Gå till innehåll

Lista över skattefria sajter! (Läs inlägg #1!)


Recommended Posts

aftonbladet

 

Tänkte på detta, men kanske inget att bry sej om?

"För att inte eftertaxeras måste pokerspelare hålla reda på var spelsajten har sin server." - källa, artikeln i aftonblandet.

 

Det är helt otroligt hur fel man kan ha. Skulle verkligen vilja veta från vem den informationen kommer ifrån. Är det någon på skatteverket så hoppas jag verkligen att den personen avskedas omgående. Är det ”journalisten” så antar jag att allt är i sin ordning när man gör allt annat än undersöker fakta.

 

Skatteverket har själva skrivit följande i skrivelse 040331:

” Vilka är förutsättningarna för att ett lotteri ska anses ha ”anordnats” i ett EU/EES-land?

Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land.”

Källa: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/aldrear/2004/2004/skrivelser20040331a.4.18e1b10334ebe8bc80005141.html

 

Är det så svår att förstå?

 

Tack för ordet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"För att inte eftertaxeras måste pokerspelare hålla reda på var spelsajten har sin server." - källa, artikeln i aftonblandet.

 

Det är helt otroligt hur fel man kan ha. Skulle verkligen vilja veta från vem den informationen kommer ifrån. Är det någon på skatteverket så hoppas jag verkligen att den personen avskedas omgående. Är det ”journalisten” så antar jag att allt är i sin ordning när man gör allt annat än undersöker fakta.

 

Skatteverket har själva skrivit följande i skrivelse 040331:

” Vilka är förutsättningarna för att ett lotteri ska anses ha ”anordnats” i ett EU/EES-land?

Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land.”

Källa: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/aldrear/2004/2004/skrivelser20040331a.4.18e1b10334ebe8bc80005141.html

 

Är det så svår att förstå?

 

Tack för ordet!

 

 

Tyvärr finns det en hel del frågetecken kring detta ändå. Ett företag finns ofta på flera ställen och kanske ingår i ett nätverk som finns någon annanstans. Då uppstår frågan vem som driver "lotteriet". Licensen verkar vara en sak man fokuserar på just nu, men diskussionen tidigare har varit mycket kring fast driftställe m.m. Det har därför då och då kommit utfall från skatteverket som man faktiskt blir hyfsat förvånad över. Så var inte för snabb att döma.

 

De flesta av cryptologic-rummen (sun, interpoker) har flyttat till Malta. De har sedan en tid tillbaka sina licenser där och säger sig även ha personal på plats där m.m. och hävdar själva att de nu kvalificerar sig som EU-rum. "ta hem dina vinster skattefritt" m.m. Jag är inte hundra på detta, men mycket talar för att de numera kvalar in som EU-pokerrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det en hel del frågetecken kring detta ändå. Ett företag finns ofta på flera ställen och kanske ingår i ett nätverk som finns någon annanstans. Då uppstår frågan vem som driver "lotteriet". Licensen verkar vara en sak man fokuserar på just nu, men diskussionen tidigare har varit mycket kring fast driftställe m.m. Det har därför då och då kommit utfall från skatteverket som man faktiskt blir hyfsat förvånad över. Så var inte för snabb att döma.

 

De flesta av cryptologic-rummen (sun, interpoker) har flyttat till Malta. De har sedan en tid tillbaka sina licenser där och säger sig även ha personal på plats där m.m. och hävdar själva att de nu kvalificerar sig som EU-rum. "ta hem dina vinster skattefritt" m.m. Jag är inte hundra på detta, men mycket talar för att de numera kvalar in som EU-pokerrum.

 

Jag är fullt medveten om det du nämner, att det finns moderbolag som bedriver olika sorters lotterier (bingo, poker, vadhållning, you name it) i olika dotterbolag vilka har sina egna licenser för dess sort av lotteri. Mig veterligen kan man inte ingå avtal med annan part än innehavaren av licensen, frågan är då inte så komplex, det finns säkerligen exempel där frågan är svår att bena ut pga olika anledningar. Det väsentliga är som jag har förstått det var innehavaren av pokerlicensen är registrerad.

