Gå till innehåll

NLT - Slowspela kåk eller inte?


Recommended Posts

Jag är helt färsk på det här forumet, så jag ber om ursäkt om min post inte följer de "mallar" som verkar finnas.

 

Jag satt på ett 0.50/1 bord på Martins idag. Då jag satt på knappen följde jag med en hand som höjdes ganska hårt preflop med A :spade: 8 :spade: . Detta är en hand som jag normalt inte följer med så mycket höjning på, men nu gjorde jag det. Vi är totalt tre spelare som synar floppen.

 

När floppen kommer är potten 17€. Floppen är A :club: A :diamond: 8 :diamond: . Alla checkar, jag bettar 8€. Övriga spelare foldar då.

 

Min fråga är om jag skulle slowspelat kåken och hoppats på bet från någon annan, eller om ni tycker att jag spelade vettigt. Nån kan ju ha suttit med A + högre kicker och prickat sin (högre) kåk senare... Nu tror jag iofs inte att någon ens hade ett ess.

 

Frågan är hur som helst om jag spelade "rätt". De jag satt mot var enligt min uppfattning ganska tajta herrar precis som jag själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska väsentligt hur stora stackar folk har vid bordet, sitter du med lite kvar är det troligare att du får syn när du slänger in alla dina marker och då tycker jag en check kan funka speciellt för att låta färgdraget gå in.

 

När 3 spelare gått med preflop är det ju rätt så troligt att någon sitter på ett ess och då vill du ju bygga upp potten redan på floppen för att comitta han så mkt så möjligt på senare gator. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tkr def. du kan checka den floppen. Framförallt om du synat pre (inte höjt själv). Om du inte representerar ett ess på floppen kan spelare med höga par som KK/QQ och liknande få för sig att de har stål på turn. Om någon annan har ett ess kommer ni med mkt stor sannoliket få in degen senare oavsett hur du väljer att spela. Tkr man kan ta chansen att någon drar ut i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är en höjd flervägspott så räknar man med att någon oftast har ett ess vilket gör att du bör slowspela dvs om man saknar ett A i det här läget går man normalt inte vidare på ett bet.

Om någon av dina opps har ett A lär du få action senare, risken att du blir utdragen om opp har ett A under resans gång är maximalt 12%, maximalt därför att motståndaren har 3 outs(3x4=12) och att han kan, även om det inte är speciellt troligt, ha en sämre kicker. Och vad som är viktigast är att du nästan inte kan få bort ett A ur potten och därför nästan ALDRIG kan bli utdragen av ett A oftare när du slowspelar än när keramiken åker in innan river.

I de fall då fi inte har ett A så kan du få lite betalt om fi träffar på turn eller river. Speciellt gäller att du kan få in stålar på ruterfärgen, men även om han har ett pocket på handen

Glöm inte att ta med stackstorlekarna vilket oftast har stor betydelse; en viss betydelse även i det här fallet. Säg att en motståndare har triss då blir risken att han commitar sig högre ju mindre stackarna är.

Edit:bruti=brut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska tänka så här: Om jag bettar, vilka händer kommer att syna mig?

 

Med AA8 på bordet och A8 i din hand kvarstår ju inte många kombinationer som en motståndare kan ha som kan vara värda att syna dig med, särskilt med en så farlig flopp.

 

Du ska således checka här och hålla fingrarna för att nästa kort är en ruter eller ett facekort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du checka din hand. Om någon annan sitter med ett A så är det väldigt liten chans att du åker dit om du slowspelar din kåk. Så... checka floppen, checka turn och hoppas på att nån betar. Betar ingen är det vettigt att kanske beta halv pott för att få en eventuell syn elelr kanske en allin bluff.

 

Att höja PF och sen checka är iofs lite misstänkt men att höja PF och sen beta en mikrobet är ännu mer misstänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...