Gå till innehåll

Nybörjarmiss?


Swedda

Recommended Posts

Saxat ur den klistrade tråden "Regler för nybörjarfrågor":

 

* Inga frågor, där frågeställaren önskar lära sig något, är för banala.

 

* Alla sorters pokerrelaterade frågor är välkomna, oavsett ämne. Undantaget är ämnen som finns behandlade i samlingstrådar.

 

* Alla sarkastiska, elaka eller förminskande svar rensas bort undantagslöst. st.

 

Torde räcka med att en person snällt påpekar för nykomlingen att det finns en tråd för t ex bad beats eller bad streaks.

Alla sarkasmer mm lägger bara större börda på moderatorerna att behöva rensa trådar lika denna. Som sagt, det är bra att läsa reglerna innan man postar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Passar också på att pusha lite för att dela upp forumet efter olika stakes. Gissar att sådana här trådar inte skulle vara vanliga på mid/high stakes-delarna.

 

Dock så tror jag inte det är så många Medel- eller Höjstäjksspelare i Nybörjarforumet.

 

Torde räcka med att en person snällt påpekar för nykomlingen att det finns en tråd för t ex bad beats eller bad streaks.

 

lumor_

Visserligen blev lite mycket "samma sak att alla ska klaga på dina Bad Beats"-kommentarer men de blir påpushade av andra personer som säger att alla gnäller och bara klankar ner och blir ju lite uppförstorat då.

 

Det man blir arg på är ju just den här regeln som inte läses så bra:

* Alla sorters pokerrelaterade frågor är välkomna, oavsett ämne. Undantaget är ämnen som finns behandlade i samlingstrådar.

 

Blir ju ett forum med så många likadana trådar och det är ju bara jobbat att läsa en massa onödiga trådar som istället kunde hållas i deras Samlingstråd.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att 2 dagar är inte mycket. Min senaste downswing varade över 1 månad och det finns med säkerhet många som har/har haft downswings som varat ännu längre.

 

Så är det när man spelar poker och klarar du inte av att backa i 2 dagar är det nog dags att börja se över det.

 

Det låter på dig att du förväntar dig att vinna minst 50kr per dag och det är också fel. Man ska inte förvänta sig att vinna varje gång man spelar för då blir bara värre när man förlorar.

 

Det du ska förvänta dig är att spela bra efter din egen förmåga och ha ett stabilt spel. Lyckas du med detta ska du vara nöjd och utdragningarna kan kvitta.

 

 

mycket kloka ord, tack för att du påminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som denna orsakat en del reaktioner, ABSOLUT inte medvetet som jag skapar denna tråd med nu såhär i efterhand en opassande rubrik, ber om ursäkt för det!. För det andra så var jag när jag skrev så j*vla less på min då "otur" (läs dåligt spel) så jag kände att jag ville ha ur mig min ilska. Då min sambo låg och sov kändes det inte passande att skrika här hemma. så ni fick ta del av ännu en ointressant tråd.

 

Jag ska aldrig mer skriva en tråd där jag skriker ut mitt missnöje utan bara skapa trådar av relevans. Hoppas ni som anser denna tråd onödig kan ta min ursäkt. min enda ursäkt är att jag är ny på detta forum och jag av stundens hetta inte använde sök funktionen.

 

Sorry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är självklart förlåten!

 

Det är bara att många trådar skapas som redan finns och det blir mycket dubbletter på ämnen som redan behandlats.

 

Skriv gärna av dig i "Bad Beat"-tråden.

 

Där får du klaga hur mycket som helst på tokiga utdragningar och annat irriterande!

 

Du ska inte vara rädd för att skapa trådar men sök gärna innan så att inte forumet blir överröst av dubbletter, som är för allas skull!

 

Bli inte heller avskräckt av forumet genom den här tråden utan se det som nybörjarmisstag helt enkelt!

 

Hoppas du kommer få en bra framtida PF-karriär och en bra pokerkarriär!

 

Välkommen till PF önskar KF och hela PF! 8-)

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte minst en sådan här tråd varenda jävla dag?

 

Exakt samma scenario.

 

Kan ingen skriva en lathund och klistra?