 

Jag ser inget frågetecken gällande sunpoker.

 

Något som stör mig så fruktansvärt mycket är hur man kan skriva en artikel och ha så fullständigt fel – personen i fråga kan inte gjort någon som hälst research – men förvånad är jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har ngt svar på detta?

 

Hemsidan säger:

BestPoker.com Ltd is registered in Cyprus (EU). Vad innebär det?

 

The games

 

Our games are powered by Ongame Network a Swedish subsidiary of the Ongame Group, which since its inception in 1999 has grown into one of the worlds largest gaming operators, today serving more than 4 million poker players on the Internet.

 

All games at BestPoker are thoroughly checked and proven fair by third party auditors confirming that the outcomes are not predictable. The card shuffling- and random number generators have been designed to ensure a completely unpredictable shuffle, proving that the dealt cards are free from statistical bias.

 

To further ensure the reliability of our games, all games provided are licensed and controlled by the Kahnawake Gaming Commission – in Kahnawake, Canada. Vad innebär det då?

 

Jag skulle oxå vilja h svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fullt medveten om det du nämner, att det finns moderbolag som bedriver olika sorters lotterier (bingo, poker, vadhållning, you name it) i olika dotterbolag vilka har sina egna licenser för dess sort av lotteri. Mig veterligen kan man inte ingå avtal med annan part än innehavaren av licensen, frågan är då inte så komplex, det finns säkerligen exempel där frågan är svår att bena ut pga olika anledningar. Det väsentliga är som jag har förstått det var innehavaren av pokerlicensen är registrerad.

 

Jag ser inget frågetecken gällande sunpoker.

 

Något som stör mig så fruktansvärt mycket är hur man kan skriva en artikel och ha så fullständigt fel – personen i fråga kan inte gjort någon som hälst research – men förvånad är jag inte

 

Bara att hålla med om att det allt för oftast skrivs väldigt dumma saker i vissa tidningar. Men i skattefrågor är det inte sällan på det viset. Brukar bli många sanningar som växer fram. Än idag hör man ju folk som säger att studentlitteratur är avdragsgill och bygger det på att man fick avdrag året innan för det. Tror artikeln var ett led i skatteverkets skrämselpropaganda för att få spelare att endast lira på stora fina statliga pokerrum när det skulle komma igång.

 

Det som kan göra det svårt att bena ut är just i såna fall där man egentligen skriver två avtal (fast det fattar man knappt som spelare) samtidigt. Ett med din leverantör som du anser dig spela hos och ett med bakomliggande som också har en licens, t ex i Canada där servern står.

 

Men i sak tycker jag som du. Det måste ändå vara det företag som man registrerar sig hos som avtalet gäller emot. Det blir en orimlig sits annars och på senare tid låter det som om skatteverket också intagit denna ställning och går på något slags huvudspår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemsidan säger:

BestPoker.com Ltd is registered in Cyprus (EU). Vad innebär det?

 

The games

 

Our games are powered by Ongame Network a Swedish subsidiary of the Ongame Group, which since its inception in 1999 has grown into one of the worlds largest gaming operators, today serving more than 4 million poker players on the Internet.

 

All games at BestPoker are thoroughly checked and proven fair by third party auditors confirming that the outcomes are not predictable. The card shuffling- and random number generators have been designed to ensure a completely unpredictable shuffle, proving that the dealt cards are free from statistical bias.

 

To further ensure the reliability of our games, all games provided are licensed and controlled by the Kahnawake Gaming Commission – in Kahnawake, Canada. Vad innebär det då?

 

Jag skulle oxå vilja h svar

 

Ovanstående information är väl inte riktigt sant. Ongame har numera licens från Gibraltar och deras servrar står där. Men nu har ju Bestpoker som så att de själva sköter hanteringen av kundernas pengar och kanske har de licens i canada.

