Gå till innehåll

Formatera hårdisken!


joeki

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har alltid så länge jag ägt en dator haft datorn smockad av spyware och virus. Jag tänkte göra en formatering och skulle bli väldgit tacksam om jag fick lite tips på vlka rutiner ni har när ni formaterar. Eller mest vilka program ni ALLTID installerar efter en format.

 

Virusskydd har jag. Jag vill ha andra program som ni inte kan klara er utan. Hjälp!

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har alltid så länge jag ägt en dator haft datorn smockad av spyware och virus. Jag tänkte göra en formatering och skulle bli väldgit tacksam om jag fick lite tips på vlka rutiner ni har när ni formaterar. Eller mest vilka program ni ALLTID installerar efter en format.

 

Virusskydd har jag. Jag vill ha andra program som ni inte kan klara er utan. Hjälp!

 

Tack på förhand.

 

Operativsystem är lite smånice ;)

 

Andra livsnödvändiga program: WinRaR, Firefox, Ad-aware, nån brandvägg, winamp, vlc, office (eller motsvarande).

 

Det är väl det jag kommer på nu.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har alltid så länge jag ägt en dator haft datorn smockad av spyware och virus. Jag tänkte göra en formatering och skulle bli väldgit tacksam om jag fick lite tips på vlka rutiner ni har när ni formaterar. Eller mest vilka program ni ALLTID installerar efter en format.

 

Virusskydd har jag. Jag vill ha andra program som ni inte kan klara er utan. Hjälp!

 

Tack på förhand.

 

Operativsystem är lite smånice ;)

 

Andra livsnödvändiga program: WinRaR, Firefox, Ad-aware, nån brandvägg, winamp, vlc, office (eller motsvarande).

 

Det är väl det jag kommer på nu.

 

//Hickmott

 

Ad-aware har ett avtal med Gator att inte röra deras program vilket gör deras program inte ens trovärdigt.

 

använd Spybot - Search & Destroy

 

http://www.spybot.info/sv/index.html

 

som är freeware och funkar underbart bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad-aware har ett avtal med Gator att inte röra deras program vilket gör deras program inte ens trovärdigt.

 

Hallå? Bevis? Om det nu är så, hur kan det komma sig att så många rekommenderar just Ad-aware för att ta bort Gator? Är det en konspiration?

 

Hoppla! Det hade jag faktiskt ingen aning om. Tack för tipset.

 

//Hickmott

 

Tvivlar starkt på att även Lavasoft som tillverkar Ad-aware hade någon aning om detta...

 

Hur som helst, installera både Spybot och Ad-aware, de kompletterar varandra bra.

 

Om du använder Firefox rekommenderar jag tillägg som Ad-blocker och Flash-blocker. Deras e-mail klient Thunderbird är också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad-aware har ett avtal med Gator att inte röra deras program vilket gör deras program inte ens trovärdigt.

 

Hallå? Bevis? Om det nu är så, hur kan det komma sig att så många rekommenderar just Ad-aware för att ta bort Gator? Är det en konspiration?

 

Hoppla! Det hade jag faktiskt ingen aning om. Tack för tipset.

 

//Hickmott

 

Tvivlar starkt på att även Lavasoft som tillverkar Ad-aware hade någon aning om detta...

 

Hur som helst, installera både Spybot och Ad-aware, de kompletterar varandra bra.

 

Om du använder Firefox rekommenderar jag tillägg som Ad-blocker och Flash-blocker. Deras e-mail klient Thunderbird är också bra.

 

 

Vad blockerar den egentligen? Alla flashar eller bara "icke godkända" flashar? Thunderbird har jag redan.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera alla som formaterar sin systemdisk att installera Norton Ghost eller liknande program. Installera alla program ni behöver och gör sedan en ghost på disken. När man sedan har "förstört" sin disk med massa spyware och liknande så är det bara att lägga tillbaka sin ghost och vips så har man en ren dator med alla fina program redan installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad-aware har ett avtal med Gator att inte röra deras program vilket gör deras program inte ens trovärdigt.

 

använd Spybot - Search & Destroy

 

http://www.spybot.info/sv/index.html

 

som är freeware och funkar underbart bra

 

Hoppla! Det hade jag faktiskt ingen aning om. Tack för tipset.

 

//Hickmott

 

vad betyder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QuickTime Alternative (QT7) 1.68

Quicktime utan att installera Apples crap.

Inkluderar Media Player Classic, jag föredrar den framför VLC (mest vana antar jag). Installera VobSub och FFDShow också om du inte använder VLC

 

Notepad++ 3.5

Underbar ersättare för Notepad.

 

Directory Opus

Filhanterare, jag spyr över Windows inbyggda utforskare. Finns säkert någon bra gratis också.

 

UltraVNC

Jag har några datorer hemma, skönt att fjärrstyra de. Smidigt när man vill kolla datorn från nån kompis också. Brukar kombinera med Win2VNC för att "simulera" dubbla skärmar, kör jag över muspekaren till kanten på skärmen så börjar jag styra datorn bredvid, perfekt om man gör något krävande på båda datorerna.

 

 

Bortsett från FireFox, WinRAR osv. som redan nämnts så var det väl typ det jag installerade först när jag installerade om härom dan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad blockerar den egentligen? Alla flashar eller bara "icke godkända" flashar? Thunderbird har jag redan.

 

//Hickmott

 

Den blockerar initialt alla flashar. Det fungerar så att när du kommer till en sida med t ex flashbannonser så ser du bara en vit ruta med flashlogon i mitten, vill du titta på animationen så klickar du bara på logon så startar den.

 

Du kan även "whitelista" sajter som du tillåter visa flash, inga problem.

 

Bästa tillägget till en webläsare, ever! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något man måste göra vid nyinstallation är att antingen installera en mjukvarubrnadväg eller sitta bakom en router (som inte har någon port forwardad till datorn), innan man kopplar in nätverket. För sitter du med en nyinstalerad XP utan sp2 så kommer du att bli infekterad innan du hinner ladda ner sp2 pga att det finns så många program som skannar efter just dessa datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något man måste göra vid nyinstallation är att antingen installera en mjukvarubrnadväg eller sitta bakom en router (som inte har någon port forwardad till datorn), innan man kopplar in nätverket. För sitter du med en nyinstalerad XP utan sp2 så kommer du att bli infekterad innan du hinner ladda ner sp2 pga att det finns så många program som skannar efter just dessa datorer.

 

Ryck ut internetlinan innan!!

1. Installera XPSP2

2. Installera nyaste Norton eller F-secure (eller annat bra AV-program)(som ni har bränt ut tidigare eller köpt på skiva!)

3. Installera nyaste ZoneAlarm (eller annat bra FW-program)(som ni har bränt ut tidigare eller har köpt på skiva!)

 

4. Dra i Internetlinan!

5. Kör Uppdatering på WIndows (Windows Update) samt på Antivirusprogrammet (Live Update på Norton!

 

Extra: Tänk om ni ska ta en Ghost på det här! Mycket behändigt och det blir mindre att fixa nästa gång!

 

Nu ska ni ha en dator som klarar ett par dagar iaf men kom ihåg - Mycket av virus, spyware och skit tar man in själv genom att tanka från DC++ och liknande!

 

MVH

//KF

 

En bra tråd av Crillux:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=24216&highlight=datas%E4kerhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...