Gå till innehåll

Mer tur i turneringar än i cashgame?


jaha81

Recommended Posts

Hej, jag har hört sägas nånstans att det krävs mer tur för att tjäna pengar långsiktigt på turneringar än på cashgames, stämmer det? eller gäller det bara stora MTTs på flera hundra pers? Jag har spelat en hel del $100 turneringar på pacific på sistone (oftast 15-40 pers) och har vunnit en 5-6 st (plus kommit in the money några gånger) på ca 30 försök. Är detta till största delen ren tur, eller spelar turfaktorn mindre roll i mindre turneringar som de jag spelar?

 

* Flytt till Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilta mig långsamt.... börjar bli så trött på detta eviga tjat om att det skulle vara tur att vara en vinnande spelare i MTT:s, och så mycket lättare än CG, givetvis är detta inte alls sant, men självklart innehåller MTT:s en större turfaktor i enskilda potter än CG pga av att besluten kan uppfattas som lättare, då MTT:s kräver mycket viktigare preflop spel, än som i CG då "allt" utspelar sig postflop.

 

Jag har spelat en hel del $100 turneringar på pacific på sistone (oftast 15-40 pers) och har vunnit en 5-6 st (plus kommit in the money några gånger) på ca 30 försök.

 

Låter dock som det är SNG´s du spelar och inte MTT´s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som heter negativ varians. Varians är alltid ett positivt värde.

Det är ett jättenaturligt sätt att tala om den del av variansen som är negativ innan man kvadrerar. Kan inte direkt se något fel i det, även om det inte är en helt tekniskt korrekt term.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter inte tur eller otur, det heter positiv och negativ varians. En Bad Beat är inte otur, det är bara negativ varians som slår till. Etc.

 

PS. Jag är kungen av negativ varians.

 

Det finns inget som heter negativ varians. Varians är alltid ett positivt värde.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varians

 

trots att det som står där kan vara korrekt så skulle jag inte lita på wikipedia till 100 % eftersom vem som helst kan redigera texten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av den uppfattningen att det tvunget att oftare sätta sin tillit till Fru Fortuna i MTT än i CG för att kunna tjäna slantar.

 

De gånger jag undvikit att utsätta min stack för "vinna eller försvinna" har jag sällan gått till finalbordet och om jag gjort det med en oerhört svag stack. Det är helt enkelt så att man måste gambla i MTT då och då, det gäller dock att välja rätt tillfälle. Mitt bästa tillfälle var när jag fick 72o och skulle egentligen folda men fick en sådan där "känsla" som man kan få (en sån där man egentligen skall kväva så detta är egentligen ett dåligt exempel, mer skryt över hur dåligt spel kan ge bra utdelning = tur) och gjorde sonika en höjning. Fick 4 stycken med mig till floppen som gav mig kåk. Alla var med till showdown och jag behövde inte utsätta min stack för någon "vinna eller försvinna" i den turneringen. Tyvärr händer det alldeles för sällan att man får sådana perfekta floppar med så många med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter inte tur eller otur, det heter positiv och negativ varians. En Bad Beat är inte otur, det är bara negativ varians som slår till. Etc.

 

PS. Jag är kungen av negativ varians.

 

Det finns inget som heter negativ varians. Varians är alltid ett positivt värde.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varians

 

Uttryckte mig kanske lite klumpigt. Det stämmer att variansen som variabel inte kan vara negativ (om jag kommer ihåg den delen av matten korrekt vill säga *förvirrad*). Vad jag ville ha sagt är att den positiva variansen, turen, för din motståndare upplevs från din/min sida som negativ varians, otur.[/b]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...