Gå till innehåll

Hagamannen gripen!


chapman

Recommended Posts

Tycker det är helt rätt att hänga ut fanskapet.

Familjen har knappast gjort något för att förtjänas att hängas ut.

 

Sen kan jag hålla med om att det vore bra om brottsregistret vore lättillgängligare, exempelvis genom en nätansluten databas man kan söka med namn och personnummer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som väntat i Umeå så är någon man känner bekant till honom. Har pratat 2 bekanta som känner till honom(en granne och en som gjort bilaffärer med Hagamannen). Verkar mycket märkligt att ingen lyckas uppsnappa något socialt avvikande hos personen i fråga. Får en ju att börja undra hur det mänskliga psyket egentligen fungerar. `Huga säger jag bara. Kan vilken person som helst vara som honom, kan vi alla bli som honom?

 

Att han valt Silbersky som försvarare känns nästan som ett erkännande, även om det säkert kommer att bli många turer ang polisens arbete vilket ska bli intressant att följa.

 

Genom att hänga ut honom har man antagligen förstört mycket för utredningen, t.ex vid de överfall DNA inte kunnat säkras hade kvinnorna kanske kunnat peka ut honom i en vittneskonfrontation(heter det så?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar mycket märkligt att ingen lyckas uppsnappa något socialt avvikande hos personen i fråga.

Varför då?

 

I min erfarenhet är människorna som sticker ut mest minst farliga vad gäller våld över huvud taget. Inte för att jag har någon direkt erfarenhet, iofs.

 

Sen har jag för mig att seriemördare brukar vara någorlunda välanpassade (Ted Bundy, John Wayne Gacy, etc). Vilket nog är lite av en förutsättning för att det ska bli någon serie mord/våldtäckter, ser man jättemisstänkt ut så åker man ju fast tämeligen kvickt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar mycket märkligt att ingen lyckas uppsnappa något socialt avvikande hos personen i fråga.

Varför då?

 

Tja var en tanke bara. Om en person utför de handligarna har han med största sannolikhet tankar, och med all säkerhet en uppsättning mentala spärrar, som starkt avviker från övriga befolkningen. Då hans mentalitet avviker från befolkningen i övriga avseenden känns det rimligt att det skulle yttra sig på andra sätt. Därav något socialt avvikande. Vi(många av oss) är ju utrustad med en förmåga att känna av en mängd känslor och sinnetillstånd för att fungera i vardagen, men antagligen även som ren självbevarelsemekanism. Här verkar det finnas en gravt sjukt

människa som ingen reagerat på.

 

I min erfarenhet är människorna som sticker ut mest minst farliga vad gäller våld över huvud taget. Inte för att jag har någon direkt erfarenhet, iofs.

 

Hmm, vet inte om jag tolka vad du skriver bokstavligt. Utveckla gärna.

 

Sen har jag för mig att seriemördare brukar vara någorlunda välanpassade (Ted Bundy, John Wayne Gacy, etc). Vilket nog är lite av en förutsättning för att det ska bli någon serie mord/våldtäckter, ser man jättemisstänkt ut så åker man ju fast tämeligen kvickt.

 

menar du att människorna som inte sticker ut minst är farligast pga att man inte hittar dom eller därför att deras våldsbeteende är värre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du att människorna som inte sticker ut minst är

farligast pga att man inte hittar dom eller därför att deras våldsbeteende är värre?

Jag menar att individerna som är kapabla till grova våldshandlingar och sticker ut ordentligt i regel åker fast rätt kvickt. Därför kan man sluta sig till att det bland indivederna som faktiskt begår många grova våldshandlingar och kommer undan med det under en längre period finns en stark överrepresentation av individer som inte sticker ut särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore lite småintressant att veta lite mer detaljer kring deras relation. Uppenbarligen har han varit duktig på att dölja det på jobb och inför bekanta usw, men mot frun?

 

Underskatta inte förnekelsen.

 

Det är självfallet alldeles fantastiska nyheter att han är fast och att bevisningen verkar vara solid.

MEN!

 

Man bara får inte hänga ut någon i pressen på det sättet.

Han är inte dömd för något än!

Lek med tanken att det inte är han, hur fan ska Expressen gottgöra familjen då? Skandal att man inte tänker på människorna bakom.

 

Tycker det där är ganska intressant. Alla medium har ju ett vinstintresse i att hänga ut honom sådär. Speciellt Aftonbladet och Expressen som mer och mer börjar likna riktiga skandalblaskor.

 

Tycker gänsen för vad som krävs för att tidningarna tycker sig ha rätten att hänga ut misstänkta börjar tänjas. Det såg man också ganska tydligt efter mordet på Anna Lindh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Tycker gänsen för vad som krävs för att tidningarna tycker sig ha rätten att hänga ut misstänkta börjar tänjas.

Juridiskt sett har de rätt att gå bra mycket längre än vad de gjort, men hittils har sånt här reglerats av inom presskåren.

 

Tycker för övrigt att det vore en väldigt dålig idé att börja lagstifta mot sånt här. Journalister må vara idioter utan något vettigt att säga men man gör knappast samhället en tjänst om man belägger dem med munkavle eftersom det faktiskt kan drabba någon som är användbar på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...