Gå till innehåll

FL - Lite SH-FL och FR-FL frågor


Mogge13

Recommended Posts

Hej har bara spelat FL seriöst i lite mindre än en månad och har lite frågor.

(skulle gärna vilja ha svar från FL spelarna på forumet (gyre, morberg mfl ) )

 

1. Låga pockets i tidig pos både i FR och SH, hur spelar ni dom ?

 

2. A4-AJ off i first in, SH och FR, hur spelar ni dom?

 

3. A4-AJs i first in, SH och FR, hur spelar ni dom?

 

4. A2- A10 i BB mot en höjning från tidig pos, och mot en höjning från sen pos ? (SH o FR)

 

5. A2- A10s i BB mot en höjning från tidig pos, och mot en höjning från sen pos ? (SH o FR)

 

6. KJ-KQ UTG, och i sen pos mot en höjning från tidig pos, SH och FR ?

 

6. AK- AQ i sen pos efter tre-bet ? SH och FR

 

7. Vilka händer är det bra att höja med från SB, alla ?

 

8. Och spelet i BB, vilka händer ska man syna en höjning med och vilka ska man tre-betta, (stavning?) mm.

 

Kanske jag kommer på någon mer hand jag undrar över senare.

Nu blev det visst ganska många frågor men svara på dom ni kan och orkar svara på.

 

// Mogge

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert, har väl spelat fixed limit i typ ett halvår (nästan bara shorthanded), men jag ska försöka svara på dina frågor. Du bör nog inte lita på mina svar för mycket dock ;) .

 

1. FR - Limpa på bord med lite preflophöjningar och många spelare i varje pott. Annars släng.

SH - höj.

 

2. FR - UTG bör nog AJo och neråt slängas (om det är det du syftar på).

SH - Jag är inte säker på optimal strategi, men jag brukar höja typ ATo och uppåt, och slänga resten.

 

3. FR - AJs och uppåt = höjning. Limpa med några svagare Axs på passiva bord.

SH - Jag höjer A8s och högre UTG.

 

4. FR - Ingen aning faktiskt.

SH - Mot en tidig höjning är jag osäker. Mot en sen höjning synar jag med alla A, men jag försvarar nog mina blinds lite för liberalt.

 

5. FR och SH - Jag hade nog synat i de flesta situationer.

 

6. FR - KJ: fold. KQ = limp?. Efter höjning: Fold.

SH - Jag höjer båda UTG. Jag reraisar alltid med KQ och slänger eller reraisar KJ beroende på motspelaren.

 

6(?). FR - AK = cap, AQ = fold.

SH - AK = cap, AQ = Svår fråga, har inget svar faktiskt. Kan inte komma på om jag nånsin hamnat i den situationen.

 

7. Förstår inte frågan. (Är jag trög?)

 

8. Har redan tänkt och skrivit alldeles för mycket.

 

Var ganska intressanta frågor faktiskt, fick mig att tänka lite mer på preflopspelet än vad jag normalt gör. Jag är väl antagligen helt fel ute på de flesta frågor, så det ska bli intressant att höra någon kunnigare person kommentera frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina svar gäller bara shorthanded. Känns som att de flesta aktiva spelarna som håller sig till FL på forumet spelar SH. Du kanske kan få vettiga FR svar av Hjort om han känner sig sugen.

 

1. Höjer alla. Är bordet aggressivt kan jag tighta till mig lite.

 

2. ATo+ höjer jag, resten fold.

 

3. A9s+ höjer jag, resten fold.

 

4. Mot en tidig höjning kan lägga dem med gott samvete, men A9 och AT kan jag syna med ibland beroende på personen som höjer. Mot en sen höjning synar jag nog med A7+, ungefär, det beror på vem som höjer där också.

 

5. Synar.

 

6. Höjer först in. I sen pos mot en höjning 3-betar jag nog med KQ och viker oftast KJ, beroende på vem som höjer. KJs kan jag tänka mig att 3-beta med i det läget också.

 

6(?). AK cap, AQs syn, AKo fold.

 

7. Nej, beror självklart på vem som sitter i BB. Dessutom handlar det om hur bra du spelar postflop. Jag höjer i stort sett med Ax, K8+, Q9+, JT och alla par. Går inte riktigt att ge ett bra svar, allt beror på hur ofta BB försvarar sin blind, hur bra han spelar postflop, hur bra du spelar postflop, etc.

