Gå till innehåll

Vad heter de olika gitarrsträngarna?


badtorsker

Recommended Posts

Ja,,vad f-n heter de? ;)

 

Ska ha "föredrag" om gitarren på musiken imorgon/idag,och upptäckte nyss att dom 10 sidorna jag skrivit ut i princip bara handlar om hur man BYGGER en gitarr 8-)

 

Så,eftersom google inte hittar några bra sidor så får ni,kära vänner,hjälpa mig :P

 

OBS! säg vilken ände ni börjar i också,har listat ut att båda ändarna börjar med "E" :oops:

 

Ty på förhand :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E, A, D, G, B, E om man börjar nedifrån.

 

Om man borjar nedifran tonmassigt, ja... Men for en lekman kanske det blir lattare att forsta om man sager att ordningen ar den om man borjar fran den tjockaste strangen. :D

 

*sorry, menade inte att vara besserwisser*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade tonmässigt... ärligt, hör man inte skillnad på E-strängarnas tonhöjd är man nog ganska omusikalisk eller kass på att stämma. I vilket fall borde man inte spela gitarr. :)

 

Agreed, men killen verkar bara kunna bygga gitarrer, dock ej spela pa en dylik. Hur han nu kan ha missat vilken ton som ligger pa vilken strang ar val en annan femma. :D

 

P.S Har sjalv spelat gitarr i snart 15 ar. Darmed inte sagt att jag jag kan riva av Dream Theaters samlade verk pa gehor. D.S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Agreed, men killen verkar bara kunna bygga gitarrer, dock ej spela pa en dylik. Hur han nu kan ha missat vilken ton som ligger pa vilken strang ar val en annan femma. :D

 

P.S Har sjalv spelat gitarr i snart 15 ar. Darmed inte sagt att jag jag kan riva av Dream Theaters samlade verk pa gehor. D.S

 

Va? :shock: Kan inte alla det?? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis, alla som säger eadghe kan gå och hänga sig

Av vilken anledning då om jag får fråga?

B skapar missförstånd, H gör det inte.

Till och med nästnäst senaste gången i Så ska det låta får Putte instruktioner om att spela en låt i B och tar en hess-dur-ackord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis, alla som säger eadghe kan gå och hänga sig

Av vilken anledning då om jag får fråga?

B skapar missförstånd, H gör det inte.

Till och med nästnäst senaste gången i Så ska det låta får Putte instruktioner om att spela en låt i B och tar en hess-dur-ackord.

 

 

hess-dur? bess heter det.

 

någon råkar skriva sitt b lite slarvigt så det ser ut som ett h. så helt plötsligt skrivs det inte

abcdefg utan

ahcdefg

 

ja, vi hyter ordningen på alfahetet. kommer garanterat inte hli mer missförstånd än om man är konsekvent. nej, rätt ska vara rätt. gör om gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh. DT har man ju tabulatur till, transkriberat av Petrucci själv! :D

 

men inte fanken klarar man lira allt ändå :D

 

Hehe, virklich nicht. Var pa en clinic med John Petrucci en gang. (Det var iofs innan jag var sa vass som jag ar nu ;) ) Det tog fem min sen var jag helt lost! :shock:

 

Fast nagra latar fixar man. Favvostycket ar gitarr/klaviatur-solot ur "Take the Time". Annars ar "Ytse Jam" skojig att lira. Vad ar det i den? 13/16 eller nat va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att ursprunget må vara rätt (munkhistorien, de flesta musiker med teorikunskaper har med största sannorlikhet hört historien), men att det i dagsläget inte ser ut som det gjorde för flera hundra år sedan. Jag vill bara bli förstådd, vilket jag blir med H/Hb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...