Gå till innehåll

Allt om Aktier!


Che

Recommended Posts

Hallå Matteprof

 

Jasså här hittar man dig oxå ;) Klart du gjorde rätt med försäljningen idag. Det kan nog fortsätta ner 1vecka till eller mer. Tror nog man med lätthet kan komma in billigare eller om inte minst i sådant fall på samma nivå man sålt.

 

//alias Kurzweil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 130
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur(vars) gör jag för att se hur vissa kurser går under dagen, timme för timme etc?

 

Vill du se kurser med 15 min fördröjing så går det bra med http://www.afv.se eller http://www.di.se. Det finns flera även text tv ;).

Skall man ha realtid så krävs program typ wintrade (nordnet) eller andra handelsapplikationer. http://www.nordnet.se eller http://www.avanza.se är 2 populära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Help! I need somebody! etc

 

Rekommendera nätmäklare! (Tänkte sätta igång och försöka mig på det här med aktier, hur ska man köra? Tänkte börja lite halvt om halvt Tight-Passive alt. Tight-Aggressive)

Om du tänkt göra mindre affärer (säg <50000 kr) rekommenderar jag http://www.aktiedirekt.se som har ett minimicourtage på bara 9 kr.

http://www.avanza.se har högre minimicourtage men en bättre site. Du kan dock bli medlem där och utnyttja siten utan att handla där.

 

Är det sån stor skillnad på det och handelsbanken då t ex?

 

Alltså om man köper aktier för 50K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sån stor skillnad på det och handelsbanken då t ex?

 

Alltså om man köper aktier för 50K.

Handelsbanken har ett courtage på 0,3 %, minimum 100 kr.

Aktiedirekt har ett courtage på 0,15 %, minimum 9 kr.

Avanza har ett courtage på 0,12 % (för baskunder), minimum 99 kr.

 

Så för en affär på 50 kkr blir det 150 kr, 75 kr respektive 99 kr hos dessa olika mäklare.

Menade du att du tänkte köpa fler olika aktier för totalt 50 kkr får du ju betala minimicourtaget på varje affär på Handelsbanken och Avanza.

 

Avanza har nu startat en tjänst riktad till småsparare, http://www.aktiespar.se . De har 0,15 % i courtage och 0 kr minimicourtage om man köper minst en börspost, 9 kr annars. I princip samma courtage som Aktiedirekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Help! I need somebody! etc

 

Rekommendera nätmäklare! (Tänkte sätta igång och försöka mig på det här med aktier, hur ska man köra? Tänkte börja lite halvt om halvt Tight-Passive alt. Tight-Aggressive)

Om du tänkt göra mindre affärer (säg <50000 kr) rekommenderar jag http://www.aktiedirekt.se som har ett minimicourtage på bara 9 kr.

http://www.avanza.se har högre minimicourtage men en bättre site. Du kan dock bli medlem där och utnyttja siten utan att handla där.

 

Är det sån stor skillnad på det och handelsbanken då t ex?

 

Alltså om man köper aktier för 50K.

 

Ca 50 kr per affär i ditt fall jmf med avanza. Köper du och säljer bara en aktie i veckan så blir det då ca 5 000 kr per år.

Håller du på mycket med aktier så blir det lönsamt att finna den som ger dig lägst kostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej kanske ska byta mäklare dåra, det betyder ju kortfattat att jag kan göra dubbelt så mycket affärer.

 

Vad är det man ska ha i "bankrulle" för att kunna daytradea? hörde nåt om 400K men om man nu ska daytradea på handelsbanken borde det ju innebära att man skulle behöva 800K eftersom courtaget är svinhögt där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det man ska ha i "bankrulle" för att kunna daytradea? hörde nåt om 400K men om man nu ska daytradea på handelsbanken borde det ju innebära att man skulle behöva 800K eftersom courtaget är svinhögt där

 

Storlken på bankrullen beror bland annat på vilken typ av affärer du tänker göra. Om du ska jaga ören i OMX-warrants klarar du dig med betydligt mindre summor än om du ska jaga tioöringar i Ericsson.

 

Nordnet erbjuder en så kallad VIPP-limit för intradag handel, vilket innebär att du får låna hela värdet av din depå gratis under dagen utan ränta. Kan vara användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej kanske ska byta mäklare dåra, det betyder ju kortfattat att jag kan göra dubbelt så mycket affärer.

 

Vad är det man ska ha i "bankrulle" för att kunna daytradea? hörde nåt om 400K men om man nu ska daytradea på handelsbanken borde det ju innebära att man skulle behöva 800K eftersom courtaget är svinhögt där

 

Om du skall daytrada så bör du känna till att ett mycket högt vinstmål är 3% vinst på din kapital under en månad. Det motsvarar med ränta på ränta 50% avkastning per år.

