Gå till innehåll

Frågor om handrankning?


Mysticum

Recommended Posts

Det är inte alls säkert att det är så, Omaha Hi/Lo som jag spelat så räknas lägsta kortet som bäst (har spelat på expekt (prima poker) och är nästan säker på att party poker också är så), säg att bordet är 2458 så vinner A2 mot t ex 36...men jag har hört talas om andra varianter som är så att lägsta högsta kort vinner precis som du sa men har för mig att det heter Omaha 8 istället :)

Menar du att 8765A slår 65432?

 

Så vitt jag vet räknas det inte så någonstans, inte live och definitivt inte online.

 

nä lägst kort är det som gäller i hi/lo, man får inte ha par om det ska räknas som en giltig low hand och högsta kortet som får vara med för att det ska vara en giltig hand är en åtta. den bästa low-handen är A1234, så stegar och färger spelar ingen roll :)

Menade du att skriva A2345 där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
Nej han vinner eftersom han har den lägsta handen. Det där är rätt besvärligt, tycker jag också. Men knepet är förstås att tänka vilken av händerna som skulle ha vunnit om det var vanlig "högpoker". Den handen förlorar eftersom det är lågpoker.

 

Lite för förenklat. A3456 (eller A2345 - låga nötterna) slår ju 24567 i både i hög och lågpoker. Så länge det inte är några A, stegar, färger eller kort över 8 inblandade fungerar dock resonemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä lägst kort är det som gäller i hi/lo, man får inte ha par om det ska räknas som en giltig low hand och högsta kortet som får vara med för att det ska vara en giltig hand är en åtta. den bästa low-handen är A1234, så stegar och färger spelar ingen roll :)

 

Jag trodde att man vann om man hade pokerhanden med lägst värde.

 

Det är inte alls säkert att det är så, Omaha Hi/Lo som jag spelat så räknas lägsta kortet som bäst (har spelat på expekt (prima poker) och är nästan säker på att party poker också är så), säg att bordet är 2458 så vinner A2 mot t ex 36...men jag har hört talas om andra varianter som är så att lägsta högsta kort vinner precis som du sa men har för mig att det heter Omaha 8 istället

 

Absolut inte!

 

65432 vinner låga delen över 8432A

 

Det är fashinerande att folk spelar utan att förstå reglerna!

 

Omaha Hi/Lo och Omaha 8 (or better) är exakt samma spel.

 

Tänk så här: 65432 är ett lägre tal än 84321, alltså vinner 65432 den låga delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Om jag inte minns fel finns det en ranking för färgerna - om exempelvis två spelare skulle sitta med varsin Royal samtidigt i mörkpoker (vilket borde inträffa ungefär en gång i världshistorien).

 

Japp rankingen är:

 

Klöver

Ruter

Hjärter

Spader

 

Ett bra sätt att komma ihåg rankingen är att sortera dem i bokstavsordning på engelska:

 

Clubs

Diamonds

Hearts

Spades

 

Men detta är förståss ganska ointressant när man spelar Hold'Em. Finns dock en situation (ev två) där det har relevans:

 

1) När man lottar om vem som börjar som dealer i en turnering. Alla får varsitt kort. Högsta (tror jag, annars är det lägsta) börjar. Härvid går man på färg om två får samma rank på sina kort.

 

Ev 2) Inte helt säker på den här, men jag tror att det är så här: I vissa turneringar växlar man in sina små marker mot stora när lilla blinden blir så stor att de små markerna inte behövs längre. Säg att man kör med marker om ett värde av $25 respektive $100. När lilla blinden är $100 så behövs inte $25-markerna längre, de är bara i vägen. Då växlar man in dessa mot $100-marker, i den mån det går jämnt upp. De som därefter har kvar en till tre $25-marker lägger dessa i en pott och drar kort om vilka som får ta $100-marker. Om du hade 1 st $25-marker så får du dra ett kort, hade du två så får du dra två kort och hade du tre så får du dra tre kort. Den som får det högsta kortet (med hänsyn tagen till i första hand rank, i andra hand färg) får ta en $100-marker, den som har näst högsta kortet får ta nästa marker, osv tills potten är slut.

 

Det var väl det enda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att om du har 789TK och jag har 789T4 så skulle du vinna? Låter fullständigt barockt.

 

High card K mot high card T, låter som en gjuten seger.

 

Ironisk? Eller missade jag sammanhanget?

 

ja du missade att det var sökö som diskuterades.

 

Där är fyrstege en giltig hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att om du har 789TK och jag har 789T4 så skulle du vinna? Låter fullständigt barockt.

 

High card K mot high card T, låter som en gjuten seger.

 

Ironisk? Eller missade jag sammanhanget?

