Gå till innehåll

FL7CS - Hur spela med massivt överante


Bjorn_

Recommended Posts

Har på sistonde testat att lira lite 0.5/1 stud på party och där är det ju ett rätt massivt överante på $0.25 och jag har funderat en del på vilka justeringar man bör göra till detta då jag bara spelat med litet ante förut.

 

Spelet är väldigt löst och rejält passivt.

 

Så här har jag justerat hitintills:

 

Spelat lösare på tredje, speciellt i sen position om det är billigt att se fjärde. Känns som att man bör spela många marginalhänder typ (34)5, (44)8 eller (89)J eller (Q8)K med en tvåfärg om man får tio gånger pengarna eller mer.

 

Varit ännu nogrannare med att spela levande händer. Efterssom många händer kommer bli rejält multiway är man ännu mer beroende av att kunna förbättra till en stark hand.

 

Alltid höja först in på tredje. De pengar som redan ligger i potten är så pass stora att det är värt att stoppa i lite extra för att maximera sina chanser. Sedan så utvecklar sig ju även typiska draghänder i sjukortsstöt ofta till marginella made hands typ små och mellanstora tvåpar, färgdrag plus ett högt par etc där man gärna ser få motståndare.

 

Spela aggresivare med marginella made hands. Potten är ju ofta stor och därför blir det ju naturligt att koncentrera sig på att skydda sin pottandel med bettar och höjningar snarare än att spara bets.

 

Exempel kan vara att oftare höja på tredje med mellanpar med en hög kicker, höga trestegar eller trefärg med två eller t.o.m. ett högt kort. Ett annat exempel är att oftare betta höja med små och medelstora tvåpar på femte och sjätte gatan även om man är tveksam till att det är bästa handen.

 

Slutligen synar jag nästan alltid ett halvt bet till från bring in givet att min hand inte är totalt hopplös pga pottoddsen.

 

Verkar dessa anpassningar vettiga och finns det något annat man bör tänka på??? Vad bör man ha för Vpip och andra stats ungefär. (Har ungefär 38% Vpip nu jämfört med ca 20% med 0.05 ante, båda dock bara över några hundra händer.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat lösare på tredje, speciellt i sen position om det är billigt att se fjärde. Känns som att man bör spela många marginalhänder typ (34)5, (44)8 eller (89)J eller (Q8)K med en tvåfärg om man får tio gånger pengarna eller mer.

 

Varit ännu nogrannare med att spela levande händer. Efterssom många händer kommer bli rejält multiway är man ännu mer beroende av att kunna förbättra till en stark hand.

 

Alltid höja först in på tredje. De pengar som redan ligger i potten är så pass stora att det är värt att stoppa i lite extra för att maximera sina chanser. Sedan så utvecklar sig ju även typiska draghänder i sjukortsstöt ofta till marginella made hands typ små och mellanstora tvåpar, färgdrag plus ett högt par etc där man gärna ser få motståndare.

 

Om spelarna inte respekterar dina höjningar på 3:e utan synar ändå (vilket ofta är fallet enligt min erfarenhet), höj inte för värde då med höga par. Det du tjänar i värde där förlorar du på gator längre fram då potten blir större och det inte blir fel för dina motspelare att dra till sina händer där (om du inte hade höjt kanske de hade varit ett fel för motståndarna att dra).

 

Självklart viktigt med levande kort, speciellt med händer som (44)8. Tror nog dock jag skulle föredra (48)4 eftersom man då kan dubbelbetta på 4:e om man får triss och då bättre skydda sina hand mot draghänder. Spelare med höga par kommer ändå inte tro på dig utan syna ändå, deception är inte så viktigt på lösa bord. Skulle även föredra (KQ)8 över (Q8)K (med två av samma suit). Du riskerar inte att vara highcard i lika stor utsträckning då (slipper vara först att aggera).

