Gå till innehåll

NLT - Parre goes weaktajt, släpper top+bottentvå, kasst?


Recommended Posts

Det här spelet fick jag höra oerhört mycket skit för efter att jag gjorde det. Man kan kort sagt säga att jag blev utsatt för en hel del fria hån från diverse folk jag känner för mitt weaktajta spel. Det jag egentligen undrar över är om den här folden verkligen är så dåligt givet stackdjup och om jag ska spela den annorlunda på floppen?

 

Hur som helst.

 

Det är ett jätteslaskigt 5/10 Texas-bord på Sviten en fredagkväll. Min stack har åkt jättemycket jojo, mellan 1.5-4 lax upp och ner upp och ner. Jag försöker jaga ikapp ett back från tidigare ikväll, men så fort jag kommer i närheten så har jag otur i en pott eller gör ett dumt spel så halkar jag ner igen. Folk ser mig såklart som en looseaggro-tomte!

 

Stack: 2400

 

Fi1: Spelat rätt solid poker preflop, inga direkta reads förutom att det bara gäller att hitta en helt okej hand mot honom och stacka honom, så är det jobbet avklarat. Vad jag märkt inte speciellt trixig och ganska tajt.

 

Stack: typ 1500

 

Fi2: En regular som jag kanske har läst lite fel, spelar hyfsat löst, men har ofta bra när degen åker in. Nu tyckte en del andra regulars att jag satte honom på en överdrivet tajt HD på floppen, vilket kanske stämmer. Vi har inte varit inblandade i några större potter. Fi2 torskade en stor pott med 22 mot 55 på 542-floppen för ett tag sedan, det är den enda potten värd namnet som jag sett honom visa en hand i.

 

Stack: kanske 3000+

 

Nu till själva spelet:

 

Preflop:

 

Fi1 höjer ur MP till 100.

 

Jag minns inte om det var övermörkat till 20 eller inte, men även i icke övermörkade potter är en standardraise på detta bord oftast 7-15 BB så det är inget överbet. Det är standard. Eftersom han spelat hyfsat tajt och rätt otrixigt så antar jag en rätt så stark HD, typ pp7+, ATs+, AJo+, något i den stilen ungefär.

Fold till Fi2 som synar från knappen.

 

Jag synar med 53o från SB.

 

Flop: (Pott: Ca 300)

 

5x 4x 3x - suits irrelavanta.

 

Jag checkar, min plan är såklart att smacka in en fin checkraise och hoppas att Fi1 har ett fint överpar så jag kan göra en SHIP IT, BITCH!

 

Fi1 betar 300. Perfekt - allt går enligt planerna!

 

Fi2 slår om till 730. Ooops...

 

Och vad fan gör jag nu? Fi2 har stoppat in 730 efter att Fi1 betat ut. Som jag ser det så har jag två val i detta läge - antingen så ställer jag eller så foldar jag. När det är till mig så är potten på 1330. Jag har kanske 2300 bakom.

 

Vad ska jag göra? Att bara syna finns inte - jag är pottcommitted ändå, och jag vill inge ge eventuella överpar/drag frikort på denna flop. Så stark är ju inte min hand, det finns ju typ en miljard scarecards.

 

Så vad ska jag göra? Push/fold?

 

Och så en följdfråga: Ska jag leda ut på floppen istället för att satsa på en checkraise mot preflopraisaren?

 

(I denna hand så stek-stek-stek-stek-stekfoldade jag, vilket jag fått höra ett antaaaal gånger efteråt, oftast med en jättehånfull ton, men motståndaren kändes ruskigt stark).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tilt ställt tror jag, speciellt live i tokgäng. Tror du inte Fi2 kan reraisa med ett stegdrag och par typ? (för det hade nog jag gjort i hans ställe)

 

Men ja, det känns som man vill folda, men jag hade nog tilt allinat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synar med 53o från SB.
53off är stålet.
Jag hade tilt ställt tror jag

;)

 

Nä, men jag ser inte varför fold vore så fel där? En av dem lär väl sätta på Ax, och Fi2 kan väl mycket väl sitta på ett set, speciellt med tanke på vad du skrev om honom. Med stackdjupet så skulle jag nog kasta jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag leda ut på floppen istället för att satsa på en checkraise mot preflopraisaren?
Antagligen mer lättspelad iaf, får du raise då kan du ställa in iaf och så var det avklarat... får du då raise, reriase så är du väl beaten, fast ändå svårt lägg...

