Gå till innehåll

PLO - Topset ur position med djupa stackar


tomtetomte

Recommended Posts

Följande utspelar sig på ett rätt så slaskigt PLO25-bord på Party. Jag och två andra sitter med ungefär tre inköp vardera, resterande sju spelare har ungefär varsitt inköp eller mindre.

 

Jag har byggt upp min stack genom att beta nötter som stått två gånger. Är inte med i speciellt många potter. Klassisk nutpeddling.

 

Fi9 är den farligaste motståndaren vid bordet. Han har också tre inköp och har vunnit ett par stora potter på att syna och sen beta när rivern parar bordet eller färgen kommer. Åtminstone en av dessa betar läste jag som en solklar bluff. Jag har honom som bra men bluffbenägen således.

 

Övriga spelare vid bordet är allt från urusla till mediokra. Inget som skrämmer iallafall.

 

Seat 1: Fi1 ( $6.84 )

Seat 2: Fi2 ( $19.85 )

Seat 3: Fi3 ( $21.30 )

Seat 4: Fi4 ( $26.80 )

Seat 5: Fi5 ( $14.75 )

Seat 6: Fi6 ( $22.96 )

Seat 7: Fi7 ( $25 )

Seat 8: Fi8 ( $69.98 )

Seat 9: Hero ( $81.39 )

Seat 10: Fi9 ( $78.48 )

 

Hero posts small blind [$0.10].

Fi9 posts big blind [$0.25].

Fi7 posts big blind [$0.25].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Qc 9h 4c Qh ]

Fi6 has left the table.

Fi1 calls [$0.25].

Fi2 folds.

Fi3 folds.

Fi4 calls [$0.25].

Fi5 calls [$0.25].

Fi7 checks.

Fi8 folds.

Hero calls [$0.15].

Fi9 checks.

 

 

Jag sitter på small blind och får QQxxds. Tycker att limpen är ganska given i den positionen.

 

Pott: $1.45

 

** Dealing Flop ** [ Qs, 8h, 6h ]

 

I princip så bra flopp som man kan önska sig. Eftersom bordet varit rätt så slaskigt betar jag pott och hoppas på några syner och en höjning i valfri ordning så att jag kan återhöja rejält.

 

Hero bets [$1.45].

Fi9 raises [$2.90].

Fi1 folds.

Fi4 folds.

Fi5 folds.

Fi7 folds.

 

Pott: $5.80

 

Jaha, det var ju trist att alla la sig utom den farligaste killen.

 

Ok, som rubriken lyder, topset ur position med djupa stackar (på nätet åtminstone). Vad är planen här?

 

Spontant så är det väl pott som gäller. Men det avslöjar min hand ganska så bra. Vad gör jag då om han synar och det kommer ett skrämselkort på turn? Och sådana finns det gott om. 4,5,7,9,10,J eller hjärter har jag ingen lust att se. Potten är isåfall drygt $20 och vi har ca $70 kvar var i stacken.

 

Ska jag beta pott igen på turn är jag nästan all-in om han höjer tillbaka pott. Det blir väl blunda och syna isåfall.

 

Om jag istället checkar och han betar, vad gör jag då?

 

 

Kan det vara rätt att bara syna för att inte avslöja topsettet? Och hoppas på att han bluffar om bordet paras?

 

 

Eller är det allra bästa att byta bord om jag är nojjig över att sitta ur position mot en bra motståndare som nästan täcker mig?

 

 

Hjälp önskas. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela handen hårt. Syn på flopp finns inte på kartan. Möjligt att fi har 55 och framför allt xhxh. Om han vill dra ut dig så får det kosta och en re-rasie på flopp avslöjar inte din hand. Slå om på flopp och betta ut 2/3 av pot på turn vid ofarligt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela handen hårt. Syn på flopp finns inte på kartan.

Jo, det gör det. Handen har inte direkt positiva implicita odds och då är det inte så bra att maxa potten inför de gatorna som gör mest ont. Sen är det ju fullt möjligt att motståndaren betalar kåken med färg eller drar för dyrt på turn. Men om det inte är fallet så är det inte alls självklart att återpotta.

 

Jag är inte alls säker på att vad som är rätt spel (lutar själv åt att återpotta), men lite av charmen med djupstacksomaha är att det inte alls är självklart att potta om ur position med de tillfälliga nötterna. Den här handen är förresten ett skolexempel på varför det tjatas så mycket om position angående PLO.

 

Det skulle inte förvåna mig jättemycket om det var rätt att återpotta med 0 händer. Jag är åtminstone säker på att motståndaren bör vara mycket obenägen att slå om ifall man själv re-raisar eftersom det kostar honom så mycket i positionsfördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela handen hårt. Syn på flopp finns inte på kartan.

