Gå till innehåll

Bankkonto i utlandet?


Macaronis

Recommended Posts

Vad jag förstått kan inte Skattemyndigheten få ut uppgifter ifrån ett konto i Schweiz. Kopplar man bara ett visa kort till kontot måste detta var ett riktigt bra sätt att ta ut större belopp? Kan man desutom få lite ränta på kontot så.

 

Vad finns det för egentliga nackdelar att sätta upp ett bankkonto i Schweiz och använda detta istället för neteller?

 

Någon som har bankkonto i utlandet?

 

http://swiss-bank-accounts.com/e/index.html

 

* Ändrar från Schweiz till utlandet - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Från http://www.morningstar.se/news/commentary.asp?articleID=29265 (2004-01-09)

 

Årets första överraskning

 

För mig som har skrivit om privatekonomi och skattefrågor i många år i Affärsvärlden är detta en klar överraskning. I många år har rika svenskar på olika sätt försökt ”skatteplanera” genom att hitta lösningar som inte beskattas i Sverige, till exempel utländska kapitalförsäkringar. Genom åren har jag alltid varit skeptisk och varnat för att (1) skattereglerna ändras (2) det är lätt att gömma stora belopp utanför Sverige, men svårt att flytta tillbaka pengarna utan upptäckt.

 

Ett undantag som ofta har nämnts av skatteexperterna har varit kontokort. Genom ett internationellt kreditkort, kopplat exempelvis till ett bankkonto i Schweiz eller en fondförsäkring registrerad på någon liten ö, har man kunnat konsumera de pengar skattemyndigheten inte vet om. Jag har hållit med om att detta verkar riskfritt, men kontrat med att det är svårt att köpa en sommarstuga eller en bil med kontokort.

 

Men årets första överraskning för många tusen svenskar är att de kanske ändå kommer att åka fast. Enligt DN har Riksskatteverket (RSV) hittat cirka 100.000 kontokort kopplade till skatteparadis med transaktioner tillbaka till år 1998. De närmaste två åren kommer 30-40 personer på den nya Utlandsenheten hos RSV att jobba med att få in så mycket som möjligt av cirka 10 miljarder kronor i undanhållen skatt. RSV vill inte berätta hur de har gjort för att spåra kortköpen. Men jag gissar att de utnyttjat att man i Sverige måste visa legitimation vid nästan alla kortköp, samt att personnumret därmed ofta matas in i en databas. Snopet för alla som trodde att skattemyndigheten aldrig skulle upptäcka deras listiga ”skatteplanering”.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för egentliga nackdelar att sätta upp ett bankkonto i Schweiz och använda detta istället för neteller?

 

Någon som har bankkonto i utlandet?

 

http://swiss-bank-accounts.com/e/index.html

 

Siten du refererar till tar ut en avgift på över 4000 kr för att ordna ett konto åt en (de är inte själva bank). Ett alternativ vore att vända sig direkt till en schweizisk bank, tex:

 

http://www.credit-suisse.com/en/home.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste att onlinebankerna önskar att man faxar eller mailar kopia på sitt pass eller Id kort. Dessutom vill dom att man tar kontakt med sin bank i sverige för att be dom om ett registerutdrag. Jag undrar varför dom vill ha ett registerutdrag.

 

Jag vill bara öppna onlinekonto med betalkort utan kredit för att kunna använda mig av för att sätta in och ta ut kontanter med worldwide. Vad för nytta har den bank man ansöker hos av detta? Det bor5de också vara billigt att öppna konto med anslutande kort och Internetbanking precis som i sverige.

 

Vilka har någon erfarenhet av bra internetbanker där man kan få ett sjysst Visakort? Vet att någon undrade om varför inte bara skaffa kort i sverige? Well, jag vet dom som har betalningsanmärkningar och saktteskulder så då är det inte hälsosamt om dom visar sig för öppet.. Make sense or ?

 

Läg gärna in lista på bra onlinebanker som även har riktiga bankkontor. Typ i skatteparadis som british virgin island eller liknande..

 

Lycka till Rocky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det fungerar, men när du använder ett kort i en svensk bankomat måste ju banken få tillgång till både ditt personnummer och kortets ursprung.

Har svårt att tänka mig att bankomatägaren (svenska banken) får tag på personnummer, det som nämns i artikeln är just kortköp som i Sverige oftast måste godkännas tillsammans med legitmation.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Varför får man prata om sånt här men inte piratsnack?

Dubbelmoral - it's a beautiful thing.

 

Orsaker som iofs aldrig presenterats som skäl, men som kan innehålla poänger:

 

* Piratsnack har en tendens att urarta utanför pokerområdet och kan komma att uppta en stor plats av forumutrymmet. Eftersom det inte bara är semiillegalt utanäven off-topic är det en dålig sak. Penningtvätt/skatteplanering/whatever är helt enkelt inte ett lika aktivt ämne.

 

* Avancerad skatteplanering har kanske ungefär samma legala status som piratsnack. Men den potentiella nyttan är mycket större för deltagarna.