 

Troligare än set är väl att han sätter fi1 på missade överkort och därför gör raisen? Annars är en bra hand för raise här 66 :D

 

All In med degen... har dom haft tuffröta så får man ta upp lite mer pengar helt enkelt.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som jag såg det när jag spelade handen är att jag antingen leder marginellt (mot t.ex. 65) eller ligger jättemycket efter mot stege/set. Fi1 var jag inte det minsta rädd för, det var Fi2 jag spelade mot. Fi1 hade jag stoppat in mot alla dagar i veckan och två gånger på söndag morgon.

 

Frågan är egentligen hur bred Fi2:s HD är för ett omslag i det läget, och hur min hand står sig mot den HD:n (inklusive händer han blir tvungen att lägga såsom 88/99) - det är väl lite svårberäknat. Jag kände mig i alla fall rätt säker på att det var en bra fold precis efteråt, sedan kände jag mig som en weaktajt fisk när Shahin nöthånar mig, när två HeyHoneys praktiskt taget skriker "VAAAAAAAAAA hur mår du?" samtidigt och när jag får höra hur patetisk jag är som lägger ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand.

Jag tycker att jag "ofta" befinner mig i det där läget.

Till skillnad från Parre (antar jag eftersom parre är lite av en idol) så gör jag alltför ofta fel beslut.

Jag hade nog ändock satt Fi2 på överbar och Fi1 på..jadu, any2.

Ställt in bara för att få syn av A2.

Lycka till med allt parre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är Svitens cashgame som nästan alltid är otroligt slaskigt (speciellt sena fredagsnätter) samt med tanke på din image så måste du nog stoppa in. Även om fi har färdig stege har du outs och det kommer ligga en del döda pengar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag antar faktiskt att det var en inkorrekt fold givet alla faktorer. Dessutom är potten så pass stor efter hans omslag att jag nästan måste ställa - där gjorde jag en grav missräkning när jag satt vid bordet.

 

Tyckte den här handen var semi-intressant i alla fall, ska man stoppa in nära 250BB med topp+bottentvå på en jättefarlig bräda eller inte? Jag tror att man ska det.

 

Det här är också en hand som illustrerar något intressant med livepoker som jag lider av:

 

Ligger jag upp/even för kvällen så degar jag nog alla dagar i veckan. Springer jag in i ett set eller en stege och inte köper ut, ja, ibland springer man in i stålet, vad ska man säga. Nu låg jag rätt mycket back och försökte jobba tillbaka backet, då är det enkelt att man spelar suboptimalt och fattar fel beslut. Något för alla att tänka på - fast något som är väldigt svårt att märka när man sitter vid bordet. En sorts smygtilt som inte gör sig påmind förrän efteråt när man börjar fråga sig om man spelade handen optimalt och om man hade spelat handen annorlunda om man inte legat back. Har man spelat annorlunda har man oftast inte fattat optimalt beslut och således inte spelat så bra som man kan.

 

Hur som helst, tack för kommentarerna. Och baller, det där med att han mycket väl kan göra samma bedömning som jag av Fi1 och därför ha en bredare HD - mycket bra observation.

 

Med denna hand ska jag nog dega. Har han stege har jag fyra outs, har han set har jag 0-2 direkta outs, men det är smällar man får ta. Det är ju egentligen bara de händerna (förutom 65 som väl är en 60/40 eller 65/35 i min fördel) som han kan syna mitt omslag med, men han slår om med många fler händer där (ex. 66-TT, 6x, 52, A5 och så vidare) som han måste passa mot ett omslag (eller göra en dålig syn) vilket gör att all-in måste vara rätt spel.

 

Men det är ju alltid lätt att vara efterklok :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiltmenot Parre...

 

Fi2's set med 22 på 2-4-5 kom en kvart EFTER denna hand.

 

Dessutom var ni mer åt fem-sex pers i den här potten, ofta nån foldar preflop..?

 

Synar man i ett Sviten cashgame med 3-5 och floppen kommer 3-4-5 finns inge släpp... Trodde ditt stekande var semi-Hollywood men men...

 

Han antydde först till dig att han hade set... När du gick o rökte så fråga jag han om han trodde jag var hjärndöd, fanns noll chans att han hade set, och då sa han att ja, Parre ledde stort...

 

Det du måste inse är att folket där tror att en hand som 99, a5, 57 osv är nuuuuts på den där brädan vilket gör att dom kan göra saker som liknar som mjölkbets när dom egentligen borde checkfolda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, ena blixtfolda mot en miniraise, så han var väl lite mindre begåvad o trodde han kunde bluffa mot fem andra människor med svagt ess.

 

Och den andra killen var väl ännu mindre begåvad och trodde top-par/lilla överparet stod på den brädan...

 

Sen var Parre minst begåvad och släppte 2paret vilket gjorde att FI2 fick potten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spela 5-3 om man inte skall dega in på den floppen?

