Gå till innehåll

Mitt patetiska spelande, temperament som Kalle


jack_the_dipper

Recommended Posts

Hej,

 

För det första så vet jag inte ens om denna tråd passar in i detta forum, men detta inlägg kommer vara en blandning av allt från spelberoende till frågor om hur jag ska kunna behärska mig vid online poker-spel.

 

Hur som helst. Allt började med att jag fick nys om poker genom WPT. Jag tittade lite halvt som halvt, men inte regelbundet. Senare så började min dåvarande klasskamrat prata om att han vann ett par tusenlappar (SEK) på online-poker, men tanken slog mig inte så hårt då heller. Några månader senare så snackade jag lite med den här killen på MSN och han pratade om sitt pokerspelande. Då beslöt jag mig för att spela lite. Jag satte in 50 dollar, spelade på dom lägsta nivåerna, gick plus ett par inköp, men spelade bort allt sen. Historien upprepade sig. Jag satte in 50 dollar, spelade upp det lite, för att sedan spela bort allt.

 

Jag vet inte vad det var, men jag kunde inte behålla min "BR" längre än en dag, innan jag tiltade bort allt. Jag kunde verkligen inte. Ibland kunde jag dubbla min rulle första dagen, för att andra dagen åka på ett par badbeats och tilta bort rubbet på 0.25/0.50 eller HU med ett halvt inköp mot någon kille som förnöjt tog emot mina donationer (som det faktiskt var, egentligen).

 

Tilten. Alltid denna tilt. Och jag ångrar mig ALLTID dagen efter när pokersuget kommer fram som ett nikotinberoende. Jag mår dåligt, jag spelar bort flera hundra när jag vet att jag knappt har råd att göra det. Men poker är så jävla kul, men mitt humör tillåter inte att bli utdragen två gånger i rad ens. Jag vet inte hur jag ska göra för att kontrollera mitt temperament.

 

Fast det jobbiga med att vara i min sits är att jag tycker om poker så enormt mycket. Jag tycker det är en enormt fascinerande sport och hobby. Jag önskar jag kunde lira mer live eller hitta något skönt privat game. Poker är så gott som det enda som rör sig i mitt huvud. Om jag är duktig eller inte, det vet jag inte, antagligen inte eftersom jag hela tiden lyckas tilta bort mina pengar när jag gått från 50 dollar till 130 under en natt på 0.05/0.10. Men det enda jag vet är att jag älskar spelet. Jag skulle kunna sitta 20 timmar i sträck om jag bara hade vänner som kunde sitta lika länge som jag.

 

Intresset finns där. Jag vill lära mig flera pokervarianter. Jag har just introducerat Omaha PL för mina kompisar och dom tycker det är kul. Jag tittar på WSOP, WPT och all möjlig poker du kan hitta på Internet. Det är så sjukt spännande och kul, jag blir fascinerad, det intresserar mig. Inte bara spelandet, utan bara att titta. Tyvärr har jag inte lika stort intresse för att läsa böcker, vilket är synd. Jag verkar vilja lära mig den hårda vägen, genom att förlora flera tusen.

 

Dock har jag märkt att jag aldrig tiltar när jag lirar IRL. Visst, nu har jag inte lirat några direkt feta cashgames, men ändå. Fast visst, klart jag blivit sur när jag blivit utdragen, men jag har inte tiltat eller spelat bort massa onödiga pengar på skitgrejer, som jag förmodligen hade gjort på Internet. Vad beror det på? Beror det på att det känns som att man faktiskt förlorar pengar? Jag vet inte vad det är, men det är konstigt. Eller det kanske inte är så konstigt ändå.

 

Jag vet att många av er kommer säga "Men din idiot, sluta spela på Internet istället", visst, men det är inte så enkelt tyvärr. Mina kompisar tycker att jag är totalt hopplös, vilket jag är också, men jag envisas hela tiden med att spela på Internet för att jag vet att jag kan plussa lite. Det hade ju varit en helt annan sak om jag bara backade konstant och aldrig vann, men nu är det ju tvärtom - i alla fall till en början. Innan tilten slår in, som den alltid gör.

 

En tanke som har slagit mig är att jag kanske inte kan lira mot massa bönder och idioter som befinner sig på dom låga nivåerna? Det blir stundtals oseriöst, folk förstår inte spelet, folk synar ner med allt och spelar totalt korkat - så korkat att man det blir svårt att läsa. Fast det verkar ju dumt också. Men jag kan inte lira sådär lågt, det går inte. Jag tappar fokusen, det är inte kul, det är inte spännande. Jag behöver spänningen och adrenalinet för att jag ska kunna lira. Det ska kännas när man vinner, det ska kännas när man förlorar. Ungefär. Jag vet inte. Tyvärr har jag inte BR för att lira på högre nivåer, men jag skulle vilja testa att lira seriöst 0.5/1 eller liknande någon gång. Se hur det är.

