Gå till innehåll

Bad Bad och Tilt, hur tänker ni här?


YaaFaiman

Recommended Posts

Detta är faktiskt riktigt intressant då jag och en pokerpolare pratade om det senast igår! Om man åker på en eller flera bad beats och förlorar ja säg 1300$ då är det väl gansak korkat att sluta spela direkt... jag tycker iaf att det måste vara dumt att sluta direkt när man blir bad beatad, men då är ju frågan när ska man sluta? Om man nu fortsätter att spela, och vinner säg 400$ ska man då sluta, även om man ligger minus totalt?? Eller när ska man veta när man ska lägga av och hur "ska" man tänka?

 

Har förövrigt lite samma problem som dig, jag åker på en bad beat mot ngn hjärndöd-idiot som spelar som en blind åsna och efter det brukar jag, fast jag känner mig ganska lugn förlora ganska mycket pengar Sad

Hur gör du själv för att "undvika" att tilta så mycket?

 

Är ett utdrag från en diskussion med All in lite tidigare idag. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag är så eftersmart så kommer jag alltid på efter jag tiltat att jag skulle slutat när riggen va emot mig. Det eftersom riggen blir ju alltid värre och värre när den börjar. 'Så jag måste nog säga att det är bättre att sluta innan man tiltar än efteråt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska sluta när du inte spelar ditt bästa spel, oavsett om du torskar eller vinner.

 

Säg att du torskat halva din bankrulle på bad beats men spelat rätt och fiskarna på bordet dragit ut di. Varför sluta, finns väl all chans i världen att det vänder. Viktigaste är bara att i huvudet tänka att bara spela det bästa spelet och inte "vinna tillbaka".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska sluta när du inte spelar ditt bästa spel, oavsett om du torskar eller vinner.

 

Säg att du torskat halva din bankrulle på bad beats men spelat rätt och fiskarna på bordet dragit ut di. Varför sluta, finns väl all chans i världen att det vänder. Viktigaste är bara att i huvudet tänka att bara spela det bästa spelet och inte "vinna tillbaka".

 

Sulla har i princip helt rätt. Dock finns det även teoretisk ett viktigt tillägg och det är om man förlorat så mycket (pga varians) att man inte längre har rulle för spelet då man bör sluta så snart som möjligt.

 

I praktiken är det dock rätt sällan som man kan fortsätta att spela sitt "A-game" om man åkt på mycket däng varför det i praktiken ofta är rätt att sluta tidigt då man förlorar och tvärtom att sitta kvar längre om man vinner mycket.

 

Man ska heller inte glömma bort att motståndarnas spel mot dig också påverkas, de flesta spelare (speciellt dåliga spelare) spelar "bättre" poker mot en förlorande spelare för sessionen än en vinnande. (Med bättre läs mindre kass.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte heller så att man nödvändigtvis känner när man börjar spela sämre heller, så någon form av stop-loss är nog att föredra i många fall.

 

Håller nog med här. Ofta känner jag att om man backar några inköp, för att sedan spela tillbaka rätt mycket så känner man "jag ska bara vinna lite till, så är jag +/- 0". Istället för att då vinna lite till kan det istället bli ett litet ras, för att man antagligen inte spelar sitt "A-game". För i ett sånt här scenario kanske man har suttit ett par timmar för att knapra in förlusten och då blir man lätt lite seg i huvudet. ;)

 

Alltså kan det nog vara bra med någon form av "stop-loss", eftersom det kanske är svårt att avgöra när man själv inte spelar på topp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är faktiskt riktigt intressant då jag och en pokerpolare pratade om det senast igår! Om man åker på en eller flera bad beats och förlorar ja säg 1300$ då är det väl gansak korkat att sluta spela direkt... jag tycker iaf att det måste vara dumt att sluta direkt när man blir bad beatad, men då är ju frågan när ska man sluta? Om man nu fortsätter att spela, och vinner säg 400$ ska man då sluta, även om man ligger minus totalt?? Eller när ska man veta när man ska lägga av och hur "ska" man tänka?

