Gå till innehåll

Glimne - Fågel eller fisk?


Kape

Glimne - hur bra är han (live, hold'em)?  

226 medlemmar har röstat

  1. 1. Glimne - hur bra är han (live, hold'em)?



Recommended Posts

Efter att ha noterat en massa påhopp på Glimne i diverse trådar så undrar jag om det är en allmän uppfattning att han är en sopa eller finns det substans utöver medelspelarens kunskap i hans snack?

 

Utan att värdera honom personligen så noterar jag dock ändå honom som en (i jämförelse mot många andra) ödmjuk pokerspelare med en hel del kunskap. Sen är det olyckligt att en del missar/personliga uppfattningar från honom hamnar i tryck och får mycket kritik.

 

Det skulle vara kul om någon/några som spelat en hel del med honom kunde ge oss en mer nyanserad bild på hans kunskaper i t.ex. online-poker, live, hold'em, mörk, stöt, omaha o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda uppfattning jag själv fått av honom är det han skriver i Aftonbladets pokerspalt samt den bok, "Poker Handboken", han skrivit.

 

Att dömma av det han har skrivit i sin bok så tycker jag att han tillhör top100 av pokerspelare i Sverige om man ser till spelförståelsen och de matematiska kunskaperna.

Men om jag skulle göra samma bedömmande av hans uttalanden i Aftonbladets spalt så är jag tveksam till om han ens skulle komma med i top1000.

 

Antar att boken blivit korrekturläst av diverse proffs.

 

Men det är bara ett icke-proffs bedömmande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dan är väl i första hand en lite mer allmän spelteoretiker och spelkonstruktör väl?

Jag tvivlar starkt på att han är i top 100 i Sverige, men han är nog duktigare än medelspelaren i varje fall.

 

Anledningen till att många blir så lack på honom tror jag är för att han framtås som att vara en av de största Svenska pokerspelarna av media och ibland så vet inte karln vad han pratar om och hans analyser är ofta oerhört dåliga.

Jag orkar inte ens lyssna på honom och byter snabbt kanal då jag hör att han kommenterar pokermiljonen. Det ska till jäkligt duktiga spelare vid bordet för att jag ska orka lyssna på honom faktiskt!

 

Han tar alldeles för stor plats i pokersverige, och jag tror att det är det som många stör sig på.

 

Ha det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda uppfattning jag själv fått av honom är det han skriver i Aftonbladets pokerspalt samt den bok, "Poker Handboken", han skrivit.

 

Att dömma av det han har skrivit i sin bok så tycker jag att han tillhör top100 av pokerspelare i Sverige om man ser till spelförståelsen och de matematiska kunskaperna.

Men om jag skulle göra samma bedömmande av hans uttalanden i Aftonbladets spalt så är jag tveksam till om han ens skulle komma med i top1000.

 

Antar att boken blivit korrekturläst av diverse proffs.

 

Men det är bara ett icke-proffs bedömmande...

 

Fanns det inte en tråd för ett tag sen som handlade om att Glimne hade kopierat och översatt en hel del från andra böcker till "sin" bok? Har bland annat för mig att det var nåt exempel han tog upp som var identiskt med ett exempel i en annan äldre bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns det inte en tråd för ett tag sen som handlade om att Glimne hade kopierat och översatt en hel del från andra böcker till "sin" bok? Har bland annat för mig att det var nåt exempel han tog upp som var identiskt med ett exempel i en annan äldre bok.

"Theory of Poker" och en massa andra böcker är rätt friskt "lånade" i från till Pokerhandboken. Jag har inte någon av böckerna nu mer, annars hade jag slängt upp lite exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,757954,00.html

 

Fisk eller geni? Avgör själva, men jag hade aldrig lagt nötkåken.

 

Det beror ju helt och hållet på vem motspelaren är. Jag har lagt nötkåken.

 

Hehehe.. "Det finns bara en hand han kan ha för att ha agerat som han gjorde: han har Q–Q och därmed ett fyrtal i damer."

 

Nu vet ni. Varje gång floppen ser ut sådär, eller liknande, och bettingmönstret är det samma, så har din motståndare fyrtal. Tack Dan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,757954,00.html

 

Fisk eller geni? Avgör själva, men jag hade aldrig lagt nötkåken.

 

Det beror ju helt och hållet på vem motspelaren är. Jag har lagt nötkåken.

 

Jag känner inte dig, varken som person eller pokerspelare, men jag har riktigt svårt att se att du lägger den handen. Jag är ledsen, men jag tror inte du hade lagt den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som en orealistisk situation. antingen e det en väldigt lättläst fisk han möter eller så e det ett proffs. känns inte som om ett proffs hade betett sig som han beskriver med fyrtal.

 

plus att det finns en del händer man kan bete sig så med. AQ, 77, KQ, eller en total bluff. de som har sett det berömda klippet med phil ivey vet vad jag snackar om.

 

angående han pålitlighet inom poker så falnar den när man hör honom säga ungefär: "bara en sjua kan rädda honom nu" när en spelare har 77 mot 56 på 256K. kommer inte ihåg exakt hur det var men ungefär så,, :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KK-handen har varit upp tidigare och om jag inte mins fel så sa gdaily att viket med nötkåken där var rätt om just den spelaren, reserverar mig för minnesfel :)

 

Ang. Glimnes pokerkunskaper är jag knappast imponerad när han har läst brädan fel otaliga gånger som kommentator i Pokermiljonen. Inte ens en seriös spelare på 2/4 FL gör det. Att sedan media målar ut han som ett proffs gör bara saken värre.

 

Att sedan tro att Pokerhandboken är skrivet från hans huvud och egna teorier är höjden av blåögdhet. Stora delar och viktiga koncept är översatta rakt av från diverse 2+2-böcker. Finns en tråd som reder ut detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det finns bara en hand han kan ha för att ha agerat som han gjorde: han har Q–Q."

 

Jag skulle vilja säga:

Det finns bara en Dan Glimne som kan agerat som han gjorde: han är Blossa-missbrukare.

Ärligt talat. Han får gärna spela sitt spel, och jag smutskastar vanligtvis inte folk i onödan, men att låta andra lura på denna situation är bara löjligt. Den fyller inget syfte över huvud taget, mer än att skryta om vilken bra läggning han gjorde. Att skriva en sådan hand med bara en enda utväg, med så lite information, det köper jag inte. Det bevisar varken Dan Glimnes "expertis" eller hans kunskaper att lära ut något nytt.

Han är en viktigpetter. V för Viktigpetter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur 19% kan tro att han är top 100!? han kade svårt för reglerna i första säsongen och Pokermiljonen, och om hans verkliga online och live spel ligger på + så får han gärna redovisa det. Fattar inte hur killen kan ploppa upp överallt...han har tydligen 1000-tals sällskapsspel hemma och borde lira mer Yatzy än poker. Vill inte ens gå in på hur irriterat jag är på han Beeeet! snack i pokermiljonen.

 

mer överskattat kille i branchen får man leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...