Gå till innehåll

Betalar du TV-avgift?


APC

Betalar du TV-avgift?  

248 medlemmar har röstat

  1. 1. Betalar du TV-avgift?



Recommended Posts

Såg att det redan fanns en tråd här, så jag skriver i denna...

Jag ringde för att säga upp min radiotjänst, eftersom jag precis flyttat. En bitter tjej på radiotjänst svarar o jag uppger vem jag är och att jag vill säga upp det.

"Varför det???" frågar hon då.

Jag förklarar att jag ska flytta. Då vill hon veta min nya adress. Då säger jag som det är, att jag flyttar in till ett hem där det redan finns en som betalar radiotjänst.

"Jaha, då ska jag ha hans kundnummer och personnummer!" säger hon då.

Det fick hon inte av mig, för jag anser inte att det är hennes ensak att veta vart jag ska flytta.

"Du förstår väl att när du ska säga upp det så måste du komma med korrekta uppgifter till oss, annars kan jag inte säga upp det!!" svarar hon rejält syrligt.

 

Jag tycker det är orimligt att jag ska behöva uppge min killes personnummer o kundnummer för att jag ska säga upp min licens.

 

Jag gav inte uppgifterna. Efter några dagar ringde jag upp igen, och fick prata med en annan tjej. Hon menade att eftersom jag flyttar in dit så kommer jag använda teven. Hon VISSTE att jag skulle kolla på den, därför ska det anmälas. Jag vägrade återigen, och la på.

 

Då ringde min mamma upp till radiotjänst. (kanske verkar som jag är helt knäpp, men det är en principsak för mig! Min mamma är bättre på att tala för sig än jag.)

Den tjejen menade nåt helt annat. Enligt henne är det teven de är intresserade av. Ska den med så ska det registreras. Min mamma frågade då om det finns lag på att man måste meddela dem vem man ska bo med. "Jajamän!" Men hon kunde inte få fram paragrafen och läsa upp den.

"Om jag slänger teven då?" frågade mamma.

"Ja, men då är det ok. Då kan vi avregistrera henne som kund." svarade hon.

"Ok, då åker vi till tippen imorn o slänger teven."

"Det tror jag inte på!" blev svaret.

 

Till sak, jag har fortfarande inte sagt upp radiotjänst. För jag anser inte att de har rättigheten att kräva min killes kundnummer. Jag får alltså inte säga upp den.

 

Ska jag ge mig? Är det jag som tänker fel?

Jag kan juh lätt säga upp den o slippa massa tjat, eller så kan jag föra det ännu längre. Har fått nummer till chefen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Till sak, jag har fortfarande inte sagt upp radiotjänst. För jag anser inte att de har rättigheten att kräva min killes kundnummer.

 

Obs! Radiotjänst har inga kunder. Kund är något som man blir genom ett frivilligt avtal. Eftersom Radiotjänst inte arbetar med den typen av avtal kan man inte ha ett "kundnummer" hos dem.

 

Man bör inte missa chansen att påpeka detta för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mor betalar på Landet där hemma och i Sthlm så ingår TV-avgiften i Hyran.

 

Så Indirekt så betalar jag TV-avgiften där jag bor och får den betald på det andra stället där jag bor!

 

Men skulle jag komma så att jag får börja betala själv utan "inbakat" i hyran så skulle jag nog skippa det. SVT är ju inte en av världens bästa kanaler direkt samt att jag är snål.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sak, jag har fortfarande inte sagt upp radiotjänst. För jag anser inte att de har rättigheten att kräva min killes kundnummer.

 

Obs! Radiotjänst har inga kunder. Kund är något som man blir genom ett frivilligt avtal. Eftersom Radiotjänst inte arbetar med den typen av avtal kan man inte ha ett "kundnummer" hos dem.

 

Man bör inte missa chansen att påpeka detta för dem.

 

Nää, det är nog jag som uttryckt mig fel. Vet inte om hon använde nåt annat ord kanske. Det var iaf det numret man har som är personligt. Kan man inte det själv så kan man säga personnumret istället. Jag kommer verkligen inte på vad det heter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mor betalar på Landet där hemma och i Sthlm så ingår TV-avgiften i Hyran.

 

Så Indirekt så betalar jag TV-avgiften där jag bor och får den betald på det andra stället där jag bor!

 

Men skulle jag komma så att jag får börja betala själv utan "inbakat" i hyran så skulle jag nog skippa det. SVT är ju inte en av världens bästa kanaler direkt samt att jag är snål.

 

MVH

//KF

Är du verkligen säker på att det är TV-licensen som är inbakad i hyran? Oftast är det basutbudet som ingår i hyran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sak, jag har fortfarande inte sagt upp radiotjänst. För jag anser inte att de har rättigheten att kräva min killes kundnummer.

