Gå till innehåll

7CS - Splittat par med färgkicker, värdet av färgen i hålet?


Bjorn_

Recommended Posts

Givet att man har ett splittat par (kallas det så på svenska?) i sjukortstöt med en färgkicker hur mycket är det då värt att ha tvåfärgen i hålet? (Vi kan förutsätta att vår hand är helt live.)

 

Dvs hur mycket bättre är (T :spade: 9 :spade:) 9 :heart: än (T :spade: 9 :heart:) 9 :spade: eller (K :club: 6 :club:) 6 :diamond: än (K :club: 6 :diamond:) 6 :club: eller liknande?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... (9 :spade:) (9 :heart:) T :heart: lär ju vara bra mycket mer deceptive än (9 :heart:) (T :heart:) 9 :spade: (detta exempel hade du inte, men splittat par är väl "oftast" sämre än ett dolt.

 

Dessutom känns det spontant som att (9:heart:) (T:heart:) 9:spade: skulle vara en sämre hand färgmässigt än (9:heart:) (9:spade:) T:heart: - den förras värde bygger på att du får ytterligare tre hjärter för en (dold) färg, den senares bygger på att du får 2 hjärter till för ett utmärkt semibluffläge med par + fyrfärg.

 

Så dolda par och splittade förger måste vara bäst, ut båda synvinklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att det är bättre att ha paret tror jag är ställt utom allt tvivel. Tog inte ens med det för att det kändes så självklart. (9 :spade: 9 :heart:) T :heart: är definitivt en starkare hand än båda de jag stälde upp.

 

Semibluffaspekten av att ha ett färgkort som dörrkort tänkte jag faktiskt inte på. Antagligen för att jag fortfarande spelar på så låga och lösa bord att semibluffar inte är ett jätteeffektivt eller jätteviktigt vapen.

 

Det finns ju också ett klart värde i att fi betalar av med en sämre hand med få outs på sjätte eller med en slagen hand på sjunde. Folk blir ju klart mer benägna att betala av med tvåpar, triss och stegar om man har tre färgkort på brädan istället för fyra eller två färgkort istället för tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att värdet är ganska stort faktiskt. På låga nivåer (där även jag lirar) betalar folk rutinmässigt om de är uppe mot 3 färgkort men de är försiktigare mot 4. men jag tror inte att skillnaden är så stor att den påverkar hur man ska lira handen. det blir nog samma typ av spel 99% av gångerna men man får mindre slant för det splittade färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...