Gå till innehåll

NL - Shorthanded, spela ur small blind?


ZariuS

Recommended Posts

Jag lirar 1/2£ NL shorthanded på crypto och tankade in 40 000 händer i pokertracker igår och enligt statistiken så har jag minusstatistik på många händer såsom A3, K4, Q6, 86, 75, dom som är offsuit har jag förlorat ungefär 3 ggr så mkt på som dom som är suited.. Dessa händer, speciellt spelar jag ju i princip endast ur small blind då jag i övrigt är ganska tight.. Då dom flesta av dessa händer verkar kosta mig 70-200$ per månad och dom är ganska många vilket gör att det blir en heel deel förlorade $ och iom att jag förmodligen endast spelar dom ur small blind, har jag börjat fundera på om jag kanske ska skippa syna den där 1£ hela tiden med dessa händer?

 

Jag har en VPIP (frivilligt lägga in pengar i potten) på 16% och när jag har small blind så ligger den på 37% (jag lägger nog antagligen bara sb när folk har raisat, när det är oraisat lär min syn% vara ganska hög).

 

Hur tycker ni jag ska göra? Finns det nåra skäl såsom påverkan av table image till att jag inte ska sluta syna med dessa händer i sb? För jag tycker det verkar som att dessa händer endast kostar mig en jävla massa pengar..

 

Tacksam för svar

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha jag höjer ju normalt då jag spelar men man kan ju inte höja med K4o ur sb om 3 pers är i potten, så antar det alltid blir fold där, även om det är billigt att syna?

 

Ang min 16% så har jag börjat lira liiite lösare nu så kasnke 17-18% men nog går det plussa på det bara man lirar nog aggressivt, finns det flera som gör :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha jag höjer ju normalt då jag spelar men man kan ju inte höja med K4o ur sb om 3 pers är i potten, så antar det alltid blir fold där, även om det är billigt att syna?

 

Ang min 16% så har jag börjat lira liiite lösare nu så kasnke 17-18% men nog går det plussa på det bara man lirar nog aggressivt, finns det flera som gör :P

 

Det är väl autosyn med any two om det är 3 limpare med redan! Om det bara är mot BB som du spelar så höjer du med de händer du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macro, jo det är det jag har tänkt, att man får så bra potodds om det är många i potten o man redan har halva inne, men ändå så hamnar alla händer jag gör det med på rätt mkt minus, därför jag börjat tvivla :S

 

Däremot mot bb ja då ska man ju höja, vilket jag kanske inte gjort så mkt, men ska jobba på börja göra det mera! Hur mkt ska man höja med tex K4 sb mot bb? ska man höja till 6£ (dvs 3xbb totalt) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macro, jo det är det jag har tänkt, att man får så bra potodds om det är många i potten o man redan har halva inne, men ändå så hamnar alla händer jag gör det med på rätt mkt minus, därför jag börjat tvivla

 

Tror du tolkar statistiken lite fel (använder mest PO iofs men har för mig det är likadant i PT). Om du synar från SB med "korrekta" odds (explicita eller implicita) så tar ju du hänsyn till att du bara pröjsar ett halvt bet när du gör den uträkningen (första halvan är ju redan betald och därmed inte din, den tillhör potten). PO däremot räknar med den första halva beten i kostnaden när den säger att du har plussat eller backat med de händerna du spelar ifrån SB (detsamma gäller BB).

 

För att det ska kunna bli en korrekt analys måste du alltså räkna bort ½BB/hand från de händerna, och 1BB/hand från de händer du spelar från BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just fan, det har jag inte tänkt på, hälften av kostnaderna är alltså i princip omöjliga att komma ifrån.. Det betyder väl att om jag lirat tex 84o säg 300 ggr och är -200$ på på den på 1/2£ så har jag antagligen betalat nästan 300 st sb först med den (iom. att jag nog inte lirar den annars) vilket blir 300*1,75 (1£ = 1,75$) = 525$ så om jag totalt är -200$ på den på 300 ggr, så har jag ändå tagit igen en del genom att lira ur sb med den men statistiken visar ändå att jag förlorat totalt med den, vilket jag ifrån dom förutsättningar efter jag postat small blind egentligen inte har..

