Gå till innehåll

SnG - Det där med att multitabla på SnG.


Luca

Recommended Posts

Jag spelar som alltid bara SnG och spelade nyss ett där ett alltför vanligt fenomen upprepade sig. D.v.s. ett SnG där multitablande spelare drog ned tempot med att använda större delen av sin betänketid nästan varje hand. När en (eller flera) spelare drar så mycket extra tid nästan varje hand, så är det inte bara irriterande att vänta på, utan det innebär att färre händer hinner spelas, alltmedan blindsen blir allt större. Till slut blir det ju mest en "all in festival" bland shortstackarna och ett lotteri i endgamet med skyhöga blinds.

 

I cashgame påverkas ju inte spelet och blindsen på samma sätt av lite snigelspel. Där kan man ju dessutom byta bord om det skulle störa. I SnG får man stå ut med att vänta och vänta och vänta...

 

Jag kan heller inte se att multibordsspelarna gör speciellt bra ifrån sig. I SnG så spelar man ju dessutom (i jämförelse med cashgame) spelarna och stackarna i större omfattning än korten. Då borde man förlora på att inte följa med i spelet. Visst, jag har hört argumentet att en bättre timpenning med multitabling uppväger "uppmärksamhetsförlusten", men ändå... Det borde väl gälla cashgame mer än SnG.

 

Eller är det bara kicksökande som gör att så många verkar multitabla SnG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukade (brukade, lirar numer mest SH NL) lira 2 bord när lirade Fullbord Fixed Limit för att jag inte skulle bli uttråkad i väntandet på händer.

Nu är jag dock inne i en period då jag endast lirar 5-manna CG och SnG NLHe och jag skulle aldrig kunna tänka mig att multitabla - jag sitter ju med 100% koncentration varje hand vare sig jag är med eller inte och observerar de få motspelarnas bettingmönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I cashgame påverkas ju inte spelet och blindsen på samma sätt av lite snigelspel. Där kan man ju dessutom byta bord om det skulle störa. I SnG får man stå ut med att vänta och vänta och vänta...

 

Jag kan heller inte se att multibordsspelarna gör speciellt bra ifrån sig. I SnG så spelar man ju dessutom (i jämförelse med cashgame) spelarna och stackarna i större omfattning än korten.

Hmm, har svårt att hålla med om det faktiskt. Visst stackarna spelar större roll men det där om att man spelar spelaren mer i sng låter inte riktigt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har svårt att hålla med om det faktiskt. Visst stackarna spelar större roll men det där om att man spelar spelaren mer i sng låter inte riktigt rätt.

Kanske därför jag suger på cashgame? ;) Nåväl det ändrar inte meningen med mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackarna är väl nästan det centrala i SnG, inte korten, när man är 3-5 spelare kvar...

 

Däremot spelar man inte spelarna i närheten av lika mycket som i Cashgames ;)

 

Stackarna är som du säger kanske den viktigaste faktorn i SnGs.

 

Ha det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är särskiltpåfrestande att multitabla 4 bord SNG, med mindre man sitter HU samtidigt på 3+ bord :D , men som allt annat med poker är det ju veldigt individuellt hur mycket man klarar fokusera på samtidigt.... För många blir det snarare tråkigt om man enbart skall köra ett bord och då försämras även spelet, men visst ibland kan väl andra spelare få vänta lite på ett beslut, men det får dem ta :twisted: !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tycker inte det är särskiltpåfrestande att multitabla 4 bord SNG, med mindre man sitter HU samtidigt på 3+ bord :D , men som allt annat med poker är det ju veldigt individuellt hur mycket man klarar fokusera på samtidigt.... För många blir det snarare tråkigt om man enbart skall köra ett bord och då försämras även spelet, men visst ibland kan väl andra spelare få vänta lite på ett beslut, men det får dem ta :twisted: !!

 

Multitablar också 4 SNGs samtidigt. Tycker det är tråkigt med bara 1 bord. Då blir jag rastlös och spelar kort jag egentligen inte ska spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackarna är väl nästan det centrala i SnG, inte korten, när man är 3-5 spelare kvar...

 

Trodde position var det centrala, man vill väl vara först in i potten?!

 

Position är ju centralt oberoende på vad du spelar, så det "räknas inte" eftersom det inte förändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, jag slöar då inte ner mina bord nämnvärt när jag multitablar. Dessutom tycker jag det är lättare att multitabla sng än NLcashgame. Man blir betydligt mer beroende av spelaren i cashgame. Tycker hela det här resonemanget känns fel.

 

Däremot förstår jag inte varför sng ska spelas på tid istället för per hand. Det skulle ju ge spelarna en anledning att spela snabbare. För att motverka att tempot ökar så är det bara att ha olika många händer innan blindökning beroende på vilken nivå man befinner sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar en del på Ladbrokes och där har de SNG som ökar blinds efter antal händer.

"Standard" 20 givar per blinds-nivå och 10 givar för "Turbo".

Rätt bra faktiskt , då kan man snacka lite skit med engelsmän som druckit lite för många pints på puben och skojja lite utan att någon får lida.

 

Självklart finns det "vanliga" SNG´s med som har blindsnivåer på tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar en del på Ladbrokes och där har de SNG som ökar blinds efter antal händer.

"Standard" 20 givar per blinds-nivå och 10 givar för "Turbo".

Rätt bra faktiskt , då kan man snacka lite skit med engelsmän som druckit lite för många pints på puben och skojja lite utan att någon får lida.

 

Självklart finns det "vanliga" SNG´s med som har blindsnivåer på tid.

 

Spelade på Ladbrokes för en tid sedan. Lite tomt på spelare på natten tyvärr. Tar en evighet ibland att fylla ett "20 handsbord". Pacific har 15hands på en del SnG's men där spelar jag inte längre.

 

För övrigt; Jag tvivlar inte på att en del kan multitabla och ändå hålla tempot uppe. Men en del kan det inte...

Case in point - Skulle köra en SnG på Party men en snubbe jag hade notes på som snigel, satte sig på bord efter bord som öppnades upp för spel. Jag inväntade nya bord. När han hade satt sig ner på nio raka bord så tappade jag lusten. Däremot så "roade" jag mig en stund med att kolla in hur det gick för honom. Trots att det var nivå 1 så var det beslut i sista sekunden på bord efter bord och dessutom massor med timeouts/autofolds. Lönande spel? Knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I cashgame påverkas ju inte spelet och blindsen på samma sätt av lite snigelspel. Där kan man ju dessutom byta bord om det skulle störa. I SnG får man stå ut med att vänta och vänta och vänta...

 

Jag kan heller inte se att multibordsspelarna gör speciellt bra ifrån sig. I SnG så spelar man ju dessutom (i jämförelse med cashgame) spelarna och stackarna i större omfattning än korten.

Hmm, har svårt att hålla med om det faktiskt. Visst stackarna spelar större roll men det där om att man spelar spelaren mer i sng låter inte riktigt rätt.

 

 

precis, i cashgame spelar man ju spelarna, i SNG inte särskilt mycket. SNG spelar jag enligt formel i princip, aldrig några svåra beslut nästan, perfekt att multitabla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så ser jag inget problem med att multitabla, klart mycket effektivare. Brukar oftast lira 4-6 bord på party. Det är klart att kommer du HU i ett par samtidigt kan det bli lite stressigt om du har 4 bord till att hålla koll på. Men auto-fold är alltid ett effektivt verktyg om du får det stressigt.

 

Varför ha fler bord än du klarar av uppe samtidigt? Man får se det possitivt, det finns mycket döda pengar att hämta hos folk som inte hinner tänka igenom sina beslut ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...