 

Spela aggresivare med marginella made hands. Potten är ju ofta stor och därför blir det ju naturligt att koncentrera sig på att skydda sin pottandel med bettar och höjningar snarare än att spara bets.

 

Och det gör du inte på Pokerstars?

 

Exempel kan vara att oftare höja på tredje med mellanpar med en hög kicker, höga trestegar eller trefärg med två eller t.o.m. ett högt kort.

 

Enda jag skulle höja med på lösa bord är trefärg, försök annars att hålla potten nere tidigt. Var med när det är billigt (fram till femte) och folda när det blir dyrt (femte och framåt) om du inte har något lovande.

 

Ett annat exempel är att oftare betta höja med små och medelstora tvåpar på femte och sjätte gatan även om man är tveksam till att det är bästa handen.

 

Om du sitter i tidig position och har flera att agera efter så är det ju ett bra spel.

 

Slutligen synar jag nästan alltid ett halvt bet till från bring in givet att min hand inte är totalt hopplös pga pottoddsen.

 

Gör inte det, misstag på tredje sprider sig lätt vidare längre fram.

 

Gör inte förändringar pga av högre ante, gör förändringar pga det lösare spelet som den högre anten genererar.

 

Tips på läsning är ju Loose tables avsnittet i Sklanskys Seven Card Stud for AP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela aggresivare med marginella made hands. Potten är ju ofta stor och därför blir det ju naturligt att koncentrera sig på att skydda sin pottandel med bettar och höjningar snarare än att spara bets.

 

Och det gör du inte på Pokerstars?

 

Jo givetvis gör jag det om potten är stor även på pokerstars, skillnaden är att potten oftast inte är lika stor där efterssom dels det ligger 2-3 small bets mindre i potten från början och dels att folk därför spelar tightare poker. (Eller ja, om det nu är därför de spelar tightare vete fan, men det är korrekt att göra det.)

 

Jag spelar helt enkelt oftare "storpottspoker" helt enkelt för att potten ofta är just stor.

 

 

Exempel kan vara att oftare höja på tredje med mellanpar med en hög kicker, höga trestegar eller trefärg med två eller t.o.m. ett högt kort.

 

Enda jag skulle höja med på lösa bord är trefärg, försök annars att hålla potten nere tidigt. Var med när det är billigt (fram till femte) och folda när det blir dyrt (femte och framåt) om du inte har något lovande.

 

Detta känns ju som en dålig idé med stort ante? Ju större potten är desto mer tjänar man ju på om man kan förbättra sin potequity ett antal procentenheter genom att folda ut någon tidigt. Sedan beror det ju mycket på position också, att höja med en levande (88)A som andra man in från mellanposition känns meningsfullt, att höja med samma hand när redan fyra man limpat in är ju ingen större vits.

 

Gör inte förändringar pga av högre ante, gör förändringar pga det lösare spelet som den högre anten genererar.

 

Ärligt talat det där känns som ett väldigt konstigt råd? Det faktum att det finns mer pengar i potten att kämpa om gör rimligtvis rejält stor skillnad i dragodds och så vidare.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel kan vara att oftare höja på tredje med mellanpar med en hög kicker, höga trestegar eller trefärg med två eller t.o.m. ett högt kort.

 

Enda jag skulle höja med på lösa bord är trefärg, försök annars att hålla potten nere tidigt. Var med när det är billigt (fram till femte) och folda när det blir dyrt (femte och framåt) om du inte har något lovande.

 

Detta känns ju som en dålig idé med stort ante? Ju större potten är desto mer tjänar man ju på om man kan förbättra sin potequity ett antal procentenheter genom att folda ut någon tidigt. Sedan beror det ju mycket på position också, att höja med en levande (88)A som andra man in från mellanposition känns meningsfullt, att höja med samma hand när redan fyra man limpat in är ju ingen större vits.

