Gå till innehåll

NLT - A5 på BB, en miniraisar, vad göra?


kausti

Recommended Posts

Har suttit och spelat lite grann. Hade 50 spänn kvar på kontot, och har allt vid bordet. Spelarna är som vanligt på den här nivån på svenska spel. Dom spelar i stort sett vilken hand som helst. Träffar man stegen t.ex. så brukar dom ha väääldigt svårt å släppa topparet (även om dom har en 2:a som kicker :roll: ). Är det värt att syna med en sådan hand som A5 i detta läge?

 

Tapioo sitter på plats 1 med 51.60

UnoBor sitter på plats 2 med 104.50

neni sitter på plats 3 med 44.14 <--- Jag

Zordok sitter på plats 4 med 44.77

haggelito sitter på plats 5 med 0.00

jonasnr1 sitter på plats 6 med 127.13

svalle70 sitter på plats 7 med 30.67

Blazing sitter på plats 8 med 34.50

A-team. sitter på plats 9 med 226.95

ubangi sitter på plats 10 med 122.55

 

neni satsar s mörken 1.00

UnoBor satsar l mörken 0.50

 

UnoBor: --, --

neni: 5h, As

Zordok: --, --

jonasnr1: --, --

svalle70: --, --

Blazing: --, --

A-team.: --, --

ubangi: --, --

Tapioo: --, --

 

Pre-flop:

 

Zordok: Lägger mig

jonasnr1: Höj 2.00 (Han miniraisar)

svalle70: Syna 2.00

Blazing: Lägger mig

A-team.: Lägger mig

ubangi: Lägger mig

Tapioo: Syna 2.00

UnoBor: Lägger mig

neni: Gör vad?

 

Vad ska jag göra här? Se floppen? Om jag floppar A? Om jag inte floppar a/55 eller dylikt blir det ju en lätt fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är visst ingen som orkar besvara din fråga så jag får väl dra mitt strå till stacken.

 

FOLD.

Men om du nu är en sån som jättegärna vill se floppen så måste du träffa minst tvåpar för att fortsätta, träffar du ess eller femman så blir det check och sen fold om någon bettar.

 

Annars blir du precis likadan som de andra du pratar om, svårt att släppa esset med taskig kicker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en tidigare Diskussion här på forumet om spel Runt mörkarna och jag säger som där att det är nog mest fold.

 

Det känns som att man sätter sig i taskiga lägen om man inte har en bra Read eller ett mycket bra Postflop-spel.

 

Du kanske sitter på A5o, som i det här fallet, och träffar Ässet och då måste du vara beredd på att slänga det

 

Sitter du på A5s och träffar färgdraget så sitter du på en taskig position då antagligen kommer att Betta och kanske bli återhöjd så du måste folda eller Check-Syna för att träffa färgen och inte få bra betalt.

 

Bättre att spela händer på SB och BB med händer som är lite starkare då du efter den "billiga floppen" ändå kommer ha så mycket annat krux och elände att tänka på.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför fold ?.

 

7.5 mot 1 på pengarna ju.

 

Jag säger syn. Kanske inte om du är en callstation som inte kan släppa toppair.

 

Även om Oddsen dikterar en syn så måste han ju veta hur hans Postflop-spel är samt hur Fold-benägen han är på floppen.

 

Har han svårt att släppa TP eller t.o.m. två par på en farlig bräda så kommer det nog kosta mer än det kan ge.

 

Om alla synar så lär ingen sitta på någon höjdar hand (Preflop) utan söker ett set ett steg- eller färgdrag så jag tror inga pengar finns i just denna hans (förutom för Fi).

