Gå till innehåll

NL - SH, är jag dum och inte går upp i nivå?


Agorali2

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag spelar för tillfället 0.20/0.40 NL SH på prima poker. Just nu:

 

Rulle - $9 050

Snittar på - 5BB/100 (databas = 125 000 händer)

Timlön - 30BB/h (spelar 500h/timme + rakeback)

 

Visst vinner jag stadigt på nivån jag spelar på för tillfället och jag har defintivt en absurd mängd pengar på 0.20/0.40. Jag vill verkligen gå upp till 0.50/1.00 men det gick inte så bra förra gången jag gjorde det (rullen var då $4 000).

 

Egentligen så var mitt mål att nå $10 000 för att sedan gå upp till 0.50/1.00 och låta rullen växa (om jag vinner alltså..) medan jag cashar ut all rakeback varje månad. Nu börjar jag undra om det bara är onödigt att vänta till $10 000.

 

Utöver detta så skulle jag behöva lite tips angående att gå upp i nivå. Jag spelar för tillfället fyra turbo bord samtidigt vilket motsvarar 6-8 normala bord (shorthanded NL).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrullemässigt kan du kliva upp både 1 2 och 3 nivåer. Du klarar ju att lira 1.5/3 med rullen du besitter. Men om du känner att du vill ha 100inköp för varje nivå så är det väl mest när du känner dig mogen att kliva upp du ska kliva upp.

Spelet på 0.5/1 är ganska lätt att slå, lite mer aggresivt än 0.20/0.40, men inte alls trixigt eller så. Spela ABC och vinn. Men räkna inte med 30bb/h på 0.5/1. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrullemässigt kan du kliva upp både 1 2 och 3 nivåer. Du klarar ju att lira 1.5/3 med rullen du besitter. Men om du känner att du vill ha 100inköp för varje nivå så är det väl mest när du känner dig mogen att kliva upp du ska kliva upp.

Spelet på 0.5/1 är ganska lätt att slå, lite mer aggresivt än 0.20/0.40, men inte alls trixigt eller så. Spela ABC och vinn. Men räkna inte med 30bb/h på 0.5/1. :)

 

Tack för det snabba svaret. Jo, det realistiska och smarta är väl att "vänta" tills jag når mitt mål, d.v.s. $10 000. Men girig som jag är så vill jag ta steget upp direkt (kan bero på att jag backat 5 inköp idag). Ska nog sova på saken istället och bestämma mig efter att ha läst mer på pf.

 

Att ha 100 inköp på varje nivå är endast p.g.a. den mentala biten, alltså att jag inte ska känna av 2-3 inköp som jag förlorar och gå runt och tänka på det under dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får också betänka att nivån i pengar inte bara höjs, utan också antalet bättre spelare. Låt inte ditt ego styra vilka blindsummorna blir. Följ din strategi och gå upp till $10 000 om du har satt det till att börja med, ett mer än vettigt beslut, om du frågar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrullemässigt kan du kliva upp både 1 2 och 3 nivåer. Du klarar ju att lira 1.5/3 med rullen du besitter. Men om du känner att du vill ha 100inköp för varje nivå så är det väl mest när du känner dig mogen att kliva upp du ska kliva upp.

Spelet på 0.5/1 är ganska lätt att slå, lite mer aggresivt än 0.20/0.40, men inte alls trixigt eller så. Spela ABC och vinn. Men räkna inte med 30bb/h på 0.5/1. :)

 

Tack för det snabba svaret. Jo, det realistiska och smarta är väl att "vänta" tills jag når mitt mål, d.v.s. $10 000. Men girig som jag är så vill jag ta steget upp direkt (kan bero på att jag backat 5 inköp idag). Ska nog sova på saken istället och bestämma mig efter att ha läst mer på pf.

 

Att ha 100 inköp på varje nivå är endast p.g.a. den mentala biten, alltså att jag inte ska känna av 2-3 inköp som jag förlorar och gå runt och tänka på det under dagarna.