 

Håller inte alls med här. Jag anser att man inte kan få folk att folda på 3:e när de är lösa och passiva. Bättre att låta dåliga spelare göra dåliga syner längre fram i handen än att de får korrekta odds att dra till sina händer. Bättre att vara passiv och syna med (88)A och kunna checkraisa om du får triss. Du måste ju förbättra handen för att kunna vinna såvida dom inte är väldigt weaka. Bättre att spara ett sb på 3:e om du inte förbättrar handen, tycker inte du har så mycket att vinna på att höja. Får du ett ess på nån gata är din hand lika skrämmande vare sig du höjde eller inte.

 

Ditt resenomang stämmer mer om det är ett tight bord (som ett pokerstars bord med låg ante). Då

 

Gör inte förändringar pga av högre ante, gör förändringar pga det lösare spelet som den högre anten genererar.

 

Ärligt talat det där känns som ett väldigt konstigt råd? Det faktum att det finns mer pengar i potten att kämpa om gör rimligtvis rejält stor skillnad i dragodds och så vidare.

 

/Bjorn

 

Tycker inte rådet är konstigt. Det är inte texas, en hand utvecklar sig på ett helt annat sätt i 7 card stud eftersom det inte är några community cards.

 

Jo draghänder som J :heart: 9 :spade: 8 :heart: går ju upp i värde eftersom man kan få bra betalt när man träffar. Och de vill man komma in billigt med och få fina pottodds. Höga par är inte lika mycket värda eftersom man nästan måste förbättra handen. För att sno ett exempel direkt från Sklansky: Om du har Q7Q, är du då glad om du med en höjning får en med T33 att folda när potten ändå blir en flervägspott? Då du ändå måste förbättra handen för att vinna flervägs potten, är det inte bättre att syna och låta T33 vara med? Hade du däremot haft Q:spade: J:spade: Q :heart: kan man höja eftersom man förutom ett par även har tvåstege och tvåfärg, en hand som man gärna spelar en multiway pott med.

 

Tycker du att du lyckas bra med att få folk att folda på 3:e när du höjer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte förändringar pga av högre ante, gör förändringar pga det lösare spelet som den högre anten genererar.

 

Ärligt talat det där känns som ett väldigt konstigt råd? Det faktum att det finns mer pengar i potten att kämpa om gör rimligtvis rejält stor skillnad i dragodds och så vidare.

 

Tycker inte rådet är konstigt. Det är inte texas, en hand utvecklar sig på ett helt annat sätt i 7 card stud eftersom det inte är några community cards.

 

Det som jag tyckte var konstigt är att det låter på dig som att om de andra spelarna inte anpassar sig ska man inte själv göra det och det känns ärligt talat lite knäppt. Jag menar det är en jäkla skillnad på om det liger två dollar i potten när man öppnar eller en halv alldeles oavsett hur fi spelar.

 

 

 

Höga par är inte lika mycket värda eftersom man nästan måste förbättra handen. För att sno ett exempel direkt från Sklansky: Om du har Q7Q, är du då glad om du med en höjning får en med T33 att folda när potten ändå blir en flervägspott? Då du ändå måste förbättra handen för att vinna flervägs potten, är det inte bättre att syna och låta T33 vara med?

 

Det beror ju på vad som ligger i potten. Ligger det 100 Big bets (för att ta ett extremt exempel) i potten ser jag gärna att J82 regnbåge foldar. Men visst, T33 är knapast ett stort hot mot Q7Q även om den mycket väl kan slå en på rivern. Sedan finns det ju andra marginella händer som kanske synar en halv bet men inte en som är mer värt att folda bort som 78J med en tvåfärg eller K44 eller en liten trestege eller...

 

Tycker du att du lyckas bra med att få folk att folda på 3:e när du höjer?

 

Antalet spelare går ner ja, handen blir kanske inte heads up men med en hand vars främsta förbättringspotetial är ett hyffsat tvåpar ser jag hellre att handen är 3-4 spelare än 5-6.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte förändringar pga av högre ante, gör förändringar pga det lösare spelet som den högre anten genererar.

