Gå till innehåll

BOK: "Hold'em om the Come" av Slotboom & Mason


Smygaren

Recommended Posts

Köpte en ny bok igår: "Hold'em on the Come (limit hold'em strategy for drawing hands)" av Rolf Slotboom och Dew Mason.

 

Mason har gjort grovarbetet, manuset kommer ursprungligen från honom. Slotboom har med en del tidningskolumner. Boken handlar enbart om hur man spelar draghänder (inkluderat överkort) och är på 271 sidor.

 

Jag har bara bläddrat lite i boken, och kommer inte att streckläsa den inom den närmaste tiden, så vänta er ingen recension från mig. Men ni som gillar Slotboom kan ju hålla ögonen öppna för recensioner från annat håll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett reklam för boken på en del ställen och tycker att den verkar intressant. Kul med böcker som gräver ned sig och diskuterar vissa specifika situationer med detaljerat. De flesta böcker försöker ofta täcka väldigt mycket.

 

Substanen i inlägget är: "Jag har köpt den här boken, jag har inte läst den och kommer nog inte att göra det heller inom överskådlig tid"

 

Varför skriver du det här inlägget överhuvudtaget?

 

Vad vill du ha för respons? (om någon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett reklam för boken på en del ställen och tycker att den verkar intressant. Kul med böcker som gräver ned sig och diskuterar vissa specifika situationer med detaljerat. De flesta böcker försöker ofta täcka väldigt mycket.

 

Substanen i inlägget är: "Jag har köpt den här boken, jag har inte läst den och kommer nog inte att göra det heller inom överskådlig tid"

 

Varför skriver du det här inlägget överhuvudtaget?

 

Vad vill du ha för respons? (om någon)

 

Jag tyckte jag var tydlig i mitt första inlägg.

 

Jag har inte sett någon info om att denna bok skall komma (däremot har jag sett att man marknadsför t ex Nordenstams och Negreanus långt innan de finns att köpa; man kan väl gissa att publiceringen blivit försenad) därför tänkte jag informera de som gillar Slotboom att han nu givit ut en bok.

 

(Om sedan någon annan läser boken innan jag hinner göra det och skriver en recension så kommer jag att ha nytta av det, men det är ju en annan historia.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag läst boken, och passar på att ge mina åsikter om den.

 

Jag börjar med det negativa. Den mittersta delen av boken (s. 111-196) tycker jag är onödig. Mason har utvecklat ett system för att prognostisera förväntad potstorlek vid handens slut, så att man skall veta om man har odds för att syna på flop/turn. Han har utvecklat ett system för att displaya bettandet under en hand, kallat "table action chart". Vidare ställer han upp en massa regler för att beräkna antalet modifierade outs, som han använder utan att ta hänsyn till vilken position man har samt om potten höjdes preflop eller ej. Det är min klara uppfattning att man får en bättre uppskattning av antalet modifierade outs genom att använda sunt förnuft än genom hans regler. (Och detta beror inte på att jag är allergisk mot beräkningar, jag har läst en rejäl dos högskolematematik.)

 

I övrigt gillar jag boken. Dock har jag svårt att peka ut en massa konkreta saker jag lärt mig, det är mer en del reflektioner Mason gör som jag får försöka tillämpa framöver.

 

Några highlights (dessa reflektioner och dess implikationer diskuteras ingående i boken) som kanske kan reta era smaklökar:

* Huvudmålet med en draghand är att försöka få in en lyckad river-bluff när draget missar.

* Ett flushdrag kan förbättras genom att man träffar ett par. Ett stegdrag försämras av att man träffar ett par.

* Semibluff på floppen från BB med lågt par och ett bakdörrsdrag. (Slotboom kallar detta snarare att betta med en svag hand, som möjligen kan vara bäst).

 

Jag vet inte om ni blev så mycket klokare av detta, men jag är inte säker på att det beror på att jag är snurrig; det kan även bero på att boken bygger en hel del på reflekterande.

 

PS. Om några annan läst boken så är jag nyfiken på era synpunkter. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hatade också hans konstiga system för att kalkylera potten OM det går exakt som man tänkt. hoppade över det. föredrar king yaos raka EV beräkningar än detta

 

gillade hans system för hur man budgeter outs. hur mycket man ska dra bort om bordet innehåller färg, hur överkorten ska räknas mot olika många motståndare, bonusouts för att man kan ha bästa handen och hur många outs man lägga till för olika backdoorstegar.

