Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spela i väntan på finalbordet?


Plox

Recommended Posts

Har ett litet problem, jag lyckas 4 av 5 gånger missa finalbordet - där de stora pengarna finns. Oftast ligger jag bra med och har average stack när 15-20 personer återstår, men blir ofta väldigt passiv och lättläst. Tilläggas ska väl också att blindsen oftast är väldigt höga i detta stadium av turneringar och det blir väldigt mycket allin spel.

 

Så jag undrar hur ni spelar för att ta er vidare till finalbordet, ska man slaska och förlita sig på klonken eller ska man vänta in bra händer?

 

Snor ni blinds från knappen eller från vilken position som helst? Händerna jag åker ut på är oftast när jag försöker roffa åt mig blindsen från mittenposition med en halvskaplig hand typ K10, QJ osv...

 

Dela med er av era erfarenheter - jag börjar bli trött på att åka som elva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går allin där när du försöker sno blindsen så är det ju att utsätta sig för onödig risk. Speciellt om du gör det med såna händer. Vad synar folk dina allins med? I de flesta fall en hand som dominerar dig. I bästa fall ett lägre par.

 

Gå allin med så starka händer att du gärna får en syn, om du sen behöver stjäla, tänk på läget i första hand och handen i andra. Bättre att gå allin med 79 än KT om du kommer att få syn av AT. Man måste inte gå allin om man vill stjäla heller utan du kan ju höja normalt med en hand som KT och folda om någon höjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra att försöka roffa åt sig blindsen med halvskapliga händer men bara mot småstackar.

Att gå all in mot en större stack i det här skedet bör du väl bara göra om du själv börjar ha en väldigt liten stack och börjar bli tvungen att göra något desperat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart, jag snöade in mig lite på att blindsen är stora jämfört med stackarna. Självklart går jag inte allin med K10 när jag sitter på över 10BB, men säg 5-6BB - då är det ju inte mycket annat man kan göra?

 

Jag har hela tiden förstaplatsen i huvudet också, tänker hela tiden "jag spelar inte för att bara ta mig till finalbordet, jag spelar för att vinna denna gången". Vilket gör att jag tar ovanligt många risker. Hur f*n ska man få bort den tanken, kanske ska fegspela mer och nöja mig med en plats på finalbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte fegspela med bara 5-6BB kvar.

Är det bara pengar till finalbordet så kanske man kan slänga även rellativt bra kort som låga pockets och KQs. OM du har flera som har ännu mindre chips än dig kvar och du tror att de åker ut före dig.

 

Annars är det ju bara att hitta 2 kort du gillar och ställa in degen. Blunda och hålla tummarna. Man måste ju endå göra det ett antal gånger för att vinna hela turneringen, så det är bara dina "klonkskills" du behver träna upp ;)

 

Om dom sen sätter dig på en blindsteal eller inte, är ju skitsamma bara du har bestämt dig för att spela handen... Och ställer du in allt på en gång, så slipper du fler jobbiga beslut oxå.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ska jag sitta och ge bort mina blinds, vänta tills jag är short och därefter börja spela för vinsten, väldigt logiskt :D

 

visste inte att vi pratade blindsspel. Blindsspel är alltid bara reads. Du behöver inte bli short om du kan hantera blindsspelet. Får du bra kort blir du storstack. Allt jag säger är att har du average-stack ska du spela tight eftersom du är så känslig för omslag och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart, jag snöade in mig lite på att blindsen är stora jämfört med stackarna. Självklart går jag inte allin med K10 när jag sitter på över 10BB, men säg 5-6BB - då är det ju inte mycket annat man kan göra?

 

Jag har hela tiden förstaplatsen i huvudet också, tänker hela tiden "jag spelar inte för att bara ta mig till finalbordet, jag spelar för att vinna denna gången". Vilket gör att jag tar ovanligt många risker. Hur f*n ska man få bort den tanken, kanske ska fegspela mer och nöja mig med en plats på finalbordet?

 

 

Med 10BB är du kortstackad. Väntar du med att agera till du hara har 5BB så kan du få syna av vilken skräphand som helst och åka ut.

 

Du måste börja satsa hårdare tidigare. Har du 10 BB i sen position och du får chansen att vara först in (ingen har höjt eller limpat in för dig) och sitter på ettpar eller ett A så är det bara att ställa in och hoppas ingen synar. Helst bör du göra det då det är mindre stackar som sitter i SB och BB och inte en synvänligt storstack.

 

 

PS Har du så lite som 5BB så kan du inte ställa in med K10 utan måste ha stålet för chansen att du blir synad är mycket stor - notera att Ax är bättre än K10 om ingen får ett par så vinner A högt. Så då kan man bara ställa in om man tror sig kunna vinna mot en syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PS Har du så lite som 5BB så kan du inte ställa in med K10 utan måste ha stålet för chansen att du blir synad är mycket stor - notera att Ax är bättre än K10 om ingen får ett par så vinner A högt. Så då kan man bara ställa in om man tror sig kunna vinna mot en syn.

