Gå till innehåll

NLT - SnG, positionshöjningar


Recommended Posts

Detta är ingen HH som sådan, utan en teoretisk diskussion om höjningar ("vanliga" höjningar alltså, inte all-in).

 

När vi höjer i mittenskedet/slutskedet av en SnG så är vi oftast ute efter blindsen. Enstaka värdehöjningar förekommer, men för det mesta så är det en stöld vi gör. Hur då? Jo, för att när samtliga spelare har 10-15xbb i sin stack så blir det nästan uteslutande fold eller all-in vi möter (syner förekommer också, särskilt mot muppigare motstånd, men de är relativt ovanliga). Detta gör att vi antingen sitter på en hand som vi är beredd att syna en all-in med, eller en hand som vi släpper mot en all-in (lite Glimne över det påståendet där...). I mittenskedet av en turnering så är t.ex. A7s från mellan-/sen position i sådana lägen inte värt mer än 32o, mot en "normal" motståndare, eftersom hans omslags-HD oftast är favorit över vår hand.

 

Detta innebär att vi vill höja med starka händer från tidig och mellanposition, men med any two två från sen position. Det blir alltså inte en flytande skala där varje position ger oss en något vidare HD vi kan höja med, som när vi har en djupare stack.

 

Gärna feedback på ovanstående.

 

Sedan till matematiken, som jag tänkte lämna till den som känner sig manad (ska iväg och bära flyttlass idag, så jag hinner inte pilla med det nu): Mot vilken motståndare kan vi sitta i vilken position för att stjäla med any two (och hur mycket bör vi höja till)?

 

T.ex. mot en tajt spelare i BB (som är slår om med 5% av sina händer och viker resten mot minsta höjning) så är det korrekt att minihöja med any two från SB, det kan vi nog konstatera utan att räkna på det särskilt noga. Men om vi sitter på knappen minus två, hur tajta måste då fi vara för att det ska vara korrekt att höja mer eller mindre mörkt? Och på knappen minus tre? O.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi uppskattar motståndarna till kloner som samtliga slår om med 5% av händerna eller vad? Jag vet inte hur nyttig en sådan modell är, då verkligheten kommer se mycket annorlunda, vilket är trivialt att se med reads och stackstorlekar.

 

Men för kul skull...

Position för höjning och chans att få blindsen:

 

sb 95%

knappen 90.25%

CO 85.7%

Hijack 81.5%

Knappen -2 77.4%

Knappen -3 73.5%

UTG +1 69.8%

 

Om vår höjning är till 3xbb så riskerar vi dubbelt så mycket som vi potentiellt kan vinna, dvs vi måste lyckas minst 2/3

 

Dvs, mot dessa kloner (som dessutom heller aldrig synar), kan vi höja med any two till 3xbb från alla positioner utom UTG (nu har rimligtvis spelare slagits ut, så det bör innebära samtliga positioner). Jag tror inte på modellen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på modellen :)

 

Antingen så var jag väldigt otydlig, eller så är du en tokmupp! ;);)

 

 

Nej, det är ingen modell jag är ute efter, det jag är ute efter är:

 

Hur tajt måste BB vara för att det ska vara korrekt att stjäla med any two från SB. Hur tajta måste BB och SB vara för att det ska vara korrekt att höja med any two från knappen. Hur tajta måste BB, SB och knappen vara för att det ska vara korrekt att höja med any two från c/o. O.s.v. Om vi höjer till 3.5xbb. Till 3xbb. Till 2.5xbb. O.s.v.

 

Vår image är naturligtvis inräknad i hur benägen att folda fi är.

 

Syn kan man ju räkna in om man vill krångla till det lite, för då får man lägga till chansen att man tar hem potten påstflåpp, men det är deras foldfrekvens som är intressantast tycker jag.

 

Liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm alltså...

 

cEV-mässigt så riskerar du från sb 2.5bb för att vinna 1.5bb med en standardraise, utan antar. Med antar riskerar du 2.5sb för att vinna i runda slängar 2sb.

ICM-mässigt påverkas värdet av alla relativa stackstorlekar, och cEV-mässigt är det en barnlek att räkna ut.

Så vad är du ute efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X BB	BrEven	SB	Button	CO	CO-1	CO-2
3,50	0,70	0,30	0,16	0,11	0,09	0,07
3,00	0,67	0,33	0,18	0,13	0,10	0,08
2,50	0,63	0,38	0,21	0,15	0,11	0,09

BrEven är hur ofta du måste vinna potten preflop för att gå jämt ut (i cEV) givet att du aldrig vinner om du blir synad/återhöjd.

 

Värdena för SB, Button,CO etc är hur liten del av händerna eftervarande FI får spela för att det ska vara +cEV för dig att stjäla (givet att alla FI har samma syn/push HD och att du har 0% equity postflop). Exempel höjer du 2,5xBB any two från CO måste button, SB och BB bara spela top 15% för att du ska gå "jämt ut".

 

Vid höjning från SB har inte blindet räknats med i höjningen (ex. efter 2,5xBB höjningen och syn skulle potten vara 6xBB)

 

Hoppas det var till någon hjälp iaf.. Känns inte helt meningsfullt när jag tittar igenom d. Men att räkna "realistiskt" med olika syn/push HD beroende på postion samt beräkna cEquity vid syn/push verkar jobbigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad är du ute efter?

 

Det jag i första hand var ute efter var feedback på det jag skrev angående att det är ett antingen/eller-scenario, och inte en flytande skala beroende på exakt vilken situation vi hamnar i.

 

Det jag i andra hand var ute efter är ju busenkelt att räkna ut, men eftersom jag i skrivande stund skulle iväg, typ blixtgenast, så bara la jag till att den som kände sig manad kunde bidra med den busenkla uträkningen.

 

Sedan tolkade jag ditt svar som att du trodde att jag var ute efter någon form av statisk modell där jag utgick från att alla var kloner som bara höjde med 5% av sina händer, men det var inte det jag menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...