Gå till innehåll

NLT - SnG, hålla koncentration i svacka?


BnasFlames

Recommended Posts

Damn´it!!

 

Jag har hamnat i en svacka.

 

sedan några månader lirar jag endast SnG och det har gått bra. Rullen växer!! :D

 

Jag har gjort misstag förr att spela på $50 - 100 och förlorat rullen, men sedan jag spelar $10 har det gått stadigt uppåt. När rullen ligger på $2000 (skkulle vara där om ca 1vecka i med nuvarande takt) tänkte jag gå upp till $22 turneringar. Vid $6000 till $33 osv.

 

Allt har gått enligt planerna ända tills för ett tag sen.

Det började med att jag gick minus typ $30 ett par dagar. Inget jag är van vid. Nästa dag - $75 eller nåt!!! Sen ett par dgr +/- 0

 

Läget idag den 23/5 -06 kl 14:05:

 

Absolut ingenting funkar!! Har torskat 12 st turneringar i rad.

Jag vet att det är lätt att skylla på otur och dåliga kort, även om det också är sant. Men jag inser att sanningen är att jag spelat dåligt.

 

Alla dessa förluster får mig att tappa koncentrationen och jag synar All-ins med skit som 33 och blir förbannad när han träffar esset.

 

Nån som varit i liknande läge? Hur fan bryter jag trenden? Som det är nu är jag en mumsbit för alla vis samma bord, och hur kul är det att känna sig som en looser så fort man satt sig vid ett bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en paus. Inse att alla som spelar poker varit i denna situationen. Analysera händerna du förlorar, åker ur turneringen på. Kanske spelar du dåligt, kanske har du bara otur.

 

Man vinner inte konstant i poker och förmågan att behålla sitt spel i en svacka är en av de viktigaste egenskaperna för en vinnande spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damn´it!!

 

Jag har hamnat i en svacka.

 

sedan några månader lirar jag endast SnG och det har gått bra. Rullen växer!! :D

 

Jag har gjort misstag förr att spela på $50 - 100 och förlorat rullen, men sedan jag spelar $10 har det gått stadigt uppåt. När rullen ligger på $2000 (skkulle vara där om ca 1vecka i med nuvarande takt) tänkte jag gå upp till $22 turneringar. Vid $6000 till $33 osv.

 

Allt har gått enligt planerna ända tills för ett tag sen.

Det började med att jag gick minus typ $30 ett par dagar. Inget jag är van vid. Nästa dag - $75 eller nåt!!! Sen ett par dgr +/- 0

 

Läget idag den 23/5 -06 kl 14:05:

 

Absolut ingenting funkar!! Har torskat 12 st turneringar i rad.

Jag vet att det är lätt att skylla på otur och dåliga kort, även om det också är sant. Men jag inser att sanningen är att jag spelat dåligt.

 

Alla dessa förluster får mig att tappa koncentrationen och jag synar All-ins med skit som 33 och blir förbannad när han träffar esset.

 

Nån som varit i liknande läge? Hur fan bryter jag trenden? Som det är nu är jag en mumsbit för alla vis samma bord, och hur kul är det att känna sig som en looser så fort man satt sig vid ett bord.

 

Joo, håller med att pausa kanske vore bra. Men jag skulle nog bara fortsätta grinda - om du är en vinnande spelare i längden kommer det ju vända. Sen kan man ju ta ett skott på lite högre nivåer och vinna tillbaka det man torskat och även sitt självförtroende. 12 turneringar i rad är aldrig kul men det måste ju vända nån gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju ta ett skott på lite högre nivåer och vinna tillbaka det man torskat och även sitt självförtroende. 12 turneringar i rad är aldrig kul men det måste ju vända nån gång.

 

Jag kan bara hålla med. Rent statisktiskt sett så borde det ju vända någon gång. Så upp och skotta. Förlorar du även där så gå upp ett eller ett par snäpp till och skotta. Eftersom du inte kan hålla på att förlora hur många som helst i rad så kan du ju dra in hela rullen sen. Du är ju så gott som garanterat att vinna tillbaka allt du förlorat och mer därtill. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är just det jag lovade mig själv att inte göra.

 

Visst är det så att man vinner mer om man lirar på $55, men samtidigt så kan man förlora mer också. Min plan var från början att spela på nivåer där jag har råd att torska. Men vem vet ni kanske har rätt?

 

Tror jag skall följa rådet att inte lira på några dagar, kanske blir man mer sugen då.

 

-Ända tills ikväll när man fäller upp laptoppen för att se om det är nån action på nåt bord... :roll:

 

Tur att man skall bort nu över långhelgen där inget bredband finns, he he he.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plan var från början att spela på nivåer där jag har råd att torska. Men vem vet ni kanske har rätt?

 

Ouch.... jag hoppas du inte på något sätt tror att jag vill att du ska spela högre när du förlorat. Jag trodde du förstod ironin.

 

Du ska absolut inte spela högre när du har förlorat. Visst, du kan ha tur och ta igen det hela. Men i grund och botten är det ett perfekt recept på att gula.