 

Jag kan redan i ditt inlägg ana att du är både disiplinerad och målmedveten i ditt spelande vilket känns väldigt roligt!

just målmedvetenheten inom pokern är väldigt viktig. Att sätta upp antingen små mål hela tiden som leder till ett stort eller bara ta veckorna som kommer med andra mål är en väldigt klok ide. därför tycker jag att du inte ska bryta de målsättningar du satt upp med ditt poker spelande och därmed fortsätta jaga efter att spränga målsättningen. fortsätt med det du gör så garanterar jag att du kommer klara högre nivåer galant.

mvh PrisonX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag som fått lite "klagomål" för att jag försöker hålla 50 inköp...

 

Men det finns ju inga som helst problem som jag ser det med att ta det väldigt lugnt och hålla disciplinen när det gäller sånt här. Fortsätt ta de lugnt.

 

Som Esfandiari sade i senaste High Stakes - "remember to gamble responsibly" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag stannar på 0.20/0.40 tills jag når $10 000.

 

Finns NL 0.2/0.4 på prima? Trodde dom hade NL 0.25/0.5 och sedan var det 0.5/1 som gällde :roll:

 

Det finns 0.20/0.40 på prima men det är turbo bord, d.v.s. du har endast 7 sekunder på dig att agera. Visst kan jag spela 0.25/0.50 men där saknas det turbo bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Egentligen så var mitt mål att nå $10 000 för att sedan gå upp till 0.50/1.00 och låta rullen växa (om jag vinner alltså..) medan jag cashar ut all rakeback varje månad. Nu börjar jag undra om det bara är onödigt att vänta till $10 000. .

 

Finns det rakeback på prima?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag som fått lite "klagomål" för att jag försöker hålla 50 inköp...

 

Men det finns ju inga som helst problem som jag ser det med att ta det väldigt lugnt och hålla disciplinen när det gäller sånt här. Fortsätt ta de lugnt.

 

Som Esfandiari sade i senaste High Stakes - "remember to gamble responsibly" :D

 

Vart får ni tag i highstakes avsnitten? Letar men hittar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30bb vinner man inte per timme när folk har tid o tänka över sina beslut o inte panikslaget trycker på call knappen för att det börjar ringa en klocka. Det är actionjunkies som dras till dessa bord o du klär av dem nakna o jag tror inte ens de bryr sig ett dugg. De kommer tebax nästa dag med samma glatta humör.

"The next best thing to winning is loosing"

Det blir ett helt nytt spel utan turbo o du tjänar automatiskt mindre då så varför byta spel när du vinner. Bättre o leta upp ngn annan sajt som spelar turbo med högre stakes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så skrev Björn Isberg en riktigt bra artikel på ämnet i Poker Magazine nr 2.

För den som är mer intresserad så får jag hänvisa till den artikeln (rätt nummer någon?) men slutkontentan var att om man spelar högrisk poker, t ex. shorthanded NL så bör man endast spela om ca 1% av sin bankrulle för att optimera sitt spelande (detta var siffror byggd på seriös forskning angående aktiehandel som ledde till nobelpriset i ekonomi 04), då man inte påverkas allt för mycket av sina svings. Samtidigt är det viktigt att faktiskt kliva upp i nivå om man får ännu större rulle (kanske inte så stort problem där ute i stugorna generellt) för att kunna använda de pengar man har på ett bra sätt.

 

Så mitt tips är att kliva upp till 0.5/1.0 och prova igen. Det finns inget större självändamål i att vänta mer än att det skulle kunna kännas tryggare rent mentalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips till dig är stanna kvar på nuvarnade nivå.

 

Har du suttit där & harvat ihop 9K utan att gå upp i nivåer tidigare (provat lite 05 1 eller nåt & sen dessutom skriva ett jag vet inte vad inlägg om detta) Detta tyder på att du saknar ryggrad (mod) Du är vek helt enkelt.

 

 

 

Du nämnde att du mår dåligt av att tappa 300 dollar med en rulle på 9000......stanna kvar där du är eller börja med schack.

 

Lycka till med hur du nu än gör :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycka att det är trist är väl ok, men må dåligt... hmm det är ändå lite väl överdrivet...

 

Är själv ganska känslig mot större tapp i rullen (främst mentalt alltså inte ekonomiskt), brukar själv ta paus ett par h eller kanske tom någon dag. Gör man annat kan man fokusera på det och släppa pokern ett tag. Att sitta och jaga för att komma ikapp eller "vinna tillbaks" är inte ett bra sätt om man skall spela bra poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30bb vinner man inte per timme när folk har tid o tänka över sina beslut o inte panikslaget trycker på call knappen för att det börjar ringa en klocka. Det är actionjunkies som dras till dessa bord o du klär av dem nakna o jag tror inte ens de bryr sig ett dugg. De kommer tebax nästa dag med samma glatta humör.

