Gå till innehåll

ARTIKEL: Två anhölls för illegalt pokerspel


keyzer_soze

Recommended Posts

GP skriver i en notis om att två personer har anhållits efter ett pokerspel. Någon som känner till vad som har hänt?

 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=263988

 

Ursaxat från GP:

Två anhölls för illegalt pokerspel

 

 

HALMSTAD

Två män i 30-årsåldern anhölls i Halmstad misstänkta för illegalt spel efter ett tillslag sent i fredags kväll.

 

Polisen slog till mot en bygdegård utanför Halmstad. Där satt 18 personer och spelade poker med penninginsatser.

 

Polisen fick kännedom om pokerspelet genom tips, skriver Hallandsposten.

 

I förhören säger de båda männen att det blivit för trångt kring köksborden och att de därför beslutat hyra en lokal. De har hyrt i namn av en förening och sagt att de haft fester i lokalen.

 

En gång i månaden har männen ordnat pokerkvällar i bygdegården.

 

Kriminalinspektör Eva-Gun Gunnarsson i Halmstad säger att pokerspelet kan ha varit lagligt när spelarna höll till kring sina köksbord, men att det blev olagligt när de hyrde lokal. Efter förhör släpptes pokerhajarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finfint, vi tar fast några poker spelare men våldtäktsmän och mördare är för farliga så de låter vi gå fria :roll:

Vart är vårt rättssamhälle på väg? :?

 

Det är å andra sidan rätt sällan som polisen får tips om mord och våldtäkt i förväg. Om de fick det tror jag att mördare och våldtäktsmän som satt i bygdegården och mördade och våldtog skulle gripas ganska fort också.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det löjligaste jag hört:

 

"Polisen fick kännedom om pokerspelet genom tips och bakom beslutet att ingripa låg också en oro för den ökade spelverksamheten i samhället, framför allt gäller det pokerspel. (ref. Svenska spels Internetpokertillstånd...)

 

– Vi måste ingripa och förhindra att sådant här sprider sig, säger Eva-Gun Gunnarsson.

 

MORALPANIK.... HELT OTROLIGT!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

– Vi måste ingripa och förhindra att sådant här sprider sig, säger Eva-Gun Gunnarsson.

 

Hon säger också att det är svårt att dra gränser mellan vad som är olagligt och fullt tillåtet med hjälp av lagstiftningen och reglerna för spelverksamhet.

 

Moralens väktare är här... gg

 

Poker arrangerat för att tjäna pengar omfattas av lotterilagen och kräver därför tillstånd.

 

Detta ger inget utrymme för pokerklubbar, eftersom de saknar ”allmännyttigt ändamål”, vilket är ett grundkrav för ett lotteritillstånd. En pokerklubb anses vända sig till allmänheten då den har till uppgift att ordna pokerspel och inte är bildad för något annat.

 

Spelets karaktär ligger heller inte inom lotterilagens råmärken, eftersom det inte finns någon i förväg fastställd vinstplan.

 

Pokerspel kan få ske utan tillstånd, exempelvis kompisar emellan, men inte med mer än för var och en 65 kronor (högst 1/6000 basbelopp) iinsats varje gång man träffas.

 

Källa: Samma artikel

 

65kr så nu vet ni.. hahah...sicken tur att merparten av spel arrangeras utan att syftet att tjäna pengar. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det löjligaste jag hört:

 

"Polisen fick kännedom om pokerspelet genom tips och bakom beslutet att ingripa låg också en oro för den ökade spelverksamheten i samhället, framför allt gäller det pokerspel. (ref. Svenska spels Internetpokertillstånd...)

 

– Vi måste ingripa och förhindra att sådant här sprider sig, säger Eva-Gun Gunnarsson.

 

MORALPANIK.... HELT OTROLIGT!!

 

 

Jag får lite Änglagård-vibbar. Ni vet: tyska läderbögar invaderar byns kyrka med motorsågar och lösbröst. Nu är det Holms (?) bygdegård som blivit hemvist för dessa förvridna själar.

 

(Fast å andra sidan, och allvarligt talat, det kanske finns en befogad oro just i det här fallet. Om polisen med "samhället" menar sin lilla by och inte Samhället Sverige kan det ju finnas diverse historier i bakgrunden som vi inte känner till. Men som motiverar nån sorts ingripande. Man kan aldrig så noga veta.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen gör bara sitt jobb.

 

Får de ett tips om lagbrott så måste de ingripa. Annars blir det ett jävla liv om att de inte gör sitt jobb.

Polisen vill nog hellre jaga grövre brottslingar än pokerspelare, men ringer någon moralkärring eller gubbe så är det nog bara att åka ut och markera.

 

Så vart var de när jag kom ut en morgon med smashad bil, då sa de att jag skulle ta med bilen till stationen så de fick titta på den. Eller för två veckor sen när jag hade inbrott, då fanns det inget engagemang för fem öre...

 

så jävla vridet samhälle man lever i, jaga fjortisar som spelar om tomburkspengar. man slutar aldrig häpna över detta landet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt. Alltid bra att de stoppar den tunga kriminaliteten som pågår. Bra att polisen "sprängde en spelhåla"...

 

Antar också att den som anmälde var någon som antingen blivit utslängd för fusk, eller har spelat bort alldeles för mycket pengar på stället.

 

Men så är det i moralpanikens Sverige. Va fan, så länge det är ett slutet sällskap så tycker jag det ska vara grönt. Man bestämmer väl själv om man vill vara med för den summan det kostar. Men det är som vanligt i Sverige, myndigheterna omyndigförklarar oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan vad löjligt av Polisen. Bor själv i Halmstad och har hört att de spelar små turneringar i bygdegården, har inte orkat ta mig ut och spela om småpengarna.

 

Pinsamt att polisen prioriterar sånt här framför annat.

 

Tycker inte alls det är pinsamt av polisen. Vi svenskar klagar ju alltid på att de inte gör sitt jobb, nu gör de ju det. Det är lagarna som är uppåt väggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan vad löjligt av Polisen. Bor själv i Halmstad och har hört att de spelar små turneringar i bygdegården, har inte orkat ta mig ut och spela om småpengarna.

 

Pinsamt att polisen prioriterar sånt här framför annat.

 

Tycker inte alls det är pinsamt av polisen. Vi svenskar klagar ju alltid på att de inte gör sitt jobb, nu gör de ju det. Det är lagarna som är uppåt väggarna.

 

Är ju fortfarande pinsamt, även om man är polis kan man väl prioritera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Måste ni nödvändigtvis ha med er sedlar till spellokalen?

Kan man inte tänka sig att penningtransaktionerna sköts på annat sätt, PayPal, Neteller eller nå´t. Var lite kreativa.

 

I lokalen spelas officiellt endast för äran; "Holms Distriktsmästare i No Limit Texas Hodem".

Eller 1:a pris 3 kg kaffe, 2:a pris 2 kg kaffe, 3:e pris 1kg kaffe.

På måndan fixas resten i tysthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...