Gå till innehåll

Räkna rätt vid bordet


Noyd

Recommended Posts

När man sitter och spelar kan man inte dra fram en mini räknare och hålla på att juxa med siffrorna, så jag brukar lätt tänka.. har jag 9 outs efter floppen så 9*4=36% , efter turnen 9*2= 17-18%.Pot odds räknar jag aldrig på, men jag vill lära mig det så.. finns det något snabbt huvudräknings sätt som går att tillämpa vid bordet? Det behöver inte vara exacta siffror.. en liten felmarginal är oki. Är det rätt tänkt av mig på första? eller är jag helt ute och cycklar?

Btw, borde jag ta stor hänsyn till implicit odds och räkna på det eller bara ha det i åtanke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sitter och spelar kan man inte dra fram en mini räknare och hålla på att juxa med siffrorna, så jag brukar lätt tänka.. har jag 9 outs efter floppen så 9*4=36% , efter turnen 9*2= 17-18%.Pot odds räknar jag aldrig på, men jag vill lära mig det så.. finns det något snabbt huvudräknings sätt som går att tillämpa vid bordet? Det behöver inte vara exacta siffror.. en liten felmarginal är oki. Är det rätt tänkt av mig på första? eller är jag helt ute och cycklar?

Btw, borde jag ta stor hänsyn till implicit odds och räkna på det eller bara ha det i åtanke?

 

http://www.texas-holdem.se/oddstabeller.htm

 

sen e det bara plugga. Jag har tabbelarna brevid mig när jag spelar. Det är ett bra sätt att nöta in oddsen.

 

 

HUR DU SNABBT RÄKNAR UT POT-ODDSET

 

Enkelt. Dela bara pottens värde med det du behöver satsa.

 

Exempel:

 

Låt säga att du spelar på ett $2/$4-bord.

 

Du har 9 outs inför turn-kortet. Detta ger oddset 4.22:1 mot att lyckas ( tabellvärde som du kommer att lära dig utantill )

 

Pottens värde är 15 och det är din tur att syna.

 

Potoddset är alltå 15:2 ; Du satsar 2 för att vinna 15.

 

Huvudräkning ger att potoddset är 7.5:1 och det i sin tur gör att det är värt att syna.

 

Om du INTE är bra på huvudräkning så använder du bara en miniräknare och delar 15 med 2 för att få oddset i formatet X:1. Det är samma tillvägagångssätt på alla potoddsberäkningar.

 

Det var väl inte så knepigt?

ÄNNU ENKLARE? OKEJ....EN TILL!

 

Samma exempel som ovanför.

 

Du måste alltså betala 2 för att syna en pott på 15. För att detta skall vara värt skall potten vara minst 4.22 ggr insatsen ( ur oddstabellen )

 

Det betyder alltså att potten skall vara minst 2 * 4.22 = 8.44 ( Insatsen gånger oddset för att din hand skall lyckas )

 

Du ser ser ju att potten är hela 15 så det är ett självklart "call".

 

Och det är sådana här kunskaper som är nödvändiga för att plussa i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liten fråga angående att spela på pottodds.

 

Som jag förstått det så har man pottoddsen att dra kort så ska man men ska man dra till varje pris och alltid om man har oddsen med sig?

 

Och om man gör det krävs ett rätt stort startkapital och helst om man kör NL.

 

Undrar även hur ni har gjort för att bygga BR för att kunna kliva upp på högre nivåer( ge gärna exempel hur ni gått tillväga och hur ni tänkt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liten fråga angående att spela på pottodds.

 

Som jag förstått det så har man pottoddsen att dra kort så ska man men ska man dra till varje pris och alltid om man har oddsen med sig?

 

Och om man gör det krävs ett rätt stort startkapital och helst om man kör NL.

 

Undrar även hur ni har gjort för att bygga BR för att kunna kliva upp på högre nivåer( ge gärna exempel hur ni gått tillväga och hur ni tänkt)?

 

I NL spelar man med runt 30 inköp för varje nivå. När man har odds för att dra till något så drar man också, just eftersom att man har odds.

 

När man har 30 inköp för nästa steg uppåt så tar man det steget (om man känner sig redo)

 

Ha i åtanke att det bara är tumregler med hur många inköp man spelar med, men många gånger räcker det med 30, en del väljer att spela med mycket mer och en del med mycket mindre, allt utifrån sina egna förutsättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag använder en oddstabell med odds för både inför turn och river och inför river...lite osäker på om det verkligen blir korrekt räknat..

