Gå till innehåll

NL - AJo UTG


Tyrus

Recommended Posts

Har haft lite problem med att komma på ett bra sätt att spela AJo UTG preflop. Är den värd att spela aggresivt? Frågan gäller FR NL25.

 

1. Raise, är denna handen verkligen värd en raise om den inte är suited? har sett många spelare endast syna med AK mot en raise från tidig position. Så floppar man Ässet så vet man fortfarande inte var man står, fisken synar ju bara såväl med AK som A2.

 

2. Call, undrar om inte detta är det bästa alternativet, och folda mot en raise, alternativt syna en raise från sen position, dock gillar jag inte att träffa sitt A och syna ner till rivern med en J kicker. Träffar man Ässet i en ohöjd pott kan man väl va rätt säker på ha bäst hand?

 

3. Fold, lite väl tajt eller?

 

Hur som helst undrar jag om ni har några tips för mig, hur spelar ni handen? AJs är ju värd en raise men offsuite är väl knappt det... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstar för fold för precis som du säger även om man träffar så vet man inte var man står. Skulle väll vara om j var topparet, men då sitter säkert någon med överparet eller tripsen. så fold. pokerroom säger iofs sig att det är ev+ på den men ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en fold även i 6-max UTG? Blir du synad har du ju samma problem som vid full-ring, du är ur position, och kan lätt vara dominerad...

Beror på hur bordet är. Är det tight-passivt är det bara att höja. Sitter det en eller ett par LAG-gubbar bakom går det att folda. Spelar hellre 97s i sådana lägen och då naturligtvis med en raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag blind eller står det någonstans om det finns limpare eller ej?

Kanske kan antas när han skriver att man vet ej vart man står mot tomtarna men ändå. Jag håller inte med om fold. är man först in så höjer jag gärna. Höjer inte om man har flera limpare ligger lätt efter då. Men först in med 1-2 limpare eller inga alls så höjer jag nog lika ofta som jag synar. om man inte har maniacs eller agressiva typer i blindsen då.

 

 

Kanske cyklar som vanligt...

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en fold även i 6-max UTG? Blir du synad har du ju samma problem som vid full-ring, du är ur position, och kan lätt vara dominerad...

Beror på hur bordet är. Är det tight-passivt är det bara att höja. Sitter det en eller ett par LAG-gubbar bakom går det att folda. Spelar hellre 97s i sådana lägen och då naturligtvis med en raise.

Jag spelar hellre AJo på ett LAG-bord än ett tajtpassivt bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser att Call är bäst. Om någon raisar. Fold. Det fina är att om ingen raisar och du träffar handen så är den stark.

Det låter som ett bra sätt att ge bort pengar på. Det är FR och du ska igenom nio spelare innan du kan träffa. Risken att någon av dem höjer är hög. I FR hade jag kastat denna utan att blinka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en fold även i 6-max UTG? Blir du synad har du ju samma problem som vid full-ring, du är ur position, och kan lätt vara dominerad...

Beror på hur bordet är. Är det tight-passivt är det bara att höja. Sitter det en eller ett par LAG-gubbar bakom går det att folda. Spelar hellre 97s i sådana lägen och då naturligtvis med en raise.

Jag spelar hellre AJo på ett LAG-bord än ett tajtpassivt bord.

Beror som vanligt på. :) Möter du duktiga LAG-spelare, och har minst 100 BB i stackarna, har du bara en massa omvända implicita odds med AJo och sitter ur position resten av handen. Om LAG-spelarna gränsar till maniacs är det klart den är spelbar, men då gäller det att du är beredd att spela om stora delar av stacken vid hyfsad träff. Mot tajtpassiva spelare är den inte lika jobbig, eftersom det är betydligt lättare att släppa den postflop, även med träff på A eller J. Dessutom får du ofta rundfold preflop, alt. du kan ofta köpa potten på flop mot sådana motståndare. Så, jo, jag föredrar nog tajtpassivt motstånd i de allra flesta fall med AJo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag försökte få fram var att du inte spelar AJ i det resonemanget, du verkar spela den som en bluff och så blir det gärna vid ett tightpassivt bord, då AJo inte är en speciellt stark hand i en UTG-höjd pott. På ett bord med lösare spelare så får handen ett större värde, eftersom den står sig mycket bättre mot motspelarnas handdistributioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag blind eller står det någonstans om det finns limpare eller ej?

Kanske kan antas när han skriver att man vet ej vart man står mot tomtarna men ändå. Jag håller inte med om fold. är man först in så höjer jag gärna. Höjer inte om man har flera limpare ligger lätt efter då. Men först in med 1-2 limpare eller inga alls så höjer jag nog lika ofta som jag synar. om man inte har maniacs eller agressiva typer i blindsen då.

 

 

Kanske cyklar som vanligt...

/A

 

UTG = platsen efter SB och talar först preflop. Inga limpare således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag försökte få fram var att du inte spelar AJ i det resonemanget, du verkar spela den som en bluff och så blir det gärna vid ett tightpassivt bord, då AJo inte är en speciellt stark hand i en UTG-höjd pott. På ett bord med lösare spelare så får handen ett större värde, eftersom den står sig mycket bättre mot motspelarnas handdistributioner.

Jag förstår din poäng. Vad jag menar är att AJo oftast inte är en hand man vill spela en stor pott ur position med och på ett tajtpassivt bord slipper du det i många fall. Må så vara att du i många fall spelar den som en bluff.

 

Även om LAG-arna har HD med sämre händer, så vill du inte backa upp ditt träffade toppar med hela eller stora delar av stacken, vilket du mycket oftare måste göra mot LAG-ar. Då har jag hellre en lättsläppt hand med en massa implicita odds, t.ex. 97s eller 44.

 

Allt detta gäller vid 100BB stackdjup eller (helst) mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...