Gå till innehåll

Pokermysterium nr 45


Hjort

Recommended Posts

Tror man att bb är det minsta sårbar för aggression (vilket de flesta människor är) verkar det vettigt att cappa som sb, även med en svag hand som K7. Fördelarna är många, dels kan man dölja sin handstyrka om man alltid cappar i samma läge, motståndaren vet inte om man har K7 eller AA. Det är det billigaste bettet av alla, motståndaren kan ju inte reraisa. Sen kan det ha en fördröjd semibluffeffekt och en fördröjd gratiskorteffekt. Om motståndaren är sårbar för aggression kommer han överskatta sbs styrka (kanske han förstår sb rationellt men gör han det undermedvetet?) , vilket gör att han löper risk att begå dyrbara misstag på en senare gata. Tänk också på att K7 fortfarande har kanske 35% chans att vinna, cappningen tycks vara en investering som sb kan göra många gånger om det leder till att bb gör ett enda misstag på en senare gata (typ missar en big bet, eller än värre, foldar). Tänk nu på att jag typ aldrig spelat hu fixed limit så ta det jag säger med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man att bb är det minsta sårbar för aggression (vilket de flesta människor är) verkar det vettigt att cappa som sb, även med en svag hand som K7.

I min erfarenhet så synar alla A-hög, alla par och alla drag ned. Eller så höjer de.

 

Fördelarna är många, dels kan man dölja sin handstyrka om man alltid cappar i samma läge,

Nej, jag vet att du har exakt samma range som när du öppnar till att börja med. Det är inte alls bra eftersom jag redan sagt att jag slår den rangen.

 

motståndaren vet inte om man har K7 eller AA.

Nej, men jag vet att han *kan* ha K7. Det är det näst bästa, och det är inte i närheten av en bra sak för sb. Jag sätter honom på rätt sorts HD istället för helt fel sort. Hade det varit ett 1-gång-på-100-spel hade jag kunnat förstå det, eftersom det då hade kunnat få mig att spela som om jag var uppe mot en smal istället för vid HD. Men det är ju inte det som händer.

 

Det är det billigaste bettet av alla, motståndaren kan ju inte reraisa. Sen kan det ha en fördröjd semibluffeffekt och en fördröjd gratiskorteffekt.

Återigen, de här mupparna gör det hela jäkla tiden. Tar man det på allvar är man bara dum i huvudet. Dessutom fortsätter de att aggromuppa sig hela vägen till turn med mediokra händer då de antingen halvt kissar på sig mot raise eller ger bort två stora bet till med världens mest missriktade bluff. Visst får de ok värde med AA ibland, men de extrema händerna är rätt ointressanta då båda spelarna får dem ungefär lika ofta (ie sällan) och tar ungefär lika mycket värde med dem (eller ja, bb tar så klart ordentligt mycket mer). Dessutom hade de fått bra värde ändå med en sån hand.

 

Allt det här lyckas med är att få in 4bb preflopp mot en starkare HD ur position. Det är liksom arketypiskt dålig poker och motståndaren måste vara en mupp för att det ska vara bra. Är han ens ok så pissar du bara bort värde. Visst, nu är det iofs att det finns en jäkla massa dåliga spelare, men jag är inte ens säker på att det här är ett bättre sätt att exploatera dem än checkraise på floppen (vilket dessutom är bättre mot bra spelare).

 

Tänk också på att K7 fortfarande har kanske 35% chans att vinna, cappningen tycks vara en investering som sb kan göra många gånger om det leder till att bb gör ett enda misstag på en senare gata (typ missar en big bet, eller än värre, foldar). Tänk nu på att jag typ aldrig spelat hu fixed limit så ta det jag säger med en nypa salt.

Right, men när man spelar fixed HU så är det i stort sett alltid så att killen i position gör färre misstag än killen ur position. Det måste vara en gigantisk skicklighetsskillnad för att det ska vara tvärtom.

 

Och felaktiga vik är tämeligen ovanligt, det är "syna-ned-limit", inte big bet där ett imagespel tidigt i handen kan orsaka gigantiska misstag senare. De gångerna man gör spelet med 98s vs T9o och får ett vik när ingen har parat har man visserligen gjort ett kap, men större delen av tiden har inte trebetaren T9o. Dessutom försvinner poängen när det händer vareviga gång. Alla som är lite uppmärksamma fattar att sb inte alls behöver ha stål.

 

Ja, jag fattar som sagt inte riktigt varför ett spel som jag ser som så kasst är så väldigt vanligt. Fullt möjligt att jag missat något iofs. Är det någon som har koll på någon bra spelare som gör så här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...