Gå till innehåll

NLT - SnG, Släppa KK på bubblan!?


Recommended Posts

(Denna hamnade fel först, därav citaten från andra längst ner)

 

Sitter på bubblan och får KK. dyplo kommer att självdö i BB i nästa hand och plaster8 riskerar samma öde i handen efter det. jenny8174 har varit väldigt tajt och har inte utnyttjat sitt chipövertag alls, mest foldat hela tiden.

 

PokerStars Game #4982904331: Tournament #25000061, $15+$1 Holdem No Limit - Level IX (300/600) - 2006/05/19 - 06:51:39 (ET)

Table 25000061 1 9-max Seat #5 is the button

Seat 3: dyplo (785 in chips)

Seat 5: plaster8 (1220 in chips)

Seat 7: jenny8174 (6340 in chips)

Seat 9: Myssion (5155 in chips)

dyplo: posts the ante 50

plaster8: posts the ante 50

jenny8174: posts the ante 50

Myssion: posts the ante 50

jenny8174: posts small blind 300

Myssion: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [K:h: K:c:]

dyplo: folds

plaster8: folds

jenny8174: raises 5990 to 6340 and is all-in

Myssion: ?

 

 

Usch, Myssion, nu börjar jag bli spyfärdig. ;) Ska det vara rätt att lägga KK på bubblan i en SnG? Nej, i det här fallet är det nog rätt att syna, eller? Tar du potten är du sådan dominant chipleader att det borde vara 90% att du tar hela turren. Säg att du har 70% i snitt att vinna potten. En höftning:

 

$EV(syn) = 0.7 * ( 0.9 * 50 + lite till ) = typ 33

$EV(fold) = 0.35 * 50 + 0.35 * 30 + 0.2 * 20 + 0.1 * 0 = 32

 

Usch. Det verkar vara ett marginellt läge ändå. Fan SnG är mycket mer likt satelliter än jag tidigare trodde.

 

Sitter på bubblan och får KK. dyplo kommer att självdö i BB i nästa hand och plaster8 riskerar samma öde i handen efter det. jenny8174 har varit väldigt tajt och har inte utnyttjat sitt chipövertag alls, mest foldat hela tiden.

 

PokerStars Game #4982904331: Tournament #25000061, $15+$1 Holdem No Limit - Level IX (300/600) - 2006/05/19 - 06:51:39 (ET)

Table 25000061 1 9-max Seat #5 is the button

Seat 3: dyplo (785 in chips)

Seat 5: plaster8 (1220 in chips)

Seat 7: jenny8174 (6340 in chips)

Seat 9: Myssion (5155 in chips)

dyplo: posts the ante 50

plaster8: posts the ante 50

jenny8174: posts the ante 50

Myssion: posts the ante 50

jenny8174: posts small blind 300

Myssion: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [K:h: K:c:]

dyplo: folds

plaster8: folds

jenny8174: raises 5990 to 6340 and is all-in

Myssion: ?

 

Finns väl 2 händer som man inte lägger i det läget.. KK och AA. Och är Jenny någerlunda bra så vet han/hon att du släpper varenda hand förutom dom två typ eftersom dom andra är så shortstackade.

 

Syyyyn!!!

 

Finns väl 2 händer som man inte lägger i det läget.. KK och AA. Och är Jenny någerlunda bra så vet han/hon att du släpper varenda hand förutom dom två typ eftersom dom andra är så shortstackade.

 

Tänk på att jenny hittills inte verkar ha fattat det konceptet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Finns väl 2 händer som man inte lägger i det läget.. KK och AA. Och är Jenny någerlunda bra så vet han/hon att du släpper varenda hand förutom dom två typ eftersom dom andra är så shortstackade.

 

Tänk på att jenny hittills inte verkar ha fattat det konceptet.

 

Jag hade synat ändå. Tycker inte att beslutet är speciellt svårt. Nu är 2 st väldigt shortstacked men allt kan hända.

 

Sen har jag inte stenhård koll på om det är ev- att syna där på bubblan men det är sjukt vekt att lägga iallafall. Speciellt i en sng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att beslutet är speciellt svårt.

 

Sen har jag inte stenhård koll på om det är ev- att syna där på bubblan men det är sjukt vekt att lägga iallafall. Speciellt i en sng.

 

Du menar att du hellre tar ett beslut med negativt väntevärde än lägger KK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va jobbig du är :-) Det känns som att i de senaste 10 senaste händerna eller ngt liknande så förespråkar jag fold. Jag börjar känna mig riktigt vek.

 

Egentligen finns det ju inte att släppa KK preflop, men som det brukar heta "ingen regel utan undantag"

 

Om en blindsrunda är du ITM, och ytterligare en så är du med lite "tur" två:a då den andra lillstacken i stort sett är död.

 

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att beslutet är speciellt svårt.

 

Sen har jag inte stenhård koll på om det är ev- att syna där på bubblan men det är sjukt vekt att lägga iallafall. Speciellt i en sng.