 

Ärligt talat det där känns som ett väldigt konstigt råd? Det faktum att det finns mer pengar i potten att kämpa om gör rimligtvis rejält stor skillnad i dragodds och så vidare.

 

Tycker inte rådet är konstigt. Det är inte texas, en hand utvecklar sig på ett helt annat sätt i 7 card stud eftersom det inte är några community cards.

 

Det som jag tyckte var konstigt är att det låter på dig som att om de andra spelarna inte anpassar sig ska man inte själv göra det och det känns ärligt talat lite knäppt. Jag menar det är en jäkla skillnad på om det liger två dollar i potten när man öppnar eller en halv alldeles oavsett hur fi spelar.

 

Med högre ante så måste man spela lite lösare. Dina motståndare spelare också lösare, men för löst och tar sina händer längre än de borde. Därför ska man inte försöka straffa dom tidigt i handen utan låta dom göra stora misstag längre fram i handen (istället för att göra små misstag då potten är större eller inga misstag alls då dom foldat). Håll bettningen nere tidigt i handen och försök att få in ett extra bet eller tunna ut fältet längre fram i handen, inte på 3:e.

 

Anpassningen man själv ska göra är att spela fler draghänder (billigt) som kan ge riktigt bra betalt när man träffar. (88)A skulle jag nog se som en draghand som måste förbättras för att man ska vinna.

 

Höga par är inte lika mycket värda eftersom man nästan måste förbättra handen. För att sno ett exempel direkt från Sklansky: Om du har Q7Q, är du då glad om du med en höjning får en med T33 att folda när potten ändå blir en flervägspott? Då du ändå måste förbättra handen för att vinna flervägs potten, är det inte bättre att syna och låta T33 vara med?

 

Det beror ju på vad som ligger i potten. Ligger det 100 Big bets (för att ta ett extremt exempel) i potten ser jag gärna att J82 regnbåge foldar. Men visst, T33 är knapast ett stort hot mot Q7Q även om den mycket väl kan slå en på rivern. Sedan finns det ju andra marginella händer som kanske synar en halv bet men inte en som är mer värt att folda bort som 78J med en tvåfärg eller K44 eller en liten trestege eller...

 

Lite väl extremt exempel kanske , men jag tycker det är fel att vilja få J82 att folda då du är 4-1 favorit på 3:e med Q7Q. Ungefär som att vilja få 75 offsuit att folda före floppen när man har AA i (FL) Texas. Du vill att han ska vara med, få ett par och vara kvar för länge i handen. Visst, ibland får dom tvåpar eller stege som slår dig, men det är därför det kallas poker. Men du måste ge dom chansen att göra grova misstag.

 

Ditt resonemang om K44 och 78J stämmer helt på tighta bord, inte lösa! Dom foldar inte dom händerna på ett löst bord för ett litet raise. Bättre att spara en liten peng då K44 parar sitt doorcard.

 

Tycker du att du lyckas bra med att få folk att folda på 3:e när du höjer?

 

Antalet spelare går ner ja, handen blir kanske inte heads up men med en hand vars främsta förbättringspotetial är ett hyffsat tvåpar ser jag hellre att handen är 3-4 spelare än 5-6.

 

/Bjorn

 

Återigen, bättre att låta folk vara med så att du kan tjäna rejält på deras misstag längre fram i handen. Såg att du har (88)A och får en 8:a på femte, vill du ha 5-6 eller 3-4 motståndare kvar i handen som betalar minst 1BB för att se ett sjätte kort då?

 

Ditt spelsätt är nog vinnande, men du skulle kunna vinna mer genom att anpassa dig mer till det lösa spelet. Inte omedelbart straffa din motståndare då du har ett litet övertag utan senare när övertaget är större. Ibland försvinner dock övertaget och då sparade du en peng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...