Gå till innehåll

SnG - ITM, syna all-in höjning med AK som chippie?


Recommended Posts

$20 SnG på Stars. Det här är första handen ITM. Knappen har varit vek i bubbelspelet och han har lagt sig för mina omslag när han försökt stjäla blindsen. När han nu ställer ser jag en möjlig HD hos honom/henne som Ax eller PP. Det känns som 70% Ax och 30% PP. Jag tror inte han ställer med any-two.

 

Vad gör man? Tar man synen eller är det bättre att vänta in ett bättre läge? Vinner fi så är han/hon med i matchen igen och är ett hot för förstaplatsen. Jag är ju stor chipleader redan och det känns inte som jag behöver gambla.

 

Gör det någon skillnad om man sätter 90% chans att han har Ax och 10% PP?

 

//Matte

 

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t400 (3 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Button (t2525)

Hero (t8975)

BB (t2000)

 

Preflop: Hero is SB with Kclub.gif, Adiamond.gif.

Button raises to t2500, Hero ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det ju fel,

 

Gör det någon skillnad om man sätter 90% chans att han har Ax och 10% PP?

 

skall vara så här:

 

Gör det någon skillnad om man sätter 30% chans att han har Ax och 70% PP?

 

Men det kanske inte gör så stor skillnad eftersom det nu inte finns så tighta spelare :-)

 

//Matte[/i]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 100% chans att han har QQ synar jag direkt.

 

Av den här orsaken antar jag då:

 

"Att Mats är villig att gå in som underdog är en av orsakerna att han är bättre än dig." /Hjort

 

Väl ITM är det oftast korrekt att spela för förstaplatsen. Dock så säger SNGPT (som inte är Gud iofs) att det vore $EV- att ta synen mot QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blindsen är 200/400. Han måste vara Ruggigt tajt för att det ska vara korrekt att folda den.
En så tight spelare hade aldrig kunnat ta sig ITM. Har svårt att tänka mig något tillfälle då jag skulle folda den.

Det är väll $25 i ante också. Innebär att det kostar dig 725 per runda.

Du har inte tid att vänta på någonting bättre även om du är chipleader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl ITM är det oftast korrekt att spela för förstaplatsen. Dock så säger SNGPT (som inte är Gud iofs) att det vore $EV- att ta synen mot QQ.

 

Fel av mig, det är $EV+, misclick i SNGPT.

 

 

 

 

 

Om du måste syna chipleadern all-in och det finns en microstack som har foldat är situationen förstås en annan.

 

Ja då blir det lite annorlunda.

 

Om man byter plats och stackar på Matte och BB här, så att det är Matte som är BB och med 2000 marker, och SB som är storstack och ställer, då vore däremot synen med AKs mot QQ felaktig, dock marginellt. Om vi sedan tar 1500 marker från knappen och ger till Matte, så att knappen är på väg att dö, då blir det tokfel att syna med AKs mot QQ.

 

Om man gör det mer realistiskt och säger t.ex. att vi inte ser den andre snubbens kort ;) så beror det helt på ställarens HD (no shit Sherlock...!). Mot en tajt fi är det fold och mot någon som ställer med any two är det syn (ännu mer uppenbara konstateranden). Mot en HD på t.ex. 44+,A7s+,A9o+,KJs+ är det fortfarande $EV-, och mot 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs är det $EV+, dock marginellt. (Exemplena i detta stycket är baserat på omkastningen av både Matte och marker ovan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var intressant, hur kan det vara $EV+ att syna QQ med AK i detta läge? QQ är ju 57% favorit mot AK när man matar in det i PokerStove.

 

Det borde ha något att göra med att man är så stor chipleader att de gånger man torskar förlorar man inte hela stacken (och fortfarande har en hyffsad stack att spela med) vilket uppvägs av de gånger man vinner vilket då borde garantera mer pengar i form av en nästan säker förstaplats.

 

Något åt det håller eller?

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något åt det håller eller?

 

Typ. Om du vinner handen så elimineras trean, så man är garanterad minst andraplats, med ett fint övertag över tvåan. Sedan är blindsen så höga i förhållande till hans ställ så att de markerna lägger till en del $EV. Om blindsen bara hade varit 100/200 (+25 ante) så hade det varit fold.

 

Fast det är marginellt i båda fallen iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...