Gå till innehåll

Räkna sannolikhet i 5 Card Draw poker?


masticore

Recommended Posts

Hej

En sanolikhets fråga

 

Hur många kort ska jag köpa ifall jag tror jag endast behöver två par för att få potten?

Min hand: A J J 7 2

 

Skall jag bara spara JJ elle ska jag tjuvhålla på Esset?

 

Vad är oddset på att jag köper minst in två par på Hand A J J vs J J ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slår bara på knappt två procent. Köper du två kort förbättrar du handen ca 27 % av gångerna, men köper du tre kort förbättrar du handen ca 29 % av gångerna.

 

Oftast är det där en hand man slänger före bytet om man inte har stenkoll på sina motspelare, eller jättebra position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många kort ska jag köpa ifall jag tror jag endast behöver två par för att få potten?

Om du inte tror att din hand räcker för att ta potten innan du köpt nya kort så viker du normalt sett. En grundregel i draw är att man aldrig ska dra för att vinna.

 

Anyhow, enda gången du behåller ett ess är till ett litet par eftersom du inte slår så där väldigt många extrahänder med AAJJx jämfört med JJYYx medan du ändå minskar dina vinstchanser. AA44x däremot slår rätt många fler händer än 44YYx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ är en fin hand i limit, en given höjning först in på knappen eller i small blind och i big blind värd en syn mot det stora flertalet höjningar. Själv höjer jag den för det mesta från CO och ofta även från CO-1.

 

antal 3-korts kombinationer med 5 kortborttagna: 47*46*45/6= 16215

 

antal kombinationer som ger quads(JJx): 45

 

tripps eller "knektkåk" (Jxy och Jxx): 2*45*44/2

 

tvåpar eller "annan kåk"(xxy, xxx): (antal valörer*antal parkombinationer*antal resterande kort i leken som ej är knektar) 9*6*43+3*3*43

 

Antal kombinationer som förbättrar: 4734 eller ~29,2%.

 

För att dra 3 kort till AJJ:

2-korts komb: 47*46/2=1081

Quads: 1

tripps lr "knektkåk":2*45

2p eller "esskåk": 3*44+9*6+2*3

summa: 283 eller ~26,2%

 

Brukar alltid lyckas göra ngt litet fel men svaren verkar rätt rimliga så kanske det har blivit rätt för en gngs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har för mig att jag läst att chansen faktiskt ökar att få tvåpar om man håller Esset i det här läget.(s.216 5 1/4 mot 1 om man köper tre mot 4 3/4 mot 1 om man köper två, Pokerhandboken 1995 års upplaga)

 

Vilket jag inte kan förstå, men säger Glimne det så... Är du absolut övertygad att två par räcker så är det alltså bättre att köpa två. Jag brukar dock nästan aldrig göra det eftersom chansen att köpa in trissen i så fall minskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag läst att chansen faktiskt ökar att få tvåpar om man håller Esset i det här läget.(s.216 5 1/4 mot 1 om man köper tre mot 4 3/4 mot 1 om man köper två, Pokerhandboken 1995 års upplaga)

 

Vilket jag inte kan förstå, men säger Glimne det så... Är du absolut övertygad att två par räcker så är det alltså bättre att köpa två. Jag brukar dock nästan aldrig göra det eftersom chansen att köpa in trissen i så fall minskar.

 

Här brukar jag tjuvhålla på Esset ofta. Anledningen är ganska enkel, 2par med A i topp är så mycket mer värt än 2par med J hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...