 

Du menar att du hellre tar ett beslut med negativt väntevärde än lägger KK?

 

Om det är ev- så är det mycket marginellt. Oh ja, där viker jag inte mig. bara för att det finns 2 shortstacks så är dom inte ute. Allt kan hända.

 

Sen vet jag inte hur många som skriver fold i den här tråden som verkligen hade slängt den handen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jenny8174 har varit väldigt tajt och har inte utnyttjat sitt chipövertag alls, mest foldat hela tiden.

Det här måste vara mycket viktig information. Om du lägger hamnar du med stor sannolikhet HU mot jenny. Eftersom h*n spelar som h*n gör bör du ha ett spelövertag som ger dig ökad chans på förstaplatsen, vilket ger att det är ännu mer fold. Men jag är fortfarande spyfärdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammantaget tycker jag att det är läge att spela strategiskt och väga in andra faktorer än enbart EV för den specifika handen.

 

Om du med "EV" menar cEV så är det helt klart läge att väga in andra faktorer, t.ex. $EV, det är det alltid när man närmar sig pengarna i en SnG.

 

Utveckla gärna hur du menar om du med "EV" menar $EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också den stora chansen att vinna hela sngn om du vinner handen är skäl nog för att inte spela på safe i det här läget.

 

Man kan inte sluta spela för att det är bubbla. Antag att du foldar och så blir det så att jenny dubblar upp dyplo och du dubblar upp plaster. Då har de plötsligt 1570 respektive 2740, och du har kvar 3055. Att folda en såhär bra hand tar en ingenvart. Argumentet att "1/3 av gångerna ger du bort en plats i pengarna" funkar inte eftersom du 2/3 av gångerna vinner hela grejen och den som inte skulle ta det vadet borde sluta spela. Din vinst av sngn är självklart inte garanterad om du vinner handen, men din plats i pengarna är inte heller garanterad om du foldar.

 

Enda situationen jag tycker man skulle kunna folda KK är då det är helt säkert att någon åker ut i den aktuella handen oavsett utgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger SnGPT (eller vad det nu hette) om man sätter jenny på typ {88+, AT+, KQ}. Rimlig HD? Kanske kan räkna bort AA iofs, hon hade kanske inte ställt med den.

 

För en spelare som jenny är det där faktiskt en lite vid HD. Det finns förvånansvärt många som nästan spelar som om de satt UTG i fullring med 200xbb i stacken långt in i turneringen, oavsett om de är kortis eller chipleader, eller om det är bubblan eller inte. Först ITM som de flesta av dessa spelare börjar öppna upp.

 

Med din exempel-HD så är det -$1.36 att ta en syn (inte särskilt marginellt), +$.70 om du tar bort AA. Själv skulle jag nog sätta henne mer på något i stil med 99+, AJs, AQo (Så tajta kan de faktiskt vara, särskilt här på bubblan då de nästan verkar betrakta sig själva som shortie så länge det är 4 kvar), och då är det -$3.05, vilket är lika med blixtfold. Tar man däremot bort AA, så blir det +$1.48.

 

Mot en aggressiv spelare som skulle ställa med t.ex. 22+, A2+, KT+ och QJ så är det -$0.62 att syna. Räknar man bort AA så blir det troligen $EV+

 

Mot en aggressiv spelare som skulle ställa med en vidare HD så är det $EV+ att syna om fi ställer med mer än ca 30% av händerna (nu räknar jag inte bort AA här).

 

 

 

Du menar att du hellre tar ett beslut med negativt väntevärde än lägger KK?

 

Om det är ev- så är det mycket marginellt. Oh ja, där viker jag inte mig. bara för att det finns 2 shortstacks så är dom inte ute. Allt kan hända.

 

Om du menar att du skulle syna för att du var osäker på om beslutet var marginellt $EV- eller marginellt $EV+ så förstår jag vad du menar. Men om du menar att du skulle syna ändå, trots att du visste att det var (marginellt) $EV-, så är ju det resonemanget bara snurrigt, så länge du inte tar hänsyn till andra faktorer än ICM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folda en såhär bra hand tar en ingenvart. Argumentet att "1/3 av gångerna ger du bort en plats i pengarna" funkar inte eftersom du 2/3 av gångerna vinner hela grejen och den som inte skulle ta det vadet borde sluta spela. Din vinst av sngn är självklart inte garanterad om du vinner handen, men din plats i pengarna är inte heller garanterad om du foldar.

 

ICM räknar ut din chans att (i det långa loppet) vinna en viss summa i $ beroende på din stackstorlek. Det är det som $EV tar hänsyn till ovan. Som du ser så kan det i det långa loppet vara korrekt att folda. Ditt resonemang är lite för generellt för att vara korrekt, dessutom missar du en viktig sak:

 

Du har god chans att ta dig till förstaplatsen när du väl är i pengarna (särskilt med hänsyn till motståndarens spelstil), så det är inte så att du ger upp förstaplatsen bara för att du foldar här.