Jo, det gör det. Handen har inte direkt positiva implicita odds och då är det inte så bra att maxa potten inför de gatorna som gör mest ont. Sen är det ju fullt möjligt att motståndaren betalar kåken med färg eller drar för dyrt på turn. Men om det inte är fallet så är det inte alls självklart att återpotta.

 

Jag fuskar lite med PLO emellanåt men som jag ser det så leder en syn till följande: HERO checkar för att kunna c/r:a turn men om turn är en blank, vi förutsätter att fi har färgdraget, så kommer fi antagligen att checka turn. Inga pengar åker in. Om sedan river är icke-hjärter så vad kan då HERO få syn av? Jo, samma händer + några till som han hade fått syn av på floppen.

 

Ett annat scenario är att turn är ett hjärter och då får det bli check/syn eller check/fold.

 

När man har en sådan stark hand så vill man väl ändå få in pengarna när man är favorit och fi fortfarande drar eller har en sämre färdig hand?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter så långt. Det var skönt att få på pränt att det inte bara var jag som tyckte att detta läge var klurigt.

 

Det jag skulla vilja komma fram till är en plan för hur man ska agera hela vägen beroende på vilka kort som kommer på turn/river. Det känns som att man måste ha det för att kunna ta ett beslut nu på floppen. Att bara potta och sen se vad som händer är inte ett alternativ som känns speciellt attraktivt.

 

Eftersom jag är en gammal schacknörd har jag en viss förkärlek till variantträd. Så vi provar ett sånt. Om vi bortser från att jag kan lägga mig (och sluta med Omaha, poker i allmänhet och dessutom gå och gräva ner mig i närmsta grop) eller höja mindre än pott (förstår inte vitsen med det) så har jag två alternativ. Pott eller syn.

 

**

 

 

De flesta verkar förorda pott så låt oss anta att jag höjer tillbaka pott:

a) Han lägger sig. Not a problem. Fortsättningsvis så är fold inget alternativ för honom eftersom analysen blir tämligen meningslös efter en fold.

 

b) Han höjer. Not a problem. Jag höjer tillbaka en gång till och betar tills jag stupar oavsett kommande kort.

 

c) Han synar. Problem. Han har position och ’vet’ att jag har toppsettet. Det han inte vet som möjligen inte framkom tydligt nog är att jag även har Q-höga färgdraget. Tyvärr har jag inte en aning om vad han kan ha eftersom han limpade från big blind. Nånting har han säkert, men vad?

 

Han kan ha Ahxh eller JT9x eller 9754 eller vad fasen som helst. Han skulle ju också kunna ha en hand med knappt några outs alls typ tvåpar med lågt hjärterdrag. Den enda handen jag inte är favorit mot är en monsterwrap typ KJT9 med K-högt hjärterdrag.

 

Men, mitt problem (som jag vet att han vet) är att jag har inte en aning om vilken av dessa händer han har. Och dessutom är han fullt kapabel att bluffa även om han missar om det kommer ett skrämselkort.

 

 

**

 

Iallafall, låt oss säga att han synar, potten är på ca $20 om jag räknat rätt. Då finns det lite olika varianter.

 

c1) Ett kort som parar bordet. Klöver 6. Jag antar att handen är vunnen här. Hur ska man få ut maximalt värde? Check, pottbet, eller annan bet? Gissningsvis blir det inte mer pengar än vad som ligger i potten.

 

c2) Ett blankt kort. Ruter 2. Ett ok kort, men fortfarande ett svårt läge, även om jag är favorit. Vid en eventuell bet från honom får jag in tillräckligt i potten så de två alternativen är:

c2a) check-check (pott $20, kvar $70 var) för att kunna värdebeta/check-syna beroende på river.

c2b) Pottbet-syn (pott $60, kvar $50 var) och sen värdebeta/check-syna, blunda och hoppas.

 

c3) Ett skrämselkort till stege. Klöver 10. Checka, beta pott eller annan (halv) bet? Vad göra om han betar/höjer? Check-syn två gånger sätter mig ändå all-in.

 

c4) Ett skrämselkort till färgen. Hjärter 2. Jag får in en damhög färg, men han kan ha en högre. Checka, beta pott eller annan (halv) bet? Vad göra om han betar/höjer? Jag kan omöjligen släppa färgen plus toppset (eller?).

 

**

 

Alternativet till pott är som sagt syn. Om jag fegar men ändå vägrar släppa handen så kostar det ca $30 att check-syna två gånger. Kan det vara ett alternativ för att slippa krångliga beslut som kan kosta hela stacken?

 

En annan fördel som jag ser det är att han inte med säkerhet kan sätta mig på toppsettet. Han kan ju få för sig att beta i tron att han har bäst hand (eller bara bluffbeta) även när det kommer en blank på turn tillexempel. Eller få svårt att släppa en lägre kåk om bordet skulle paras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...