 

Obs! Radiotjänst har inga kunder. Kund är något som man blir genom ett frivilligt avtal. Eftersom Radiotjänst inte arbetar med den typen av avtal kan man inte ha ett "kundnummer" hos dem.

 

Man bör inte missa chansen att påpeka detta för dem.

 

Nää, det är nog jag som uttryckt mig fel. Vet inte om hon använde nåt annat ord kanske. Det var iaf det numret man har som är personligt. Kan man inte det själv så kan man säga personnumret istället. Jag kommer verkligen inte på vad det heter....

Dom kallar det faktiskt "kundnummer" på sin hemsida iaf. Men vad vet jag, jag är inte kund hos dom.

 

Någon måtta får det vara på myndigheter som tror att dom får bete sig hursomhelst mot "svensson". Stå på dig, Malin. Ring på nytt. Förr eller senare får du nog snacka med en vettig handläggare. Dom brukar finnas, väl dolda, utspridda i den enorma statsapparaten ;)

 

Lycka till!

 

/DE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det finns ju hur mycket trick som helst att köra om de försöker ställa till det. Var lite kreativ Malin ;)

 

Själv har jag kört med "Ja, jag ska börja plugga och flyttar in i en studentkorridor. Jag kommer inte ha plats för min tv i rummet. Det kan finnas en i korridorens kök men jag är inte säker. Jag har inte träffat några av mina korridorgrannar än så jag vet inte."

 

Har alltid funkat :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska skicka in en skriftlig uppsägning idag OCH så ska min mor ringa till chefen nu i dagarna.

När min mamma också skulle bli sambo så ville de ha hennes sambos kundnummer, men hon vägrade, så hon fick tala med en jurist på radiotjänst som då helt höll med mamma med att de inte kan kräva att veta vem hon ska bli sambo med. Såå... får väl se om det funkar denna gången också.

 

Oftast är det väl att folk inte orkar bråka med dem, så de ger upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Radiotjänst

 

Hej!

 

Jag har flyttat till studentkorridor och har följdaktligen dumpat TVn.

 

Mvh Namn och kundnummer

 

Någon dag senare fick jag ett brev hem där det stod att jag var avanmäld och att jag skulle få tillbaks den del av pengarna som jag redan betalat i förskott om det översteg 100:-.

 

Fungerar det inte kan du ju alltid skicka samma mail en gång till... troligen är det inte samma person som läser mailen hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig betalat, men nu har jag fått faktura på faktura och nu hotar dom med kronofogden. Finns det ngt sätt att slippa undan ? (har digitalbox)

 

Klokast är väl att betala, hamnar du hos Kron-Kalle så tar det mellan 3-5 år innan du kan få kredit igen. Du är körd på att hyra lägenhet, mobilabbonemang, räntefritt på SIBA etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man få för straff ifall man använder TV/radio men inte betalar licensen?

 

Om det skulle komma en kontrollant och ringa på samtidigt som du ser på TV (och kontrollanten ser det), säger du bara att du skaffade TV i dag. OK, säger kontrollanten och ger dig ett inbetalningskort med sin signatur på (de går på provision). Efter någon vecka avanmäler du TV-innehavet.

 

Extra avgifter åker du bara på om du vägrar betala de fakturor som skickas ut. Betala alltid alla fakturor, men avanmäl ditt TV-innehav snabbast möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker detta är en rätt intressant debatt. Även om tv-licensen som finansieringssätt har uppenbara nackdelar tycker jag att det finns en hel del värden i public sevice som riskerar att gå förlorade i ett system med enbart kommersiella kanaler. Finns det några alternativ till tv-licens, förutom ENBART kommersiella kanaler eller skattefinansierad SVT? Det senare är juh egentligen inte heller något jättebra sätt att lösa problemet. Eller?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det skulle komma en kontrollant och ringa på samtidigt som du ser på TV (och kontrollanten ser det), säger du bara att du skaffade TV i dag. OK, säger kontrollanten och ger dig ett inbetalningskort med sin signatur på (de går på provision). Efter någon vecka avanmäler du TV-innehavet.

 

Extra avgifter åker du bara på om du vägrar betala de fakturor som skickas ut. Betala alltid alla fakturor, men avanmäl ditt TV-innehav snabbast möjligt.

Ok, that seals it!

 

Ingen tv-licens för mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaför i hela fridens namn ska man betala den jävla avgiften?

 

SVT2 börjar oftast sända runt 16.00 för att sen sluta sända vid runt midnatt nån gång. SVT1 har ju morgontvn för att sen visa lite ströskit o UR under dagen föra att sedan också sluta sända lite efter midnatt. Ska man betala för det?

Reklamfri tv? Snack. Alla jävla sporthändelser som sänds inleds med: Sändingarna visas i sammarbete med....

 

"Jasso du vill inte se SVT, tough shit, betala ändå"

 

Jävla mentalitet asso...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...