Gå till innehåll

Turbo vs vanliga SnG?


Pokemonn

Recommended Posts

Jag har spelat en del vanliga SnG och har läst i forumet om att många föredrar turbo varianten.

 

OK, testade mina 6 första turbosar idag. 4 förluster, 2 förstaplatser.

(och vilket stort urval sedan, jag måste vara kung på turbo! :lol: )

 

Allvarligt talat, hur ska man anpassa sig till turbosar?

Spela lite lösare och agressivare tänker jag mig (vilket borde passa mig bra) men har någon några bra riktlinjer eller tankar kring det hela? :)

 

Känns som om det rätt snabbt blir ett krig med blinds stjälanden och all-ins, kan man ha lika mycket edge när det blir så, jämfört med en långsammare struktur? (om man nu har edge i en långsammare struktur alltså...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent ROI-mässigt har man en större edge i vanliga, mest beroende på att man hinner få fler händer där man kan exploatera mupparna. Det är därför man brukar säga att långsam struktur gynnar den duktige spelaren. Men det är förstås inte hela sanningen. Långsam struktur gynnar spelaren som har är bättre än sina motståndare på att spela deep-stack-poker och kan ta rätt beslut på alla gator. Snabb struktur (turbo) gynnar spelaren som är bättre än sina motståndare på att spela short-stack-poker och och på att hitta en liten edge preflåpp och ta den. Det är olika skills helt enkelt.

 

Men timlönsmässigt blir det mer $ med turbosar. Men det beror på hur du spelar. Om du spelar 2 st SnG om dagen så blir det ju mer stålar att spela vanliga. Om du spelar 2 h om dagen, så blir det mer stålar i turbosar.

 

 

I en turbo kan man inte sitta och tänka "jag väntar på en bättre situation", för vips så är blindsen uppe över dina öron och du tvingas gå all-in med en sämre hand än den du kastade för ett varv sedan. Så man behöver vara bra på att identifera när det är ok att ställa med en marginell hand, eller t.o.m. med any two (det behöver man vara bra på i en standard-SnG också, men i en turbo spenderar man mer tid i det stadiet i spelet). Ta vara på varje tillfälle att nalla marker från blindsen eller limpare.

 

Jag överkompenserade för kraftigt i början och spelade för löst och aggressivt när markerna började tryta. Gäller att hitta balansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Vilka turbo menar du? Jag brukar köra extreme turbo 6pers på prima när jag vill ha lite action. Känns som om det är helt omöjligt att spela bra för att vinna i längden. Dubbling av blindsen var tredje hand, helt plötsligt är man all in på BB utan att ha spelat en enda hand till turn :)

Men som sagt, lirar för att få lite action och lotta lite :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...