 

Vadfan ska jag göra? Spelberoende som man är, tyvärr, och med ett temperament som Kalle Anka.

 

Usch, nu blev hela det här inlägget ett rörigt snyft-brev, eller nåt. Men det var ändå rätt skönt att skriva av sig lite. Faktiskt. Dock skulle jag uppskatta om ni inte klankade ner på mig på något sätt eller säger att jag är en idiot, även om jag själv erkänner att jag är rätt korkad.

 

Nåja, jag har väl bara bränt 5000:- på Internet-poker än sålänge. Eller bara och bara, men det ska det fortsätta såhär så kommer det väl inet dröja länge innan jag bränner 5000:- till.

 

Aja, tack för mig. Ge mig tips, säg vad ni vill, kom med förslag. Säg nåt. Säg ingenting. Ni väljer. Jag ville bara skriva av mig lite. Det kändes i alla fall rätt skönt. :)

 

Ha det bra mates.

 

/Kristoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej du kan vara duktig men det som avgör är ju om du tiltar eller inte. Försök att komma fram till något sätt du inte tiltar, typ spela kortare sessioner och inte lika mycket. Dra ner det till en speldag i veckan om det är det som krävs.

 

Och känn inte att du ligger back och måste ta igen för gör man det är det mycket lättare att börja tilta och börja ligga ännu mer back, du har bränt 5000 kronor men kom ihåg att det är egentligen inte så jättemycket pengar så om du lägger av nu med pokern behöver du inte känna att det var totalt misslyckat, du gav det ett försök, vissa faktorer gjorde att du inte kunde plussa, och gav upp, då får man väl räkna med att man bränner några tusenlappar.

 

Exprimentera fram ett nytt tiltfritt koncept eller så lägg av med onlinepokern, det räcker inte att man är bra utan det är nästan ännu viktigare att man har disciplinen och inte tiltar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, precis. Diciplin är något jag inte har. Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Eventuellt så ska jag och en kompis börja spela tillsammans, och då ska vi bara lira när vi sitter tillsammans. Det kan ju vara ett sätt att iaf spela online utan att kunna tilta, om inte jag och polaren taggar upp varandra, hehe. Men det ska väl inte ske.

 

En annan grej hade ju varit att ha någon annan kompis i samma rum som också lirar, så man kan snacka lite mellan varven.

 

Fast diciplinen alltså, fan, jag vet inte hur jag ska göra. Jag har verkligen ingen diciplin när det gäller online-poker. Och det är störigt. Det känns ju jobbigt att behöva ge upp totalt, hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips för dig är att ha ett prestationsmål, dvs att gå in med pengarna som favorit, då blir resultatmålet på sikt också grymt bra, allt annat är statistiskt osannolikt över tid. Sen att man blir utdragen hör till du måste bara övertyga dig själv att det är statistiskt osannolikt att gå med förlust om jag alltid går in som favorit...

 

Försök också att spela varje hand to perfection, dvs vad som hänt innan har ingen betydelse, du skall bara ha ett mål i huvudet att spela varje hand perfekt o gå in som favorit, det är faktiskt inte svårare,,,

 

Lycka till

 

En som förstår poker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen fokuserar jag mkt bättre när jag lirar turneringar än när jag lirar cashgame. Det verkar som du också har tid att sitta några timmar för en turre.

Sen beror det ju på hur du ställer dig till turneringar, kan ju va så att du inte alls tycker om upplägget. Men det blir ju svårare att tilta bort några vinster än på cashgames.

 

Lycka till iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en av anledningarna du inte tiltar offline om du frågar mig är för att du har tid att lugna ner dig och tänka på dom rara fåglarna i skyn och filosofera om större saker än just den där jävla badbeaten innan du får nästa hand. DU blir bombad av händer online och har ingen direkt tid att reflektera... Tänker bara nu jävlar, höjer nästa hand, höjer på flop, höjer turn.. VAFAN HAN HARI NTE LAGT SIOG ÄÖN FY FANF ALLIN!1111 *SYN* pocket treor träffen skrattar hela vägen till banken.

 

Ett annat tips är att sitter ni två o spelar, så blir ni kanske en aning weaktighta eller rentav det motsatta... "tror du verkligen han har (den mkt långsökta stegen).. ? jag vet inte alltså... jag tror inte jag skulle hasynat... nä.. syna inte. varav just du trycker fold men tycker det känns fel... åså åker ni på en bluff, du kastar ut polaren och tiltar bort resten.