 

Ligger på en avkastningkrav som är större än detta så kommer du garanterat gula. Jag har sett många som gjort stora affärer med stora vinster som kort därefter gulat pga att de gjort för riskfulla placeringar som då inte längre faller in.

 

Så beroende på hur mycket du kan tjäna är beroende på

hur stor aktierulle du har. Att nå 50% per år är extremt

svårt och kan vara extremt riskfullt med stor risk för att

gula om man inte är mycket duktig på aktier.

 

År då börsen går upp nästan 50% så är detta avkastningskrav mycket enkelt att nå - för alla når det - år då börsen som helhet faller 30% så är detta avkasningkrav mycket svårare att nå.

 

Rekommenderar dig läsning av Tradinghandboken

 

http://www.finansportalen.se/tradinghandboken.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

okej tack, har beställt den boken nu.

 

Har än så länge runt 80K att trayda med och det anser jag är för lite för att tjäna några större summor för, så jag ser det lite långsiktigare.

 

Har köpt oljeaktier nu PARE, LUPE och WSIB har redan hunnit tjäna en hacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har inte tjänat pengar tills man cashat in dom :)

Vet inte om du menade det som ett skämt, men...

 

Att säga så är ungefär lika vettigt som säga att man inte vunnit några pengar under en pokersession innan man tar bort dem från bordet, eller om man ligger back att säga att man inte har förlorat nåt så länge man inte avslutar sessionen.

 

När det handlar om någon tillgång som när som helst kan omsättas i pengar så tjänar man pengar när det stiger i värde och förlorar pengar när det sjunker i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och lika vettigt som att säga att man vunnit pengar på en häst när den leder loppet efter 300 meter ;)

 

Tjänar pengar gör man när man realiserar vinsten. Innan dess har man bara en tillgång som ökat i värde.

 

 

Man har inte tjänat pengar tills man cashat in dom :)

Vet inte om du menade det som ett skämt, men...

 

Att säga så är ungefär lika vettigt som säga att man inte vunnit några pengar under en pokersession innan man tar bort dem från bordet, eller om man ligger back att säga att man inte har förlorat nåt så länge man inte avslutar sessionen.

 

När det handlar om någon tillgång som när som helst kan omsättas i pengar så tjänar man pengar när det stiger i värde och förlorar pengar när det sjunker i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och lika vettigt som att säga att man vunnit pengar på en häst när den leder loppet efter 300 meter ;).

 

Håller du alltid en aktie till den går i mål (uppköp eller konkurs??) och först då vet om du tjänat eller förlorat pengar? :shock:

 

Tjänar pengar gör man när man realiserar vinsten. Innan dess har man bara en tillgång som ökat i värde.

 

För mig är definitionen tjäna pengar exakt samma som att mina tillgångar ökar i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Håller du alltid en aktie till den går i mål (uppköp eller konkurs??) och först då vet om du tjänat eller förlorat pengar? :shock:

 

 

För mig är definitionen tjäna pengar exakt samma som att mina tillgångar ökar i värde.

 

Jag kan ju självfallet också sälja mitt vinnarspel till den som ger mig rätt pris under loppet. Det är vid det tillfället som jag realiserat vinsten/pengarna. Att definiera mål som bara uppköp eller konkurs är alltså lite väl begränsat. Värderingar sker däremot med målet i sikte, oavsett om det gäller vinnarspel eller företag.

 

Själv skulle jag aldrig definiera förtjänst som något man inte kan vara säker på att räkna in. Man kan alltid uppskatta tillgångars värde, men att realisera dem till det värdet låter sig sällan göras. Försiktighetsprincipen, vettu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den försiktiga värderingsprincip du har kan du ju aldrig vara säker på att ha tjänat pengar innan du har pengarna i handen. Vad händer om pokersiten går i konkurs och du aldrig får tillbaka dina pengar. Om kassaapparaten äter upp ditt kvitto till oigenkännlighet när du ska lösa in en vinst etc.

 

För mig låter det inte riktigt som en sund värderingsprincip och mina kollegor i finansvärlden delar nog mina åsikter i frågan.