 

Jo det händer väldigt ofta. Än mer fascinerande är att strömmen av personer som klagar på dem och/eller är nedlåtande mot dem aldrig tycks sina. Har det fungerat hittills? Gör man forumet bättre? Känns det givande för någon att skriva sån smörja eller för den delen läsa den?

 

Swedda> Välkommen till forumet och till en (oftast) trevlig hobby! Sådana där dagar och sessioner kan verkligen ta knäcken på en. När man äntligen får den där handen man suttit och väntat på förlorar man stort och blir ännu mer knäckt. Som någon skrev tidigare måste man tyvärr räkna med att ha ett antal sådana dagar. Variansen kan vara riktigt grym. Jag tycker att du gör helt rätt i att pilla naveln ett bra tag. Man spelar inte bra när man mår dåligt av tunga förluster. Kom tillbaka till pokerborden när det känns bättre. Passa gärna på att läsa om någon pokerbok under tiden, det skadar aldrig.

 

Ofta ganska bra att skriva/prata av sig frustrationen. Om några gamla pokerrävar känner sig tvugna att, trots att de mår dåligt av det, läsa allt under rubriken Nybörjarfrågor får de skylla sig själva.

 

Håller med till allt som skrivs här och vill tillägga en sak från egen erfarenhet... Jag hade en riktig downswing mellan 28/4-16/5, ingen lång tid jag vet, men jag blev utdragen på varenda hand jag fick... Detta gjorde att jag letade efter varenda chans jag fick att vinna tillbaka pengar jag hade förlorat 10 dagar innan. Så fort jag hade näst högsta synliga par så satsade jag massor och blev av med massor... Backade ganska fort 400 euro under denna tiden på 0.10/0.20 cent NL.

 

Tog tag i spelet 16/5 och ordnade upp en väldigt viktig regel, var aggresiv vid bordet, men om någon annan också visar styrka så ska man ENDAST gå med i händer man är beredd att gå all-in med (händer där dom andra inte kan ha bättre om dom inte har fyrtal eller färgstege), det gör ingenting att lägga AA om de ser ut som att någon har stege eller färg... De kommer nya chanser senare och man ger även en tightare bild av sig som gör att de få bluffar man gör går igenom lättare.

 

Så ett tips som för mig väger väldigt tungt är: Ta de lugnt, jobba upp din ödmjukhet så att du klarar av att slänga händer, även dom bättre händerna om de känns som att den andre kanske faktiskt har någonting. Det kommer ge dig pengar i längden!

 

Kan ta upp ett exempel också på den handen i min pokerkarriär som jag har varit mest stolt över, och notera här att jag INTE vann några pengar, men jag förlorade däremot inte så mycke pengar heller...

 

Fick KK och sitter en position innan knappen. En person mellan BB och mig limpar, jag höjer 4 BB, knappen och SB kastar, BB höjer 8 BB till, nästa kastar och jag synar då jag är säker på att BB har AA. Floppen visade 38K inget stegdrag. BB höjer 16BB och jag reraisar fort till 32BB och får syn. Turn ger 9 och han checkar, jag höjer 48BB till och får syn. River visar A, jag skriker till, han går all-in. Och här mina vänner är läget då jag blir förbannad på situationen men fortfarande är mycket stolt över att kasta mitt set med kungar, speciellt när han visar sina AA och jag har gjort en ödmjuk läsning av korten. Jag kommer alltid komma ihåg handen då jag kastade mitt väldigt starka set mot ett högre. Man får alltid fler chanser till dom säkra potterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick KK och sitter en position innan knappen. En person mellan BB och mig limpar, jag höjer 4 BB, knappen och SB kastar, BB höjer 8 BB till, nästa kastar och jag synar då jag är säker på att BB har AA. Floppen visade 38K inget stegdrag. BB höjer 16BB och jag reraisar fort till 32BB och får syn. Turn ger 9 och han checkar, jag höjer 48BB till och får syn. River visar A, jag skriker till, han går all-in. Och här mina vänner är läget då jag blir förbannad på situationen men fortfarande är mycket stolt över att kasta mitt set med kungar, speciellt när han visar sina AA och jag har gjort en ödmjuk läsning av korten. Jag kommer alltid komma ihåg handen då jag kastade mitt väldigt starka set mot ett högre. Man får alltid fler chanser till dom säkra potterna.