 

nämen, för att vara lite seriös. LÄS böcker, det är bästa antisteam medlet du kan få. Man får verkligen in tänkandet att poker är en långdragen process och inte en kvälls eller två megaröta och sen en megatilt efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag lirade med någon polare, alltså att vi satt två stycken och spelade, så skulle jag ju aldrig kasta ut honom. Sånt temperament har jag inte. :D Hade vi snackat för 5 år sedan så hade jag förmodligen kastat ut honom dock, haha. Mitt temperament i högstadiet var betydligt värre än det jag har idag (har slutat gymnasiet, fyller 20 i oktober).

 

Läsa böcker har jag funderat på. Jag har faktiskt Dan Glimnes pokerhandbok här på sidan, men den kanske inte är så jättebra. Hehe. Får väl se om jag investerar i någon bra bok varefter.

 

Men det jag menade med att jag vill lira högre nivåer är att jag vill lira på den nivån där folk börjar bli duktiga och lirar seriöst och förstår att man inte kan syna ner hur många stora bets som helst med hålstegedrag liksom. Det är ju ungefär så det fungerar på dom här microlimitsen. Hur kul är det att spela då? Är det konstigt att man blir förbannad? Det är ju inte mycket jag kan göra ibland känns det som. Dessutom så känns det ju som att hela Internet-grejen är totalt riggad. :) Hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tar till mig av vad du säger. Har inte själv sånt häftigt temperament, men kan ändå inte låta bli att ta illa vid mig om jag åker dit ett par händer i följd. Att tilt skulle vara något som bara drabbar vissa e trångsynt att tro. Alla tiltar nån gång, vare sig det beror på att flickvännen gjorde slut i början av veckan och nu blir man kalld k*ksugare i chatten, eller att TreKronor förlora efter 3-0-ledning efter andra och f-n vad den där snubben spelar ubertight - alla tiltar. Bara det att vissa passerar den gränsen förfärligt lätt.

Det kan ju vara så att man i princip redan innan man sätter sig ned framför datorn, har en liten stubin inom sig som bara väntar på att antändas, ja kanske rentav tar pokern som medel för att släppa på trycket. Om man vet med sig att så är fallet, ja då kanske man inte ska sätta sig ned från första början.

 

Som så många pokerkunniga med sådan enkelhet säger att man ska lämna känslorna utanför pokern, så svårt är det för många att låta bli. Jag menar, försök säga till en alkoholist att han ska lämna känslorna utanför puben... Ja, man ser lätt problematiken.

 

Visst, nån sade mycket klarsynt om slumpens inverkan i poker att; varför bli upprörd över något som man inte kan ha någon kontroll över.

 

Det är ju lika genialt sagt som det är självklart.

 

Hur som helst, vad jag tänkte komma till, och med reservation för det faktum att jag inte är nån expert på beroendepersonligheter:

 

Jack the Dipper:

För mig är du ett typexempel på en person som kan göra spelandet till ett problem. De övriga i inlägget belyser ju olika fel du gör i ditt spelande, men det du ska fråga dig e om du ska spela överhuvudtaget-

Du tar själv upp exempel på hur du spelar för spänningens skull, hur du känner adrenalinkickarna, och du har svårt o handskas med de 'idioter' som synar ned allt möjligt. Du säger själv att spelandet så gott som alltid slutar med att du tiltar bort det du går in med. Du vet det med dig, likväl kan du inte slita dig.

I det avseendet skiljer du dig inte mycket från den där travtoken som spelar bort spargrispengar på banan en gång i veckan. Eller vilken annan spel- eller drognisse som helst. Du kanske inte har kommit dit än. Men jag skulle vara varsam.

 

Jag moraliserar inte, för jag har en tendens hos mig av det också. Jag har vart nära att försätta mig i trubbel ett flertal gånger.

 

Poker lockar, för spelet för med sig så mycket av det vi själva har inom oss, det speglar i så mycket vad för slags människor vi är, och att spela det är som att söka lite efter sanningen om oss själva. Kan låta högtravande, men jag tror många håller med mig om det

 

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att börja lira turneringar, dock kanske inga re-buys då utan freezeout. Turneringar är ett bra sätt att lära sig disciplin på och ha tålamod. där lär man sig att ha tålamod och uthållighet då man kan bli sittande ett x antal timmar om man har tur.... prova även vanliga sit ´n gos (ej turbovarianten).

 

känner du inte att du blir bättre så lägg av och spela i så fall. Läsa böcker är dock nödvändigt om du vill bli en bättre spelare...

