Gå till innehåll

Införa "cap" i homegame?


Tamdam

Recommended Posts

Man hör ju ibland talas om att de kör med cap i höga cash games men funderar lite kring hur högt detta ska vara samt om det kan fungera i ett homegame. Vi brukar köra 1/2 NLH&PLO med fria inköp, och när folk sitter närmare 1K så kan det bli blodiga potter. Frågan är bara hur högt taket borde vara? Ska det ligga runt 500 eller snarare upp emot 1K? Ganska ofta sitter det 2-3 personer över 1K, resten spritt mellan 300-1000.

 

Edit: Cap på säg 500 innebär väl att en enskild person bara på kasta in totalt 500 i potten i hela handen om jag har rätt för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man hör ju ibland talas om att de kör med cap i höga cash games men funderar lite kring hur högt detta ska vara samt om det kan fungera i ett homegame. Vi brukar köra 1/2 NLH&PLO med fria inköp, och när folk sitter närmare 1K så kan det bli blodiga potter. Frågan är bara hur högt taket borde vara? Ska det ligga runt 500 eller snarare upp emot 1K? Ganska ofta sitter det 2-3 personer över 1K, resten spritt mellan 300-1000.

 

Edit: Cap på säg 500 innebär väl att en enskild person bara på kasta in totalt 500 i potten i hela handen om jag har rätt för mig?

 

Ni kan köra så att varje spelare får ha max typ 500-600 . Säg 600 för 3xBuy-in..

 

Så när en spelare är över 600 får han "växla ut" de pengarna. Men lättast blir det ju då om ni säger att man måste växla ut "jämna" pengar!

Det står mer om detta i Pokerhandboken, angående "vänskapligt" cashgame..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan köra så att varje spelare får ha max typ 500-600 . Säg 600 för 3xBuy-in..

 

Så när en spelare är över 600 får han "växla ut" de pengarna. Men lättast blir det ju då om ni säger att man måste växla ut "jämna" pengar!

Det står mer om detta i Pokerhandboken, angående "vänskapligt" cashgame..

 

Vi säger att vi har en cap på 500 och bara växlar ut jämna hundringar. När man har 600 växlar man ut en hundring och när man har 400 växlar man in en hundring. Var det så du menade? Frågan är vilket som är lättast, cap på hur mycket man kan satsa i en pot och låta stacken vara eller istället kolla stacken med jämna mellanrum.

 

Vilken tryckning? Jag sitter med en från 2002 och hittar ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt inte folk växla ut om de inte ska lämna spelet. Har man förlorat pengar ska man ha möjlighet att vinna tillbaka dem och det har man inte om de försvinner från bordet. Bestäm istället ett maxbelopp man kan satsa under en giv.

 

Jag tänkte inte låta dem växla ut, utan snarare ha dem skilda från stacken så att de snabbt kan läggas till om deras stack sjunker. Men jag håller med om att ett maxbelopp per hand känns bättre.

 

Men hur många inköp ska en cap vara på? 3-4 inköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt inte folk växla ut om de inte ska lämna spelet. Har man förlorat pengar ska man ha möjlighet att vinna tillbaka dem

Varför då?

 

Hela poängen med cap är ju rimligen att minimera varians och förluster, medan hela poängen med att tvingas ha kvar pengarna på bordet är att maximera förluster (för de dåliga spelarna). Iofs spelar det ju ingen annan roll än psykologiskt om man ändå har cap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En pott behöver väl inte allt för ofta bli 1k xBB?

 

Sitter 3st med mer än 500BB var så kommer det till slut att smälla, speciellt om PLO är igång och det är lite tråkigt om man förlorar en nästintill coinflip. Sätter man en 250BB-cap så kommer samma drabbning hända men bli lite mindre blodig.

Det handlar ju inte direkt om att dessa monsterpotterna kommer ofta utan att det räcker med några få för att det ska bli känningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur bra vänner ni är.

 

Känner du att det egentligen känns fel att spela av dem du spelar meds pengar så är det lämpligt att ni sätter en cap.

 

Det är bara dumt att riskera vänskap på grund av ett pokerspel. Spelar du med folk du inte känner är det en annan sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur bra vänner ni är.

 

Känner du att det egentligen känns fel att spela av dem du spelar meds pengar så är det lämpligt att ni sätter en cap.

 

Det är bara dumt att riskera vänskap på grund av ett pokerspel. Spelar du med folk du inte känner är det en annan sak

 

Vi är bra vänner och har spelat ihop ett par år, men vårt game börjar eskalera tycker jag. Men att spela av dem pengar jag har inget emot :)

 

eller kör med inköp på 100BB? 200BB? iaf ett tak som på nätet

 

Vi hade maxinköp förr men då gick första halvan av kvällen åt att gå allin och bygga stack så då införde vi fritt buyin så att man kan starta som man vill, men det kan bli så löjligt stora potter nu bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi testade med cap i vårt homegame. Precis som er så körde vi 1/2, fast med lite fler spel att välja på. Det hade urartat totalt, var och varannan pott var på över 1000kr och många potter över 2000. Det var inte ovanligt att folk förlorade 5000kr på en kväll, ibland mer. Det var trots att vi körde med maxinköp på 200kr/gång, men precis som du skrev så blev det bara en massa allins för att folk ville bygga stackarna.

Tyvärr gjorde cappen nästan samma sak. Vi körde ändå med en cap på 1000kr och mot slutet av kvällen var potterna cappade hela tiden. Nu är väl homegamet mer eller mindre nerlagt eftersom vi inte får det att fungera med rimliga insatser. Problemet är väl att dom flesta är vana att spela mycket högre och inte bryr sig om pengarna. Det är några få som inte riktigt har råd att förlora och då fungerar det inte när tanken är att vi ska ha trevligt tillsammans och dricka några öl.

Cappen fungerar föresten som du skrev, man håller reda på hur mycket folk har lagt in i potten och ser det som spelarna är allin när dom har lagt in max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...