Gå till innehåll

Rimliga avkastningskrav för SnG?


linjebuss

Recommended Posts

Tjenare Foks!

 

Suttit och spelat en del sit and gos den senaste tiden och då fört bok över mina placeringar, så undrar då vad man ska ha för avkastningskrav på sitt spelande för att "plussa" som en normal spelare?

 

Läst en del och sett att det finns något som heter ROI och att det ska ligga någonstans mellan 5-40% beroende på hur många bord man spelar åt gången.

 

Undrar då självklart även hur man räknar ut det hela och vad ROI står för?

 

/Tobiaz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROI= Return of Investment.

 

ex. du har spelat 20 SnG på Party (1 table) för $6 styck:

 

Formeln är vunnit/lagt ut (enkelt utryckt)

 

totalt har du vunnit $150 och lagt ut totalt $120

 

För dessa blir det 150/120=1,25 (125%) ,dvs du går plus 25%.

 

 

Någon annan får gärna fördjupa eller kompletera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon anpassning av formlen ifall man spelar mer än en åt gången. Eller är det samma formel som gäller?

 

Borde ju bli lite lägre då koncetrationen sprids på 2 bord istället för 1.

Finns väl ingen generell formel eller så eftersom det är högst individbaserat vad man bygger sitt spel på. Men ROI är ju inte alltid det viktigast utan snarare avkastning per tidsenhet egentligen. Jag kör 4 bord samtidigt och har en ROI på 20-25% ungefär. När jag kör enbart 1 bord har jag mycket grymmare koll på vad andra gör och min tajming förbättras avsevärt, vilket ger en ROI på kanske 40% Men med 4 bord tjänar jag pengar 4ggr så snabbt, så i slutändan vinner jag 1 inköp/h med 4 bord istället för 0,4 inköp/h med ett bord.

 

Så min timlön blir 2-3ggr bättre med fyra bord även om jag spelar sämre då. Hängde du med?

 

Vet inte om du är nybörjare så jag ska inte uppmuntra att köra fler bord för tidigt. Kör med ett bord tills du känner att du är tillräckligt duktig och att du vet att ditt spel håller. Ville bara påpeka det här med ROI och tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väll inte rooki på poker men har väll inte förren senaste månaden tagit mitt sit and go spelande på mer allvar. Innan så har det varit mitt sätt att spela av mig och leka lite. Pengarna har kommit från chasgame innan men försöker att bredda mitt spel med olika spelsätt och olika poker former.

 

För övrigt så tackar jag för din förklaring om mulitabling och ROI. Mycket bra förklaring som gjorde det lätt att förstå hur man ska tänka och resonera kring det hela.

 

För tillfället så spelar jag mesta dels 2 bord åt gången. Lite långtråkigt när jag spelar enbart 1 bord tenderar då att slaska alldeles för mycket i början och blir shortstackad ganska tidigt och får gambla alldeles för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att en stabil ROI på 40% inte är möjlig att uppnå. (live och microlimit vill jag inte uttala mig om)

 

AleoMagnus på 2+2 har visat med en mattematisk modell att en spelare med ROI på 20 har hyffsat stor chans att ligga back efter 200 händer. Jag kommer inte exakt ihåg hur stor en "hyffsat stor chans" var men jag kommer ihåg att det var betydligt större sannolikhet än jag trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... så undrar då vad man ska ha för avkastningskrav på sitt spelande för att "plussa" som en normal spelare?
... ROI och att det ska ligga någonstans mellan 5-40% beroende på hur många bord man spelar åt gången.

Jag som trodde poker handlade om skicklighet... ;)

 

Håller annars med om att 40% låter mycket i buy-ins på $11+. (Då menar jag ens uppskattade / fiktiva / påhittade ROI).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör enbart 1 bord har jag mycket grymmare koll på vad andra gör och min tajming förbättras avsevärt, vilket ger en ROI på kanske 40%

40% säger du, på vilken sample size? ^^

Den siffran var mer ett exempel än statistisk sanning. Men när jag körde på ett bord åt gången i början på $11-bord så hade jag en ROI på 37% över 150 turneringar. Jag hävdar inte att mitt spel motsvarade det i längden med minst 1000 turneringar som urval, utan jag ville bara påvisa att ROI ökar dramatiskt för mig om jag ägnar allt mitt fokus åt ett bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flikar in en egen frågeställning i tråden.

 

Jag har aldrig riktigt fört så bra bok eller hållit räkningen, det går bara sakta uppåt, två steg fram och ett steg tillbaka. Jag spelar $5-30, i första hand sh, hu eller MTT sng (sen jag börjat tycka att 10mannaborden har blivit så starttighta, som att alla kör chris moneymakers "så spelar du $10sng"-spelstil). Jag spelar max tre bord samtidigt och ofta bara två eller ett. Känner att jag vill spela, inte bara trycka in, och känner att det funkar när jag kan fokusera, oavsett om det är $10 eller $50.

 

Om jag skulle vilja ha en timlön på $15, vad borde jag göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite data för er som är intresserade av variation.