 

Det är bara småsparare som blivit sittande med nån IT aktie under 2000 talet som kommer med påståenden att "ja, men jag är ju ingen förlorare innan jag sålt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, det är därför jag aldrig ser till att ha mycket pengar bundet, eftersom det finns sådana risker och framför allt eftersom illikviditet är en betydande kostnadsfaktor. Jag skulle inte vilja stå och säga att jag är miljonär för att nästa dag få ångra det uttalandet när pokersiten/bostadsrättsföreningen/whatever går i konkurs. Men sådan är jag, jag vill kunna stå för det jag säger och vara säker på vad jag har. Det är därför man viktar om portföljer, säljer av partiella innehav eller tar ut delar av pokerkontona emellanåt - för att säkert kunna säga "jag har gått med vinst". På så sätt slipper man gissningar, man garderar sig helt enkelt innan och slipper konkurser/krascher etc.

 

Försiktighetsprincipen är vedertagen, framför allt i finans- och redovisningsvärlden (speciellt privat, eftersom man inte får göra korta affärer, utan måste se riskerna på längre sikt). Systembranschen kan jag inte svara för, men kanske är det annorlunda där.

 

Med ett försiktigt förhållningssätt så slipper man djupa dalar, men man missar kanske också de högsta topparna. FL vs. NL, kanske? :D

 

Med den försiktiga värderingsprincip du har kan du ju aldrig vara säker på att ha tjänat pengar innan du har pengarna i handen. Vad händer om pokersiten går i konkurs och du aldrig får tillbaka dina pengar. Om kassaapparaten äter upp ditt kvitto till oigenkännlighet när du ska lösa in en vinst etc.

 

För mig låter det inte riktigt som en sund värderingsprincip och mina kollegor i finansvärlden delar nog mina åsikter i frågan.

 

Det är bara småsparare som blivit sittande med nån IT aktie under 2000 talet som kommer med påståenden att "ja, men jag är ju ingen förlorare innan jag sålt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, den här tråden handlar ju iofs om Aktier. Dina försiktiga åsikter passar bättre in på ränte/låne -marknaden (samt till viss del i skolböckerna som alltid har en försiktig inställning till investeringar).

 

Att man viktar om portföljer är ju inte för att säkert kunna säga "jag har gått med vinst" utan för att man tror att den nya portföljstrukturen kommer outperforma den tidigare.

 

 

Man måste våga för att vinna! :D

 

 

PS, vad menar du med "speciellt privat, eftersom man inte får göra korta affärer, utan måste se riskerna på längre sikt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag beskriver är pengahanteringen, inte den mentala uppfattningen om en vinst. Det är räknandet av pengar och definitionen av vinst/förtjänst jag har en försiktig inställning till. Men att "ha råd" kan ju betyda att "jag kanske skulle kunna låna 10.000 på telefonbank utan säkerhet" - så motsvarande resonemang kan ju gälla för "jag har tjänat" (som "jag skulle kanske kunna sälja dessa aktier för 100 spänn"). Problemet som jag ser det är orden "skulle kunna" och "kanske", men självklart finns det människor som inte bryr sig om de termerna.

 

Skolböckerna har ingen försiktig inställning till investeringar, utan de beskriver bara marknadssambanden objektivt. Hur man utnyttjar sambanden är en personlig riskpreferensfråga och inget man kan generalisera om.

 

Och nej, man behöver inte vikta om för att kunna säga "jag har gått med vinst". Men man kan göra det, och det var det jag avsåg. På samma sätt så är det inte alltid tron på att en portfölj ska prestera bättre som gör att man viktar om. Det finns många andra skäl.

 

De som jobbar i finansbranschen lyder under tremånadersregeln, man får inte göra kortfristiga affärer med värdepapper. Det var det jag avsåg. Får man inte göra korta affärer innebär detta en restriktion för omsättning av de egna tillgångarna - en likviditetsbegränsning. Därav försiktigare skattningar av "förtjänster" i vissa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man viktar om portföljer är ju inte för att säkert kunna säga "jag har gått med vinst" utan för att man tror att den nya portföljstrukturen kommer outperforma den tidigare.

Och för att minska variansen på portföljvärdet... Om något innehav gått upp mycket i värde så kan man ju vilja sälja av för att minska sin risk, även om man fortfarande tror på innehavet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som jobbar i finansbranschen lyder under tremånadersregeln, man får inte göra kortfristiga affärer med värdepapper. Det var det jag avsåg. Får man inte göra korta affärer innebär detta en restriktion för omsättning av de egna tillgångarna - en likviditetsbegränsning. Därav försiktigare skattningar av "förtjänster" i vissa fall.

 

Alltså, nu pratar du ju om handel i eget företag s.k. (rapporterad) insiderhandel. Den har givetvis helt andra regler eftersom du vanligtvis sitter med unik insyn i ditt bolag.

