Gå till innehåll

Lista över skattefria sajter! (Läs inlägg #1!)


Recommended Posts

  • Svars 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

jo, sant... men jag vill ha en arbetsbeskrivning, vad vet du? vad vill du veta? och vilken site?

 

På min att-göra-lista finns:

 

- Sportingbet, som jag inte har fått svar från. I den här tråden finns lite nystande.

 

- Paradisepoker. Var nog Costa Rica förut, men ägs numera av Sportingbet PLC (UK). Det intressanta här är om det finns ett dotterbolag inblandat, precis som med Sportingbets egna site ovan.

 

- Tain. Här pratas det om Expekt och lite om Eurolinx (Parbet är väl den enda övriga Tain-sajten som är aktuell). Det knepiga här är att man verkar sluta avtal med mer än en part, varav en är inom EU och en utom EU. Vet inte hur det funkar eller om det ens är juridiskt gångbart att skapa ett sådant avtal. Då vore det ju enkelt för alla EU-företag som driver pokern i dotterbolag utanför EU att bara plita dit moderbolaget på avtalet, tillsammans med dotterbolaget, och sedan är det klart liksom. Känns tveksamt.

 

- Crypto. Se föregående sida. Enklaste sättet att avgöra är ju att kontakta spelkommissionen på Nederländska Antillerna, och ta reda på om företag som är licensierade där också måste vara reggade där (för isåfall har samtliga brittiska cryptoföretag därmed dotterbolag där och är inte skattefria) men jag har babelfishat lite där och inte lyckats hitta någon kontaktadress alls. Har visserligen fått ett svar från William Hill att det är de som man sluter avtal med, men det vet vi ju sedan Nordicbetaffären (och i Sportingbettråden ovan) att man inte kan lite på svar från supporten då de ofta inte är tillräckligt insatta.

 

Annan info som hade underlättat arbetet är att kolla upp hur reglerna kring Kahnawakes licenser fungerar. Om man måste vara reggade i Kanada för att få Kahnawake-licens så blir det ju aningen lättare att utesluta vissa sajter. Länk

 

Välj och vraka. baller? lobbin? Kalle Anka? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade börja blädra i "inkomstskatt - en läro- och handbok i skatterätt" (kursbok för de som läst/er skatterätt) iom dagens skattefråga om man måste deklarera skattefriainkomster.

 

Enligt 42 kap. 25§ IL beskattas däremot vinst i utlänskt lotteri - som inkomst av kaital om vinsten överstiger 100kr. Att vinster i utlänskt lotteri behandlas som inkomster är principiellt tvivelaktigt , eftersom lotterivinter inte anses utgöra inkomst, men förklarar av praktiska skäl då den utlänske lotteriarrangören inte gärna kan krävas på svensk skatt.

Att det inte föreligger avdragsrätt för inöpskostnader för lotter i svenska lotterier är natruliga, eftersom dessa är personliga levnadskostnader. Däremot är det principiellt mer tvivelaktigt att avdrag för sådana kostrander inte heller medges vid beskattningen av vinsterna i utlänskt lotter; 42 kap. 25§ andra stycke IL. Avdragsrätt föreligger dock i princip för andra kostnader i samband med utlänsk spelverksamhet, såsom resekostnader och inträdesavgifter, se RÅ 1986 ref 87..

 

Inga nyheter alls, och har läst det där förr, men ett kul stycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Unibets hemsida:

 

9 Poker

 

9.1 UNIBET POKER är en online-service, där individer spelar poker mot varandra, arrangerad och driven av POKNET SYSTEMS SA i Costa Rica, dotterbolag till B2B POKER (SWEDEN) AB i Sverige.

 

9.2 Unibet har licensierat POKNET SYSTEMS SA och B2P POKER (SWEDEN) AB att tillvarata varumärket "UNIBET".

 

9.3 Unibet är auktoriserat av POKNETS SYSTEMS SA att representera och/eller marknadsföra servicen UNIBET POKER.

 

9.4 Unibet är auktoriserat av POKNET SYSTEMS SA att erhålla, förvalta och utbetala tillgångar för en Kontoinnehavare gällande POKER-transaktioner.

 

9.5 UNIBET POKER är en fristående produkt:

ej hanterad, skött och/eller kontrollerad av Unibet;

ej tillhandahållen såsom innefattad i Licensen erhållen av Unibet; ej inkluderad i villkoren för Licensen hållen av Unibet.

 

9.6 Unibet accepterar inget ansvar för transaktioner till, från och/eller inom UNIBET POKER, förutom medel som mottagits eller betalats från ett Unibetkonto i förbindelse med UNIBET POKER.