 

Lätt att tro att det är så enkelt som de försöker visa på tv när de kortar ett finalbord på x antal timmar till 45 min... och bara för att en kompis har vunnit så vinner man inte själv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur länge du har spelat eller vad du har för ekonomiska förutsättningar för ditt pokerspelande.

Du är uppenbarligen väldigt intresserad av poker och då är det förståeligt att du inte bara vill lägga ner.

 

De 5000 du spelat/tiltat bort är trots allt pengar du investerat i ditt intresse och det är ju inte så hemskt under några månaders(?) spelande, -förutsatt att det inte är pengar du behövt för levnadskostnader.

 

Somliga tycker kanske att att jag är en idiot som sitter här och uppmuntrar dig men jag försöker INTE förringa de destruktiva effekterna ditt spelande får då du blir utdragen eller spelar utan skärpa. Du måste styra upp ditt tiltande!!

 

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag känner igen mig mycket väl i din situation, jag är helt hookad på poker och bara den tidigare bristen på en pålitlig bredbandsuppkoppling har försenat den stadiga tillväxten i min bankrulle :P . Skämt åsido, jag har lirat på micro 0,05/0,10 och 0,1/0,2 (satte in 10 högst 20$ på mitt pokerkonto) och det var precis likadant för mig. Snittpotterna är så minimala att jag försökte tvinga fram action. Det är lätt att plussa med ABC poker här folk synar ju med nästan allt, men det går för långsamt helt enkelt, förr eller senare tappade jag orken eller blev frustrerad över FI´s träffade 4 outare på rivern. Det ledde till att jag hamnade i situationer där jag ställde in fast jag visste att jag var 80%dog bara för att ngt skulle ske.

 

För mig kom disciplinen och plusstatistiken automatisk i och med att jag började spela 0,25/0,50 samt 0,50/1 NL. Här fungerar ABC pokern också men jag värderar situationerna mer och spelar ser hälften så många floppar som på de jag gjorde på de lägsta borden.

 

Det fungerade för mig men jag jag vet inte vad som är optimalt för dig men jag avslutar med tips som fick mig att vinna och minska tiltandet.

 

:spade: Läs pkr böcker, du skriver att du inte är mycket till läsare men är du så intresserad som du säger kommer du tycka det är kul. Sklanskys "pkr teroi" är en! Om inte läs iaf pokertidningar

:heart: Spara till en rulle som räcker till minst 10-20 inköp på micro/low borden

:diamond: För anteckningar när du spelar, det gör att du släpper håller fokus å samtidigt kan utvärdera dina beslut lättare

:club: Vänta, vänta, in med pengarna som favorit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag känner igen mig mycket väl i din situation, jag är helt hookad på poker och bara den tidigare bristen på en pålitlig bredbandsuppkoppling har försenat den stadiga tillväxten i min bankrulle :P . Skämt åsido, jag har lirat på micro 0,05/0,10 och 0,1/0,2 (satte in 10 högst 20$ på mitt pokerkonto) och det var precis likadant för mig. Snittpotterna är så minimala att jag försökte tvinga fram action.

 

 

Hmm det där låter som jag på 0.25/0.5 NL och 0.5/1 NL.. Verkar inte kunna vara seriös där.. Vill vinna, men inte tillräckligt för att jag ska orka vara seriös och fokuserad och ha tålamod. Försöker skapa action, allt man hör i chatten är vilken idiot man är typ. trevligt.. Därför jag backat 2-3k $ senaste tiden. Känns tungt men så är det nog.. Lirat en del NL200 också men vet inte om det är så smart för jag tål inte sväningarna psykiskt även om jag har rulle för det..

 

Får se vad jag tar mig till.. Kanske blir bättre när jag får lugn och ro i höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du får helt enkelt se till att sluta tilta o spela diciplinerad abc poker kristoffer :). Att gå upp högre nivå skulle inte alls hjälpa, man kan inte skylla på att folk synar ner med allt, för de är väl de man är ute efter, då vinner man ju, eller?

 

Så ser jag de ialf, kom gärna över en sväng ikväll eller nått så kan vi diskutera de där :)

 

kram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du spela på 0.5/1 kan du väl se det som ett mål att spela dig dit genom lägre nivåer såsom 0.05/0.1. Kan du inte plussa på låga nivåer kommer du heller inte plussa på högre. Visst spelare folk galet där men det är ingen anledning för att inte spela där då man ska kunna gå plus där ändå. Om man tror att man kan plussa mot folk som kan spela mot poker får man nog tänka om när man inte ens kan vinna mot dom som inte kan spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du får helt enkelt se till att sluta tilta o spela diciplinerad abc poker kristoffer :). Att gå upp högre nivå skulle inte alls hjälpa, man kan inte skylla på att folk synar ner med allt, för de är väl de man är ute efter, då vinner man ju, eller?