 

Låt säga att jag på floppen får pottoddsen 3:1 och jag sitter med färgdrag. På tabellen står det då 1,9:1 (9 outs) med två kort kvar, med vilka odds jag då synar floppen.

 

På turn får jag pottoddsen 3:1 igen och i tabellen står det 4:1 (9 outs)med ett kort kvar, och jag måste lägga mig.

 

blir det verkligen rätt räknat? Oddsen jag får på floppen förutsätter väl att jag följer med hela vägen till rivern, oddsen är väl 2:1 att dra till färgen om man följer med till rivern? jag borde väl rimligtvis räkna med oddset 4.1:1 inför turn och sedan när jag ska syna inför riverkortet också eller?

 

Jag pratar om fixed limit nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en oddstabell med odds för både inför turn och river och inför river...lite osäker på om det verkligen blir korrekt räknat..

 

Låt säga att jag på floppen får pottoddsen 3:1 och jag sitter med färgdrag. På tabellen står det då 1,9:1 (9 outs) med två kort kvar, med vilka odds jag då synar floppen.

 

På turn får jag pottoddsen 3:1 igen och i tabellen står det 4:1 (9 outs)med ett kort kvar, och jag måste lägga mig.

 

blir det verkligen rätt räknat? Oddsen jag får på floppen förutsätter väl att jag följer med hela vägen till rivern, oddsen är väl 2:1 att dra till färgen om man följer med till rivern? jag borde väl rimligtvis räkna med oddset 4.1:1 inför turn och sedan när jag ska syna inför riverkortet också eller?

 

Jag pratar om fixed limit nu.

 

yepp du tänker rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en oddstabell med odds för både inför turn och river och inför river...lite osäker på om det verkligen blir korrekt räknat..

 

Låt säga att jag på floppen får pottoddsen 3:1 och jag sitter med färgdrag. På tabellen står det då 1,9:1 (9 outs) med två kort kvar, med vilka odds jag då synar floppen.

 

På turn får jag pottoddsen 3:1 igen och i tabellen står det 4:1 (9 outs)med ett kort kvar, och jag måste lägga mig.

 

blir det verkligen rätt räknat? Oddsen jag får på floppen förutsätter väl att jag följer med hela vägen till rivern, oddsen är väl 2:1 att dra till färgen om man följer med till rivern? jag borde väl rimligtvis räkna med oddset 4.1:1 inför turn och sedan när jag ska syna inför riverkortet också eller?

 

Jag pratar om fixed limit nu.

 

yepp du tänker rätt

 

först bara för att klargöra potodds. ligger det 3 i potten och det kostar 1 att syna får man pottoddsen 4:1, man vinner ju tillbaka det man satsar också!

 

har du färgdrag på floppen ska du nästan alltid raisa för övrigt. på turn iaf sa du att det det var 3:1. dvs 2BB i potten. låter lite lågt men aja. till detta får du räkna implicita odds, räkna med att få in 1BB till om du prickar river. dessutom har du ofta några halva outs om du sätter par(iaf i HU som handen måste vara för att det ska ligga 2BB i potten på turn). så det är nästan ALDRIG rätt att folda färgdrag för en bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liten fråga angående att spela på pottodds.

 

Som jag förstått det så har man pottoddsen att dra kort så ska man men ska man dra till varje pris och alltid om man har oddsen med sig?

 

Och om man gör det krävs ett rätt stort startkapital och helst om man kör NL.

 

Undrar även hur ni har gjort för att bygga BR för att kunna kliva upp på högre nivåer( ge gärna exempel hur ni gått tillväga och hur ni tänkt)?

 

jaga EV istället. försök ta beslut som är EV+. har du nötfärgdrag och tvingas ställa all in vid syn så vill du att kostnaden att syna < vinsten vid syn*0.35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok,tack för det.kan du utveckla lite mer? :oops:

 

alltså 0,2% chans?

 

2.8% per spelare. vid 4motståndare ca 10% alltså. försumbart nästan. oroa dig för kåkar etc istället. men har du inte nötfärgen och du har svårt att sätta honom på någon annan hand än just nötfärgen kanske du ska fundera på om att raisa hans reraise verkligen är det bästa.