 

:shock: Du har petat in nästan hundra BB i potten och är stolt över att folda triss i kungar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick KK och sitter en position innan knappen. En person mellan BB och mig limpar, jag höjer 4 BB, knappen och SB kastar, BB höjer 8 BB till, nästa kastar och jag synar då jag är säker på att BB har AA. Floppen visade 38K inget stegdrag. BB höjer 16BB och jag reraisar fort till 32BB och får syn. Turn ger 9 och han checkar, jag höjer 48BB till och får syn. River visar A, jag skriker till, han går all-in. Och här mina vänner är läget då jag blir förbannad på situationen men fortfarande är mycket stolt över att kasta mitt set med kungar, speciellt när han visar sina AA och jag har gjort en ödmjuk läsning av korten. Jag kommer alltid komma ihåg handen då jag kastade mitt väldigt starka set mot ett högre. Man får alltid fler chanser till dom säkra potterna.

 

:shock: Du har petat in nästan hundra BB i potten och är stolt över att folda triss i kungar?

 

Tja, jag höjde mycke men inte för mycke för att från början få med honom på min starka triss. Men när jag såg att esset kom och jag var 100% säker på att han hade två ess på handen så visste jag ju att allt jag fortsätter lägga in i potten kommer gå förlorat... Man kan bli hur förbannad som hellst för att det där esset kom, men det spelar ingen roll i beslutet om att lägga (i det här fallet 50 BB) då man vet att man förlorar dom. Jag hade kunnat få för mig att tvivla på min egen read, men är stolt över att jag inte gjorde det utan läste rätt och kastade korten.

 

Hade du själv varit nöjd om du hade slängt in 50 BB till och förlorat dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick KK och sitter en position innan knappen. En person mellan BB och mig limpar, jag höjer 4 BB, knappen och SB kastar, BB höjer 8 BB till, nästa kastar och jag synar då jag är säker på att BB har AA. Floppen visade 38K inget stegdrag. BB höjer 16BB och jag reraisar fort till 32BB och får syn. Turn ger 9 och han checkar, jag höjer 48BB till och får syn. River visar A, jag skriker till, han går all-in. Och här mina vänner är läget då jag blir förbannad på situationen men fortfarande är mycket stolt över att kasta mitt set med kungar, speciellt när han visar sina AA och jag har gjort en ödmjuk läsning av korten. Jag kommer alltid komma ihåg handen då jag kastade mitt väldigt starka set mot ett högre. Man får alltid fler chanser till dom säkra potterna.

 

:shock: Du har petat in nästan hundra BB i potten och är stolt över att folda triss i kungar?

 

Tja, jag höjde mycke men inte för mycke för att från början få med honom på min starka triss. Men när jag såg att esset kom och jag var 100% säker på att han hade två ess på handen så visste jag ju att allt jag fortsätter lägga in i potten kommer gå förlorat... Man kan bli hur förbannad som hellst för att det där esset kom, men det spelar ingen roll i beslutet om att lägga (i det här fallet 50 BB) då man vet att man förlorar dom. Jag hade kunnat få för mig att tvivla på min egen read, men är stolt över att jag inte gjorde det utan läste rätt och kastade korten.

 

Hade du själv varit nöjd om du hade slängt in 50 BB till och förlorat dom?

 

Folda preflop om du är 100 på essen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick KK och sitter en position innan knappen. En person mellan BB och mig limpar, jag höjer 4 BB, knappen och SB kastar, BB höjer 8 BB till, nästa kastar och jag synar då jag är säker på att BB har AA. Floppen visade 38K inget stegdrag. BB höjer 16BB och jag reraisar fort till 32BB och får syn. Turn ger 9 och han checkar, jag höjer 48BB till och får syn. River visar A, jag skriker till, han går all-in. Och här mina vänner är läget då jag blir förbannad på situationen men fortfarande är mycket stolt över att kasta mitt set med kungar, speciellt när han visar sina AA och jag har gjort en ödmjuk läsning av korten. Jag kommer alltid komma ihåg handen då jag kastade mitt väldigt starka set mot ett högre. Man får alltid fler chanser till dom säkra potterna.