 

Så ser jag de ialf, kom gärna över en sväng ikväll eller nått så kan vi diskutera de där :)

 

kram!

 

Att sluta tilta är ju lättare sagt än gjort. :P Tur att jag inte lirade poker för några år sedan då mitt temperament var ännu hetare än vad det är idag. :D Fan, jag får styra upp lite cash så får du och Alex sitta hemma hos mig och grinda istället eftersom ni har bärbara och jag inte. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju den att jag skulle ju mycket väl kunna spela diciplinerat och sansat om jag visste att jag hade en trygghet bakom mig i form av ännu mer inköp, så jag kan förlora några inköp en dag utan att hela rullen går åt. Det är ju just det som är problemet. Jag har inte råd att stoppa in flera hundra dollar och lira, även om jag skulle vilja.

 

Dock måste jag säga att jag har ALLTID haft mat på bordet, jag har ALLTID haft mackor och pålägg, jag har i princip (när jag inte är för lat) ny mjölk i kylen, alternativt gammal, men jag har ju skiten iaf. :P Så jag menar, det har ännu inte gått så långt att jag spelat bort mer pengar än jag har råd med. Nu vet ni det iaf! :D Och jag tror inte det kommer gå så långt, för jag har för mycket press på mig rent allmänt från släkten. Jag vill inte göra dom för besvikna. :) Hehe. Har en mycket kärleksfull släkt!

 

Det där med böcker. Jag har ju Glimnes härliga pokerhandbok som jag lånat av en polare. Jag har läst lite, men jag har ändå känt att jag vill gå en hård väg och lära mig praktiskt och av mina misstag. Men jag vet inte. :) Får väl kanske koppla av och börja läsa böcker också. Varva praktik med teori.

 

För övrigt vill jag tacka alla människor som skrivit och skriver i tråden. Känns grymt skönt med stöd och tipsen jag får. Känner nästan att jag är lite taggad och vill göra ett seriöst försök. Men vi får se! Fortsätt gärna skriva.

 

Mvh

Kristoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert jättefint att lära sig den hårda vägen, men kom ihåg att det är väldigt få som hittar rätt den vägen. Böcker ger dig hjälp med att förstå varför du förlorar eller vinner. Att bara tänka att "jäkla riggtomte som träffar tvåpar mot mina ess!!" gör dig ju inte bättre. Om man istället vet att "Ok, fi vann den här handen, men han spelade emot oddsen hela vägen. Dessutom fick han inte betalt när han träffade!" är ett mer kreativt sätt att se på samma problem.

 

Sen är det väl så att du måste ha flera inköp för att vara hyffsat säker på att vinna. Om man bara har 4-5 inköp när man startar så måste man ju dubbla upp dem 3-4 ggr för att komma på säker mark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att du startade den här tråden idag. Har just gulat mitt CD poker konto ( också).

 

Satte in 50 dollar, spelade till mig PO bonusen, och jobbade upp till 110 dollar på ca en vecka. I fredags loosade jag 30 dollar, spelade inte igår, men hade bestämt mig för att lira hela kvällen idag.....satte mig köpte in på .05/.10 NL loosade 10 dollar och då slåg tilten till.

Köpte in för resten av rullen på .25/.50 NL och efter en timma hade jag gulat kontot.

 

Ridå!!!!!!!!!!!!!

 

Tror helt enkelt inte det "kittlar" tillräckligt med microlimitspel, och på högre nivå är jag FISK.

 

Tror inte jag har tålamod för att vänte på stålet, och det gör att jag lirar skithänder...Ja, ja.

Pausar ett par dar sedan sätter jag in 100 dollar på nån site med bra bonus och denna gång SKA jag lira disciplinerat.

 

Hur gör ni andra när ni inte pallar vänta på kort??

Spelar fler bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni andra när ni inte pallar vänta på kort??

Spelar fler bord?

 

Jag spelar oftast FL och ibland PL och spelar rätt tight så det blir mycket vänta... Men det är väl bättre att ha tråkigt än att bli pank?

 

Jag utnyttjar tiden först och främst till att kolla hur de andra spelar, dels för att ha koll på deras spelstilar när jag väl är med i en hand. Men också för att se vad som funkar och inte funkar för dem. Läser handhistoriken för intressanta händer och för att se vilka kort fi muckat. Läser forum eller artiklar om poker. Läser nyheter. Leker med katterna. Allt som funkar utan att jag tappar koncentrationen på spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...