"The next best thing to winning is loosing"

Det blir ett helt nytt spel utan turbo o du tjänar automatiskt mindre då så varför byta spel när du vinner. Bättre o leta upp ngn annan sajt som spelar turbo med högre stakes.

 

Du vet väl att det finns turbo för 0.50/1.00 också? Det är bara turbo jag planerar att spela. Om jag dessutom skulle börja spela "icke turbo" så skulle givetvis min bb/100 minska men bb/h skulle kanske vara detsamma eftersom antalet bord skulle öka markant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30bb vinner man inte per timme när folk har tid o tänka över sina beslut o inte panikslaget trycker på call knappen för att det börjar ringa en klocka. Det är actionjunkies som dras till dessa bord o du klär av dem nakna o jag tror inte ens de bryr sig ett dugg. De kommer tebax nästa dag med samma glatta humör.

"The next best thing to winning is loosing"

Det blir ett helt nytt spel utan turbo o du tjänar automatiskt mindre då så varför byta spel när du vinner. Bättre o leta upp ngn annan sajt som spelar turbo med högre stakes.

 

Du vet väl att det finns turbo för 0.50/1.00 också? Det är bara turbo jag planerar att spela. Om jag dessutom skulle börja spela "icke turbo" så skulle givetvis min bb/100 minska men bb/h skulle kanske vara detsamma eftersom antalet bord skulle öka markant.

 

5ptBB/100 är iförsig inte så jättehögt och nåt man borde kunna komma upp till på vanliga bord om man är rätt bra. Blir ju färre händer/timma/bord men det kan ju kompenseras av att man spelar fler bord som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du kanske inte vill förhasta dig in i högre limits så vet jag att det kan vara ganska farligt att sätta sådana mål innan du får gå upp i limits. Du kommer kanske bli för ivrig i dina beslut pga din vilja att försöka nå ditt mål.

 

För några år sedan satt jag uppe en kväll och hade 990$ i min BR på nätet. Jag bestämde mig för att jag skulle gå upp över 1000$ innan jag gick och lade mig. Det var det sämsta beslutet jag tagit i pokerväg. Det började med att jag backade ett helt inköp och slutade med att jag knappt hade hälften av min BR kvar en vecka senare.

 

Spela bara för att vinna, inte för att vinna en bestämd summa.

 

Känn efter lite på NL50$ eller NL100$ - ett bord i taget - du behöver inte stanna om det känns obehagligt eller svårt bara för att din bankroll tillåter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du kanske inte vill förhasta dig in i högre limits så vet jag att det kan vara ganska farligt att sätta sådana mål innan du får gå upp i limits. Du kommer kanske bli för ivrig i dina beslut pga din vilja att försöka nå ditt mål.

 

För några år sedan satt jag uppe en kväll och hade 990$ i min BR på nätet. Jag bestämde mig för att jag skulle gå upp över 1000$ innan jag gick och lade mig. Det var det sämsta beslutet jag tagit i pokerväg. Det började med att jag backade ett helt inköp och slutade med att jag knappt hade hälften av min BR kvar en vecka senare.

 

Spela bara för att vinna, inte för att vinna en bestämd summa.

 

Känn efter lite på NL50$ eller NL100$ - ett bord i taget - du behöver inte stanna om det känns obehagligt eller svårt bara för att din bankroll tillåter det.

Vad det beror på för din del har jag ingen aning om, kanske du inte har den disiplin som krävs. klart är att man ska spela för att vinna, där har du ett MÅL som du jobbar efter. men klarar du inte av att spela disiplinerat när du närmar dej ett uppsatt mål hur ska det då gå mot slutet av turneringar när du närmar dej ITM? börjar man spela sämre då för att man är så när pengarna?

jag förmodar att dina svängningar tyder på en del bad beats osv men för det betyder det inte att du gjorde fel beslut att sätta sprängningen av 1000$ gränsen som ett fint avslutningsmål under kvällen. pokern är dock inte förutsägbar.

MVH prisonX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...