 

8. Alldeles för generell fråga, beror på vart höjningen kommer ifrån, vem som höjer, hur många som är med i poten etc etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer väldigt långt på att spela standardspel före floppen. Mitt tips är att leta upp en starthandstabell och köra efter den. Gyre brukar tipsa om en bra för SH. För FR har jag inte sett någon på nätet, men det finns i de flesta böcker. Den jag använde mest var den i Internet Texas Holdem som tar hänsyn till hur många före dig som har gått med i potten och på vilket sätt (limpat/höjt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. 66/77+ beroende på humör

 

2. AT+

 

3. A8+

 

4. A8+

 

5. A2+

 

6. I sb kan jag tänka mig att folda, kanske t.om på knappen, syn i bb.

 

7. AK=cap, AQ beror på lite vilka som höjer men oftast cap

 

8. Beror på var de höjer. Om sb höjer så synar jag med 22+, A2+, K2+, Q6+, J6+, T5+, 95+, 86+, 74+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar inte SH.

 

 

1. Låga pockets i tidig pos både i FR och SH, hur spelar ni dom ?

 

FR: Syn

 

2. A4-AJ off i first in, SH och FR, hur spelar ni dom?

 

FR: AJ höj, resten släng.

 

3. A4-AJs i first in, SH och FR, hur spelar ni dom?

 

FR: AJ/Ts höj. Resten syn.

 

4. A2- A10 i BB mot en höjning från tidig pos, och mot en höjning från sen pos ? (SH o FR)

 

FR: Syn resp. höj.

 

5. A2- A10s i BB mot en höjning från tidig pos, och mot en höjning från sen pos ? (SH o FR)

 

FR: Syn resp. höj.

 

6. KJ-KQ UTG, och i sen pos mot en höjning från tidig pos, SH och FR ?

 

FR: Höj respektive släng/syn beroende på read

 

6. AK- AQ i sen pos efter tre-bet ? SH och FR

 

AK höj AQ syn

 

7. Vilka händer är det bra att höja med från SB, alla ?

 

Det beror på situationen.

 

8. Och spelet i BB, vilka händer ska man syna en höjning med och vilka ska man tre-betta, (stavning?) mm.

 

FR: Många händer - färre händer.

 

Man får betala 1 SB för chansen att vinna 3,5 SB - givet en höjt och ingen synat. Det är rätt bra odds.

Trebetar bara om jag tror på ett uppenbart stöldförsök av Fi.

 

 

Allt ovanstående beror på situatioen och kan ändras beroende på hur löst/tätt som spelarna håller i sina marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Ser att jag tänker i ungefär samma spår :)

 

Men nu har jag en till fråga.

 

Hur gör ni för att få som mest betalt när ni floppat ett monster, i pos och ur pos ?

 

 

Ex. Ett "vanligt" (3-6) fullrings bord, inga speciella reads eftersom du nyss satte dig ner.

 

(ur pos)

 

du plockar upp JJ utg och höjer

 

alla foldar fram till cut-off som tre-bettar

 

Dealer cappar

 

du synar

 

SB, BB fold

 

 

Flop: 3 3 J

 

du : ?

 

 

 

 

(i pos)

 

du plockar upp JJ på dealer

 

utg höjer

 

utg+2 tre-bettar

 

cutoff cappar

 

du syn

 

SB, BB fold

 

 

Flop: 3 3 J

 

utg: check

 

utg+2: check eller bet

 

cutoff: bet eller höjer

 

du: ?

 

 

 

ska man höja direkt på floppen eller syna och höja på turn ? :?

förresten är det någon skillnad på SH och FR, hur man ska spela alltså (för att få mest)?

 

en till fråga, är det rätt att cappa med JJ, när en har höjt och en har trebettat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha som generell regel att aldrig slowspela. Det är FÅ om ens NÅGRA gånger slowspel är bra. Du kommer förmodligen bli utdragen nästan lika ofta när du slowspelar som när du köttar på, men när du köttar så får Fi. iaf betala dyrt för att försöka dra ut dig.

 

Ur pos hade jag donkat flop och hoppats på raise. Vet jag att Fi. sen leder ut turn också så kan jag emellanåt syna flop för att sen checkraisa turn. Annars trycker jag vidare och leder potten från turn-river. Är dock mer benägen att köra ett "partiellt" slowplay i position än ur. Dvs låta Fi. donka flop och turn för att raisa honom då. Är han en maniac så kan du lika gärna trycka på dirket på floppen dock, du får bra betalt på alla gator isf.

 

Detta har jag som utgångspunkt i HU. potter. i en trevägspott får man avväga hur många bets Fi.2 är beredd att syna. Alla extrabets du får av en "extraspelare" är guld värda.

 

Jag brukar variera cap och call när jag inte sitter i position. Det beror helt på vilken typ av spelare jag är upp mot. I HU undviker jag det oftast då det avslöjar handen något enormt, i flervägspotter så vill jag ha in så många bets som möjligt innan flop, då många faller bort där.

 

Ju mer man spelar desto svårare känns det att ge generella råd. Så mycket handlar om bordsstämning och spelartyper man möter. På låga bord tror jag (i min enfald) att genomsnittspelaren inte tänker alls på skillnaden i handstyrka om du cappar eller inte preflop. Det viktiga är att Du försöker sätta Fi. på en handdistrubution och spelar därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...