Gå till innehåll

NLT - Trn, A9s i bb


Recommended Posts

30$ turney. 21 kvar 10 ITM

Chipleadern som satt före mig hade varit ganska aktiv, höjt 1-4 ggr per varv på slutet. Dock hade han aldrig fått walk till sin sb när jag hade bb innan. Jag hade inte haft en hand på 20 minuter och foldat nästan hela tiden.

 

sb Chipleader 40k

bb Hero 11k

sb/bb = 400/800

 

Alla lägger sig fram till sb som miniraisar till 1600

Hero har A9s

 

vad göra?

 

Fold - visst, jag har 13bb kvar om jag lägger, men sb har varit aktiv och kan mycket väl vara på en steal. A9s känns som en bra hand i det läget.

 

Call - känns fel då jag troligen kommer missa floppen och han agerar först och kommer förmodligen att beta på any flop.

 

Raise till (hur mycket?) - Ett bra alternativ tycker jag, jag frågar om han stjäl eller om han har en hand. Kan folda om han går allin. Men vad gör man om han synar, jag missar floppen och han bettar ut? Hur mycket ska jag höja till i så fall? Och vad gör jag om han trycker?

 

Allin - Med 14bb och A9s känns detta alternativ som "overkill". Han kan ju ha en hand.

 

Hur hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte syn. Fold eller Raise, och om du ska raisa så blir det lite svårt. Precis som du säger så är det overkill med en all-in, men om du höjer honom, låt säg 3BB och han synar, vad gör du då på floppen?

Svår hand, men fold eller all-in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folda A9s när SB är först in är ju inte att tänka på iaf. Tycker all in låter bra. Kan mycket väl få syn av en sämre hand, om han är chip leader och lös av sig, du vill ju dubbla upp. Och annars får du en liten gratispott. Kan ju inte bara spela topphänderna, dom kommer inte tillräckligt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13BB kvar om du foldar vilket är nära "gränsen", A9s är för bra för att lägga och syna finns inte, ALL IN!!

 

sen är det inte alls säkert att du får syn, SB kanske försöker stjäla med en skräphand. Men hade han haft en bättre hand en A9 hade han nog inte "gay-raisat"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte syn. Fold eller Raise...

 

A9s är för bra för att lägga och syna finns inte, ALL IN!!

 

Du har sjuka potodds, position och antagligen bäst hand. Om det nånsin fanns en syn eller raise situation så är detta kungen av alla såna situationer. Jag tror inte ens ni tycker att läggning är ett bättre alternativ än att syna utan bara säger så av nån anledning som jag inte riktigt har klart för mig. Man måste vara helt ofattbart dålig på att spela postflop för att en läggning ska ha högre EV än en syn. Och om ni motiverar en läggning med att ni verkligen inte kan spela poker så är det ju ändå lite märkligt att ni ger råd på ett pokerforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, alla!

 

Detta liknar situationen i "dagens fråga" på poker.se från 16 februari. Där tyckte majoriteten att allin var bästa alternativet. Så verkar det även vara här.

 

Jag höjde, men höjde lite mer än jag hade tänkt från början, till 5300.

Han insta-pushade och med 5500 mer att syna i en pott på 16100 så var jag ju tvungen att syna.

 

Sb hade QQ som stod.

 

Jag är fortfarande inte övertygad om raise till 3500-4000 eller raise allin är bäst spel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trist att han har QQ, du är bara 30% favorit =(

 

men du skulle absolut tryckt direkt utan re-raise, fast i detta fallet hade det inte blivit någon skillnad. Hade han haft en sämre hand som KJ så hade han nog funderat på fold om du hade blixt-push:at!

 

är det dessutom en loose spelare som ofta stjäl-höjer pre-flop så har man all anledning å tro att man e favorit!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte syn. Fold eller Raise...

 

A9s är för bra för att lägga och syna finns inte, ALL IN!!

 

Du har sjuka potodds, position och antagligen bäst hand. Om det nånsin fanns en syn eller raise situation så är detta kungen av alla såna situationer. Jag tror inte ens ni tycker att läggning är ett bättre alternativ än att syna utan bara säger så av nån anledning som jag inte riktigt har klart för mig. Man måste vara helt ofattbart dålig på att spela postflop för att en läggning ska ha högre EV än en syn. Och om ni motiverar en läggning med att ni verkligen inte kan spela poker så är det ju ändå lite märkligt att ni ger råd på ett pokerforum.

 

Om du nu synar så kommer troligtvis fi att beta oberoende om han träffat eller inte. Då har du genast ett svårt beslut om du inte själv har träffat. Chansen att du inte träffar på floppen är ju mindre än att du inte träffar. Missar du så kvittar det ju hur bra du är på postflopp spel efter som du med stor sannolikhet kommer få en bet emot dig. Så därför tycker jag att all in är bästa alternativet pga att du slipper ta några svåra beslut om du missar floppen. Eftersom du troligtvis har den bästa handen så vill du se fem kort när din stack börjar närma sig 10 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte syn. Fold eller Raise...