 

Jag säger inte att han inte kan vinna några pengar med denna hand utan att denna hand i usel position ska man vara varsam med.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem alls att släppa denna hand, bara jag går ett riktigt bet mot mig. Kan ju visa hur det gick:

 

neni: Syna 2.00

 

Flop (Board: 3d, Ac, Qd):

 

neni: Passa

jonasnr1: Satsa 1.00 (va e d för bet? dom gör sådär vääääldigt ofta. Värt att se nästa kort? Har i 50% av fallen bäst hand här, trycka på mer? Pottodds?)

svalle70: Syna 1.00

Tapioo: Lägger mig

neni: Syna 1.00

 

Turn (Board: 3d, Ac, Qd, 5c): <---- 2 paret

 

neni: Passa

jonasnr1: Satsa 1.00

svalle70: Syna 1.00

neni: Höj 15.00 (trycker på lite, vill ju få en fold/bra betalt)

jonasnr1: Syna 15.00 (syn? A2? brukar vara handen här typ)

svalle70: Lägger mig

 

River (Board: 3d, Ac, Qd, 5c, Jc):

 

neni: All in (Har tvåparet, vinner 97 ggr av hundra typ.)

jonasnr1: Syna 27.14 (som vanligt får man syn)

 

Showdown:

 

neni visar: 5h, As (två par, ess och femmor)

 

Huvudpott:

neni vinner potten på 94.38 med två par, ess och femmor

 

(2.40 spelavgiften togs ut för den här handen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar faktiskt inte hur ni kan förespråka fold pre flop här. Det är beyond me iaf.

 

Varför skulle man inte kunna förespråka fold här?

Frågar någon hur han ska spela om han halvträffar då är svaret garanterat fold.

 

Iofs gick det bra den här gången, men sen behöver man ju inte sätta alla som synar på A,2,finns fler saker man kan syna på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostade alltså en krona för att vinna ca 50. Det är ju helt ok och sådana här potter gör att jag oftast synar preflop i detta läge.

 

De omvända implicita oddsen är dock höga om man har svårt att komma undan en träff på esset.

Svårspelad hand, dålig position. Skulle tippa att det är en ganska marginell syn i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar faktiskt inte hur ni kan förespråka fold pre flop här. Det är beyond me iaf.

 

Varför skulle man inte kunna förespråka fold här?

Frågar någon hur han ska spela om han halvträffar då är svaret garanterat fold.

 

Iofs gick det bra den här gången, men sen behöver man ju inte sätta alla som synar på A,2,finns fler saker man kan syna på ;)

 

Ja men man synar ju inte i första hand här för att träffa esset, utan snarare att få en drömflopp som 55x, A5x, 234 eller nåt sånt, vilket det är väl värt att göra när oddsen e så bra som de är. Det borde ju inte vara svårt att komma ifrån handen heller om floppen kommer ex. AKJ och det blir action på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men man synar ju inte i första hand här för att träffa esset, utan snarare att få en drömflopp som 55x, A5x, 234 eller nåt sånt, vilket det är väl värt att göra när oddsen e så bra som de är. Det borde ju inte vara svårt att komma ifrån handen heller om floppen kommer ex. AKJ och det blir action på floppen.

 

Nu har du nästan skrivit av mitt första inlägg i den här tråden. ;)

 

Tror säkert att du kan släppa handen vid halvträff och action på floppen, men det är kanske inte lika lätt för en person som ställer frågan, hur ska man spela den här handen om det bara blir halvträff.

 

Då blir svaret självklar fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men man synar ju inte i första hand här för att träffa esset, utan snarare att få en drömflopp som 55x, A5x, 234 eller nåt sånt, vilket det är väl värt att göra när oddsen e så bra som de är. Det borde ju inte vara svårt att komma ifrån handen heller om floppen kommer ex. AKJ och det blir action på floppen.

 

Nu har du nästan skrivit av mitt första inlägg i den här tråden. ;) Tror säkert att du kan släppa handen vid halvträff och action på floppen, men det är kanske inte lika lätt för en person som ställer frågan, hur ska man spela den här handen om det bara blir halvträff. Då blir svaret självklar fold.

 

Jag tolkade det du skrev som att man måste träffa två par eller bättre för att fortsätta och därför bör folda pre flop, jag menar snarare att man KAN träffa två par eller bättre och därför ska syna pre flop, just för att det är så billigt. Skillnaden är väl att jag menar att det är en lätt syn bara av den anledningen att kunna få en monsterflopp. Fit or fold. Om problemet bottnar i att man får svårt att lägga ett eventuellt top par så blir det många spelbara händer (T9, JT etc) man får lägga pre flop bara för att man kommer få svårt att vika en halvträff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...