 

Men när man har Ax/Kx/Qx i sb (först in) mot bb, hur mkt tycker ni man ska höja mot bb då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar slänga massor med skräp ur SB och tror att de flesta skulle tjäna på det. Hur ska man spela Q4o OOP profitabelt med djupa stackar? Oftast kommer man få:

 

En svag/marginell hand: Händer som TPNK, MPGK är jäkligt svårspelade mot flera motståndare ur position. Och så mycket bättre kan man inte hoppas på.

 

Ingenting: Ge upp eller bluffa ut ett helt gäng först ut. Inte så bra.

 

Monster: Limp-pott, SB vaknar till liv på en raggedbräda. Du får sällan så mycket action (vem som inte sitter i blindsen har träffat en Q42r-bräda bra utan att setta?)

 

Att höja K4o för 5XBB SB mot BB känns inte heller särskilt bra. Du betalar mycket för en skithand, är ur position samtidigt som folk älskar att försvara BB när SB höjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar slänga massor med skräp ur SB och tror att de flesta skulle tjäna på det. Hur ska man spela Q4o OOP profitabelt med djupa stackar? Oftast kommer man få:

 

En svag/marginell hand: Händer som TPNK, MPGK är jäkligt svårspelade mot flera motståndare ur position. Och så mycket bättre kan man inte hoppas på.

 

Ingenting: Ge upp eller bluffa ut ett helt gäng först ut. Inte så bra.

 

Monster: Limp-pott, SB vaknar till liv på en raggedbräda. Du får sällan så mycket action (vem som inte sitter i blindsen har träffat en Q42r-bräda bra utan att setta?)

 

Att höja K4o för 5XBB SB mot BB känns inte heller särskilt bra. Du betalar mycket för en skithand, är ur position samtidigt som folk älskar att försvara BB när SB höjer.

 

Håller med! Tänkte skriva nåt liknande men orkade inte eller ville inte lära fiskarna att spela kanske det var :lol: Släng den mesta skiten från sb då possition är A och O!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar slänga massor med skräp ur SB och tror att de flesta skulle tjäna på det. Hur ska man spela Q4o OOP profitabelt med djupa stackar? Oftast kommer man få:

 

En svag/marginell hand: Händer som TPNK, MPGK är jäkligt svårspelade mot flera motståndare ur position. Och så mycket bättre kan man inte hoppas på.

 

Ingenting: Ge upp eller bluffa ut ett helt gäng först ut. Inte så bra.

 

Monster: Limp-pott, SB vaknar till liv på en raggedbräda. Du får sällan så mycket action (vem som inte sitter i blindsen har träffat en Q42r-bräda bra utan att setta?)

 

Att höja K4o för 5XBB SB mot BB känns inte heller särskilt bra. Du betalar mycket för en skithand, är ur position samtidigt som folk älskar att försvara BB när SB höjer.

 

 

Satt precis och undrade hur lång tid det skulle ta innan trådskaparen skulle få ett vettigt svar :P

 

Håller med dig fullständigt i allt du skriver i princip. K4o skulle jag inte ens röra om jag så fick betalt för att spela den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K4o skulle jag inte ens röra om jag så fick betalt för att spela den.

 

Inte direkt något bra spel om du får 7-8 ggr pengarna på sb med 3 limpare i potten. Oftast får du passa på floppen men potoddsen kompenserar ju det med råge.

 

Personligen är jag väldigt tight i sb då jag anser att possitionen är mera viktig än pottodds och kort i NL. Det mesta du träffar kommer du få problem att spela vidare på och därför slänger jag de marginella händerna eftersom jag hatar att spela stora potter med marginella händer ur possition. Dock så säger jag inte att det är fel att slaska från sb då många spelstilar kan vara vinnande men jag tror att många skulle tjäna på att tighta till sig lite på den possitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade då också ut hur många gånger du kommer träffa något som du kan spela med den handen mot så många spelare ur den possen.

