Gå till innehåll

No Limit Hold'em, situation med KK?


ElNeko

Recommended Posts

No limit hold´em kan vara en riktig killer ibland... vad hade ni gjort i den här situationen...

 

Hade lirat på ladbrokes i sådär 2h och lirat tight... fick inte många bra händer under den tiden men lyckats få ok betalt på de händer jag fått upp. Lirar lägsta NL 0.25-0.50 och låg +$30 ungefär....

Hade fått sådär 15-20 händer i rad som jag foldat och sen får jag upp kung kung... Höjer $4 och en höjer mig till $11. Jag callar och på floppen kommer inget overcard. Han kastar in sina resterande $20 .... jag funderar ett tag och beslutar mig för en call. Fanns ingen färgchans på bordet bara låga kort....

Han vänder givetvis upp AA och hela min vinst är borta...

Han hade precis satt sig vid bordet också så jag visste inte hur han spelade...

 

Hur hade ni gjort? Känns som att han hade spelat precis likadant med JJ och DD. Jag är trots allt glad att han inte hade mer pengar då hade väl det mesta av min roll försvunnit.

 

Efter några bad beats som denna börjar jag känna mig osäker på att betta även ifall jag är nästan säker på att jag har bästa handen.... Börjar man folda bästa handen då kommer man ju garanterat torska i längden.

Ett annat bad beat var när jag fick in färg med ess i topp... han sitter på 7-8 i samma färg och får in färgstegen.... jahappz där försvann en hel del också.

Några tips eller tankar om detta?

 

Lirar nu bara no limit i tournament ST och MT ... där har man ju en maxinsats att förlora och kan därmed spela ut på ett annat sätt...

 

* Förtydligande av rubrik - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade fått sådär 15-20 händer i rad som jag foldat och sen får jag upp kung kung... Höjer $4 och en höjer mig till $11. Jag callar och på floppen kommer inget overcard.

För det första så kan $4 vara i överkant på din första höjning, det beror på motståndet, men oftast så får du höja lite mindre. För det andra så är det helt galet att inte höja tillbaka all-in när det ligger så pass mycket i potten. Är du inte övertygad om att han bara spelar AA och KK så, är det helt enkelt dags att ställa in.

 

Han kastar in sina resterande $20 .... jag funderar ett tag och beslutar mig för en call. Fanns ingen färgchans på bordet bara låga kort....

Det finns egentligen inget att fundera över sedan du beslutat att inte folda efter hans höjning pre-flop, potten är alldeles för stor för att kunna lägga KK nu. En stor del av med poängen med att ställa in direkt är att du slipper fundera under resterande rundor.

 

Han hade precis satt sig vid bordet också så jag visste inte hur han spelade...

Om du inte sett något annat så kan du anta att han är dålig, det gäller nämligen majoriteten av pokerspelare.

 

Hur hade ni gjort? Känns som att han hade spelat precis likadant med JJ och DD. Jag är trots allt glad att han inte hade mer pengar då hade väl det mesta av min roll försvunnit.

Ställt in, och sen hade det inte varit mer med det. Det finns spelare som jag skulle lagt mig mot, men de känner jag väldigt väl. Däremot så finns det nog ingen jag skulle synat mot när det fanns så pass lite pengar kvar att betta på floppen. AA happens...

 

Efter några bad beats som denna börjar jag känna mig osäker på att betta även ifall jag är nästan säker på att jag har bästa handen....

Då är du osäker på om du bör spela poker.

 

Börjar man folda bästa handen då kommer man ju garanterat torska i längden.

Om du aldrig foldar bästa handen så kan jag lova att du torska mycket fortare, särskilt i no-limit. Poängen är att du ska betta/höja när du tror att du har bästa handen och folda när du inte riktigt vet.

 

Ett annat bad beat var när jag fick in färg med ess i topp... han sitter på 7-8 i samma färg och får in färgstegen.... jahappz där försvann en hel del också.

Några tips eller tankar om detta?

Det är en helt normal del av spelet, vänj dig. Ingen av de här händerna var en bad beat förresten, en bad beat är när man skickar in pengarna med väldigt stor vinstchans (90% trakterna iallafall) och ändå förlorar.

 

Lirar nu bara no limit i tournament ST och MT ... där har man ju en maxinsats att förlora och kan därmed spela ut på ett annat sätt...

Huh? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, man tar normalt sett mindre risker i förhållande till mörkarna i en turnering.

 

P.S. ellips (... alltså) är normalt sett inte en godtagbar ersättning för punkt eller komma, det gör hela posten mycket jobbigare att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du behöver vara så orolig... vist händet det att man åker dit hårt och förlorar med KK mot AA men det är ändå en del av spelet... det kommer förmodligen hända att du vinner lika mycket på samma sätt, skillnaden är bara att du sitter med AA istället då...

