Gå till innehåll

PL5CD - Öppningskrav i PL mörkpoker?


nicke.g8

Recommended Posts

Någon som är insatt i vilka öppningskrav man bör ha i mörkpoker PL i förhållande till position?

Stora händer tidigt, slaskigt som fan sent, först in. Aldrig drag om du inte semibluffar. Skadar inte att dumpa dem då heller. Raise-or-fold.

 

Finns det skillnader jämfört med FL?

Ja. bluffar, värdebet och korrekta vik efter köpet blir mycket, mycket viktigare. Det leder till att man bör vara mycket mindre benägen att sätta sig i situationer där man synar ned två gator och hoppas slå en bluff eftersom det kommer kosta 4 gånger nuvarande pott att ta reda på om motståndaren bluffar istället för 1,5 stora bet.

 

Det är därför position är bra, då hamnar motståndaren i den situationen istället, vill han bluffa med 4 gånger nuvarande pott så räcker det inte med att han hotar att stoppa in pengarna. Han måste göra det på riktigt.

 

Vilka krav ska jag ställa i PL om någon annan öppningsbetar?

Vart sitter du? Vem sitter efter? Kan han vika om du slår om?

 

Men generellt kan du väl ligga kring mitten på hans hd och så får du variera efter position och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu är jag bättre på fixed limit än pot limit så ta mina råd med en nypa salt....Om du spelar fem manna bord så kan du öppna med par i damer och bättre utg. Är spelarna efter dig passiva kan du säkerligen sänka till par i knektar eller bättre. På button kan du öppna med ungefär par i nior eller bättre. I sb med vilket par som helst, förutsatt att BB inte är allt för aggresiv och helst inte allt för loose heller.

 

När jag säger öppna så menar jag raise öppna, inte ge folk chans att dra ut dig gratis. Du behöver inte beta pott varje gång du öppnar, men lite mer än ett enkelt omslag är bäst. Annars följer hela bordet med. Om det nu är det du vill, så är det förståss inte så dumt.

 

Du kan visst följa med på drag eftersom dina implicita odds är mycket bättre i pot limit. Spela dock helst bara drag du är säker på håller, skippa de flesta stegdrag och även låga färgdrag. Är du först in räcker det med en syn om inte din possition är bra (läs button eller sb) Här kan du raise öppna med ditt drag och hoppas att de andra viker sig innan köp. Bara för att man raisade på ett drag innan köp MÅSTE man inte beta efter. Speciellt inte om spelarna man är uppe emot är calling stations.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...