 

just det, det kunde ju ha varit A-2-4 också...

 

Ett ganska löjligt svar. Om du synar en raise i sen pos med 86h och floppen kommer 2J5 alla hjärter och spelare 1 går all-in, spelare 2 synar all-in och spelare 3 som du vet är världens tightaste spelare också synar all-in så måste man dega in på den floppen också? Jag menar, vilken flop söker vi när vi kallsynar med 86h?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spela 5-3 om man inte skall dega in på den floppen?

 

just det, det kunde ju ha varit A-2-4 också...

 

Ett ganska löjligt svar. Om du synar en raise i sen pos med 86h och floppen kommer 2J5 alla hjärter och spelare 1 går all-in, spelare 2 synar all-in och spelare 3 som du vet är världens tightaste spelare också synar all-in så måste man dega in på den floppen också? Jag menar, vilken flop söker vi när vi kallsynar med 86h?

 

57A med två hjärter? :) Mums

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättepass preflop.

 

Föredrar helt klart att du betar ut på floppen. Vikten i att beta in i PFR med en stark hand när man har relativ position på honom är en sak som diskuterats ganska flitigt på 2+2, gäller främst med 3+ spelare som ser floppen men till viss del även på tre spelare.

 

Som spelat, all-in men det är småmarginellt, inget jättefel med att lägga handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spela 5-3 om man inte skall dega in på den floppen?

 

just det, det kunde ju ha varit A-2-4 också...

 

Ett ganska löjligt svar. Om du synar en raise i sen pos med 86h och floppen kommer 2J5 alla hjärter och spelare 1 går all-in, spelare 2 synar all-in och spelare 3 som du vet är världens tightaste spelare också synar all-in så måste man dega in på den floppen också? Jag menar, vilken flop söker vi när vi kallsynar med 86h?

 

hmmm

 

Jag hittar inte likheten...

 

Vad jag vet förordar Parre varierat spel genom standard pottbet på flopp. Visst slowplay kan vara bra men då skall det nog vara nötter. Om parre checkar för att han är osäker att hans hand inte duger så kan jag förstå fold, men det tror jag inte att han gör. Han hade nog synat(eller höjt) ett pottbet här. Som jag ser det vet Fi att parre spelar på det här sättet (pottslask) och "eftersom det inte kommer nåt så är det antagligen så att parre är tom." Fi2 spelar främst mot Fi1 här. Men jag är bara fisk så jag vet inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehm så både hade stegdrag eller överpar? fick de in dragen?

 

Shahin har antagligen rätt i typ precis allt han säger, hela den helgen är en jävla blur rent pokermässigt (förutom vissa utköp från lördagen som jag minns alltför väl) trots att jag var spiknykter.

 

Och att beta ut på floppen hade gjort den här handen så sjukt mycket mer lättspelad. Jag vet inte, jag fuckade up den här på alla gator känns det som.

 

Eftersom Fi var rätt så tajt så anade jag att han antagligen skulle beta ut på floppen med en väldigt stor procent av hans HD, vilket gjorde att jag gick för checkraisen istället för att bara beta ur rakt av, vilket är rätt idiotiskt egentligen eftersom om han har något som han betalar av med så slår han om på floppen mot mig givet min image, visst, jag kan ju få in lite extra deg de gångerna han contbettar överkorten, men jag får ju nästan aldrig stacka honom, och vad värre är så låter jag mig själv begå misstag som i denna hand.

 

"Eftersom det inte kommer något så är det antagligen så att parre är tom" stämmer i och för sig inte alls, det är just på flopparna som inget kommer som jag är som farligast.

 

När jag inte spelar som en weaktajt tomte dvs :D

 

Och Fi1 foldade efter att jag passat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre:

""Eftersom det inte kommer något så är det antagligen så att parre är tom" stämmer i och för sig inte alls, det är just på flopparna som inget kommer som jag är som farligast."

 

Okej, så resonemanget är då:"Oj, parre bettar inte, då har han stål. Bäst att få in riktigt mycket i mitten så han blir vek." ;)

 

Om nu Fi2 VET att du gillar att checkraisa med lite allt möjligt är ju hans raise ändå lite till för att skrämma bort dig, eller? Om han ville ha kvar dig hade han bara callat emellan och väntat på din CR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att han gillar att check-raisa sina monster (om han nu gör det) betyder ju inte det att han kommer check-raisa i det här läget. Tvärtom minskar det ju sannolikheten i och med att monster är ganska svåra att floppa (jämfört med om han brukar c/r:a drag och liknande som är vanliga på denna bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...