Gå till innehåll

Tips när man ska köpa bil


adde_snoppskalle

Recommended Posts

svårt att ta dig seriöst med de nicket =)

 

nej men kolla miltal och försäkringar osv. sen hur bilen är skött med service bok å såna grejjer är viktigt!

 

finns ju saker i bilen som ska bytas eller servas regelbundet men ja kan tyvärr inte räkna upp några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska kolla på en pedantskött opel. Det är en kompis gudfar som rår om den, men kompisen har ännu inte lyckats klura ut vilken modell det är så det enda jag vet är att den har fusk fyrhjulsdrift (eller vad man nu ska kalla det), den kopplar i fyrhjulsdriften när framhjulen slirar. Men det enda jag vet, nu före jag har kollat på den, är att det är en Opel och att det är en 91.

 

Vet att opels har lätt att rosta, och att de har haft lite problem med bromsarna på gamla modeller. Men då den här har stått i varmgarage hela sitt "liv" och är norrlandskörd så förväntar jag mig inte några rostskador av större betydelse. Bromsarna är ju enkelt att kolla.

 

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt när jag ställde frågan, det jag menade var om det finns några klassiska fällor som man kan undvika när man köper bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda Opel -91 med 4x4 som jag kan komma på är Calibra.

Om jag skulle kolla på en Opel årsmodell -91 känns det som att rosten är det överlägset viktigaste. Sen kan det ju vara bra att testköra för att se så att inte växlarna hoppar ur vid belastning och att inte motorn är totalkass osv.

Det kan vara bra att kolla gammla besiktningspapper. Eftersom bilen är 15 år gammal brukar det bli dags för katalysatorn att säga upp sig. Om du kollar avgasvärdena de senaste två åren kan du se om den snart kommer att ge upp. Om HC är satt till 100 vid senaste besiktningen brukar det betyda att man hade en snäll bestiktningsgubbe senast och att du kommer att behöva byta katalysator till nästa besiktning.

Eller fuska sig igenom. :D

Om det inte är katalysatorn som är trasig så brukar det kunna vara väldigt krångligt/dyrt att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Jag hade själv en Opel Astra -96, där vattenpumpen gick itu och drog med sig hela kamremmen. Gissa vad motorn tyckte om det. :D

 

Några enkla saker man kan kolla:

 

* Kör i landsvägsfart och tryck ner kopplingen helt i botten snabbt. När du släpper kopplingen ska det inte slira, utan bilen ska börja dra direkt. Slirar det måste du byta koppling inom en snar framtid.

 

* Kör i landsvägsfart och tryck ner bromsen för allt du är värd (glöm inte att koppla). Ingen ABS på så här gamla bilar, så hjulen låser sig. Bilen ska inte dra åt något håll, utan den ska gå rakt fram. Drar bilen åt något håll har du problem med bromsarna.

 

* Kolla att alla växlar går i bra. Kör gärna lite hårt, så märker du lättare om någon växel kärvar.

 

* Kolla under bilen. Slå lite lätt med en hammare (men fråga givetvis först).

 

* Kolla hur rostigt avgassystemet är.

 

* Kolla hur rostig bensintanken är. Kan givetvis vara svårt, då den börjar att rosta på ovansidan, men om man fyller tanken, så märker man det. :)Min gamla Opel hade en bensintank som var genomrosten. Om det ofta varit lite bensin i tanken rostar de som sjutton. Du kan ju fråga lite försynt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...