 

Om bestpoker är skattefri beror på vem man sluter avtalet med då man spelar poker. Det står i deras avtalstext - terms of service.

 

Av ovanstående kan man inte riktigt avgöra om bestpoker är skattefri eller ej.

 

aftonbladet

 

Tänkte på detta, men kanske inget att bry sej om?

 

Det som står i tidningsartikeln är skrivet av en okunnig journalist. Inget att bry sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt. Detta är den 3e pokersida som säger att PKR är skattefritt

please take a look

 

http://www.pokermagazine.se/poker-bonus-guide.php

 

Borde inte dessa sidor ha koll på detta samt när deras egen support hävdar att de är inom EU

 

 

Det supporten säger är bollocks. Dom är inte skattefira.

 

” PKR Ltd ('PKR' or 'We', 'Us' or 'Our') is a limited company registered in Alderney. Its registered office is at Millennium House, Ollivier Street, St Anne, Alderney.”

http://www.pkr.com/footer/terms.cfm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt. Detta är den 3e pokersida som säger att PKR är skattefritt

please take a look

 

http://www.pokermagazine.se/poker-bonus-guide.php

 

Borde inte dessa sidor ha koll på detta samt när deras egen support hävdar att de är inom EU

 

OK. Nu har väldigt många här sagt samma sak. Det finns ingenting som tyder på att PKR skulle vara skattefria. Vad olika tidningar eller support säger spelar ingen roll. Däremot så tycker jag det är vågat av poker magazine att bara skriva skattefritt om en massa siter med tanke på det osäkra läge som råder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har postat detta i en annan tråd med, men det kanske skapar en del klarhet här med:

 

Två mailsvar från skatteverket där det klart framgår att de inte tänker beskatta CG-vinster. Det första svaret fick "indiscreet" 2005. Här kommer alltså svaret från skatteverkets rättsenhet (kan det bli tydligare?) Det andra svaret fick "BennyTheJet" nyligen av skatteverket, så det är fortfarande samma sak som gäller.

 

Så länge du kan bevisa att du spelat CG (eller S&G för den delen) så ser det inte ut att finnas några problem med att välja site fritt.

 

 

1.

Hej xx,

 

Ber om ursäkt för att du fått vänta på svar. Jag skickade din fråga till

vår Rättsenhet, och har fått följande svar:

 

1. Den skattskyldige ska redovisa sina skattepliktiga inkomster i sin

självdeklaration. Skattepliktiga som inkomst av kapital är vinster från

nätpokerföretag med bas utom EU/EES-området. Om en person som vunnit på

pokerspel på en webbsida inte vet var anordnaren finns och därför är osäker

på om en vinst är skattepliktig eller inte, bör han nämna detta i sin

självdeklaration under övriga upplysningar och lämna den information om

anordnaren som han kan ha. Skatteverket får då utreda om vinsten ska

beskattas som kapitalvinst. På det sättet undviks risken för skattetillägg.

 

2. Lotteribeskattning fungerar så att det är själva vinsten som är

skattepliktig. Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

 

Med vänliga hälsningar

Towe Nilsson

Skatteverket, Servicejouren

 

 

2.

Hej xx ! Skatteverket kan inte ge någon lista över "skattefria pokersiter". Det ärden enskildes ansvar. Visst kan det tyckas orimligt att att varje enskildvunnen pott är skattepliktig som vinst i utländskt lotteri. I praktikensker därför inte heller någon sådan löpande vinstbeskattning (däravuppgiften om att det inte är någon stor sak). Gällande lagstiftning är interiktigt anpassad till den nya typ av spelaktiviteter som sker på nätet. Den som t.ex. vinner en större turneringsvinst eller liknande i ettpokerspel utanför EU/EES kan dock räkna med att beskattas. Exakt hur en inkomst/avdrag hanteras prövas först i taxeringen. Med vänliga hälsningarArne HellbergSkatteverket, Stockholm Allmänna frågor besvaras av Servicejouren när det gäller- skatt- folkbokföring- teknik och innehåll på skatteverket.se. Webbplats: skatteverket.seServicetelefon: 020-567 000 Skatteupplysningen: 0771-567 567Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har postat detta i en annan tråd med, men det kanske skapar en del klarhet här med:

