Gå till innehåll

NLT - Svagt spelat AA?


Recommended Posts

Denna hand är från en 2 dollars SitNGo på Parbet.

 

 

Sitter i tidig position (UTG+2), har ca 2800 i marker och får A :diamond: A :club: , blindsen är på 10/20, jag tar inga risker så jag höjer 4ggr bb till 80. Alla foldar fram till BB som återhöjer mig till 120. Inga direkta reads. Jag väljer att i detta läget bara syna av den anledning att jag vill "maskera" mina ess, dvs främst av den anledningen att jag vill få BB att tro att han leder på floppen om han träffar ett par. Det är ju givet att han synar om jag återhöjer honom igen, men då VET han att jag sitter med K-K eller A-A.

 

Floppen kommer K :heart: 10 :diamond: K :spade: , BB höjer till 100 och jag reraisar till 360. BB återhöjer i sin tur mig till 520. Jag vet att spelarna på dessa nivåerna spelar som maniacs och inte har koll på sitt value i sitt raisande, men i detta fallet valde jag att folda essen och vänta in ett bättre tillfälle.

 

Hans miniraise och minire-raise kändes otroligt knepiga före resp efter floppen, men jag hade inga som helst reads, satte honom dock på A-K.

 

Frågan är dels om jag spelade mina ess fel före floppen (är själva tankegången fel att vilja "maskera" sina ess för att få mer betalt efter floppen mot högst 1-2 spelare så man inte blir utdragen..?) som bara callade hans raise, och dels om jag var alldeles för feg efter floppen, skulle jag helt sonika ställt in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde nöja dig med att syna hans floppbet och se vad han gör på nästa gata istället. Den enda handen (som du har slagen) som tjänar på detta i FIs HD är QJ som du då ger 6 outs att dra ut dig. Resten av hans tänkbara HD ger du högst 2 outs (till turn).

 

Du inducerar oftast även fram en bluff på det här sättet och kan ta värde från händer som egentligen inte har i potten att göra.

 

Du dödar kanske inte handen genom att höja men dina ess tappar enormt mycket i värde såsom du spelade handen.

 

Hur som helst, jag skulle i princip aldrig släppa essen på denna bräda och mitt standardspel skulle antagligen se ut något sånt här:

 

Syn - syn - syn/bet

Syn - check - syn/raise/bet

 

(Beroende på hur turn-/riverkortet ser ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en 2 dollars SnG finns det bara ett move när du blir re-raisad preflop, all-in. Att syna hans re-raise är bra om han är en tänkande spelare eller om stackarna är hyfsat grunda. Du får syn 95% av gångerna om du trycker preflop och är minst 80% favorit.

 

Jag håller inte alls med. Många som spelar högre själva tror att spelarna är urusla på låga nivåer, men det stämmer inte. Urusla och bra spelare finns på alla nivåer.

 

Därför ska man inte anpassa sitt spel alltför mycket och själv börja spela som en galning bara för att det är en $2-turnering. Reraise all-in preflop här motsvarar ungefär sju gånger pott, och om man inte har mycket goda skäl att tro att man blir synad är det ett suboptimalt spel.

 

Nej, en vanlig potthöjning pre-flop är vad jag rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att veta hur stor stack Fi hade. Men att inte trycka in degen mot en reraise preflop är nästan att tigga om att bli utdragen. Floppen är inte rolig iaf....

 

Du skämtar? AA har minst 78% vinstchans dvs håller 4 gånger av 5 (mot en tänkbar hd har du ännu mer equity här). Re-raisar du 7 gånger pott på en flopp som innehåller färgdrag om du vet att fi sitter på färgdraget när du sitter med nötset? Jag tar betalt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en 2 dollars SnG finns det bara ett move när du blir re-raisad preflop, all-in. Att syna hans re-raise är bra om han är en tänkande spelare eller om stackarna är hyfsat grunda. Du får syn 95% av gångerna om du trycker preflop och är minst 80% favorit.

 

Jag håller inte alls med. Många som spelar högre själva tror att spelarna är urusla på låga nivåer, men det stämmer inte. Urusla och bra spelare finns på alla nivåer.

 

Därför ska man inte anpassa sitt spel alltför mycket och själv börja spela som en galning bara för att det är en $2-turnering. Reraise all-in preflop här motsvarar ungefär sju gånger pott, och om man inte har mycket goda skäl att tro att man blir synad är det ett suboptimalt spel.

 

Nej, en vanlig potthöjning pre-flop är vad jag rekommenderar.

 

Jag spelar inte särskilt mycket högre. $5+1 till $50+5 närmare bestämt. Tycker inte det är någon större skillnad mellan $5 och $10, däremot ovanför det. $10 och lägre knuffar jag garanterat med AA om jag blir re-raisad, frågan är om jag inte gör det högre upp också. Killen har trots allt gjort en mini-RR vilket antingen innebär att han är en mupp eller har ett "monster" (eller båda) så chansen att du får syn är riktigt hög.

 

När du pushar reppar du dessutom AK, om du re-raisar mindre ser det mer ut som AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...