Gå till innehåll

NLT - KK vek fold eller korrekt fold?


retorik

Recommended Posts

Jag har tyvärr slarvat bort HH ifrån den här handen men ska skriva den så gott jag kan.

 

Handen utspelar sig på 0,5-1 NL shorthanded

Jag plockar upp K-K UTG och höjer till 4ggBB (har typ 300$)

Personen efter mig höjer till 7ggBB (en hyfsad spelare, ganska lös men har koll på vad han gör) (har typ 150$)

Resten av bordet foldar.

Jag väljer att syna för att maskera min hand, (kanske är dumt, borde ha tryckt här)

Floppen kommer Q-9-7 med två ruter.

Jag checkar, (planerar att göra en checkraise)

Han bettar 6$ ???? varför bettar han så lite? Monster lr A-Kd??

Jag höjer till 14$

Han ställer in (A-A lr Q-Q sätter jag honom på, korrekt lr?)

Jag foldar ( Vekt lr rätt fold???)

 

Hoppas ni förstår min hand, kan inte släppa den här handen, känns som jag har gjort en bra fold, men vid eftertanke känns den så jäkla vek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska lös men har koll på vad han gör

 

Lös-passiv eller lös-aggressiv? Om du har koll på vad han gör så känns beslutet enkelt; Vilka händer skulle han reräjsa med preflopp? Är han passiv och bara räjsar med stål på floppen så foldar du, om han kan räjsa/ställa in med drag eller topp-par så är det syn som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle självklart kontrahöjt kraftigt innan floppen, tycker att kk är en alldeles för sårbar hand för att slöspelas. Jag skulle ha ställt in innan floppen. Har han AA är det bara att betala av.

 

Folden på floppen är väl generellt sett inget misstag, skulle nog själv ha gjort det. Men har jag sett honom köpa en massa potter tidigare med allin manövrar då är synen självklar. Har du dessutom visat honom att du är tight och ofta foldat vid kraftigt motstånd, då är synen självklar.

 

Som jag ser det borde han ha någon av följande händer:

 

AA, QQ, AQ, AK :diamond: möjligt vis KQ eller AJ :diamond:

 

Nu va han lös så det blir många fler, 99 tex.

 

Du talade om för honom att du inte har AA eller KK, men en stark hand.

 

Hans allin move luktar färgdrag, har han AK :diamond: skulle han mycket väl kunna ställa in där. Särskilt om du har en tight image. Han tror då att han har 15 outs, därmed är han med största sannolikhet favorit i handen.

 

Tror en syn är aningen ev+. Eftersom risken med en syn är så hög, och vinsten såpass liten sett ur ev perspektiv, tror jag nog fold var det rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt sådär spelar oerhört många sina AA på denna nivån. Minsta möjliga reraise pre för att vara säker på att få med sig någon. Litet bet på flop igen för att inte skrämma bort någon. Sen ställer de rakt av om de får en höjning mot sig. Skulle påstå att typ 80% av alla gånger jag sett någon spela sådär på NL50 och 100 så har det varit AA.

 

Nu säger du iofs att han verkar ha lite koll men det luktar ändå AA tycker jag. Hade nog höjt tillbaka preflop för att ha lite bättre koll var jag står dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt sådär spelar oerhört många sina AA på denna nivån. Minsta möjliga reraise pre för att vara säker på att få med sig någon. Litet bet på flop igen för att inte skrämma bort någon. Sen ställer de rakt av om de får en höjning mot sig. Skulle påstå att typ 80% av alla gånger jag sett någon spela sådär på NL50 och 100 så har det varit AA.

 

Nu säger du iofs att han verkar ha lite koll men det luktar ändå AA tycker jag. Hade nog höjt tillbaka preflop för att ha lite bättre koll var jag står dock.

 

Så du brukar folda KK för att du tror att fi sitter på AA?

 

Fi ovan var ju en lös spelare. Lösa spelare kan mycket väl spela som de flesta spelar AA, när de i själva verket sitter på 72o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhhh nja det var inte riktigt det jag sade.