 

Två mailsvar från skatteverket där det klart framgår att de inte tänker beskatta CG-vinster. Det första svaret fick "indiscreet" 2005. Här kommer alltså svaret från skatteverkets rättsenhet (kan det bli tydligare?) Det andra svaret fick "BennyTheJet" nyligen av skatteverket, så det är fortfarande samma sak som gäller.

 

Så länge du kan bevisa att du spelat CG (eller S&G för den delen) så ser det inte ut att finnas några problem med att välja site fritt.

 

 

1.

Hej xx,

 

Ber om ursäkt för att du fått vänta på svar. Jag skickade din fråga till

vår Rättsenhet, och har fått följande svar:

 

1. Den skattskyldige ska redovisa sina skattepliktiga inkomster i sin

självdeklaration. Skattepliktiga som inkomst av kapital är vinster från

nätpokerföretag med bas utom EU/EES-området. Om en person som vunnit på

pokerspel på en webbsida inte vet var anordnaren finns och därför är osäker

på om en vinst är skattepliktig eller inte, bör han nämna detta i sin

självdeklaration under övriga upplysningar och lämna den information om

anordnaren som han kan ha. Skatteverket får då utreda om vinsten ska

beskattas som kapitalvinst. På det sättet undviks risken för skattetillägg.

 

2. Lotteribeskattning fungerar så att det är själva vinsten som är

skattepliktig. Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

 

Med vänliga hälsningar

Towe Nilsson

Skatteverket, Servicejouren

 

 

2.

Hej xx ! Skatteverket kan inte ge någon lista över "skattefria pokersiter". Det ärden enskildes ansvar. Visst kan det tyckas orimligt att att varje enskildvunnen pott är skattepliktig som vinst i utländskt lotteri. I praktikensker därför inte heller någon sådan löpande vinstbeskattning (däravuppgiften om att det inte är någon stor sak). Gällande lagstiftning är interiktigt anpassad till den nya typ av spelaktiviteter som sker på nätet. Den som t.ex. vinner en större turneringsvinst eller liknande i ettpokerspel utanför EU/EES kan dock räkna med att beskattas. Exakt hur en inkomst/avdrag hanteras prövas först i taxeringen. Med vänliga hälsningarArne HellbergSkatteverket, Stockholm Allmänna frågor besvaras av Servicejouren när det gäller- skatt- folkbokföring- teknik och innehåll på skatteverket.se. Webbplats: skatteverket.seServicetelefon: 020-567 000 Skatteupplysningen: 0771-567 567Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/

 

 

Ska den spelare som får rakeback på sitt eget spelande också skattas, eller ska bara den som får % på en spelares rakeback skatta?!

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska den spelare som får rakeback på sitt eget spelande också skattas, eller ska bara den som får % på en spelares rakeback skatta?!

 

rakeback på eget spelande är skattefritt, det står faktiskt (!) i klartext på skatteverkets hemsida. Konstigt nog, där kan de sätta ner fötterna, men de kan inte sätta ner foten och ge oss en lista på skattefria sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har postat detta i en annan tråd med, men det kanske skapar en del klarhet här med:

 

Två mailsvar från skatteverket där det klart framgår att de inte tänker beskatta CG-vinster. Det första svaret fick "indiscreet" 2005. Här kommer alltså svaret från skatteverkets rättsenhet (kan det bli tydligare?) Det andra svaret fick "BennyTheJet" nyligen av skatteverket, så det är fortfarande samma sak som gäller.