 

Jag gjorde tio simuleringar av 400 turneringar med en ITM distrubition på 13/12/12 vilket motsvarar 18,2% ROI. Här är ROI resultaten efter varje simulering:

 

36,8

10,5

22,3

26,8

12,5

18,9

31,1

22,5

3,6

12

 

Vilket i princip säger att 400 spelare turneringar ger långt ifrån en rättvis bild av din förväntade avkastning. Endast en av simmuleringarna var nära den "riktiga" ROIn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite data för er som är intresserade av variation.

 

Jag gjorde tio simuleringar av 400 turneringar med en ITM distrubition på 13/12/12 vilket motsvarar 18,2% ROI. Här är ROI resultaten efter varje simulering:

 

36,8

10,5

22,3

26,8

12,5

18,9

31,1

22,5

3,6

12

 

Vilket i princip säger att 400 spelare turneringar ger långt ifrån en rättvis bild av din förväntade avkastning. Endast en av simmuleringarna var nära den "riktiga" ROIn.

 

Que? va? förstår inte nånstans? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que? va? förstår inte nånstans? :roll:

 

ITM distrubition på 13/12/12 betyder att du kommer på första plats i 13% av turneringarna du spelar, på andra plats i 12% av turneringarna du spelar och på tredjeplats i 12% av turneringarna.

 

Resultaten efter varje simmulering är det värde på ROI som simmuleringen resulterade i. Om det inte skulle funnits någon varians skulle alla dessa värden vara 18,2.

 

Hoppas det blev tydligare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle vilja ha en timlön på $15, vad borde jag göra då?

 

Om du vill spela ett bord i taget, 10-manna sngs, då får du nog spela 100+9 med en ROI på 14%. Tar en timme styck. Ger dig timlön på 15$.

 

Annars kan du 3-tabla 30+3. Med ROI = 15% (sämre motstånd, men fler bord) får du också 15$ i timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Foks!

 

Suttit och spelat en del sit and gos den senaste tiden och då fört bok över mina placeringar, så undrar då vad man ska ha för avkastningskrav på sitt spelande för att "plussa" som en normal spelare?

 

Läst en del och sett att det finns något som heter ROI och att det ska ligga någonstans mellan 5-40% beroende på hur många bord man spelar åt gången.

 

Undrar då självklart även hur man räknar ut det hela och vad ROI står för?

 

/Tobiaz

 

Använd denna programvara med fördel, du behöver en fix efter senaste Partyuppdateringen om du lirar där, länken hittar du i SNG tracker tråden under studier.

http://sng.pokercomment.com/index.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tjenare Foks!

 

Suttit och spelat en del sit and gos den senaste tiden och då fört bok över mina placeringar, så undrar då vad man ska ha för avkastningskrav på sitt spelande för att "plussa" som en normal spelare?

 

Läst en del och sett att det finns något som heter ROI och att det ska ligga någonstans mellan 5-40% beroende på hur många bord man spelar åt gången.

 

Undrar då självklart även hur man räknar ut det hela och vad ROI står för?

 

/Tobiaz

 

Använd denna programvara med fördel, du behöver en fix efter senaste Partyuppdateringen om du lirar där, länken hittar du i SNG tracker tråden under studier.

http://sng.pokercomment.com/index.asp

 

Kostar den något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Foks!

 

Suttit och spelat en del sit and gos den senaste tiden och då fört bok över mina placeringar, så undrar då vad man ska ha för avkastningskrav på sitt spelande för att "plussa" som en normal spelare?

 

Läst en del och sett att det finns något som heter ROI och att det ska ligga någonstans mellan 5-40% beroende på hur många bord man spelar åt gången.

 

Undrar då självklart även hur man räknar ut det hela och vad ROI står för?

 

/Tobiaz

 

Använd denna programvara med fördel, du behöver en fix efter senaste Partyuppdateringen om du lirar där, länken hittar du i SNG tracker tråden under studier.

http://sng.pokercomment.com/index.asp

 

Kostar den något?

 

Nix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite data för er som är intresserade av variation.

 

Jag gjorde tio simuleringar av 400 turneringar med en ITM distrubition på 13/12/12 vilket motsvarar 18,2% ROI. Här är ROI resultaten efter varje simulering:

 

36,8

10,5

22,3

26,8

12,5

18,9

31,1

22,5

3,6

12

 

Vilket i princip säger att 400 spelare turneringar ger långt ifrån en rättvis bild av din förväntade avkastning. Endast en av simmuleringarna var nära den "riktiga" ROIn.

 

Blir det verkligen 18,2% och inte 13,6%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
hade 2,72. jag räknade som formeln i början, vad har jag gått plus?, är det bra med 2,72?

 

2,72 innebär att du antingen

a) är världens bästa SnG-spelare med hästlängder

b) har spelat en handfull turneringar och inte flera hundra

c) har räknat fel

d) är på världens grymmaste hot streak utan dess like i mannaminne

 

2,72 innebär (om jag gissar på vilken formel du ahr använt) att du har ett ROI på 172%. Eftersom folk har svårt att tro att man ens kan ligga på 40% så förstår du kanske att a), b), c) eller d) gäller. Eller en kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...