Gå till innehåll

5CD - Mörkpoker, fråga angående köp av kort


nicke.g8

Recommended Posts

börja inte med att säga "detta är förmodlingen en dum fråga" eller liknande, alldeles för många på forumet känner sig underlägsna och måste använda den repliken när dom ställer en fråga..

 

Ingen fråga är för dum!

 

För att återgå till din fråga så kommer du inte långt med par i 6, 2 outs för triss vilket inte är mycke... satsa på ett högt par eller ett 2-par...

 

jag är ingen kung på 5CD så ja lämnar över frågan till en expert!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen 66A eller 66, beror nog delvis på hur lösa motståndarna är.

 

Om du kan räkna med att det är en massa drag ute så måste du nog dra till AK6-färgen eftersom dina tvåpar/triss kommer stå så sällan när de väl sitter pga att någon fyllt en färg eller stege då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt oxå på hur blindsen är och stack storlekar! Om det var höga blinds så hade jag nog nog Höjt potten och sparat A66 och markerat en triss! men jag tror ju oxå bara att jag är en haj på 5cd ;)

 

Hjort har ju tillrättavisat mig för! :D

 

 

Att på detta sätt bluffa att man har en triss är jäkligt farligt. Jag hade synat dig på ett sådant här spel säkerligen 7 av 10 gånger om jag inte haft någon speciell read på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt oxå på hur blindsen är och stack storlekar! Om det var höga blinds så hade jag nog nog Höjt potten och sparat A66 och markerat en triss! men jag tror ju oxå bara att jag är en haj på 5cd ;)

 

Hjort har ju tillrättavisat mig för! :D

 

 

Att på detta sätt bluffa att man har en triss är jäkligt farligt. Jag hade synat dig på ett sådant här spel säkerligen 7 av 10 gånger om jag inte haft någon speciell read på dig.

 

jo det är klart men nu så utgick jag ifrån att blindsen var höga o att hero har mycket chips jämfört med några som är short o är rädda att åka ut! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt oxå på hur blindsen är och stack storlekar! Om det var höga blinds så hade jag nog nog Höjt potten och sparat A66 och markerat en triss! men jag tror ju oxå bara att jag är en haj på 5cd ;)

 

Hjort har ju tillrättavisat mig för! :D

 

 

Att på detta sätt bluffa att man har en triss är jäkligt farligt. Jag hade synat dig på ett sådant här spel säkerligen 7 av 10 gånger om jag inte haft någon speciell read på dig.

 

jo det är klart men nu så utgick jag ifrån att blindsen var höga o att hero har mycket chips jämfört med några som är short o är rädda att åka ut! 8-)

 

Gör du detta mot shortstacks blir det hela nästan ännu värre. Shortstackar är svårara att bluffa bort om dem är såpass shortstack så det blir "billigt" för dem att syna trots att dem har en medioker hand.

 

Dessutom gör shortstacks oftare "crying calls" i mina ögon då dem är lite mer desperata...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaja Aoz du vet säkert bättre än mig! Hur går det med lirande nu då? tyst i dagboken nu :(

 

sorry, inte min mening att låta "övermäktig".

 

Nej sanningen är att spelet har gått fruktansvärt dåligt de se senaste 2 månaderna och jag har i stort tagit ett break. :(

 

Har nu dock de senaste dagarna testat Svenska spel lite grann. Dock mest texas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Till att börja med sitter nog oftast hälften med drag och hälften med låga par om ingen höjt.

 

Göra en cat hop och köpa två kort till en färg känns inte lönt. För liten chans att den går in och om nu alla sitter med drag så är sannolikheten för stor att någon sitter med t ex A K och har din färg slagen.

 

Att spara A66 kan vara en viss idé när man gått med gratis. Då och då får man ju riktiga lyckoträffar och köper in en kåk. Om någon annan då fyllt sitt drag så utlovar jag en enorm pott.

 

Eftersom man sitter i stora mörken får man inte se vad de andra köper. Då hade man enkelt kunnat välja, om man t ex ser att alla har draghänder. Men nu får man gissa istället.

 

Säg att du sparar sexorna, då har du ca 29 % chans att förbättra din hand. Men du kommer inte kunna känna dig särskilt säker på att ha den bästa handen utom om du får kåk eller fyrtal, vilket inte händer så ofta. Du får sannolikt triss eller tvåpar oftast, lite för låga sådana. Om flera andra köper tre kort har någon sannolikt ett högre par än ditt.

 

Om de andra motspelarna dragit till stegar och färger, så har nog sannolikt någons gått in för det mesta och även om de inte har det så brukar någon bluffa. Ett tredje scenario är att någon som köper ett får ett högre par än sexor.

 

Jag skulle inte ha några förväntningar på denna handen överhuvudtaget. Skulle köpt mina tre kort och hoppats på ett fyrtal eller en kåk, annars foldat.

 

Om alla har draghänder och det blir rundcheck, kan du ju ha tur och ta hem potten. Men potten är liten, inga höjningar före floppen. Det är vanligt att nybörjare bluffar misslyckade drag alldeles för ofta, isf kan man syna, men inte i det här fallet med tanke på handens styrka och att potten är liten.

 

 

/// Liljah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tja jag har egentligen ingen större erfarenhet. Men anta att du spelar på SS i dom två lägsta nivåerna. I det läget skulla jag raisat och sen trycka på sitt nöjd knappen. Därefter gjort en större raise för att bluffa hem potten.

Förutsättningen är naturligtvis att du inte har en image om att bluffa för mycket

 

På de två lägsta nivåerna på SS spelar folk väldigt passivt. Man höjer oftast enbart med starka tvåpar och starka triss på 7-E tex. Och då höjs det mestadels enbart med 1 BB.

 

När folk sitter på riktigt starka händer händer det väldigt ofta att dom chockhöjer för att lura motståndarna att dom bluffar. De flesta går inte på det utan lägger sig istället.

Däremot händer det ofta att folk bluffar genom att betta 1BB när potten är typ 9-10BB stor. På så sätt ge sken av att man sitter på en stark hand och försöker mjölka. De flesta GÅR på det och lägger sig :shock:

 

Så det jag gör i BB när jag sitter på en värdelös hand och minst 3 har synat till bytet och ingen höjt är att raise med 1BB för att ge sken av att jag har en stark hand och inte behöver stjäla potten. Sen sitter jag nöjd och Bettar 3BB för att ge sken av att jag försöker få motståndarna att tro att jag bluffar. Motståndarna låter sig inte "luras" utan lägger sina händer ifall de inte har träffat stege eller uppåt, vilket dom i regel inte har gjort :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Halloj dudes. I detta läge skulle jag påstå att som tigger säga spara 66 är det klart bästa alternativet. Färgdraget är avlägset och för dåliga odds. Om du sätter AA66 med hjälp av kicker kan du ändå va slagen av triss eller ett drag som slagit in eftersom alla limpat in.

 

Du får hoppas på trissen och sen om den sitter ändå checka ner potten och lägga dig mot bet då du troligen är slagen i sådant fall oxå. Ingen rolig hand o spela, men släppa en blind dör man inte av =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...