 

ja du missade att det var sökö som diskuterades.

 

Där är fyrstege en giltig hand.

 

Aha.

 

Trots att jag inte kan sökö så ska jag försöka mig på att vara besserwisser (nån besserwisser som vet hur det stavas?):

 

Borde isf inte 789TK slå 789T4 pga högre kicker? Eller har jag missat ännu en specialregel i sökö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Japp rankingen är:

 

Klöver

Ruter

Hjärter

Spader

 

Detta är den handranking jag känner igen från bridge, men i poker är jag tämligen säker på att det inte existerar någon ranking mellan färgerna. Vare sig man spelar mörkpoker eller texas holdem. Se exempelvis: http://www.pokerpages.com/pokerinfo/rank/index.htm.

 

Rätta mig gärna om jag har fel (hänvisa i så fall gärna även till en tillförlitlig källa, och skriv inte bara att det är på det ena eller andra sättet).

 

M v h

Torvald

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ordet sökö står i finsk slang för något som är sönder eller odugligt

 

-wikipedia

 

 

"Man rankar färger i Telesina!"

 

 

Jasså, trodde inte att man gjorde skillnad på olika färger, bara att färg i sig har ett annat värde. Vore intressant att läsa mer om, har du någon länk till regler eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

En fråga ang. handranking i Telesina. Är nybörjare på spelet och sitter och testar lite på b2b när den här handen kom.

 

 

Game # 358848308 - Telesina Pot Limit EUR 0,25 - Table "Addis Ababa"

Game ended 2006-06-21 14:37:19 GMT+01:00

 

Players:

Busse (EUR 63,90 in seat 1)

aceisking (EUR 122,20 in seat 2)

tetrissony (EUR 97,50 in seat 3)

skyyvodka (EUR 100,38 in seat 4)

_Ombra (EUR 85,35 in seat 5)

V-A-S (EUR 117,06 in seat 6)

 

Busse Ante (0,25)

aceisking Ante (0,25)

tetrissony Ante (0,25)

skyyvodka Ante (0,25)

_Ombra Ante (0,25)

V-A-S Ante (0,25)

 

Busse was dealt: ?? - Td

aceisking was dealt: ?? - Ts

tetrissony was dealt: 9h - Ac

skyyvodka was dealt: ?? - Qd

_Ombra was dealt: ?? - Qh

V-A-S was dealt: ?? - 9c

 

tetrissony Bring-In (0,50)

skyyvodka Call (0,50)

_Ombra Fold

V-A-S Fold

Busse Fold

aceisking Fold

 

tetrissony was dealt: 9h - Ac - 8h

skyyvodka was dealt: ?? - Qd - Kc

 

tetrissony Check

skyyvodka Check

 

tetrissony was dealt: 9h - Ac - 8h - Ah

skyyvodka was dealt: ?? - Qd - Kc - Qs

 

tetrissony Bet (2,50)

skyyvodka Call (2,50)

 

tetrissony was dealt: 9h - Ac - 8h - Ah - 7h

skyyvodka was dealt: ?? - Qd - Kc - Qs - Qc

 

skyyvodka Bet (1,00)

tetrissony Call (1,00)

 

Vela Th

 

skyyvodka Check

tetrissony Bet (9,50)

skyyvodka Call (9,50)

 

tetrissony shows: 9h - Ac - 8h - Ah - 7h (a straight flush of hearts, ten high)

skyyvodka shows: Jd - Qd - Kc - Qs - Qc (three of a kind, queens)

 

tetrissony wins: EUR 27,10 (with a straight flush of hearts, ten high)

Rake: EUR 1,40

 

 

 

Vad jag har läst här på forumet så finns väl inte fyrfärg som i Sökö? Det här är väl ingen straight flush?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

vet inte om det kallas Engelska hörnan men tror england spelar så ibland. Högsta (färg) stegen är normalt från 10-Ess och då ser man ju tydligt att esset är högsta kort ifa någon kommer med en lägre stege Ex 9-K. Engelska varainten får man gå över esset. Du sitter kanske 2 och 3. Dinna tre kort på bordet du använder är Q,K,A så blir detta en ej korekt stege på "riktigit" men i det engelska varianten blir det stege Q-3 och då är frågan vad som är högst. Q och K är låga. 2 Är lågt. A är högsta kortet men kommer inte 3an efter? Jo så då borde kanske 3.an vara högsta kortet , men dock svagare. Så alltså, ibland får man stege på felatigt sätt elelr så kanske man inte ahr något alls och förlorar. Satsa eller lägga? Detta gör dock för övrigt AK starkare men svårspelade än 10Q. BTW 10J är ännu lätttare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...