 

A9s är för bra för att lägga och syna finns inte, ALL IN!!

 

Du har sjuka potodds, position och antagligen bäst hand. Om det nånsin fanns en syn eller raise situation så är detta kungen av alla såna situationer. Jag tror inte ens ni tycker att läggning är ett bättre alternativ än att syna utan bara säger så av nån anledning som jag inte riktigt har klart för mig. Man måste vara helt ofattbart dålig på att spela postflop för att en läggning ska ha högre EV än en syn. Och om ni motiverar en läggning med att ni verkligen inte kan spela poker så är det ju ändå lite märkligt att ni ger råd på ett pokerforum.

 

Om du nu synar så kommer troligtvis fi att beta oberoende om han träffat eller inte. Då har du genast ett svårt beslut om du inte själv har träffat. Chansen att du inte träffar på floppen är ju mindre än att du inte träffar. Missar du så kvittar det ju hur bra du är på postflopp spel efter som du med stor sannolikhet kommer få en bet emot dig. Så därför tycker jag att all in är bästa alternativet pga att du slipper ta några svåra beslut om du missar floppen. Eftersom du troligtvis har den bästa handen så vill du se fem kort när din stack börjar närma sig 10 BB.

 

Fast det hazeelnut ville påpeka var att syn är sjukt mycket bättre än fold i den givna situationen. Om raise eller syn är bättre skriver han ingenting om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte syn. Fold eller Raise...

 

A9s är för bra för att lägga och syna finns inte, ALL IN!!

 

Du har sjuka potodds, position och antagligen bäst hand. Om det nånsin fanns en syn eller raise situation så är detta kungen av alla såna situationer. Jag tror inte ens ni tycker att läggning är ett bättre alternativ än att syna utan bara säger så av nån anledning som jag inte riktigt har klart för mig. Man måste vara helt ofattbart dålig på att spela postflop för att en läggning ska ha högre EV än en syn. Och om ni motiverar en läggning med att ni verkligen inte kan spela poker så är det ju ändå lite märkligt att ni ger råd på ett pokerforum.

 

Om du nu synar så kommer troligtvis fi att beta oberoende om han träffat eller inte. Då har du genast ett svårt beslut om du inte själv har träffat. Chansen att du inte träffar på floppen är ju mindre än att du inte träffar. Missar du så kvittar det ju hur bra du är på postflopp spel efter som du med stor sannolikhet kommer få en bet emot dig. Så därför tycker jag att all in är bästa alternativet pga att du slipper ta några svåra beslut om du missar floppen. Eftersom du troligtvis har den bästa handen så vill du se fem kort när din stack börjar närma sig 10 BB.

 

Fast det hazeelnut ville påpeka var att syn är sjukt mycket bättre än fold i den givna situationen. Om raise eller syn är bättre skriver han ingenting om.

 

Hmmm missa det. Då håller jag med honom ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste du, precis som du säger, syna när han sätter dig all in om höjer tillbaka preflopp som du gjorde. Helst av allt vill du att han foldar, därför tycker jag att ställa in direkt är det överlägset bästa alternativet här.

 

Enda gången jag anser att en vanlig höjning är det bästa alternativet här, är om du har en så pass bra hand att du faktiskt vill ha en syn, i vilket fall du måste syna om han sätter dig all in på flopp, eller själv ställa om han checkar flop. Dvs, du bestämmer dig för att spela om hela din stack i vilket fall.

 

A9s är normalt sett en mycket bra hand i läget du är i. Den är dock inte alls så bra att den passar in i ovanstående scenario.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför raise allin kontra raise till säg 3500 eller 4000 chips?

Hur stor tror du att EV-skillnaden ens kan vara?

 

Sen bygger det på att motståndaren har en mycket exploaterbar spelstil och är ett allmänt sårbart spel. Det är helt enkelt inget beslut som det är värt att lägga särskilt mycket tid på.

 

Tror en rätt stor del av skickligheten i poker (och annat) består i att sålla bort beslutspunkter som inte är relevanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att med 14bb kvar så kanske kanske man har råd att folda tills man får en bättre hand att make a stand med.

Ovanstående verkar ordentligt fel, tänk i termer av helhetsstrategier (var ligger A9s i din HD, hur bör hans HD se ut, etc) och väntvärden. Vad man har råd med är irrelevant.

 

Börja med att fundera på hur ju jäkla illa det är att folda A9 mot någon som minraisar alla sina händer från sb. Då viker du på en höft 9/10 gånger samtidigt som han kommer ha helt ok equity att syna med några av gångerna du faktiskt hittar en hand att spela tillbaka med.

 

Poängen är att du ska spela på ett sätt som det åtminstone inte finns någon helt uppenbar strategi som du blir totalkrossad av. Förutsatt att du inte känner motståndarens strategi väl. Skulle du vika, eller bara syna, med A9s så skulle du vara extremt lättexploaterad genom att man helt enkelt höjer ofta mot dig och kan vara lugn för att dels ta potten rakt av en stor del av tiden samtidigt som man oftast också får se floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...