Gå till innehåll

Position - är det viktigt?


gdaily

Recommended Posts

Tjena

 

(sitter på en dator där tangenten A är kajko, ni får överse med felslag)

 

Fick ett förslag att skriva en artikel om hur positionen påverkar ett beslut vid pokerbordet.

 

Det finns två positioner att anpassa sig till, nämligen:

a) Position i förhållande till given

b) Position i förhållande till olika spelartyper.

 

Position i förhållande till given är viktig i all sorts poker, (förutom 7stud och sökö), men är viktigast i potlimit, följt av no-limit och sedan limit. Viktigast är det vid, i fallnade ordning, för de vanligaste spelen:

 

1) Pot-limit Texas

2) Pot-limit Omaha

3) Pot-limit Mörkpoker

4) No-limit Texas

5) Limit Texas

10) Limit Omaha Hi/Lo

 

Orsaken till att det är så här är att i big-bet (no- och potlimit) så kan positionen avgöra om du vinner eller förlorar en pot, medan i limit så betyder positionen att man kan vinna eller spara en eller annan extra bet. Vidare betyder positionen givetvis mer i potlimit än nolimit just på grund v att mn i det senare spelet allt som oftast är all-in - och finns det inga fler satsningsrunder kvar så tappar ju positionen värde totalt.

 

Ju senare position i förhållande till given, desto mer information har du vid varje stsningstillfälle, och därför kan du spela kort i sen position som du inte skall spela i tidig position. Exempelvis är en hand som 98 i samma färg ett givet spel i sen position i texas när många spelare gått med utn höjning - du får en stor "volym" i potten, och det är vd som krävs för sådana spekulativa händer. Däremot kan du inte spela samma hand i tidig position - du vet inte att du får många motståndare och du vet inte om potten kommer att bli höjd eller ej. Men detta är ju nybörjarkunskper, så där avslutar jag den exemplifieringen.

 

Position i förhållande till de andra spelarnas profiler är minst lika viktigt - och här gäller det att dels känna sig själv, dels motståndaren. Finns många teorier om det här, men generellt sett så skall du ha bra spelare till höger om dig, så du vet vad den bra spelaren gör före det är din tur att agera. En dålig men överaggresiv spelare passar också bra till höger om dig, när han höjjer så kan du kontahöja och därmed isolera dig i potten mot honom.

 

När man som jag spelar med mycket pengar på bordet så vill jag helst ha de andra stora markerstackarna till höger om mig - eller tvärs över bordet i alla fall. Värst är det när man har en duktig aggresiv spelre med mycket marker alldeles till vänster om en, då skall man alltid funder på att byta bord, eller läsa en god bok i stället.

 

To be continued, nu skall jag käka lunch. Efter pausen blir det lite spelde potter där positionen spelat stor betydelse.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...