 

nja... alternativet är ju att blindas bort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Har du så lite som 5BB så kan du inte ställa in med K10 utan måste ha stålet för chansen att du blir synad är mycket stor - notera att Ax är bättre än K10 om ingen får ett par så vinner A högt. Så då kan man bara ställa in om man tror sig kunna vinna mot en syn.

 

I mitt tycke så har du uppåt väggarna fel här. Med 5BB kvar har man inte tid att vara kräsen. KT i sen position är ett monster här. Har man så lite som 5BB bör man ställa in med långt vidare handdistribution än KT+ i sen position och hoppas på att alla foldar eller om man har mycket tur blir synad av en dominerad hand. Är man uppe mot Ax så har man iaf 42-43% chans vilket gör att chipEV vid syn bara blir lite negativt och såvida prisstrukturen inte är mycket flat eller mycket snart gör ett brant hopp så gillar jag 40-50%-iga chanser att dubbla upp när det dessutom finns en chans att öka sin stack med 30% utan risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Har du så lite som 5BB så kan du inte ställa in med K10 utan måste ha stålet för chansen att du blir synad är mycket stor - notera att Ax är bättre än K10 om ingen får ett par så vinner A högt. Så då kan man bara ställa in om man tror sig kunna vinna mot en syn.

 

Det här resonemanget går helt emot Dan Harringtons. Har man så lite marker kvar så ska man i princip gå all in med vilka två kort som helst förutsatt att man är försten in i potten. För med så lite marker kan man omöjligt vänta på något stål. Man har som sämst 20 % chans att vinna oavsett vilka kort man har mot en synare. Väntar man längre så spelar det ingen roll om man dubblar med stål för du måste ändå dubbla direkt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Så det hela handlar egentligen väldigt mycket om reads på motståndet i dessa lägen, 75% reads och 25% kort?

 

2. Försöka undvika storstackarna och försöka sno från småstackarna när du har position och läget är det rätta?

 

3. Ska man på något sätt markera att "ni ska ge fan i mina blinds"?

 

Själv har jag en tendens att göra detta men har inte uppfattat det som varken plus eller minus. Dvs. kommer det en minirais från knappen (låt oss säga att han också ligger på medel stack) - ställa in med (tex.) K10 på BB? Eller ska jag helt enkelt ge fan i detta och vänta på en ännu bättre hand att ställa med? För när knappen gör samma drag för femte gången så letar sig handen allt som oftast mot syn knappen.

 

Nu snackar jag varken short eller big utan du har medel stack och 15-20 personer kvar i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försvara BB är mer riskabelt än att själa den. Som grundregel tycker jag att man ska i princip ge upp sin BB och i stället själa andras.

 

Om du ska försvara den så kan det räcka med att syna höjningen och sedan spela floppen. Den stora risken är att BB träffar floppen och är dominerad. KT mot AT etc.

 

Om knappen försökt själa och BB försvarar så har BB dessutom ingen positon.

 

Försvar kräver mycket analys och bra read.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försvara BB är mer riskabelt än att själa den. Som grundregel tycker jag att man ska i princip ge upp sin BB och i stället själa andras.

 

Om du ska försvara den så kan det räcka med att syna höjningen och sedan spela floppen. Den stora risken är att BB träffar floppen och är dominerad. KT mot AT etc.

 

Om knappen försökt själa och BB försvarar så har BB dessutom ingen positon.

 

Försvar kräver mycket analys och bra read.

 

jag är totalanti mot detta. Skaffa dig en tight image istället och spela tillbaka när någon försöker stjäla blinds från dig. Finns mycket större värde i att vinna personens raise än att bara sno sb och bb. Detta kräver naturligtvis att du har en stack som är lämplig eftersom du måste ha ett visst fold-ev från fi. Vet du att fi har kört mycket med blindsteals är det ett småtrevligt spel att reraisa innan flop från bb.

 

Gillar inte att försöka sno med Q9 och vad det nu kan vara. är handen bättre räknar jag det inte som blindstöld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt som ingen tagit upp är att hela tråden är fel :)

 

Nu när det bara är två bord kvar så sak man ju för böveln inte sitta och "vänta in" finalbordet, det är ju nu det gället att bygga stack.

 

Om man kommer på femteplats några gånger är ju i de flesta fall mkt mindre värt än att vinna en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men du måste ju fortfarande nå finalbordet för att kunna vinna turneringen, du vinner ju inte turneringen per automatik bara för att du bygger upp stacken när det är två bord kvar.

 

Det är ju just det som har varit mitt problem - att jag blivit alldeles för k*t på förstaplatsen och försökt bygga stacken innan jag nåt finalbordet. Och som sagt, allt som oftast åkt ut i detta läge. Så man kanske ska försöka bygga upp sin stack med lite fines och inte bara trycka på.

 

Så njae, hela tråden är inte ”fel”… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag syftar på är att det är bättre att busta ut innan finalbordet några gånger för att sedan vinna stort en gång istället för några mesliga femteplaceringar.

 

Min högst personliga åsikt är att det nästan är omöjligt att vara för "kåt" på förstaplacereingen i MTT:s. P.g.a. prisstrukturen, I en SNG är det däremot helt rätt att vara passiv i vissa situationer.

 

Jag tror snarare att kåtheten är helt rätt men att vissa tekniker behöver finputsas

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...