 

Att man har förlustsessioner som sträcker sig över tiden då och då är inget konstigt, inte ens för vinnande spelare. Det gäller bara att ta sig igenom dem utan att göra dumma saker som att gula på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch.... jag hoppas du inte på något sätt tror att jag vill att du ska spela högre när du förlorat. Jag trodde du förstod ironin.

 

 

 

phuu!

Trodde faktiskt att du menade allvar.

Känns som om alla sätt är bättre än mitt sätt just nu ;)

 

tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som om alla sätt är bättre än mitt sätt just nu ;)

 

Jag har haft (har?) en period då det gått tungt. Det är svårt att inte låta sig påverkas och på så sätt börja spela sämre, vilket i sin tur gör att svackan blir längre.

 

Tänk så här: Det är inget ovanligt att man hamnar i sådana här perioder. Det är en del av att spela poker. Att kunna hantera sånt här är också något man måste kunna göra som pokerspelare.

Tips:

Tänk över hur du spelar. Analysera hur du spelat i olika potter.

Gå ner i nivå ett tag ifall du känner att det börjar svida för mycket.

Ta ett uppehåll och gör något annat ett tag.

 

MEN, ta det lugnt och gör inget förhastat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har väll varit där och vet hur det är och det finns säkert jättemycket tips om hur du ska hantera situationen!

 

men enklast tycker jag är:

Gör något annat, va me polare, dra te gymmet , kolla på film eller va me flickvännen eller liknande. Nånting så du glömmer pokern för en stund , sen kommer du tillbaks och spelar när du känner dej jäkligt sugen och känner att du inte längre är tiltad.

 

Ett farligt misstag kan va o sitta uppe en hel natt för "att vinna tillbaks" allt, vilket oftast leder till motsatsen.

 

Obs, analysera ditt spel! titta på händerna och tänk hela tiden , är det optimalt spelat ?

Oftast när jag sitter o tittar i mina handhistory kan det se uppenbart ut att jag är slagen , och endå har jag synat osv när jag är tiltad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Förutom att göra något annat ett par dagar, som alltid är ett bra tips, har jag med framgång växlat mellan SNG och cash. Själv spelar jag limit 0,5-1,0 dollares och vinner. Nyligen spelade jag bara SNG och det gick hur enkelt som helst. Var ITM sju av tio och kom tvåa i ett par fembords SNG. Sen slutade det flytet.

Teori: Rimligtvis är det samma spelare jag möter på 0,5-1 limit som i 5+1 SNG. Jag vet att jag är bland de tio procenten som vinner och är bättre. Jag läste här att någon tyckte SNG var det spel som hade minst varians. Det stämmer säkert, men en sak är ju klar. I cash kan du nöta ner motståndet. I SNG möter du, säg, två jämnbördiga och sju sämre spelare. Ofta skänker de sämsta bort sina marker till några andra sopor. I varje SNG som du inte lyckas få kort och är den som rakar in, tvingas du möta bra spelare med medelsstack/stor stack+en par nollor med ultrastor stack. Det slutar oftast med att du tvingas till dåliga beslut. En slags medveten tilt där du mot ditt sunda förnuft går all in med 22 eller A6o för att stjäla blinds och alla här vet hur svårt det är att stjäla mot folk som aldrig har sett en dålig A7o.

Efter tio raka på plats 4-5 kommer rädslan att förlora=ännu fler tiltbeslut .

Att då gå och nöta in lite sköna veckopengar på cash mot samma loooooseaggggrrofjortisar ger självförtroendet tillbaka. Växlar du mellan limit och cash gäller det bara att inte syna den där extra gången i SNG, trots pottodds på rätt sida marginalen.

Limit är lika svårt, men man kan komma runt den där känslan av att vara mobbad som no-mercy-SNG-förluster har en tendes att ge.

I stället är det du som check-synar-checkraisar (jag vet formulärt 1A) sönder en galning när du smyger in triss i åttor mot hans AJo när han lägger en tegelsten på bet-knappen trots T83 regnbåge på floppen och Q på turn.

Sen in i första bästa SNG och gör samma sak medan du chattar om vädret med ena andra handen och dricker champagne med andra.

Badabim-badabam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Sen in i första bästa SNG och gör samma sak medan du chattar om vädret med ena andra handen och dricker champagne med andra.

Badabim-badabam.

 

 

Dagens skratt!!!

 

Jag har faktiskt lirat lite cashgame på SS 2,50-5 nolimit.

gick in med 200 och cashade ut 608:-

 

Kanske ska byta spel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SNGs kan vara riktigt tungt. Jag brukar spela 4 stycken samtidigt, vilket oftast fungerar bra. Men om jag exempelvis åker ur 2 stycken snabbt brukar det resultera i tilt på de två andra borden. Det är något jag måste jobba på. Tips, någon?

 

Spela färre åt gången tills du har lärt dig hantera tilten till den grad att det inte går ut över andra turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...