 

:shock: Du har petat in nästan hundra BB i potten och är stolt över att folda triss i kungar?

 

Tja, jag höjde mycke men inte för mycke för att från början få med honom på min starka triss. Men när jag såg att esset kom och jag var 100% säker på att han hade två ess på handen så visste jag ju att allt jag fortsätter lägga in i potten kommer gå förlorat... Man kan bli hur förbannad som hellst för att det där esset kom, men det spelar ingen roll i beslutet om att lägga (i det här fallet 50 BB) då man vet att man förlorar dom. Jag hade kunnat få för mig att tvivla på min egen read, men är stolt över att jag inte gjorde det utan läste rätt och kastade korten.

 

Hade du själv varit nöjd om du hade slängt in 50 BB till och förlorat dom?

 

Folda preflop om du är 100 på essen.

 

Jag har fått ett kanonläge då jag vet att han har AA, jag har min motståndares kort öppna på bordet vilket ger mig ett stort antal spelmöjligheter för att bluffa eller träffa någon hand. Jag anser absolut inte att jag tvunget ska lägga mig i det läget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fått ett kanonläge då jag vet att han har AA, jag har min motståndares kort öppna på bordet vilket ger mig ett stort antal spelmöjligheter för att bluffa eller träffa någon hand. Jag anser absolut inte att jag tvunget ska lägga mig i det läget!

 

Det är knäppt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knäppt.

 

Altså, ur ren odds-synpunkt så ska man självklart slänga KK om man är upp mot AA. Men då jag bara höjde relativt lite och sedan synade hans höjning så har jag öppnat för många olika händer han kan sätta på mig. Detta ger mig en fördel då jag kan böjja mitt spel runt vad som finns på bordet...

 

Har man dessutom spelat såpass tight som jag gör i vanliga fall innan så förstärker detta en eventuell bluff ännu mer... Jag tänker fortsätta gå med om priset är det rätta preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du gärna förklara lite hur du menar?

 

På ett visst sätt man spelar har man ett förväntat vinstvärde. En vinnande spelare har +EV, en förlorande spelare har -EV (läs i någon klistrad tråd någonstans om EV, Expected value).

 

Att spela som du gör och att kasta kungarna där är -EV. Du läcker alltså värde, med andra ord.

 

Du VET INTE att han har ässen. Du känner inte spelaren tillräckligt bra för att sätta honom på en så sjukt snäv hand distribution bara för att han limpraisar. Du vinner oftare än du förlorar här, så enkelt är det.

 

edit:

 

Något som tiltade sönder mig.. vad faaaaaaaaaaaaaaaaaaaan är en ödmjuk läsning av korten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du gärna förklara lite hur du menar?

 

På ett visst sätt man spelar har man ett förväntat vinstvärde. En vinnande spelare har +EV, en förlorande spelare har -EV (läs i någon klistrad tråd någonstans om EV, Expected value).

 

Att spela som du gör och att kasta kungarna där är -EV. Du läcker alltså värde, med andra ord.

 

Du VET INTE att han har ässen. Du känner inte spelaren tillräckligt bra för att sätta honom på en så sjukt snäv hand distribution bara för att han limpraisar. Du vinner oftare än du förlorar här, så enkelt är det.

 

Jag har inte spelat med honom flera kvällar i rad nej, men denna kvällen va vi nog inne på 3:e timmen och han var en tight spelare. Och nej självklart VET jag inte att han har AA i denna situationen, men jag var väldigt säker på detta, och han visade ju detta sedan när jag kastat korten. Så jag var allt rätt nöjd med den folden då jag hade förlorat 50 BB till på redan 100 förlorade...

 

Och för övrigt, lugna ner dig lite... Du ska vara en av dom personerna här inne som borde förstå att det är fritt att skriva nästan vad man vill här utan att man ska behöva ta skit för det ifrån en besserwisser (ja jag kallade dig faktiskt för det)! Tagga ner lite och diskutera på en normal nivå...