 

Har förövrigt lite samma problem som dig, jag åker på en bad beat mot ngn hjärndöd-idiot som spelar som en blind åsna och efter det brukar jag, fast jag känner mig ganska lugn förlora ganska mycket pengar Sad

Hur gör du själv för att "undvika" att tilta så mycket?

 

Är ett utdrag från en diskussion med All in lite tidigare idag. Vad tycker ni?

 

1300 minus eller 400 pluss säger ju inte ett skit. Är det NL100 är det mycket back.. är det NL400 så vadå då?

 

Sen att man ligger minus totalt, menar du den dagen eller en månad? Himla skum formulering i ditt inlägg och att jag är full gör inte saken bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1300 minus eller 400 pluss säger ju inte ett skit. Är det NL100 är det mycket back.. är det NL400 så vadå då?

 

Sen att man ligger minus totalt, menar du den dagen eller en månad? Himla skum formulering i ditt inlägg och att jag är full gör inte saken bättre.

 

Jag tar hänsyn för att du förmodligen inte är vid dina sinnens fulla bruk, men 1300 minus/400 plus är bara ett exempel, för att försöka förklara problemet..

 

Det han menar är att om man backar i början av en session pga bad beats och sen lyckas vända på steken och gå plus en del, när ska man då sluta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1300 minus eller 400 pluss säger ju inte ett skit. Är det NL100 är det mycket back.. är det NL400 så vadå då?

 

Sen att man ligger minus totalt, menar du den dagen eller en månad? Himla skum formulering i ditt inlägg och att jag är full gör inte saken bättre.

 

Jag tar hänsyn för att du förmodligen inte är vid dina sinnens fulla bruk, men 1300 minus/400 plus är bara ett exempel, för att försöka förklara problemet..

 

Det han menar är att om man backar i början av en session pga bad beats och sen lyckas vända på steken och gå plus en del, när ska man då sluta?

 

Nä du. Nu har jag vaknat och läst det en gång till. Lika dåligt formulerad fortfarande. Vilken nivå handlar det om??? Det är ju ganska grundläggande info för att kunna komma fram till ett svar. Om han spelar säg, NL100 och är back 1300 på en session så kan det ju inte enbart vara "bad beats", det stavas t i l t....

 

NL400 så är det bara 3 inköp och då är det väl inte så mycket att fundera över. Det händer varje vecka att man backar 3 inköp i början när man tomtar sig.

 

Allt handlar om motståndet. Är det usla fina fiskar som har dragit ut en så stannar man ju kvar. Men är man 13 inköp back så är man nog den usla fisken själv. Och borde nog ha ställt sig upp och gått för 800 dollar sen. Förstod du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att han har formulerat den ganska dåligt. Men samtidigt tycker jag inte du ska fokusera så mycket på värdena han nämner utan själva problemet i sig. Han kunde lika gärna skrivit att man har losat 3-4 inköp på NL4 och sedan vunnit tillbaka 2, det är samma sak!

 

Problemet han vill diskutera är alltså om man ska sätta någon gräns e.d. när man har förlorat i början av en session, för att sedan vinna tillbaka "nästan allt" (så uppfattar jag det i alla fall). Men jag kanske är helt ute och cyklar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ställt mig samma fråga många gånger. De senaste sessionerna jag har lirat har jag haft väldigt gott om tid på mig, och med detta i min vetskap har jag kunnat klara att backa 4-5 inköp utan att tilta genom att hålla huvudet kallt. Och mycket riktigt. Klockan 03/04 sitter jag på fyra bord med 4-5 inköp på varje. Ju mer erfarenhet man har, desto bättre klarar man att backa, det gäller bara att lära sig något varje gång man tiltar.

 

Något jag lärt mig är iaf att man gärna kan gå ut och gå lite innan man spelar, kanske träna lite eller åtminstone ta en dusch. Får man lite distans till poker innan sessionen spelar man grymt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...