Det är för övrigt väldigt sällan jag tror att någon har AA när jag har KK eftersom det ska ganska mycket till för att det ska hända till att börja med.

Men mot en minireraise pre höjer jag tillbaka för att få lite info. Går personen all in direkt då eller höjer tillbaka med fullt inköp bakom "tror" jag oftast att han har AA, förutsatt att han inte gör så väldigt ofta eller är allt för agressiv. (Sen synar jag nog med kungarna i vilket fall om vi inte har väldigt mycket marker på bordet men det är en annan fråga)

Just minireraisen är det som skrämmer mig mest i denna hand.

 

Om en hand utspelar sig som i detta fall får man ju klart överväga folden vilket trådskaparen också gjorde. Nu finns det även andra händer än AA som slår oss. Tror det är ett marginellt beslut här överlag. Vi ligger efter mot en del händer och mot AKd är det ungefär en coinflip. Kan inte direkt se någon annan hand än AQ vi leder stort mot och den känns ganska osannolik som handen spelas.

 

Allt jag sade var att det där spelet enligt min erfarenhet faktiskt luktar väldigt mycket AA.

Sen tror jag inte fi här har 72 men jag kan ju ha fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då. Missade visst att det var lite högre limit än vad jag spelar på. Spelar själv på B2B 0.25/0.5 euro, där synar folk en allin preflop med Axo, KT och pocket par ned till 22.

 

Det har faktiskt hänt mig att de synat allin preflop även på 0,5/1 euro, med par ned till TT.

 

Kulturen är ju lite olika på olika sajter. Ni har nog rätt i att en allin på den nivån oftast bara får syn av AA.

 

Hursomhelst så tycker jag ändå att man bör reraisa kraftigt preflop med KK, och syna en allin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans allin move luktar färgdrag, har han AK :diamond: skulle han mycket väl kunna ställa in där. Särskilt om du har en tight image. Han tror då att han har 15 outs, därmed är han med största sannolikhet favorit i handen.

 

 

A :diamond: K :diamond: har aldrig 15 outs när den blir synad här.

 

Skulle inte vara lika rädd för hans re-raise pre-flop som många andra. För ~halvår sedan var detta ofta AA, men på sistone tycker jag att mini-re-raise oftast är ett "momentum-raise" med en halvdålig hand för "information" och för att ta "initiativ". AJ och AQ är vanliga i det här läget tycker jag.

 

Just eftersom ni har ganska djupa stackar och att han bara mini-raisar hade jag antagligen 3-betat pre-flop. I vanliga fall tycker jag dock att en syn är helt okej.

 

Väl på floppen viker jag antagligen. Är lite väl mycket pengar att syna för att ta reda på om man är slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, inte orkat läsa igenom alla era svar, srrry om det upprepas igen.

 

vad kan din motståndare ha för händer som han spelar o hur pass ofta vinner du mot varje sån hand? (finns dem som räknar ut det, jag höftar oftast)

JTs med str8 flushdraget, set el KK, AA. tror aldrig han har aq. minirisk om AQs varit top-par nötfluchdrag för den kan spelas med överbet.

mot ett drag är du väl 55-60% (du blockar några outs)

mot färdig hand är du halvdöd.

 

tror inte du hittar dem 45% el vad du behöver för att syna mot dem händer han kan ha.

 

(minibeten + all in luktar kille med mkt bra som är trött på utköp)

(sen debatten reraise med KK, ibland ja, ibland inte. motivera varför ni tycker man ska göra det ena just här. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar vad du vill med din re-raise till 14$, fi betar 6$ för att i 8/10 fall få mer info om din hand(på den nivån), det får han också, din raise till 14 tror jag nog han ser som en svaghet, skulle iaf jag. du skulle nog tryckt in minst 18$-22$ för att säga att du har bra, ställer han in då, då har nog någ nöt alt semi eller A-A. Tror du dock han sitter på färgdrag så synar du.

 

mitt tips, re-raisa mer efter flop och gå sedan på känslan vid eventuell all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...