 

jag har även blivit dissad på IRC-kanaler av folk som anser att det finns vettigare saker att lägga tiden på än att lära sig spela draghänder. vidhåller dock i att ska man utveckla sig får man inte vara rädd för att lära om sig vissa enkla begrepp.

 

boken står dock rätt långt ner på min rekommendera-lista. men har man läst allt annat kan lika väl läsa denna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du kommenterade boken, jag såg att du hade med den långt ned på din "att-läsa-lista" i en annan tråd.

 

Jag kan bara instämma i allt du skriver. När han lämnar sina sjustegsmetoder för att beräkna antalet modifierade outs exakt med en formel, och istället använder sunt förnuft gillar jag det jag läser. Han analyserar ju en del händer konkret, den delen av boken är läsvärd.

 

Som du säger, en bok man läser efter att ha läst Sklanskys böcker och lite annat smått och gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni som gillar Slotboom kan ju hålla ögonen öppna för recensioner från annat håll...

 

Vem gillar Slothboom? Jag kan fortfarande inte förlåta honom för hans onlinetest för hur bra man var på FL poker där han förespråkade den mest weak-tighta spelstilen ni kan tänka er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smygaren, jag är lite trög, vad menar du med:

 

"Huvudmålet med en draghand är att försöka få in en lyckad river-bluff när draget missar. " ?

 

Menar du att du ger sken av att spela på drag men vill egentligen att draget skall missa?

 

 

Nej, Mason menar så här. Du har en draghand, och om draget går in så vinner du potten. Men även starka drag missar oftare än de går in. Så när du har en draghand skall du fokusera på att ta reda på om du kan bluffa hem potten om draget missar. (Är motståndarna synstationer eller kan de vika på rivern? När skall jag ta frikortet på turn och avslöja att jag har ett drag, och när skall jag betta för att kan bluffa om jag missar på rivern?)

 

En intressant ide som Mason har (vilken bara nämns i förbigående, utan att ge något handexempel) är att om du har en stark draghand som du vet att du inte kommer att vika förrän möjligen på river, så kan du redan på floppen bestämma dig för att tänka på en konkret färdig hand och representera den handen genom hela given, dock givetvis utan att ta beslut som är mer än marginellt EV-. (Min kommentar: Detta förutsätter att man spelar mot bra spelare som kan läsa händer, och det förutsätter även att man är skicklig på att välja vilken färdig hand man skall representera. Jag hade gärna sett tio konkreta handexempel på detta i boken.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni som gillar Slotboom kan ju hålla ögonen öppna för recensioner från annat håll...

 

Vem gillar Slothboom? Jag kan fortfarande inte förlåta honom för hans onlinetest för hur bra man var på FL poker där han förespråkade den mest weak-tighta spelstilen ni kan tänka er.

 

Kan du länka till det testet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Min kommentar: Detta förutsätter att man spelar mot bra spelare som kan läsa händer, och det förutsätter även att man är skicklig på att välja vilken färdig hand man skall representera. Jag hade gärna sett tio konkreta handexempel på detta i boken.)

Eh, mot en bra spelare går det inte att se skillnad på en stark draghand och en stark färdig hand. Du kommer bli kollad på rivern om du spelat hårt på en dragig bräda och dragen inte gått in.

 

Tycker att det verkar vara ett risigt råd mot annat än väldigt vekt motstånd. Orsaken är att de allra flesta bluffar alldeles för mycket som det är på rivern och dessutom även synar för mycket. Fixlimitbluffar på rivern är way överskattade, de ska helt enkelt inte ske särskilt ofta.

 

Kan inte säga att vare sig Malmuth eller Slotboom är limitspelare som jag har någon särskild respekt för heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni som gillar Slotboom kan ju hålla ögonen öppna för recensioner från annat håll...

 

Vem gillar Slothboom? Jag kan fortfarande inte förlåta honom för hans onlinetest för hur bra man var på FL poker där han förespråkade den mest weak-tighta spelstilen ni kan tänka er.

 

Kan du länka till det testet?

 

Jag tror testet är borttaget från PokerSchoolOnline sedan länge, men det var upphov till många skratt på 2+2 då det kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...