Gå till innehåll

Reklamera dator


jessie_nkpg

Recommended Posts

Hej!

Köpte för drygt 1½ år sen en laptop på elgiganten. Efter att ha haft den inlämnad på service 4 ggr sen dess har jag nu äntligen lyckats reklamera datorn och ska få en ny om några veckor.

Undrar nu vad det är för dator jag kommer få, en likadan eller en likvärdig? Känns ju inte så kul att få en exakt likadan igen, inte efter alla problem som jag haft.

 

Vore schysst om nån som vet kunde berätta för mig vad jag har för rättigheter. Kan jag kräva att få en dator av ett annat märke? Skulle gärna lägga till nån tusenlapp för att få en bättre dator också.

 

Alla svar är välkomna så jag får lite kött på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit 3 stora fel på datorn som återkommit... dvd-enheten har pajat 2 ggr, fläkten gått sönder 3 ggr och skärmen slocknat till och från under 1½ år. Det är dessutom fel som tydligen förekommit på många av samma sort.

Får väl påpeka det och hålla tummarna :P

 

Tack för svart förresten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara för att vara lite nyfiken... men vilket märke är det på datorn? är i fart med att eventuellt köpa en nämligen, vill ju inte gå på en "nit".

 

Affären i sig har ingen skyldighet att ge dig en annan vara, men som sagt, om du är snäll mot dom så kanske dom är snälla mot dig och ger dig möjligheten. Det är ju inte olagligt att fråga i alla fall så de tycker jag du skall göra.

 

Jag vet inte exakt hur det är med datorer, men när det gäller tex mobiltelefoner så skall ju telefonen bytas helt och hållet efter 3:e inlämningen (om kunden vill detta) och då ger inte elgiganten någon rätt till kunden att byta mot annan modell/märke (enl tidigare erfarenheter, jobbade själv med mobiltelefoner i ca 3 år), men som sagt, fråga skadar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:

  • hålla inne betalningen,
  • kräva att felet avhjälps,
  • kräva en ny, felfri vara,
  • få prisavdrag,
  • få ersättning för reparation,
  • häva köpet och få pengarna tillbaka,
  • få skadestånd.

 

Källa:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=133&lngCategoryID=1674

 

Orkade inte att läsa allt, med ser klart ut som du kan häva köpet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...