 

Det anda när den andra snubben hade straight flush kommer nog också jämna ut sig i längden när du själv kommer få en själv. Det är trots allt en del av spelet och jag klandrar dig inte för dom syningarna... jag skulle själv också ha synat med både KK och högsta färgen utan tvekan... vist finns chansen att någon annan har AA eller straight flush men det är ändå inget att räkna med varje gång man har KK eller högsta färgen... När du tänker efter så kommer du säkert fram till att du förmodligen fått in mer pengar på den högsta färgen och KK ändå även om du förlorade ganska mycket nu...

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför jag ska gå all in när han höjer min första höjning. Finns flera som kan komma med liknande höjningar bara de har ett ess, har jag då möjlighet att kolla floppen för $10 och se om det kommer ett ess och i så fall fundera på att folda. (dvs vid 0.25-0.50 bord med antagandet att de flesta är dåliga)

Håller med om att det blir enklare i såna lägen att köra all-in för att man slipper ta beslutet om man ska köra vidare efter floppen.

 

När jag menar osäker då handlar det just om No-Limit för där kan man åka på så rejäla förluster. Det är ju annorlunda i fixed limit för där kostar det inte lika mycket att få kung kung mot ess ess. Det jag menar med single table tournament är att där kan man maximalt förlora buy-in och därmed kan jag spela mer självsäkert utan att känna att det kan bli katastrof om motståndaren sitter med en osannolik hand. På just single table går det mycket bättre än på vanliga no-limit bord för min del, visserligen skiljer det en del i strategi på turnering och vanligt bord men jag tror att det beror på att jag vågar satsa i rätt läge.

Min poäng är väl att för att lyckas på no-limit borden måste man våga satsa när man har den bästa handen. Om jag har KK och en kör all-in motsvarande min bank-roll och jag vet att han har låt säga AKs, då borde jag hoppa in då jag har störst chans att vinna potten men då kommer ju frågan visst är jag favorit att vinna potten MEN ska jag ändå satsa alla mina spelpengar på detta? Det är just den osäkerheten som jag menar, i en turnering hade jag inte tvekat på att gå all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför jag ska gå all in när han höjer min första höjning. Finns flera som kan komma med liknande höjningar bara de har ett ess, har jag då möjlighet att kolla floppen för $10 och se om det kommer ett ess och i så fall fundera på att folda. Sen vill jag inte säga att man måste reraisa all in varje gång denna situation uppstår, kanske inte är det sätt man får in den andres pengar på alltid, beror på motspelaren, men om man har för avsikt att folda för att den andre kan ha ett ess i handen då är kk inte mycket att hänga i granen...

 

När jag menar osäker då handlar det just om No-Limit för där kan man åka på så rejäla förluster. Det jag menar med single table tournament är att där kan man maximalt förlora buy-in och därmed kan jag spela mer självsäkert utan att känna att det kan bli katastrof om motståndaren sitter med en osannolik hand.

Min poäng är väl att för att lyckas på no-limit borden måste man våga satsa när man har den bästa handen. Om jag har KK och en kör all-in motsvarande min bank-roll och jag vet att han har låt säga AKs, då borde jag hoppa in då jag har störst chans att vinna potten men då kommer ju frågan visst är jag favorit att vinna potten MEN ska jag ändå satsa alla mina spelpengar på detta?

 

Ok, två saker här alltså. Ett, om du inte vill satsa dina pengar all in när du är säg 70-30 chans att vinna pengarna, när vill du då satsa dom, när du har nötter, då blir det långt mellan vinsterna... Om det kommer ett ess, so what, då gör det d, men i längden vinner du på detta spel...

 

Två, du kan inte sitta och spela ett spel med hela din bankroll, du måste ha minst 10 inköp (se tidigare diskussion i ämnet, 10 är taget ur luften) till för att kunna spela ut på den nivå och ta de swings som blir när du vill spela +EV spel. Om du inte har så pass mycket pengar i din bankroll (dvs pengar som inte är vid bordet utan pengar som du kan ta upp om du blir utdragen) att du kan skyffla in dina pengar med KK preflop för att du oroar dig för att Ax skall dra ut dig, då måste du spela på lägre bord, alternativt sit&go / tournaments för att bygga upp din bankroll innan du sätter dig ner.... Då antar jag att du inte betar drag händer heller, eller i andra situationer när du är +EV osv osv, vilket innebär att du ger upp en betydlig edge till dina medspelare.

 

återkommer med ett räkneexempel lite senare, skall på utflykt nu, woppeee...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...