 

I alla andra papper än dina egna får du göra hur kortfristiga affärer som helst. Hur tror du annars vi skulle ha en fungerande derivatmarknad?

 

Att man viktar om portföljer är ju inte för att säkert kunna säga "jag har gått med vinst" utan för att man tror att den nya portföljstrukturen kommer outperforma den tidigare.

Och för att minska variansen på portföljvärdet... Om något innehav gått upp mycket i värde så kan man ju vilja sälja av för att minska sin risk, även om man fortfarande tror på innehavet.

 

Visst är det så, men då har man vanligtvis vissa restriktioner i risktagningen i sina risk/reward strategier (typ Ericsson får max innehålla 10% av mitt totala portföljvärde).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså, nu pratar du ju om handel i eget företag s.k. (rapporterad) insiderhandel. Den har givetvis helt andra regler eftersom du vanligtvis sitter med unik insyn i ditt bolag.

 

I alla andra papper än dina egna får du göra hur kortfristiga affärer som helst. Hur tror du annars vi skulle ha en fungerande derivatmarknad?

 

 

Jag vet många som skulle bli glada om det var så som du skriver. De som blev dömda i Securitas/Pinkerton-härvan bland annat. De handlade inte med aktier i eget företag alls, ändå åkte de dit så det small om det.

 

De flesta i finansbranschen (i alla fall de som jobbar direkt med företag såsom företagsomvandlare, förvaltare, handlare, analytiker etc) får tillgång till icke-publik information. Denna information får de inte handla med på kort sikt. Hur tror du annars vi skulle ha en fungerande aktie-/fondmarknad om de insatta lurar de oinsatta dagligdags? Känner du t ex till vad en fond kommer listas till för pris vid dagens slut kan du tjäna multum på det. Det är därför man "tvingas" skriva på avtal om 3-månadershandel när man tillträder en tjänst där man kan få tillgång till dylik information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet många som skulle bli glada om det var så som du skriver. De som blev dömda i Securitas/Pinkerton-härvan bland annat. De handlade inte med aktier i eget företag alls, ändå åkte de dit så det small om det..

 

De blev dömda för brott mot insiderlagen. Att handla på insiderinformation är olagligt oavsett om det är på 1 sekund eller 3 månader.

 

De flesta i finansbranschen (i alla fall de som jobbar direkt med företag såsom företagsomvandlare, förvaltare, handlare, analytiker etc) får tillgång till icke-publik information. Denna information får de inte handla med på kort sikt. Hur tror du annars vi skulle ha en fungerande aktie-/fondmarknad om de insatta lurar de oinsatta dagligdags? Känner du t ex till vad en fond kommer listas till för pris vid dagens slut kan du tjäna multum på det. Det är därför man "tvingas" skriva på avtal om 3-månadershandel när man tillträder en tjänst där man kan få tillgång till dylik information.

 

Som sagt. Får man tillgång till icke-publik information får du inte handla på det varken på kort eller lång sikt. Sen är det ju väldigt blå-ögt att tro att handlare inte handlar på information som inte helt kommit ut i marknaden. Allt är dock givetvis bara "rykten" innan nyheterna publiceras om de nu gör det. Men ofta är det ju just bara rykten.

 

Skulle man inte få handla på kort sikt skulle vi inte kunna ha en fungerande aktie eller derivatmarknad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De blev dömda för brott mot insiderlagen. Att handla på insiderinformation är olagligt oavsett om det är på 1 sekund eller 3 månader.

 

Det är ju därför reglerna kommit till, för att ytterligare förhindra insiderhandel...jag har pratat om de som jobbar på relevanta finansiella företag, inte Svensson i gemen som du avser med "man". En vanlig person får handla hur den vill, en insider får det inte. Och för de flesta så gäller reglerna för samtliga instrument, inte bara de som rör det egna företaget. Korta affärer luktar nämligen illa, och företagen är nuförtiden mer rädda om sitt rykte.

 

Jag kollade upp det förresten, och vissa institutioner har i samband med licensiering sänkt gränsen till en månad stället för tre. Kanske skall detta tolkas som att du skall känna till vad som gäller bättre om du är licensierad, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Jag föreslår att du loggar in på Dagens Industris börssnack för att verifiera åsikterna här.

 

Jag känner genom mitt yrke på aktiemarknaden flera som arbetar som professionella aktiehandlare (på icke namngivna stora banker/fondförvaltare) som sitter och gör korta affärer ur företagets egna tradingbok. Exempelvis tradar tio-öringar i Ericsson.

 

Du kan alltså inte prata om aktiemarknaden när du pratar nu...

 

Jaja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...