 

De jag menade med ödmjukheten var att jag i detta fallet faktiskt inte hade bäst hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du gärna förklara lite hur du menar?

 

På ett visst sätt man spelar har man ett förväntat vinstvärde. En vinnande spelare har +EV, en förlorande spelare har -EV (läs i någon klistrad tråd någonstans om EV, Expected value).

 

Att spela som du gör och att kasta kungarna där är -EV. Du läcker alltså värde, med andra ord.

 

Du VET INTE att han har ässen. Du känner inte spelaren tillräckligt bra för att sätta honom på en så sjukt snäv hand distribution bara för att han limpraisar. Du vinner oftare än du förlorar här, så enkelt är det.

 

Jag har inte spelat med honom flera kvällar i rad nej, men denna kvällen va vi nog inne på 3:e timmen och han var en tight spelare. Och nej självklart VET jag inte att han har AA i denna situationen, men jag var väldigt säker på detta, och han visade ju detta sedan när jag kastat korten. Så jag var allt rätt nöjd med den folden då jag hade förlorat 50 BB till på redan 100 förlorade...

 

På en sån lyckad fold går tio misslyckade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Så jag var allt rätt nöjd med den folden då jag hade förlorat 50 BB till på redan 100 förlorade...

 

Möjligt att du var nöjd, men det ska du inte vara. Det var dåligt spel värdemässigt oavsett om du är nöjd och ödmjuk eller inte, det är bara så enkelt. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Så jag var allt rätt nöjd med den folden då jag hade förlorat 50 BB till på redan 100 förlorade...

 

Möjligt att du var nöjd, men det ska du inte vara. Det var dåligt spel värdemässigt oavsett om du är nöjd och ödmjuk eller inte, det är bara så enkelt. :heart:

 

Jag tackar för tips av dig men håller tyvärr inte med, och jag tror detta är en fråga som inte har något direkt rätt eller fel. Alla proffs påvisar olika sätt att spela och har sina egna teorier, och här är nog du och jag helt enkelt bara oense om vilken strategi man skall köra med.

 

Jag litade till min read här, vilken visade sig vara rätt, och det spelade ingen roll för mig att jag förlorade mina 100 BB (som redan tillhörde potten och inte längre mig själv), jag ville inte förlora 50 BB till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för övrigt, lugna ner dig lite... Du ska vara en av dom personerna här inne som borde förstå att det är fritt att skriva nästan vad man vill här utan att man ska behöva ta skit för det ifrån en besserwisser (ja jag kallade dig faktiskt för det)! Tagga ner lite och diskutera på en normal nivå..

 

På klubben brukar folk säga "raise" när de bettar på floppen. Då brukar jag säga "bet menar du". Det är att vara en besserwisser. Att förklara för dig på ett enkelt sätt hur saker och ting ligger till i det här fallet, där det faktiskt är i ditt bästa intresse att förstå varför du har fel, är inte att vara en besserwisser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På klubben brukar folk säga "raise" när de bettar på floppen. Då brukar jag säga "bet menar du". Det är att vara en besserwisser. Att förklara för dig på ett enkelt sätt hur saker och ting ligger till i det här fallet, där det faktiskt är i ditt bästa intresse att förstå varför du har fel, är inte att vara en besserwisser.

 

Ja jag får väll ta tillbaka lite att jag kallade dig för besserwisser då, men däremot tycker jag fortfarande att du kan ta de lite lugnare än att skriva fan med 10 a i när du ifrågasätter hur någon formulerar sig, det är i mina ögon barnsligt och har inte i diskussionen att göra... Man kan förbli civiliserad fast man tycker olika om saker o ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu MotoX, din laydown är vansinnig, inte snygg.

 

Okej, jag tänker inte tala emot längre... Men jag tänker lämna diskussionen och fortfarande säga att jag inte ändrar mig :) Detta är inte för att få sista ordet, ni får gärna fortsätta lägga fram varför jag har fel, men detta sparade mig pengar denna gången och jag är säker på att det kommer göra det igen. Och om jag har fel så kan ni ju bara vara glada att de finns ännu en källa till pengar där ute i pokervärlden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...