kalabalik och Ystad Allehanda översvämmas av brev från arga skåningar som verkar ha fått nog av stockholmarnas trams.

När jag var liten trodde jag att fläskkarré och grishals var helt olika saker...

 

Sådär, nu har du lite att ta ställning till. Välkommen till Skåne! :-D

 

PS. Edvard Persson hälsar!

 

Här är förresten en liten sång som beskriver dagens Skåne väldigt väl. Cred till min gamla klasskompis "Dirty D". Edit: Minus knarket då.

 

 

 

Fattar inte youtube taggarna:

 

 

skippa adressen och lägg bara in youtube namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här

 

[ youtube ] <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=sqjPn0fRda4&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=sqjPn0fRda4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object> [ /youtube ]

 

...men ta bort alla mellanslag.

 

 

edit: äh fan va länge jag fick knåpa på den här och så kommer jag för sent....då kommer jennez säkert också missa humorn.

 

 

edit 2: har jag dessutom en onödigt krånglig lösning, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han beslutar sig för att skicka in en debattartikel till Ystad Allehanda där han kräver att den osmakliga benämningen av fläskkarré skall ändras.

Det uppstår givetvis stor kalabalik och Ystad Allehanda översvämmas av brev från arga skåningar som verkar ha fått nog av stockholmarnas trams.

EN korkad stockholmare retar upp en MÄNGD korkade skåningar. I rest my case. :-)

 

 

När jag var liten trodde jag att fläskkarré och grishals var helt olika saker...

Du är väl det begåvade undantaget som förstod redan som barn att karrén inte finns i halstrakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga som så här : jag tycker INTE om deras musik.

Be mig inte att utveckla mer än så, då kommer jag att sitta här och skriva tills långt in på nästa år :P.

 

Så för att du inte gillar deras musik så drar det ner hela Skåne i skiten?

 

EN korkad stockholmare retar upp en MÄNGD korkade skåningar. I rest my case. :-)

 

Det handlade ju givetvis om så mycket mer än vad man kallar en köttbit. Den fick bara symbolisera den latenta konflikten. :-D

 

Du är väl det begåvade undantaget som förstod redan som barn att karrén inte finns i halstrakten.

 

Kan vara så att jag i min sömndruckenhet har förväxlat den rikssvenska termen för grishals med karré. Vad heter grishals på rikssvenska då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att du inte gillar deras musik så drar det ner hela Skåne i skiten?

 

Eftersom akademien förmodligen spelas mer frekvent i skåne än uppåt landet (rätta mig om jag har fel), så tycker jag nog att jag kan få benämna det som en mindre positiv sida av vårt kära landskap.

Dock kan jag erkänna att mitt inlägg mest var till för att jag skulle få uttrycka min åsikt om detta skitband (inget får en att må bättre än lite pajkastning :twisted: ).

 

Jag fick för övrigt känslan av att Björn Ranelids placering på din lista (inte för att jag inte håller med dig) var ganska subjektivt motiverad den med ;).'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...