 

i NL är det helt andra typer av beslut. jag är inte bra på det så jag kan inte tala för det, men har man nästnötfärgen på 3färgad bräda i fixed är cappen nästan alltid rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar räkna lite grovt. Jag räknar antal outs och multiplicerar dessa med 2. T ex har du ett färgdrag efter floppen har du ju 9 outs. 9*2=18%. För turn och river blir det 36% (18*2 i runda slängar).

 

För att dra till färgen på turn har du alltså 18% chans vilket innebär att du sätter färgen ca 1 gång av 5 (100/18) vilet ger dig oddset 4 mot 1 (missar 4 gånger och sätter draget 1 gång).

 

Chansen att sätta färgen på antingen turn eller river är alltså ca 36% vilket innebär att du sätter färgen ca 1 gång av 3 vilket ger dig oddset 2 mot 1 (missar 2 gånger och sätter draget 1 gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sitter och spelar kan man inte dra fram en mini räknare och hålla på att juxa med siffrorna, så jag brukar lätt tänka.. har jag 9 outs efter floppen så 9*4=36% , efter turnen 9*2= 17-18%.Pot odds räknar jag aldrig på, men jag vill lära mig det så.. finns det något snabbt huvudräknings sätt som går att tillämpa vid bordet? Det behöver inte vara exacta siffror.. en liten felmarginal är oki. Är det rätt tänkt av mig på första? eller är jag helt ute och cycklar?

Btw, borde jag ta stor hänsyn till implicit odds och räkna på det eller bara ha det i åtanke?

 

Det finns 52 kort du ser 2 kort på handen så det finns 50 kort kvar. Det blir då 2% per kort.

 

Att räkna 2x och 4x antalet outs är trivialt och enkelt att alltid göra vid bordet.

 

Sitter man på färgdrag så är chansen då 9x2 eller 9+9 = 18 % chans att träffa den på nästa kort och 9x4 == 18+18= 36% chans att träffa den under turn eller river.

 

Implcita odds kan du bara räkna med om du är helt säkert att du får betalt även om ett tredje kort i din färg kommer på turn. Tror du FI slänger handen om ett tredje kort i din färg kommer på turn så innebär det att du inte har några implcita odds alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några bra saker att komma ihåg också:

 

- Har du spelare efter dig som du tror kommer att syna också och bidra till potten?

 

- Glöm inte bort att räkna bort kort som kompletterar tex färg för FI. Detta kan göra triss-drag på turn/river helt döda.

 

- Finns det fler outs (än just det du jagar) som kan göra din hand till bästa hand?

 

Cluelessrookie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först bara för att klargöra potodds. ligger det 3 i potten och det kostar 1 att syna får man pottoddsen 4:1, man vinner ju tillbaka det man satsar också!

Det här är felaktigt.

 

Det beror på om heltok menar att man ska räkna med Fis bet 1+potten 3 = 4 eller om han menar att man skall räkna med sitt eget bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en oddstabell med odds för både inför turn och river och inför river...lite osäker på om det verkligen blir korrekt räknat..

 

Låt säga att jag på floppen får pottoddsen 3:1 och jag sitter med färgdrag. På tabellen står det då 1,9:1 (9 outs) med två kort kvar, med vilka odds jag då synar floppen.

 

På turn får jag pottoddsen 3:1 igen och i tabellen står det 4:1 (9 outs)med ett kort kvar, och jag måste lägga mig.

 

blir det verkligen rätt räknat? Oddsen jag får på floppen förutsätter väl att jag följer med hela vägen till rivern, oddsen är väl 2:1 att dra till färgen om man följer med till rivern? jag borde väl rimligtvis räkna med oddset 4.1:1 inför turn och sedan när jag ska syna inför riverkortet också eller?

 

Jag pratar om fixed limit nu.

 

yepp du tänker rätt

 

först bara för att klargöra potodds. ligger det 3 i potten och det kostar 1 att syna får man pottoddsen 4:1, man vinner ju tillbaka det man satsar också!

 

Här blir det lite tokigt. Vill man använda heltoks notation för potodds kan man inte använda oddstabellen i exemplet (utan att applicera lite aritmetik. förstås). Färgen får man en gång av fem. Skrivs i exemplet 4:1 (4 ggr ej färg, en gång färg). Ligger det 3 bet i potten vill man inte syna då. För att heltoks notation ska stämma med oddstabellen måste den modifieras och chansen att sätta färgen beskrivas som 5:1.

 

Konventionen är att man inte har med sin egna insats i oddsuttrycket.

 

Jag hoppas inte jag har rört till det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...