 

Betyder inte detta att det är fråga om gråzonen kund hos -inom EU/EES-,

handhas av -utanför EU/EES-?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det känns rättså icke-EU... Den infon jag hade var att de hade en annan lösning än övriga B2B-nätverket och inte körde från Costa Rica, utan från inom-EU... Tar bort.

 

Fick det här från betsson (ett par månader gammalt)

 

Betsson är ett engelskt bolag som skattar i England, inom EU/EES.

Betsson samarbetar med olika partners som är lokaliserade både inom

och utanför EU/EES.

Spel på poker sker utanför EU/EES men det bolag som arrangerar

pokerspelet lämnar inte ut några uppgifter, för det har de ingen

skyldighet att göra.

Det är upp till Betssons kunder att tillämpa de regler som gäller i

respektive land.

Hoppas det svarar på din fråga.

 

Mvh,

Betsson Support

 

Tyder detta som att det är samma situation som med unibet(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion, hur långt har ni kommit i utredningen på krypto?

 

Inte särskilt, jag har haft dåligt med tid att kika på det, tyvärr. Sedan har det ju visat sig att supporten inte är särskilt tillförlitlig när det gäller att känna till vilket bolag det handlar om, bättre att få tag på någon högre upp, men det är ju inte det lättaste. Enklast är som sagt att kolla upp reglerna för pokerlicens på Nederländska Antillerna, hittar du en kontaktadress på deras hemsida så vore det finemang.

 

www.gov.an + babelfish

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite nyfiken på Boss och har kollat upp Canbet lite. Klippt från första sidan på http://www.canbet.com/

 

"Canbet Poker is owned and operated by Global Sports Entertainment Ltd, a wholly owned subsidiary of International All Sports Limited. Canbet's Poker Room is part of the Ongame network. Ongame is the leader in the online poker industry and fully licensed and regulated in Kanawake, Canada. Canbet Poker offers state of the art software, frequent player tournaments & prizes as well as the highest level of customer service and anti fraud monitoring. Canbet Poker is separately licenced and regulated by the government of Vanuatu."

 

Jag har inte funnit någon information om "Global Sports Entertainment Ltd, a wholly owned subsidiary of International All Sports Limited. " för inte kan väl detta vara samma bolag? http://www.globalsportsent.com/

 

Canbet ser dock ut att vara mer Australiensiskt än Brittiskt. Visserligen har deras Betting Center adress i London men huvudkontoret ligger i Melbourne. Canbet är också ett helägt dotterbolag av International All Sports Limited som är noterat på den Australiensiska börsen.

 

http://www.canbet.com/aboutus/default.aspx

http://www.canbet.com/aboutus/contactus.aspx

http://www.iasbet.com/Site/common/AboutUs.aspx

 

Canbet tillhör alltså Ongame-nätverket. Vad gäller skattefriheten tycker jag den verkar oklar om det är Canbet man sluter avtal med. Licensen är dock utfärdad utanför EU. http://www.vanuatu.net.vu/geophysical.html

 

Mina två chips!

 

Hmm, ser att jag har varit lite slarvig när det gäller Canbet. I mina anteckningar är den enda info jag har att de, enligt Adam Smith på Canbet, är ett brittiskt dotterföretag till, helägt av IASbet.com, men om det är Canbet eller någon annan part som man sluter avtal verkar det som att jag har glömt att kolla upp (alternativt glömt att anteckna).

 

Nu har de ju bytt till Ongame, så det är ju inte ens säkert att den info jag hittade då stämmer, så det är kanske skitsamma.

 

Grävde lite: Enligt deras lajvtjatt så är det Real Time Game som man som kund sluter ett avtal med, och tjejen i supporten trodde att det var Gibraltar men var inte säker. Jag gjorde en sökning på företaget men hittade inget, hon hade tyvärr varken adress eller weblink.

 

Har slängt iväg ett mäjl till Canbet för att försöka få ett tydligt svar, men att Canbet är brittiskt spelar ju mindre roll om det inte är det företaget man sluter avtal med.

 

All heder till dig Myssion som försöker reda ut detta! Kan ju göra vem som helst vansinnig. :twisted:

 

Real Time Game verkar inte vara ett dotterbolag inom IAS. Är åtminstånde inte listat på hemsidan. Kanske för litet för det. Men, gruppen som sådan består av en härlig samling företag varav vissa finns i både en Australiensisk och en Brittisk variant. Inte lätta att veta vad som gäller här.