 

Du är aldrig så stor underdog att du inte kan spela "any two" med de potoddsen. Jag håller dock med om att man ska vara restriktiv att spela ur position och att de flesta har en läcka iom att de spelar för hårt från sb och bb men det är oftast efter floppen. Före floppen har du ofta goda odds att syna med marginella händer. Sedan bestämmer du hur du vill fortsätta när floppen kommer. Jag påstår dock inte att jag alltid lever som jag lär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade då också ut hur många gånger du kommer träffa något som du kan spela med den handen mot så många spelare ur den possen.

 

Du är aldrig så stor underdog att du inte kan spela "any two" med de potoddsen. Jag håller dock med om att man ska vara restriktiv att spela ur position och att de flesta har en läcka iom att de spelar för hårt från sb och bb men det är oftast efter floppen. Före floppen har du ofta goda odds att syna med marginella händer. Sedan bestämmer du hur du vill fortsätta när floppen kommer. Jag påstår dock inte att jag alltid lever som jag lär...

 

Håller med dig där fullständigt.

 

Visserligen har man potodds att syna från SB men mitt Postflop-spel är inte det mest optimala och då kan jag få problem med marginella händer.

 

Tycker att om man inte har bra read på motståndarna och bra Postflop-spel så ska man slänga många händer här då det oftast leder till Problem.

 

Men jag slaskar en hel del jag med så det blir en del draghänder (Axs, SCs) som egentligen inte är bra alls, med tanke på Position.

 

Men men ... Är man Slaskig så är man ...

 

EDIT: Om man tar Potoddsen så kan man syna många händer men då ska man, enligt mig, vara beredd att droppa många träffade händer.

 

Ex.: K4o - Du träffar kungen på en annars ofarlig bräda (K95 rainbow). Du har TPNK. Men träffar man två par så kan den spelas, dock försiktigt då set är en stor chans att någon kan sitta på.

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man har pottodds är ganska oviktigt i ett sånt här läge då vi knappast är all in på floppen. Oftast vet vi inte om vi leder eller ej och måste vara beredda att betala dyrt för att få reda på det. Vi har alltså väldigt dåliga reverse implied odds, framförallt med tanke på vår position.

Säg att floppen kommer K97 med 2 spader och vi möter 4 spelare. Hur fasen ska du spela din K4o nu?

Att man sedan kan completa med draghänder som Axs, sc och liknande är ingenting konstigt däremot. Är de suited tror jag t o m att alla händer är hyfsat ok att syna med, då de iaf har en reell chans att floppa nånting bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man har pottodds är ganska oviktigt i ett sånt här läge då vi knappast är all in på floppen. Oftast vet vi inte om vi leder eller ej och måste vara beredda att betala dyrt för att få reda på det. Vi har alltså väldigt dåliga reverse implied odds, framförallt med tanke på vår position.

Säg att floppen kommer K97 med 2 spader och vi möter 4 spelare. Hur fasen ska du spela din K4o nu?

Att man sedan kan completa med draghänder som Axs, sc och liknande är ingenting konstigt däremot. Är de suited tror jag t o m att alla händer är hyfsat ok att syna med, då de iaf har en reell chans att floppa nånting bra.

 

Check-fold då du inte vet om du får syn av KT, 77 eller färgdraget? Brukar vara väldigt passiv i mitt SB/BB spel mot många fi när jag floppar något som inte på långa vägar är en fin hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man spelar ju bara vidare om det är ev+ att spela vidare. Om man då checkar floppen och det blir rundcheck och ruter 3 kommer på turn så kan man göra en bet och få syn av sämre händer.

Eller så kan det komma ett litet bet som gör att det är ev+ att syna.

Jag tror det gör upp för en stor del av gångerna man synar en liten mörk preflop samt de gångerna man tvingas släppa floppen.

 

72o-J6o skulle jag dock inte spela ur SB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...