 

* Det finns jättemånga siter för att diskutera nedladdning av tvprylar och det finns inte alls särskilt många för att diskutera stora penningöverföringar. Lite relaterad till punkten ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utlandskonsulten= 2500 SEK för ett kort??? Jag kan bara säga = Svindyrt och grisigt att utnyttja folk på det sättet. Det fins säkert massor av ställen där man för en billig penning får ett kont med VISA-kort. Faan dom ska vara glada att få en ny kund!! Tipsa gärna om billigare alternativ. trots allt listigt att utnyttja folks oförstånd!! Men 2500SEK??!!

 

Mvh COOLPOKER

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hittade en bank online som tar ut 150$ för att skaffa ett kort som funkar worldwide. det enda som behövs är ju att ge en kopia på sitt ID kort samt en ifylld ansökan. Jag undrar om Utlandskonsulten tar ut 1500 spänn i vinst på varje intressent? Bertätta vad ni tycker!!

 

http://www.offshoreadviser.co.uk/ob_debit_cards.htm#VE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkade dyrare med avgifter ock liknande. jag kollade inte så noga tidigare men det verkar vara ett alternativ åtmistonde för den som önskar ett kort. Otroliga priser för ett kort kan jag säga!! Jag vet när jag var utomlands så gick jag bara in på en bank och visade upp körkort,pass och sedan öppnade dom ett konto med tillhörande ATM kort. Inga speciella avgifter. Jag satte ju in några tusen så då blev dom glada.

 

Rådet är att passa på under semestern. hämta kortet när ni är där under några veckor. Verkar enklast och säkrast. Ni som har fått kort på nätet för en minimal summa på någon känd bank. ut med språket så vi kan avsluta den här spekulationstråden. well, det måste finnas något seriöst.

 

COOLPOKER

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Pratar du om en engångssumma på 2500SEK? Isf tycker inte jag det verkar speciellt dyrt. Har man inte råd med det kanske man inte behöver ett konto utomlands ;)

 

2500SEK har du ju tjänat in på ett uttag på €1000 om du skulle behöva skatta för det.

 

Det här med att lösa det på semestern (t.o.m ta en semester just för att lösa detta) låter för mig som paranoid nätanvändare mycket trevligare :)

 

Frågan är då, vilka länder är smartast att öppna konto i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte alla dessa avgifter på banker utomlands. Jag tror inte det ska vara dyrare än i Sverige att öppna bankkonto utomlands. Ska kolla upp detta tills imorgon så återkommer jag med info då (Tror iallafall att jag kan luska fram ett billigt alternativ.)

 

Rob:

 

De länder som jag har hört är bäst är Schweiz och Luxemburg. Dessa vägrar att utelämna information till andra myndigheter pga. dessa länder lever iprincip på att utlänningar har dolda konton där nere och det skulle vara en stor förlust för både bankerna och länderna om dessa bankkonton kom tillkänna för t ex Svenska myndigheter. Däremot har de gått med på att ta 15% av räntan du får när du har pengar på bankerna vars 8% går till Sverige och resterande till det land där du har bankkontot, detta är ju riktigt sjyst tycker jag då du ändå går plus på att ha kontot där nere och 15% av räntan du tjänar är ju iprincip försumbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har jag förstått saken rätt så får man ett riktigt bankkonto på PaySpark.

Inte forskat så mycket i det, om kontot är ett riktigt bankkonto eller inte. Vad som nu skiljer ett riktigt bankkonto från ett som inte är riktigt?

Huvudsaken är att jag fått ett kort som jag kan ta ut pengar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad jag har förstått så är det inte direkt optimalt att öppna ett konto i Schweiz om man inte har mycket stora belopp.

 

Jag fick istället ett tips av en vän om avgiftsfria konton på Jersey och Isle of man. Dessa konton är i princip omöjliga för skattemasen att syna och de enda avgifterna bankerna tar är räntan. Det är sedan bara att koppla ett Visa -kort till bankkontot och ta ut i bankomat.

 

Någon som har erfarenhet av konton på dessa brittiska öar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har forskat lite om banker i Isle of Man och Anglo Irish Bank verkar vara den största och de erbjuder en rad olika kontotyper.

 

Har kollat lite på detta kontot:

http://www.angloirishbank.co.im/banking/privilegeaccess.asp

 

Man får nästan 5% i ränta och inga avgifter för att öppna kontot. Kravet är bara att man sätter in 5000 usd, gbp eller euro.

Jag vet inte riktigt vad som är bäst om man vill ta ut.

Men det borde ju gå att koppla ett Visa och casha ut i bankomaten.

 

Detta alternativ är ju mycket billigare än Neteller.

Visst blir det lite jobbigare att flytta pengar mellan olika siter, men där kan man ju använda neteller. Sen tar man bara en bankwire till kontot hos Anglo Irish Bank och har rullen liggandes där som man sedan kan ta ut med Visa.

 

Vad tror ni om detta?

 

Räntan ger trots allt några tusen SEK extra om året om man sätter in 5000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...