Gå till innehåll

Mucka eller inte, det är frågan


bossbaver

Recommended Posts

Har funderat en del på om man ska mucka korten eller inte...

 

ibland så visar jag några monsterhänder, för att visa att jag faktiskt har nötterna, för att sen få lite utrymme att bluffa lite... ibland bluffar jag och visar korten för att sen syna ner med nötterna..

 

men jag vetefan... är det effektivt? tjänar man egentligen nåt på det eller blir man bara sönderläst av fi?

 

Åsikter? Hur gör ni? (och varför)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag muckar också alltid - om inte motståndaren brukar visa kort så vet man ju att han visar dem vid ett visst tillfälle av en viss anledning, för att bevisa att han har nötterna eller bluffar....för att ge utrymme att göra tvärsom senare - då förlorar det poängen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag visar aldrig händer online. vid mindre seriöst livespel så kan jag visa händer för skojs skull om man gjort någon sjuk bluff eller fått in någon sjuk runner runner eller så annars visar jag ingenting. jag blir alltid suspekt när folk visar händer framförallt stål

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PÅ den låga nivån som jag håller mig på så lär juså få vara tillräckligt uppmärksamma att det ska löna sig, så då muckar jag alltid. Undantag då jag får en "kul" hand, tex som igår när jag hade AA och floppen kom AAx.

 

Brukar inte visa live heller, är någon väldigt nyfiken så berättar jag exakt vad jag hade efter vi har spelat klart. Känns då inte heller som det är någon mening att ljuga om vad man hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag satt o lirade heads up online för nån dag sen.. jag var inne i värsta vinnarstimmet och satt och visade upp i princip 90% av mina händer... oavsett kort... bra kort, nötter, tokbluffar osv osv... jag fick då FI totalt ur spel, och han blev (tror jag) jäkligt konfunderad över mig och mitt spel...

DEN gången funkade det jäkligt bra, vid större bord är det kanske mindre lämpligt.

(värt att säga är oxå att jag var såpass dominant vid den matchen så jag kunde göra det... i andra fall kanske det är mindre lämpligt) 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa ALDRIG korten om inte motspelaren betalar för det är min princip, automuck såklart, ju mindre info man ger ut desto svårare för motståndaren att få reads, han kan bara gissa...

De tomtar som sitter och visar upp stål avslöjar sig ofta i sina tomtiga bluffar genom bettingmönstret, men för mig är det helt ok, ger mat på bordet om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brukar visa monster, rejäla bluffar och sånt..

 

sen ibland visar jag när ja gjort en preflop raise å stulit mörkarna me skit kort, bara för att sitta me stål på handen nästa gång ja raisar, precis som att man kan bluffa oftare om man visar upp A-klass händer ibland, fast tvärtom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automuck, möter du en hyfsat vettig spelare fattar ju han att du visar av en anledning. Att visa upp en strak hand tolkar nästan alla att du jobbar fram ett läge att bluffa, visar du bluffen så tolkar de flesta tvätrom att nästa gång har du bra. Dessutom ger du folk möjlighet att kolla ditt bettingmönster i förhållande till din handstyrka.

 

Visa aldrig om de inte betalar, betta alltid på liknande sätt oavsett bluff,drag eller top-pair, annars läser en duktig spelare dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 1 month later...

On-line visar jag i princip aldrig.

 

Live visar jag ibland med avsikten att få se FI:s hand.

 

Typexempel är när du foldar din BB för ett raise från knappen. "Om jag hade bara lite bättre hand skulle jag synat dig! :-P " och slänger upp T7o på rygg. Ganska ofta får man se vad knappen hade vilket ofta kan ge bra information.

 

Men det finns fler situationer då jag visar för att få se FIs kort. Eller för att få se hans reaktion när han ser min hand...

 

 

-Alzorcho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag muckar alltid, För att inte dom andra ska få någon INFO. Ibland kan jag visa en fin bluff jag gjort om han/hon är på tilt för att få han/hon ur balans :)

 

[ ] jag muckar alltid, För att inte dom andra ska få någon INFO.

 

[X] Ibland kan jag visa en fin bluff jag gjort om han/hon är på tilt för att få han/hon ur balans

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifrågasätt dig själv var för syfte du har med att visa din hand.

 

Nu känns det som jag kommer skriva onödigt mycket om detta iförhållande mot hur pass oviktigt del detta är i poker.

 

Om du lirar väldigt låg eller mot väldigt bra spelare känns det onödigt och farligt att visa händer i onödan. Onödigt för kassa för dom kan inte göra en kalkylerad ändring i sitt spel som du kan räkna med och utnyttja i nästa stora pott. Mot bra spelare kommer dom använda denna info mot dig.

 

Finns lägen då jag faktiskt visar med syfte på att vinna mer några händer fram. Vid finalbord där det börjar bli shorthanded och man måste höja oftare och öppna sin rage. Kan finnas värde att tex visa en stark hand om man fått 3-4 starka händer på kort tid och höjt utan att få aktion för att visa att jag inte höjer med any two. Man visar om man faktisk höjer med nästan any two och inte vill att fi ska öppna sin range pga ens höjnings %. Dett gör att dom behåller sin tighta range och du kan fortsätta skäla deras blindar lättare.

 

Man kan också vända på detta och försöka få en weak spelare att öppna upp sig och börja spela lite genom att några händer i rad ta potten av honom med skräp. Förhoppningsvis gör detta att han öppnar upp sitt spel och du har fler lägen att gula honom än om han foldar i väntan på nötter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gentlemannamässigt enbart. Exempelvis att fi foldar KK preflop med vetskapen att du sitter på AA. Då kan du visa dina AA om du har dom, dock inget man tjänar på.

 

Vill du vara en gentleman kan du väl lika gärna låta honom få dela potten med dig när han nu hade en sån fantastiskt bra hand och ändå slängde den? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifrågasätt dig själv var för syfte du har med att visa din hand.

 

Om du lirar väldigt låg eller mot väldigt bra spelare känns det onödigt och farligt att visa händer i onödan. Onödigt för kassa för dom kan inte göra en kalkylerad ändring i sitt spel som du kan räkna med och utnyttja i nästa stora pott. Mot bra spelare kommer dom använda denna info mot dig.

 

Håller med om att det är fel att visa kort för bättre spelare. Dock kan möjligtvis den bättre visa för att få den sämre att visa i ett senare läge och på så sätt skaffa information.

 

Finns lägen då jag faktiskt visar med syfte på att vinna mer några händer fram. Vid finalbord där det börjar bli shorthanded och man måste höja oftare och öppna sin rage. Kan finnas värde att tex visa en stark hand om man fått 3-4 starka händer på kort tid och höjt utan att få aktion för att visa att jag inte höjer med any two. Man visar om man faktisk höjer med nästan any two och inte vill att fi ska öppna sin range pga ens höjnings %. Dett gör att dom behåller sin tighta range och du kan fortsätta skäla deras blindar lättare.

 

Rätt logisk om det nu inte vore för folk som tänker "varför sitter den och visar för. Ska han förbereda en bluff" Det finns nog både för- och nackdelar med detta. Man får nog väga in motståndet här även om jag tror att fördelen är mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gentlemannamässigt enbart. Exempelvis att fi foldar KK preflop med vetskapen att du sitter på AA. Då kan du visa dina AA om du har dom, dock inget man tjänar på.

 

Man kan tjäna på det också (förutom att visa respekt).

 

Låt säga att han gjorde denna imponerande fold pga en tell på dig. T.ex du suckade när du bettade.

Vid nästa bra läge för en bluff, prova att sucka när du bettar ut.... :twisted:

 

-Alzorcho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...