 

Så länge du kan bevisa att du spelat CG (eller S&G för den delen) så ser det inte ut att finnas några problem med att välja site fritt.

 

 

1.

Hej xx,

 

Ber om ursäkt för att du fått vänta på svar. Jag skickade din fråga till

vår Rättsenhet, och har fått följande svar:

 

1. Den skattskyldige ska redovisa sina skattepliktiga inkomster i sin

självdeklaration. Skattepliktiga som inkomst av kapital är vinster från

nätpokerföretag med bas utom EU/EES-området. Om en person som vunnit på

pokerspel på en webbsida inte vet var anordnaren finns och därför är osäker

på om en vinst är skattepliktig eller inte, bör han nämna detta i sin

självdeklaration under övriga upplysningar och lämna den information om

anordnaren som han kan ha. Skatteverket får då utreda om vinsten ska

beskattas som kapitalvinst. På det sättet undviks risken för skattetillägg.

 

2. Lotteribeskattning fungerar så att det är själva vinsten som är

skattepliktig. Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

 

Med vänliga hälsningar

Towe Nilsson

Skatteverket, Servicejouren

 

 

2.

Hej xx ! Skatteverket kan inte ge någon lista över "skattefria pokersiter". Det ärden enskildes ansvar. Visst kan det tyckas orimligt att att varje enskildvunnen pott är skattepliktig som vinst i utländskt lotteri. I praktikensker därför inte heller någon sådan löpande vinstbeskattning (däravuppgiften om att det inte är någon stor sak). Gällande lagstiftning är interiktigt anpassad till den nya typ av spelaktiviteter som sker på nätet. Den som t.ex. vinner en större turneringsvinst eller liknande i ettpokerspel utanför EU/EES kan dock räkna med att beskattas. Exakt hur en inkomst/avdrag hanteras prövas först i taxeringen. Med vänliga hälsningarArne HellbergSkatteverket, Stockholm Allmänna frågor besvaras av Servicejouren när det gäller- skatt- folkbokföring- teknik och innehåll på skatteverket.se. Webbplats: skatteverket.seServicetelefon: 020-567 000 Skatteupplysningen: 0771-567 567Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/

 

Vad enskild handläggare säger är helt irrelevant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rakeback på eget spelande är skattefritt, det står faktiskt (!) i klartext på skatteverkets hemsida. Konstigt nog, där kan de sätta ner fötterna, men de kan inte sätta ner foten och ge oss en lista på skattefria sajter.

 

På fullt allvar, hur i helvete har du tänkt att de ska sitta och uppdatera oss om det. Det är upp till oss spelare att sortera terrängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på Bestpokers hemsida

 

2. BestPoker gaming is powered by Ongame Network. All gaming on BestPoker are placed on servers located in Kahnawake, and complies with the laws and regulations of, the Kahnawake Nation, the Kahnawake Tribe and the Kahanawake Gaming Commission.

 

Iom att serverna står där de gör så borde väl det innebära att Bestpoker INTE är skattefritt? Rätta mig om jag har fel någon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på Bestpokers hemsida

 

2. BestPoker gaming is powered by Ongame Network. All gaming on BestPoker are placed on servers located in Kahnawake, and complies with the laws and regulations of, the Kahnawake Nation, the Kahnawake Tribe and the Kahanawake Gaming Commission.

 

Iom att serverna står där de gör så borde väl det innebära att Bestpoker INTE är skattefritt? Rätta mig om jag har fel någon!

 

Det verkar inte bero på servrarna. Var är Bestpoker registrerat? Var är Ongame registrerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har nån aning om best poker är skattefritt?

 

Har rätt nyligen mailat deras support om ifall det är skattefritt eller inte. Svaret jag fick var iaf detta:

 

Hej xxxx,

 

Det är skattefritt om du bor inom EU.

 

Please feel free to contact us if you have any additional questions.

 

Sincerely,

 

xxxx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...