 

 

Det som är avgörande för det hela är Fi's HD och huruvida fi skulle slowspela AA eller andra starka händer så att man kan räkna bort dem från HD:n, samt hur man bedömer sitt övertag över de andra spelarna. Ofta är den tajte spelaren också ofta den typiske slowspelaren, iallafall på denna nivån på Stars. Men samtidigt är den vektajte spelaren också den optimala motståndaren att ha mot sig ITM, vilket ökar ditt $EV jämfört med det resultatet man får ut av ICM.

 

Jag vet inte hur man använder edge-funktionen i SNGPT optimalt, men om du anser att du har så lite som 1% skill-edge på fi så säger programmet att det är korrekt att folda en edge som här är värd lite mer än $1 och fortfarande tjäna på det i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur räknar du på det? Vilka faktorer tar du med?

 

Man synar inte bara för att .. wow.. KK!!! Utan för att man e ju ganska hemma efter en vinst där.

 

Dessutom så har tajta orutinerade spelare som du beskriver jenny, inte så mycket moves i arsenalen förutom fold och all in. Jag sätter han/hon på exakt 10 10.. eller nä.. men ett medelhögt pp, alternativt ett skabbigt A.

 

Vad gjorde du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur räknar du på det? Vilka faktorer tar du med?

 

SNGPT baserar uträkningarna på ICM (Independent Chip Model) som omvandlar en viss stackstorlek till ett väntevärde i $. Sedan måste man ta med andra faktorer själv, som bordskomposition, fi's kompetens och så också.

 

Man synar inte bara för att .. wow.. KK!!! Utan för att man e ju ganska hemma efter en vinst där.

 

Det är just det som SNGPT tar hänsyn till. Hur ofta, baserat på fi's HD, kan man bedömas placera sig 1:a, 2:a eller 3:a om man vinner handen, och hur ofta förlorar man och åker ut på bubblan, sedan sammanräknas det till ett väntevärde i rena $ (vilket inte är detsamma som ett väntevärde i marker).

 

Dessutom så har tajta orutinerade spelare som du beskriver jenny, inte så mycket moves i arsenalen förutom fold och all in. Jag sätter han/hon på exakt 10 10.. eller nä.. men ett medelhögt pp, alternativt ett skabbigt A.

 

Det är väl en rättså rimlig HD, men just den är det $EV- att syna mot (-$2.67, vilket för övrigt inte är särskilt marginellt). Min erfarenhet på Stars är dock att just de orutinerade spelarna älskar att slowspela, så det får man eventuellt ta hänsyn till också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också den stora chansen att vinna hela sngn om du vinner handen är skäl nog för att inte spela på safe i det här läget.

 

Man kan inte sluta spela för att det är bubbla. Antag att du foldar och så blir det så att jenny dubblar upp dyplo och du dubblar upp plaster. Då har de plötsligt 1570 respektive 2740, och du har kvar 3055. Att folda en såhär bra hand tar en ingenvart. Argumentet att "1/3 av gångerna ger du bort en plats i pengarna" funkar inte eftersom du 2/3 av gångerna vinner hela grejen och den som inte skulle ta det vadet borde sluta spela. Din vinst av sngn är självklart inte garanterad om du vinner handen, men din plats i pengarna är inte heller garanterad om du foldar.

 

Enda situationen jag tycker man skulle kunna folda KK är då det är helt säkert att någon åker ut i den aktuella handen oavsett utgång.

 

Nu har jag inte räknat på grejerna, det verkar Myssion gilla att göra. Men det viktiga i det jag skrev var inte 1/3 att åka och 2/3 att vinna, utan vad som sker om du foldar. Det intressanta är ju att jämföra ditt $EV vid fold och ditt $EV vid syn. Även om båda är positiva betyder det inte att båda är rätt, det som har störst $EV bör ju vara rätt, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion, jag tror du lägger för stor vikt på ICM. Vad för slags undersökningar har gjorts på att ICM är korrekt? Med blindar på 300/600 så är det ju bingolotto, och chansen att lillstackarna dubblar upp är rätt så stor. Jag tror helt enkelt inte att ICM funkar här med dessa blindar, även om det skulle göra det i normala situationer med lite vettigare blindar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi gör lite förenklingar och antaganden...

 

Inköp: 1 enhet.

Pristruktur: 5, 3 samt 2 enheter.

Equity mot FI's HD: 2/3

 

Vidare antar vi att vi vinner tuneringen om vi vinner den aktuella handen samt att vi i snitt kommer 1:a 1/3 av gångerna och 2:a 2/3 av gångerna då vi foldar. Detta tror i alla fall jag är en bra approximation.

 

Vid fold:

$EV = 1/3 x 5 + 2/3 x 3 = 11/3

 

Vid syn:

$EV = 2/3 x 5 + 1/3 x 0 = 10/3

 

Detta är ett VÄLDIGT förenklat exempel på att det faktiskt i vissa lägen kan vara rätt att folda. Inte för att det är negatvit $EV utan för att det finns BÄTTRE alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...