 

The IAS Group

 

IAS currently has these wholly owned subsidiaries:

 

International All Sports

IASbet.com Pty Ltd

Ferncourt Pty Ltd

Read Technologies Pty Ltd

IAS Read Interactive Pty Ltd

IAS Bloodstock Pty Ltd

IAS Qld Pty Ltd

International All Sports ( UK ) Limited

Kydbrook Enterprises

The Australian Bookmaker Pty Ltd

Read Technologies Limited

e-Bloodstock Limited

Canbet Pty Ltd

International Sports Book System Pty Ltd

Canbet UK Ltd

E-Com Solutions Pty Ltd

Canbet Sports Bookmakers Pty Ltd

Canbet Sports Bookmakers UK Ltd

Canbet NV

Austote Pty Ltd 76% owned by IAS

 

 

http://preview.iasbet-corporate.com/companies/documents/CompanyStructure.pdf

 

Nu har jag fått svar från Canbet. Real Time Game var nog bara ett villospår helt enkelt för att hon i supporten inte hade riktig koll (skräll liksom:? ). Enligt Adam Smith som är någon form av chef där på Canbet så är det Global Sports Entertainment i Vanuatu (någon söderhavs ö tror jag, iallafall inte inom EU) som driver pokern så jag tar bort dem från listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller inte!

 

"eWorld Holdings Inc" - vilket är det bolag som man sluter avtal och som arrangerar pokern i ultimate bets fall

 

UltimateBet is operated by eWorld Holdings, Inc. an international business corporation located in Antigua and licensed by the Kahnawake Gaming Commission.

 

Om Antigua ligger på Malta så kanske ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Cardroom is brought to you by ParadisePoker.com. ParadisePoker.com is the trading name of Tropical Paradise Enterprises S.A., a Costa Rican registered company. This is a legal game under the jurisdiction of Costa Rica. The Cardroom is also operated under a licence granted by the Kahnawake Gaming Commission of the Mohawk Territory of Kahnawake.

 

appropå listan om todo stuff:

 

Ser inte hur paradise kan vara skattefritt med tanke på ovanstående, även om Sportingbet numera är ägare till paradisepoker. Man sluter avtal med paradisepoker, spelet arrangeras från Costa Rica och licens kommer från icke-EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Cardroom is brought to you by ParadisePoker.com. ParadisePoker.com is the trading name of Tropical Paradise Enterprises S.A., a Costa Rican registered company. This is a legal game under the jurisdiction of Costa Rica. The Cardroom is also operated under a licence granted by the Kahnawake Gaming Commission of the Mohawk Territory of Kahnawake.

 

appropå listan om todo stuff:

 

Ser inte hur paradise kan vara skattefritt med tanke på ovanstående, även om Sportingbet numera är ägare till paradisepoker. Man sluter avtal med paradisepoker, spelet arrangeras från Costa Rica och licens kommer från icke-EU?

 

Tackar, lägger till Paradise över fristående men icke-skattefria sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara klargöra en sak som förvirrade mig nyligen (om det är någon annan som har sett samma info och börjat oroa sig lite):

 

Det som gör att pokervinster från bolag inom EU/EES är skattefria är Lindmandomen.

 

Skatteverket[/url'>]EG-domstolen har i mål C-42/02, meddelad den 13 november 2003, förklarat att artikel 49 EG utgör hinder mot att ett medlemsland inkomstbeskattar vinster i utländska lotterier när man samtidigt inte inkomstbeskattar vinster på inhemska lotterier.

 

Artikel 49 EG är alltså i avtalet om fri rörlighet av tjänster. Det innebär i verkligheten att eftersom Sverige inte beskattar spelvinster inom landet, så får man inte beskatta spelvinster från andra EU-länder, då man isåfall diskriminerar utländska bolag genom att ge dem sämre villkor, vilket alltså är fy-fy.

Men, som Loveless uppmärksammade åt mig, så är ju numera spel ett undantag från avtalet om fri rörlighet av tjänster. Detta gjorde att jag ett tag trodde att inga pokervinster var skattefria :shock: . För om spel är ett undantag från avtalet om fri rörlighet av tjänster så innebär ju det att Sverige helt plötsligt får diskrimera utländska aktörer, d.v.s. genom att beskatta vinster därifrån.

Som tur var visade det sig att jag var ute och sykklade helt och hållet, artikel 49 EG, som ju är den avgörande lilla detaljen i Lindmandomen, gäller nämligen fortfarande. Den är ett undantag från undantaget av spel från avtalet om fri rörlighet av tjänster liksom. Ett undantag från undantaget alltså. Så Lindmandomen gäller fortfarande.

 

 

Kanske skulle lägga till lite mer bakgrundsfakta tillsammans med listan i första posten, just nu har jag mer eller mindre bara skrivit hur det är, utan att förklara hur/varför, och utan att hänvisa till källor och sådant. Känns bara som att det skulle kunna bli en hel del text, dessutom svårt att skriva det utan att det blir fikonspråk så att bara 3% av läsarna fattar innebörden. Fast å andra sidan bra att ha den infon med...

 

Vad tycker ni?

 

Äsch, vilket som, får blir ett projekt för en annan dag..

 

Gonatt världen. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...